Lihaa syövien pitäisi pystyä tappamaan eläin
Olen tappanut eläimiä ja nähnyt niiden tappamista. Tunnen ihmisiä, jotka tekevät sitä säännöllisesti, enkä ole kuullut kenenkään kehuvan hommaa helpoksi. Tuntemani kotitarvekasvattaja totesi, että tappaminen tuntuu aina vaikealta ja surulliselta, mutta niin sen täytyykin tuntua, ettei unohtaisi, mitä siinä tehdään.
Jokainen tapettu eläin on omanlaisensa persoona, ainutlaatuinen yksilö. Aivan samalla tavalla kuin koirilla on persoonalliset piirteensä, on myös tuotantoeläimillä.
Nykyään eläinteollisuuden todellisuus on etäännytetty ihmisistä samaan tapaan kuin aborttikäytäntöjen todellisuus. Ihmiset on opetettu ajattelemaan tuotantoeläimiä siististi pakattuina paketteina kaupan hyllyissä. Julkisessa puheessa abortit taas ovat vain solumöykkyjen hävittämistä, vaikka tosiasiassa niissä hävitetään ainutlaatuinen perimä, joka ei koskaan enää toistu. Jos abortti jäisi tekemättä, reilusti alle vuoden päästä sylissä olisi omanlaisensa ainutlaatuinen yksilö, joka ei tässä maailmassa toistu.
Monet ihmiset, jotka tekevät abortin tai tappavat eläimiä, pohtivat elämän perimmäiseen arvoon liittyviä kysymyksiä. Eläinten tappaminen on helppoa vain harvoille, eikä aborttikaan kaikilta suju tuosta noin vain. Elämään liitetään pyhyys, joka nykymaailmassa pyritään piilottamaan, mutta joka kuitenkin on pakko käytännön valintojen edessä kohdata.
Lihansyöntikulttuurista on tullut kuvottavaa. Äärimmillään se on sitä, että monta sataa kiloa painavasta eläimestä käytettäväksi hyväksytään vain muutama kilo lihaa. Muu eläin nähdään arvottomana. Sisäelimiä ei enää juurikaan syödä, ei liioin kieliä. Valmistuotteiden kamarapitoisuuksia kammoksutaan, vaikka kamara on käypää ravintoa. Luiden sisältöä ei enää hyödynnetä, vaikka vielä 1800-luvulla ne olivat erittäin tärkeä energianlähde.
Jotta lihansyönnin moraalinen perusta tervehtyisi, ihmisten täytyisi suorittaa lihansyöntioikeuden hankkimiseksi kortti, jonka edellytyksenä olisi tutustuminen esimerkiksi broilerien ja sikojen tuotannon karuun todellisuuteen. Lisäksi jokaisen pitäisi tappaa itse eläin ja käsitellä se syötäväksi saakka.
Tällä hetkellä tervein suhde lihaan lienee metsästäjillä, jotka näkevät mitä tekevät. Muu kansa on lahjoittanut moraalinsa lihateollisuudelle, joka käyttää sen voiton takomiseksi eläinten kustannuksella.
Kun seuraavan kerran menette lihahyllylle ja tartutte pakettiin, kuvitelkaa mielessänne eläin, älkää katsoko tuotetta.
Kommentit (41)
Moniko osaa katsoa kaivonpaikan, kaivaa sen kaivon, asentaa pumpun ja vesijohdot paikalleen?
Niinpä. Seuraavan kerran kun avaat hanan niin mieti, että ei sinulla ole mitään oikeutta sitä vettä käyttää, ethän ole itse tehnyt mitään, että olet sen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan avaaja kyllä valehtelee törkeästi väittäessään että satojen kilojen elukasta syötäisiin vain muutama kilo.
Enhän minä noin väitä. Kerroin, että monille siitä kelpaa syötäväksi vain muutama kilo. Käykääpä kurkkaamassa vaikka Redditin steak-ryhmää. Eipä siellä paljoa arvoa anneta kuin muutamalle kilolle.
Onneksi liha on vielä niin kallista, että koko ruho tulee hyödynnettyä. Jos kaikki olisivat rikkaita, siitä heitettäisiin hukkaan merkittävä osa.
Samalla logiikalla joku kohta väittää, että vaatteitakin saisi käyttää vain jos on ne itse alusta asti tehnyt...
Ymmärrän mitä varmaan hait abortin ja eläimen tappamisen rinnastamisella, mutta täytyy muistaa, että siinä missä abortti on väärin, eläimen tappaminen ravinnoksi ei ole.
Syön itse lihaa (tosin en kovin paljon), mutta en tiedä, pystyisinkö tappamaan vaikka lehmää tai kalaa omin käsin. En ehkä pystyisi ainakaan ilman voimakkaita tunteita. En kuitenkaan pidä elämen ravinnoksi tappamisen vaikeutta merkkinä siitä, että se olisi väärin.
Tehkööt kalastuksen ja teurastuksen ne, jotka siihen pystyvät ja ovat siinä taitavia.
Tuotantoeläinten hyvä kohtelu on tärkeää ja siihen liittyvään lainsäädäntöön ja valvontaan pitäisi satsata nykyistä enemmän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
JunttiPolo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan avaaja kyllä valehtelee törkeästi väittäessään että satojen kilojen elukasta syötäisiin vain muutama kilo.
Enhän minä noin väitä. Kerroin, että monille siitä kelpaa syötäväksi vain muutama kilo. Käykääpä kurkkaamassa vaikka Redditin steak-ryhmää. Eipä siellä paljoa arvoa anneta kuin muutamalle kilolle.
Onneksi liha on vielä niin kallista, että koko ruho tulee hyödynnettyä. Jos kaikki olisivat rikkaita, siitä heitettäisiin hukkaan merkittävä osa.
Niin ja joillekin ei kelpaa edes se muutama kilo. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syistäni olla kasvissyöjä - en pystyisi tappamaan eläintä.
Minäkään en osaisi asentaa sähköjä talooni, mutta käytän silti sähkövaloja enkä polta päreitä.
Aika jännä rinnastus, tappaminen ja sähkön käyttö. Vähän ehkä ontuu. Mutta siis mun puolesta kaikki saavat syödä ihan mitä haluavat.
Mä olen samaa mieltä ku ap. On oikeasti todella tekopyhää kauhistella tuotantoeläinten oloja tai paheksua metsästäjiä samalla kun itse on ulkoistanut sen lihansyönnin ikävimmän osan, eli tappamisen, teurastamoille. Tämä on suurin syy siihen miksi itse hommasin metsästyskortin ja pyssyluvat. Ajattelin, että jos haluan syödä lihaa niin mulla on oltava rahkeita hoitaa itse se elukka metsästä lautaselle. Tällä hetkellä kaikki liha mitä syön on itse ammuttua.
Onnistuu. N. 31v.
Tuo aborttijuttu olo ihan täyttä, tunteilla väritettyä soppaa. Se on vain solumöykky joka voi mennä kesken muutenkin.
Elämän pyhyys vielä isompaa, uskonnon väritteistä soppaa jolle ei voi järkevä nykyihminen ku nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla joku kohta väittää, että vaatteitakin saisi käyttää vain jos on ne itse alusta asti tehnyt...
Kasveillakin on varmaan sielu, eikä sekään tykkää, kun elämismahdollisuus riistetään.
Minä jättäisin kyllä teurastamisen osaavalle henkilölle ettei eläimelle aiheudu turhaa pelkoa ja kärsimystä.
Mutta kaikkein naurettavinta tekopyhyyttä on, kun lihansyöjä itkee, koska Asiassa syödään koiria tai kissoja. Siis jumalauta! Siinä vaiheessa mulla palaa käämit.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aborttijuttu olo ihan täyttä, tunteilla väritettyä soppaa. Se on vain solumöykky joka voi mennä kesken muutenkin.
Elämän raja on hyvin tulkinnanvarainen käsite. Joissain käsityksissä vastasyntyneellä vauvallakaan ei ole ihmisarvoa.
Tämä on ihan luonteva lähestymistapa, koska vauvahan on täysin riippuvainen vanhemmistaa. Se ei pysy elossa ilman ulkopuolista apua eikä sillä tavalla ole ihminen. Ulkoisesti se muistuttaa ihmistä, mutta sillä ei ole ihmisen toimintakykyä ja psyykkisiä ominaisuuksia.
Joissain kulttuureissa vauvoja onkin tapettu, jos on katsottu, ettei yhteisöllä ole resursseja huolehtia niistä.
Kyllä kykenisin siihen, jos minulle annettaisiin siihen oikeat välineet ja opetettaisiin se tekemään. En ole toiminut teurastajana, joten jonkun sen minulle ensiksi kuitenkin tulisi näyttää. Mitään tunnontuskia en saisi, siitä ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syistäni olla kasvissyöjä - en pystyisi tappamaan eläintä.
Minäkään en osaisi asentaa sähköjä talooni, mutta käytän silti sähkövaloja enkä polta päreitä.
Aika jännä rinnastus, tappaminen ja sähkön käyttö. Vähän ehkä ontuu. Mutta siis mun puolesta kaikki saavat syödä ihan mitä haluavat.
Ymmärryksesi ontuu. Rinnastan tappamisen sähköasennustyöhön ja syömisen sähkön käyttöön. Siis ammattityö ja tuloksen kuluttaminen ovat kaksi eri asiaa. Ei jokaisen tarvitse osata ammattityötä voidakseen nauttia sen hedelmistä (tai pihvistä).
Faith kirjoitti:
siinä missä abortti on väärin, eläimen tappaminen ravinnoksi ei ole
Millä perusteella abortti on väärin?
Tajuatko että juuri eriarvoistit ihmiset ja eläimet?
Miksi meillä pitäisi olla eri oikeudet ja miksi pidät ihmisiä jotenkin parempina?
Miksi on mielestäsi oikein tappaa eläimiä mutta vaalia syntymätöntä solumöykkyä?
Kaksinaamaista ja tekopyhää. Olet kuvottava.
Kylmä Muija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä ku ap. On oikeasti todella tekopyhää kauhistella tuotantoeläinten oloja tai paheksua metsästäjiä samalla kun itse on ulkoistanut sen lihansyönnin ikävimmän osan, eli tappamisen, teurastamoille. Tämä on suurin syy siihen miksi itse hommasin metsästyskortin ja pyssyluvat. Ajattelin, että jos haluan syödä lihaa niin mulla on oltava rahkeita hoitaa itse se elukka metsästä lautaselle. Tällä hetkellä kaikki liha mitä syön on itse ammuttua.
Saako metsästä lammasta?
Syön lihaa, mutta en pystyisi itse tappamaan eläintä. Olen harkinnutkin kasvissyöjäksi alkamista.
Jos mun pitäisi itse kaikki ruokani hankkia ilman muiden ihmisten apua, niin kyllä eläinten tappaminen olisi se mihin eniten panostaisin. Paremmin lähtee nälkä lihalla kuin sienillä, mustikoilla jne.
Millä perusteella abortti on väärin?
Tajuatko että juuri eriarvoistit ihmiset ja eläimet?
Miksi meillä pitäisi olla eri oikeudet ja miksi pidät ihmisiä jotenkin parempina?
Miksi on mielestäsi oikein tappaa eläimiä mutta vaalia syntymätöntä solumöykkyä?
Kaksinaamaista ja tekopyhää. Olet kuvottava.[/quote]
Ihminen on tämän luomakunnan kruunu. Ymmärsit tai et ja elämät ovat eriarvoisia myös ihmisten keskenään. Arvotamme joka päivä toisiamme. Joka ei tätä myönnä ei elä rehellisyydessä.
Eettisyys on aika laaja käsite ja teidän molempien näkökulmat mahtuvat sen alle
-eri