Parhaimmat tavat oppia englantia?
Kommentit (41)
Youtube! Seuraa paljon natiivipuhujia, ja seuraa tilejä jotka tekee videoita eri aiheista. Sanastoa kertyy, lauseiden muodostaminen nopeutuu ja tulee luonnollisemmaksi kun kieltä kuulee. Kuullun ymmärtäminen paranee, opit nokkelia sanaleikkejä jne. Itse tein niin, että kuuntelin youtubesta juurikin natiivipuhujien videoita matkalla yo-kuuntelukokeeseen, korvat oli kokeeseen mennessä jo virittyneet oikealle taajuudelle ja kuuntelu oli helppoa, sain englannista sitten L:n.
Itsellä se oli pelaamalla Pokemonia. "Iskä mitä tämä tarkoittaa?" Aika äkkiä sieltä tulee tutuksi tietyt fraasit, ja siitä se sanavarasto sitten laajenee.
Puhumaan oppii vain puhumalla. Etenkin oikeanlainen ääntäminen vaatii harjoittelua.
Kyllä vanhanakin oppii uusia kieliä, mutta se on tieteellinen fakta, että helpoiten kieliä oppii alle kouluikäisenä.
Vanhana siis vaikeimman kautta voi oppia, pilttinä helpoimman.
Riippuu lähtötasostasi. Kieliopin perusteet on hyvä olla kunnossa ensin.
Sitten voit alkaa lukea (helppoja) kirjoja tai sarjakuvia englanniksi. Huom. joka sanaa ei tarvitse ymmärtää.
Myös Youtube on hyvä. Etsi sieltä sinua kiinnostavia aiheita. Videon voi katsoa vaikka useampaan kertaan. Jos puhuja puhuu liian nopeasti, voi videon nopeuttakin säätää hitaammaksi. Ota joku vihko, jonne kirjoitat tärkeimpiä sanoja ja ilmaisuja. Voit vielä lisäksi googlettaa ne, niin löydät lisää virkkeitä, joissa niitä on käytetty ja ne jäävät paremmin mieleen.
Motivaatio ja säännöllinen treenaus on avain oppimiseen.
Nro 25 jatkaa. Vieraiden kielten opiskelusta on oikeasti paljon iloa. Pääsee käsiksi uutisiin ja kirjallisuuteen, joita ei suomeksi edes käännetä. Minulla on esim. Kindle, jonne voin ostaa parilla klikkauksella vieraskielistä kirjallisuutta tosi edullisestikin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Lontooseen ja menin kouluun. Suosittelen. Asuin siellä 2 vuotta ja suoritin 4 tutkintoa englanninkielessä.
Ja mitähän ne "tutkinnot" mahtoivat olla?
Jollet osaa kieltä yhtään, paras olisi aloittaa jollain kielikurssilla, jossa joku opettaisi perusasiat ja korjaisi virheet.
Jos sulla on suomalainen peruskoulupohja, lähtisin lukemaan englannin kielisiä kirjoja, sanakirjan kanssa aluksi, katsomaan sarjoja keskittyen kuuntelemaan dialogia ja seuraamaan käännöstä tarkasti. Tässä tietysti se ongelma, että monet käännökset ovat aika suolesta...
Itse olen pitänyt kielitaitoa yllä lukion jälkeen lukemalla englannin kielellä, kääntämällä omia tekstejä englanniksi ja kuuntelemalla äänikirjoja englanniksi. Kirjojen ja äänikirjojen kohdalla kannattaa tosin valita vain sellaisia, joiden alkukieli on englanti, ei siis käännösteoksista yrittää opetella.
Duolingo on aika hyvä kielten oppimiseen. Paras kuitenkin on puhua, kieltä oppii oikeasti vain käyttämällä. Vaan mistä löytäisi kansainvälisiä ystäviä?
1. askel peruskoulun jälkeen englannin opiskelussa oli, kun aloin kääntämään lempibändini tekstejä levynkansista.
Harrastuksiini liittyviä englanninkielisiä kirjoja lainasin, ei ollut nettiä vielä.
Aika hidasta oli kirjan lukeminen sanakirjaa selaten...
Harvakseltaan jouduin puhuttua kieltä käyttämään, kunnes 90- luvun lopulla pääsin työtehtäviin, jossa oli myös ulkomaalaisia ja työkielenä englanti.
Huh, työhaastattelu oli osin englanniksi...
Eli ensin kirjalliset taidot, lukiessasi lausu sanat ainakin ajatuksissasi oikein.
Puheen sujuvuus ei kehity kuin puhumalla, pitää hankkiutua johonkin, missä pääsee pujuttua kieltä käyttämään.
Voi olla vaikeaa, jos ei ole sellaista työtä ja iän ja elämäntilanteen takia opiskelut ja työt ulkomailka ovat pois suljetut.
Vierailija kirjoitti:
Vaan mistä löytäisi kansainvälisiä ystäviä?
Ehkä vanhanaikaista, eikä sovi kaikille:
Radioamatööritoiminta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhanakin oppii uusia kieliä, mutta se on tieteellinen fakta, että helpoiten kieliä oppii alle kouluikäisenä.
Vanhana siis vaikeimman kautta voi oppia, pilttinä helpoimman.
Ei pidä paikkaansa.
Minä taas en tykännyt Duolingosta. Kertasin ranskaa sillä. Lauseet olivat mm. "Olen hevonen" tai "Se on pizza". Tosi hyödyllistä... Jos oikein villiksi meni, niin sovellus opetti lauseen "Se on croissant".
Vierailija kirjoitti:
Mä opin katsomalla sensuroimattomia elokuvia kasarilla. Lisäksi kuuntelin lähinnä enkuksi laulettua musaa. Muksut tuntuu pelien takia osaavan aika hyvin enkkua.
Tämä kaikki on urbaanilegendaa.
Hyvä - parempi - paras - parhaampi - parhain
Omalla kohdallani tosi hyvää tekee englannin kielisten äänikirjojen ja podcastien kuuntelu. Toki lähtötaso täytyy olla sellainen, että pysyy kärryllä (tai aloittaa vaikka sellaisesta kirjasta, jonka on jo lukenut suomeksi!). Jonkun neljä vuotta olen päivittäin kuunnellut, sanavarasto ja oma puhuminen on kehittynyt valtavasti. Plussana vielä erilaisten aksenttien kuuntelu.
Ehkä ap:n auttaminen voisi olla helpompaa, jos tietäisi koulutustaustan ja elämäntilanteen, sekä tavoitetason.
65- vuotiaalle kansa-ja kansalaiskoulun käyneelle, joka haluaisi oppia ymmärtämään englanninkielisiä käyttöohjeita ja nettisivuja, on turha sanoa:"mene vaihto-oppilaaksi!"
Nosta ketjun ap:lle.
Sitten kun on päässyt jo vähän eteenpäin opinnoissa, voi rekisteröityä englanninkieliselle keskustelufoorumille ja kirjoitella siellä.
Katso omia lemppari leffojasi ilman suom tekstitystä, ota se tavaksi.
Tiedät juonen tiedät mistä ne puhuu, jossain vaiheessa, monien elokuvien
jälkeen huomaat yhtäkkiä että ymmärrät yllättävän paljon.
tämä oli yksi millä opin itse englantia
Vierailija kirjoitti:
Katso omia lemppari leffojasi ilman suom tekstitystä, ota se tavaksi.
Tiedät juonen tiedät mistä ne puhuu, jossain vaiheessa, monien elokuvien
jälkeen huomaat yhtäkkiä että ymmärrät yllättävän paljon.
tämä oli yksi millä opin itse englantia
Ettet vaan samalla opiskellut englantia esmes. lukiossa? Ja ollut ehkä ulkomailla puhuen englantia?
ustanaamanM alla!