Kuuluuko ghostaus nyt työhaastatteluihinkin :(
Onko tämä nyt joku uusi normaali? Sanotaan, että ilmoitellaan silloin ja silloin, mutta mitään puhelua tai viestiä ei tule. Parin vuoden sisällä ollut tällaista. Aiemmin kyllä ilmoitettiin, vaikka olisi mikä hanttihomma ja haastis mennyt miten penkin alle, vähintäänkin "et tullut nyt valituksi".
Kommentit (52)
Kuulemma yritykset on alkaneet nyt tekemään koronan alettua sitä, että tehdään tosi paljon haastatteluja, koska ne on etänä "helppo" hoitaa. Ei oteta välttämättä ketään, ennen kuin tosi hyvä löytyy, ja niille huonoille ei ilmoiteta mitään.
Se on tosi raskasta, kun sanotaan, että "ilmoitetaan 2 vkon kuluttua". Sitten sitä asiaa jännittää ja 2 viikon kohdalla on ihan täpinöissään, 3 vkon kohdalla alkaa tajuamaan, että eipä mua taidettu valita ja sit tosiaan koskaan ei kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma yritykset on alkaneet nyt tekemään koronan alettua sitä, että tehdään tosi paljon haastatteluja, koska ne on etänä "helppo" hoitaa. Ei oteta välttämättä ketään, ennen kuin tosi hyvä löytyy, ja niille huonoille ei ilmoiteta mitään.
Se on tosi raskasta, kun sanotaan, että "ilmoitetaan 2 vkon kuluttua". Sitten sitä asiaa jännittää ja 2 viikon kohdalla on ihan täpinöissään, 3 vkon kohdalla alkaa tajuamaan, että eipä mua taidettu valita ja sit tosiaan koskaan ei kuulu mitään.
Tämä selittäisi sen miksi firmojen avointen työpaikkojen webbisivuilla pyörii samat avoimet paikat viikosta ja jopa kuukaudesta toiseen!
Tänään laitoin kahteen eri työpaikkailmoitukseen hakemuksen. Kyseessä kaksi eri kansainvälistä firmaa ja heillä on ollut managerin paikat elokuun alusta avoimena eli kahden kuukauden ajan. Ilmoituksissa ei ole merkitty hakuajan päättymistä.
Nuo tehtävät ei ole mitään niche- alueen tehtäviä. Toinen on raportointiratkaisujen manager, toinen yrityksen koulutusasioiden manager. Luulisi näitä olevan jonossa. Katsotaan tuleeko kutsua haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittäisi sen miksi firmojen avointen työpaikkojen webbisivuilla pyörii samat avoimet paikat viikosta ja jopa kuukaudesta toiseen!
Tänään laitoin kahteen eri työpaikkailmoitukseen hakemuksen. Kyseessä kaksi eri kansainvälistä firmaa ja heillä on ollut managerin paikat elokuun alusta avoimena eli kahden kuukauden ajan. Ilmoituksissa ei ole merkitty hakuajan päät
Tämä tarkoittaa että kiireellistä tarvetta uusille ei ole. Miksi siis nähdä vaiva ilmoitella paikkoja, haastatella ihan ok ihmisiä, roikottaa avoimia paikkoja siltä varalta jos joku super-tyyppi joskus hakisi. Silloinhan se ideaalinen resurssi on vaan ekstraa vaikka nykyisillä resuillakin pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi noin vuosi sitten niin että kävin haastattelussa ja luvattiin olla yhteydessä, mutta mitään ei kuulunut. 1,5 kuukautta myöhemmin yrityksestä soitettiin että minut on valittu, venymisen syyksi kertoivat että halusivat puntaroida tarkkaan kaikki hakijat että varmasti saavat parhaan. Se olin kuulemma minä. Kyseessä pieni perheyritys ja homma ei mitään rakettitiedettä, palkkakin huono.
Olivat sitten aivan järkyttyneitä kun kerroin että en ole kiinnostunut, sain toisen työtarjouksen, ja olin jo ehtinyt aloittaakin. Tämä työ oli koulutustani vastaavaa ja palkkakin paljon parempi.
Osa yrityksistä arvottaa itsensä aivan liian korkealle, luullaan että tarjotaan jossain perushommassa jotain once in a lifetime tilaisuutta ja hakijoita pidetään itsestäänselvyyksinä.
Ihan oikein niille, ehkä seuraavaksi toimivat paremmin.
Joissakin välitysfirmoissa on jotakin outoa, en tiedä miten ne saavat tuloja. Nettisivut eri yrityksillä samanlaiset, paikkoja vaikka kuinka, mutta mistään ei tule vastausta. No joskus on tullut: Saimme valtavan määrän hakemuksia, valitettavasti sinua ei valittu. tms. Silti samat ilmoitukset tulevat aina vain uudelleen. Työtehtävät ovat olleet ihan perustyöpaikkoja, joihin osaamiseni varmasti riittää.
Toinen, mitä ihmettelen on se, kuinka edelliseen työpaikkaani nämä firmat toistuvasti työnsivät työntekijöitä, joilla ei ollut kykyä tai halua suoriutua. Valehtelematta opetusjakson jälkeisen työssäoloajan mediaani oli 1 työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin välitysfirmoissa on jotakin outoa, en tiedä miten ne saavat tuloja. Nettisivut eri yrityksillä samanlaiset, paikkoja vaikka kuinka, mutta mistään ei tule vastausta. No joskus on tullut: Saimme valtavan määrän hakemuksia, valitettavasti sinua ei valittu. tms. Silti samat ilmoitukset tulevat aina vain uudelleen. Työtehtävät ovat olleet ihan perustyöpaikkoja, joihin osaamiseni varmasti riittää.
Toinen, mitä ihmettelen on se, kuinka edelliseen työpaikkaani nämä firmat toistuvasti työnsivät työntekijöitä, joilla ei ollut kykyä tai halua suoriutua. Valehtelematta opetusjakson jälkeisen työssäoloajan mediaani oli 1 työpäivä.
Osa näistä välitysfirmojen paikoista ei ole oikeita työpaikkoja vaan resurssispoolin houkuttelemiseksi.
Hain kerran välitysfirman sivulta kirjanpitäjän paikkaa joka on kuulemma asiakasyrityksessä. Minut kutsuttiin haastatteluun, minkä piti rekrykonsultti.
Kysyin jossain vaiheessa että mikä firma tätä kirjanpitäjän hakee kun ilmossa ei lue. Vastasi ympäripyöreästi että näitä tarpeita tulee usein asiakkailta.
Eli halusi minut vaan spoiliin että voisi joskus tarjota jollekin asiakasfirmalle. Ei kiitos näitä.
Uskoisin, että nämä varjotyöpaikat liittyvät jotenkin propagandaan ja yhteiskunnan muokkaukseen. Työttömät ovat syyllisiä ja loisia/tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa. Työpaikkoja muka on. Jos hoitoalalla olisikin, tuskin aikuiskoulutustuen lakkauttaminen tai muut koulutusleikkaukset parantavat tilannetta. Palkan päälle tarvitaan tukia, miksi?
Minä olen aivan kypsynyt erääseen paikkaan mitä hain 6(!!) viikkoa sitten ja haastattelu oli silloin 6 viikkoa sitten. Haastattelija hehkutti mun osaamistani, että heillä on juuri mun osaamiselle tarve ja henkilöstövajausta. Lupasi että hoitaa pari puhelua niin sitten jatketaan rekrytointikeskustelua.
Ei ole jatkettu vielä. Olen kysellyt mailitse pari kertaa ja vastauksena että heillä rekryprosessi kesken. Siis 6 viikkoa! Tänään päätin että en enää kysele perään.
Miksi pitää huijata ja hehkuttaa juuri kyseisen haastateltavan osaamista ja kuinka juuri sinut halutaan. Ja sitten kadotaan kuin tuhka tuuleen?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko niillä olevan aikaa soittaa jokaiselle hakijalle? Mikäli saisit sen geneerisen "sinua ei valittu tähän työhön parempi onni ensi kerralla" mailin niin vinkuisit varmaan siitäkin.
Kyllä se on tyhjää parempi. Työnhakija voi mennä eteenpäin, eikä tarvitse olla tämän haetun paikan takia passissa.
"Ghostaus" ei kuulu mihinkään, typerä sana.