Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko ghostaus nyt työhaastatteluihinkin :(

Vierailija
10.04.2020 |

Onko tämä nyt joku uusi normaali? Sanotaan, että ilmoitellaan silloin ja silloin, mutta mitään puhelua tai viestiä ei tule. Parin vuoden sisällä ollut tällaista. Aiemmin kyllä ilmoitettiin, vaikka olisi mikä hanttihomma ja haastis mennyt miten penkin alle, vähintäänkin "et tullut nyt valituksi".

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein huonoin ei-kiitos-kokemus:

Haastattelun lopuksi kerrottiin, että kaksi valitaan jatkoon. Siihen perään haastattelija sanoi työkaverilleen jotain "tämä taisi nyt mennä uusiksi" josta ymmärsin jo olevani niistä toinen. Vielä samana päivänä tuli s-postia, jossa minua pyydettiin ottamaan yhteyttä psykologitestifirmaan.

Vietin siellä päivän, joka kustansi firmalle melkein tonnin. Jäi hyvä vaikutelma ja sain tulokset kotiin, olivat hyvät.

Sitten ei mitään. Okei, ymmärsin.

2 kk tämän jälkeen sain saman massaviestin kuin kaikki muutkin, että oli 68 hakijaa ja valitsimme heistä AMK-insinööri Anna Virtasen (nimi muutettu).

Tässä tapauksessa kyllä säälittää se, joka paikkaan valittiin. Miettikää miten muut asiat tuollaisessa paikassa hoidetaan...

Vierailija
22/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykypäivää.

Ei liity työpaikkoihin, mutta monesta suomalaisesta liikkeestä olen yrittänyt jotain tilaustavaraa ostaa, arvo tuhansia euroja.

Lupaavat selvittää asiaa ja palaavansa kun tietävät hinnat ja toimitusajat yms detaljit.

Sitten ei enää kuulu mitään.

Ilmeisesti bisnekset menee niin hyvin että osto housut jalassa olevia ihmisiä tulee ovista ja ikkunoista.

Ulkomailta saan tavaran kotiin nopeammin kuin kotimaasta edes sitä pyydettyä tarjousta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uutta, ihan tavallista suomalaista tyyliä.

Juuri näin, itselle kävi näin. Noin 4 vuotta sitten. Soitin vielä tyhmänä itse takaisin 2 viikon päästä. :(

Sanoivat että yleensä soitetaan takaisin jos saat paikan. Ja pahoittelut. 

Hävetti ihan pirusti.

Vierailija
24/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, itselle kävi näin. Noin 4 vuotta sitten. Soitin vielä tyhmänä itse takaisin 2 viikon päästä. :(

Hävetti ihan pirusti.

Voi ei. :( Ei sinun tuossa olisi kuulunut hävetä, mutta tällaisia me suomalaiset ollaan.

Ja siksi ne saamarin torjuntasoitot on niin ikäviä.

Vierailija
25/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaamisfirmoissa hoidetaan varmaan muutkin asiat ghostaamalla. Joten ei kiitos.

Vierailija
26/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu, mutta se ei ole silti oikein.

Vierailija
27/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittamisessa voi kestää pari, kolmekin kuukautta.

Vierailija
28/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista ikinä olleen tapana mikään "sinua ei valittu" viestien lähettely. Ihan siis jostain teiniakojen kesäduunipaikkojen hauista lähtien, eli ei mikään uusi juttu (olen siis reilu kolmikymppinen).

Joskus harvoin tulee, mutta niissä on enemmänkin ollut kyse jostain ison rekryfirman hauista, jossa viesti lähtee automaattisesti. Varsinkin jos firma tekee haun itse on se kyllä enemmän poikkeus, kuin sääntö. 

Vierailija
29/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on kuulunut.

Edelleen reagoidaan liian hitaasti. Parhaiten toimivat rekryfirmat jakavat selkeästi hakijat A-, B- ja C-kategorioihin, joista C:lle ilmoitetaan heti kiitos mielenkiinnosta, mutta. B:hen kuuluu väki, jotka olivat hyviä ja potentiaalisia ja heihin palataan, jos A:sta ei saada tarpeeksi jatkoon.

Lopuilta sitten tulee 2 kk päästä viesti. Ihan liian myöhään, tajuaahan sen jo parissa viikossa. Turhaan vaan muistuttaa, että ai niin tämmöseenkin oon hakenut.

Kaikkein ikävin ilmiö nykyaikana on ne torjuntaSOITOT. Pari kertaa on tullut hyvä, jossa on kerrottu miksi joku toinen oli parempi/sopivampi, mutta sen olisi voinut kertoa s-postillakin. Surkeimmassa sellaisessa vain henkäistiin "Siitä asiantuntijan työpaikasta... Valitsimme siihen toisen. Hyvää viikonloppua, hei hei."

Onneksi en ole saanut tuollaista torjuntasoittoa. Johan siinä ehtisi innostua turhasta, kun joko tunnistaisi numeron, tai viimeistään silloin kun soittaja esittelee itsensä. Olen kuullut mielipiteitä siitä miten pitäisi massasähköpostin sijaan soittaa niille joita ei valita, mutta jotenkin torjuntapuhelu tuntuisi itsestäni pahemmalta. Minulle kun jokainen haastattelun jälkeen tullut soitto on tiennyt sitä, että olen valittu tehtävään. Nytpä vaan pitääkin vissiin alkaa varautua kuulemaan puhelimitse myös kurjat uutiset.

Vierailija
30/52 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin rekryyn ja hakemukseni pääsi toiselle kierrokselle, videovaiheeseen. Firmalle piti nauhoittaa yhteensä viisi muutaman minuutin videovastausta. Asiaan ei koskaan palattu. Ei kiitetty, ei edes automaattiviestiä.

En kuitenkaan oppinut tästä, vaan pahaa aavistamatta lähdin kerjäämään verta nenästä. Firma kun oli edelleen kiinnostava, nettisivujen mukaan jalot arvot jne.

Sain sattumalta työpaikan, jossa tästä samaisesta firmasta tuli asiakkaani. En ole enää tuossa työssä. En halua olla enää missään tekemisissä. Järkyttävän ylimielinen firma. Jo rekry kertoo paljon! Kovasti vaaditaan ja pska maku jää suuhun.

Vierailija
31/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin rekryyn ja hakemukseni pääsi toiselle kierrokselle, videovaiheeseen. Firmalle piti nauhoittaa yhteensä viisi muutaman minuutin videovastausta. Asiaan ei koskaan palattu. Ei kiitetty, ei edes automaattiviestiä.

En kuitenkaan oppinut tästä, vaan pahaa aavistamatta lähdin kerjäämään verta nenästä. Firma kun oli edelleen kiinnostava, nettisivujen mukaan jalot arvot jne.

Sain sattumalta työpaikan, jossa tästä samaisesta firmasta tuli asiakkaani. En ole enää tuossa työssä. En halua olla enää missään tekemisissä. Järkyttävän ylimielinen firma. Jo rekry kertoo paljon! Kovasti vaaditaan ja pska maku jää suuhun.

Mulle kävi sama erään todella suuren tunnetun firman kanssa Suomessa kun hain sieltä työtä joka vastasi täysin osaamistani.

Sain automaattimailin HR:ltä missä pyydettiin nauhoittamaan videolle muutamaan kysymykseen videovastaukset englanniksi. Tein näin ja tallensin ne ohjeen mukaan. Koskaan ei kuulunut mitään sen jälkeen. En siis keskustellut missään vaiheessa oikean ihmisen kanssa, ei tullut kuin alunperin HR:ltä se maili ja linkit missä nauhoitetaan vastaukset, en tiedä katsoiko kukaan vastauksiani. Ei edes sitä 'et nyt tullut valituksi'- viestiä saanut.

Ja tämä yritys työllistää Suomessa tuhansia ihmisiä. Erikoista menoa.

Vierailija
32/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen parhaillaan uutta työtä (asiantuntija) ja todella röyhkeää on meno rekrytoinnissa. 

Yleensä haastattelijat lupaavat silmät kirkkaina että palaan sinulle huomenna/ensi viikolla/parin päivän päästä niin jutellaan lisää. Mitään ei kuulu. Sitten soitan 1-2 viikon päästä perään ja kysyn että kun lupasit palata niin kysyisin että mikä on tilanne nyt kun en ole kuullutkaan sinusta. Vastaus on sitten jotain tyyliin ei tämä ole edennyt, en muistanut, ei me nyt palkatakaan jne. Ja jos tilannetta kysyy sähköpostilla niin tosi yleistä on ghostaus vaikka olisi jo haastateltukin.

Miksi pitää silmät kirkkaana VALEHDELLA? En tajua?! Tajuaako joku muu?

Toinen mitä nyt tehdään on että roikutetaan avoimia paikkoja  Linkedinissä ja firmojen avointen paikkojen webbisivulla. Välillä näkee että ilmoitus on ollut jo 3-4 viikkoa auki, Linkedinissä näkee kuinka monta ihmistä on jättänyt positioon hakemuksen, laitan itse hakemuksen koska tehtävä vastaa täysin osaamistani ja koskaan ei kuulu mitään. Siis ollaanko siellä palkkaamassa vai onko nämä positiot jotain mainoksia?

Vierailija
33/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetti ihan pirusti.

Höpö höpö, olit aktiivinen työnhakija, olisit kysynyt että onko tulossa mahdollisesti lisää työmahdollisuuksia.

Vierailija
34/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi noin vuosi sitten niin että kävin haastattelussa ja luvattiin olla yhteydessä, mutta mitään ei kuulunut. 1,5 kuukautta myöhemmin yrityksestä soitettiin että minut on valittu, venymisen syyksi kertoivat että halusivat puntaroida tarkkaan kaikki hakijat että varmasti saavat parhaan. Se olin kuulemma minä. Kyseessä pieni perheyritys ja homma ei mitään rakettitiedettä, palkkakin huono.

Olivat sitten aivan järkyttyneitä kun kerroin että en ole kiinnostunut, sain toisen työtarjouksen, ja olin jo ehtinyt aloittaakin. Tämä työ oli koulutustani vastaavaa ja palkkakin paljon parempi.

Osa yrityksistä arvottaa itsensä aivan liian korkealle, luullaan että tarjotaan jossain perushommassa jotain once in a lifetime tilaisuutta ja hakijoita pidetään itsestäänselvyyksinä.

Tämä on kyllä huvittava. Jotkut työnantajat ottavat yhteyttä 3 kuukauden päästä ja jotkut jopa 10 tai 25 vuoden päästä ja sanovat, että nyt sinut on valittu tähän tehtävään. Ovat sitten todella järkyttyneitä ja äärimmäisem loukkaantuneita kun sanot ystävällisesti, että kiitos, mutta EI kiitos ja tätä tapahtuu myös hyvin isoissa työpaikoissa, isoissa firmoissa, julkisella puolella. Tuossa ajassahan ehtii käymään jo lukemattomat kerrat työhaastatteluissa, on tullut valituksi, elämäntilanne muuttunut jo useampaan otteeseen, alaakin on jo voinut vaihtaa kokonaan jopa useampaan kertaan, on jopa voinut muuttaa maasta, opiskella lisää tai vaikka jo ehtinyt kuo llakin tai sairastua vakavasti. 

Vierailija
35/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi noin ulkomaalaisen firman kanssa. Ns isohko startup, suuryrityksen omistama, eli kai siellä jotain HR-osaamista olisi ollut. Mutta ghostasivat 3. haasttelukierroksen jälkeen. Olin itsekin epävarma halustani muuttaa ulkomaille, joten en kysellyt perään. Myöhemmin kuulin tutulta että joku toinen valittiin.

Vierailija
36/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi tämä viime ja tällä viikolla.

Olin viime viikolla haastattelussa paikkaan mikä oli ilmoitettu julkisesti avoimeksi. Haastattelija oli vanha kollega usean vuoden takaa, emme ole olleet nyt moneen vuoteen samassa työpaikassa. Hän oli aivan innoissaan kun olin hakenut heille ja hän oli nyt valitsemassa siihen tehtävään ihmistä. Kehui mua maasta taivaaseen osaamisen osalta. Hän itse lupasi, että ottaa muhun tällä viikolla yhteyttä ja keskustellaan lisää tehtävästä. 

Ei kuulunut mitään joten laitoin hänelle eilen viestiä että sanoit että palaat tällä viikolla ja mikä on aikataulu. Hän vastasi, että ai joo, tää nyt kestää meillä ja on hidasta mutta palaan myöhemmin.

Siis milloin myöhemmin?! Ja mahtaako edes palata?! Tuntuu että ei palaa, koska ei palannut tällä viikolla ennen kuin itse otin yhteyttä, vaikka hän oli itse luvannut olla yhteydessä muhun.

Tää on niin outoa touhua. Kehutaan ja hehkutetaan hakijaa, luvataan kuu taivaalta ja luvataan että ollaan tosi pian yhteydessä - mitään ei tapahdu. MIKSI? Mihinkään ei voi luottaa.

Vierailija
37/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo rekrytointi on hämärää, salakähmäistä, asiatonta sontaa ja täynnä laittomia tekoja niin minkälainen onkaan kyseinen työpaikka työnantajana!

Vierailija
38/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi erikoinen asia on nykyään työpaikkailmoitusten hakuajan pituus. Aiemmin joitakin vuosia sitten se oli yleensä 1,5-2 viikkoa. 

Nyt toimihenkilötehtäviin hauaika on tosi usein 3-4 viikkoa! Siis miksi? Ne jotka laittoivat hakuajan alussa hakemuksen, eivät enää muista hakuajan loputtua kun joku hr- ihminen soittelee, että on edes lähettänyt hakemusta. Kuitenkin ihmiset hakevat useita paikkoja yhtä aikaa.

Eli hakuajat ovat käsittämättömän pitkiä nykyään.

Itse ainakin näkisin että nopea ja tehokas prosessi takaa että hakijatkin pysyvät kiinnostuneena. On eri asia hoitaa rekry 3 viikossa kuin 2 kuukaudessa.

Vierailija
39/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko niillä olevan aikaa soittaa jokaiselle hakijalle? Mikäli saisit sen geneerisen "sinua ei valittu tähän työhön parempi onni ensi kerralla" mailin niin vinkuisit varmaan siitäkin.

Sähköpostilla ainakin mulle ilmoitettu. Lähes aina ilmoitettu.

Vierailija
40/52 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan. Minut on ghostannut kokonainen poliklinikka.