Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys ulkosuomalaisille

Vierailija
09.04.2020 |

Olen facebookissa eräässä ryhmässä, joka on tarkoitettu asuinmaani suomalaisille.

Lähes päivittäin siellä on kyselyitä, mistä saisi suomalaisia elintarvikkeita - kahvia (juhlamokkaa tms mautonta), juustoja ("suomalaiseen makuun," kun paikalliset perusjuustotkin on liian vahvoja), mämmiä, karjalanpiirakoita, ruisleipää.... Tuliko se näille ihmisille yllätyksenä, ettei Keski-Euroopasta välttämättä saa ihan samoja asioita?

Nää ihmiset vinkkailee nettisivuja, joista saa suomalaisia tuotteita tilattua, ja nää hullut maksaa valtavia postikuluja ylihintaisista kaurahiutaleista, kun ne ei kuulemma ole samoja mitä paikallisista kaupoista saa. Joulun aikaan hirveä paniikki, mistä saada suomalainen joulukinkku ja nyt eletään mämmipaniikkia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan noita ainakin muutamasta suuremmasta kaupungista Saksasta. En kyllä tiedä miksi joku haluaisi, mutta kuitenkin.

Vierailija
2/4 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut opiskeluaikanani Saksassa ja Itävallassa. Kyllä minäkin kaipaisin suomalaista kahvia ja suomalaisia kaurahiutaleita, jos asuisin Keski-Euroopassa jatkuvasti. Juustoissa tyytyisin kyllä paikallisiin, mutta suomalaista ruisleipää leipoisin todennäköisesti itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittainen koti/suomi-ikävä saa kaikkea aikaiseksi. Asuessani ulkomailla, ekat ..3(?)vuotta en kaivannut mitään Suomesta mutta sen jälkeen tuli ajoittain ikävä ruisleivän tai suomalaisen laihan kahvin tuoksua tai makua. Muista outousuuksista puhumattakaan.

Silloin kun elämä potki päähän, muisti vain ne hyvät asiat Suomesta. Vähitellen Suomen mielsi oleva tämä harhakuva omassa päässä.

Vierailija
4/4 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asuin Kiinassa, ja siellä suomalaiset valittivat, miten suuri pettymys oli, kun kaupassa ei ollut samanlaista ruokaa kuin Suomessa. Ihan kuin se olisi tullut jotenkin yllätyksenä.