Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ulkomaalaisten sesonkityöntekijöiden kanssa homma vaan toimii" - marjatilallisten ajatuksia tilanteesta

Kommentit (344)

Vierailija
241/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?

Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?

Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.

Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.

En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.

Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.

Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.

Olet kyllä pussissa elänyt jos et ole tiennyt että poimijat on Suomessa valtaosin ulkomaalaisia ja näin on ollut jo pitkään. Ja joka vuosi on runsaasti uutisointia marjanpoimijoista eli jos yhtään aikaansa seuraa niin tiedolta ei ole voinut välttyä.

Vierailija
242/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?

Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?

Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.

Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.

En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.

Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.

Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.

Olet kyllä pussissa elänyt jos et ole tiennyt että poimijat on Suomessa valtaosin ulkomaalaisia ja näin on ollut jo pitkään. Ja joka vuosi on runsaasti uutisointia marjanpoimijoista eli jos yhtään aikaansa seuraa niin tiedolta ei ole voinut välttyä.

Marjatilalliset ovat aina esittäneet asian niin, että suomalaiset eivät halua töihin. Nyt kertovat omilla naamoillaan totuuden, eli eivät vain huoli, koska eivät jaksa itse perehdyttää. Ja vielä koronan aikana, kun on porukkaa lomautettu ja nuoret ovat menettäneet kesätyönsä, joten kiinnostuneita kyllä olisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Hommahan on semmoista jonka handlaa kuka tahansa normijärjellä varustettu, mutta ulkomaalaiset ovat ainoat, jotka tekee sen alle normipalkkojen.

Riistomansikka maistuu paskalta. Kaikki riisto maistuu paskalta.

En tue kotimaista marjatilaa, joka itse ei tue kotimaista työvoimaa.

Viljelijä myös sanoi, että olisi hyvä jos työntekijä asuisi tilalla. Tällä konstilla saa periä majoituksesta vuokraa ja kas näennäinen ok palkka pieneni 500€ kuukaudessa 🤔

Missä sanotaan, että perittävä vuokra olisi 500 e/kk? Tämä on ihan omaa kuvitelmaasi. Tässäkin majoitus on ilmainen. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006170819.html

Mikään ei nykymaailmassa ole ilmaista, kyllä se raha aina jostain on pois

Vierailija
244/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt räkyttäjät itseenne. Jos olisitte työnantajia, palkkaisitteko kesätöihin edellisiltä kesiltä tuttuja, hyviksi todettuja ja homman jo osaavia tekijöitä vai lauman uutta porukkaa joka pitää opettaa eikä työn laadusta ole mitään tietoa tai takeita? Kyllä meidänkin työpaikalla edelliskesän hyviksi tiedetyt apulaiset ovat aina etusijalla, kansalaisuudesta viis. Eikä ole maatila vaan rahoituslaitos.

No kerro mulle, miksi suomalaisen mansikan laatu on viimeisen kymmenen vuoden aikana romahtanut? Hyvää mansikkaa ei myydä enää yhtään missään. Hirveät määrät on joutunut heittämään pois sellaisia, mitä omassa nuoruudessani kiellettiin siihen koriin laittamasta ja jos laittoi kovin paljon, sai varoituksen. Minä olen lopettanut niiden mansikoiden ostamisen, koska laatu on ollut ala-arvoista. Rasian kesässä ostan ja joka kerta petyn.

Laatu on ammattitaitokysymys koko ketjulle.

Mansikoiden maku on tosiaan muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana, viljellyt lajikkeet ovat muuttuneet. Vanhat lajikkeet, kuten 1980-luvulla hyvin suosittu Senga Sengana olivat homeenarkoja, ja ovat jääneet pois viljelystä.

Kun mansikkalajike ikääntyy, siihen tulee tauteja. Siksi kehitetään koko ajan uusia lajikkeita. Tällä hetkellä viljellyin on Polka, mutta sekin on korvautumassa uudemmilla.

Silloin kun torilta tai kaupasta saa hyvää mansikkaa, ostan. Kaikki myytävä ei ole hyvää.

Vierailija
245/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkialla maailmassa on tällaista että köyhemmistä maista lähdetään vauraampiin maihin töihin. Norjassa oli kymmenisen vuotta sitten valtava määrä ruotsalaisia nuoria töissä, koska Ruotsista nuorten oli vaikea löytää töitä. Olivat pienipalkkaisilla aloilla tarjoilijoina, myyjinä yms. Palkka ei ollut mikään hyvä ottaen huomioon Norjan korkean hintatason. Nyt ruotsalaiset nuoret ovat suurelta osin kadonneet Norjasta koska työllisyystilanne on parantunut Ruotsissa. Ruotsalaisten tilalle on Norjaan tullut venäläisiä, romanialaisia yms.

Ukrainasta lähdetään paljon töihin Puolaan, Puolasta taas korkeamman elintason EU-maihin jne.

Vierailija
246/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Hommahan on semmoista jonka handlaa kuka tahansa normijärjellä varustettu, mutta ulkomaalaiset ovat ainoat, jotka tekee sen alle normipalkkojen.

Riistomansikka maistuu paskalta. Kaikki riisto maistuu paskalta.

En tue kotimaista marjatilaa, joka itse ei tue kotimaista työvoimaa.

Osa palkasta menee vielä majoitukseen, joka on tietenkin tilalla. Taidan jättää minäkin mansikat jatkossa ostamatta, kun suomalainen, niin työntekijänä kuin varmaan asiakkaanakin, tuntuu olevan pelkkä rasite näille pyyteettömille yrittäjähyväntekijöille.

Tämä majoitusasia on pelkästään sinun mielikuvituksessasi. Sinulla ei ole ainoatakaan faktaa pistää asiasta pöytään. Yleensähän majoitus on kimppakämpissä ja kulu on muutamia kymppejä per nenä.

Majoituksesta ei oteta kovin paljon, mutta ruuasta otetaan myös. Itse en aikoinani, eikä moni muukaan, suostunut syömään tilan ruokaa ja suoraan sanottuna emäntä oli surkea kokki. Aina kalakeittoa ja mansikkakiisseliä. Jotkut söivät ja valittivat. Isäntä ei oikein tykännyt, ettei syöty siellä, mutta meitä oli muutama niin hyvä poimija, että halusi pitää meistä silti kiinni ja pyysi seuraavinakin vuosina. Se oli aikaa ennen ulkomaalaisten yleistymistä tiloilla. Kylmälaukut ja -kallet sekä termospullot oli jo silloin keksitty ja varjojakin oli, joten hyvi pysyi eväät hyvänä sen päivän helteelläkin, kun valitsi vielä hyvin säilyvää.

Olet muuten nyt niin perinteisen maatalouselinkeinojen kysymyksen äärellä kuin olla vain voit! Jo sata vuotta sitten rengeiksi ja piioiksi pestautuessa tärkeä tekijä oli se, minkälaatuinen ruoka oli talossa. Saiko pelkkää härskiä kalaa ja kurria pottujen lisäksi, vaiko oliko pöydässä piimää ja voitakin leivän päälle .

Kaikkiin taloihin niitä palkollisia riitti, mutta seuraavaksi vuodeksi ei huonoon taloon jääty.

Vierailija
247/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkialla maailmassa on tällaista että köyhemmistä maista lähdetään vauraampiin maihin töihin. Norjassa oli kymmenisen vuotta sitten valtava määrä ruotsalaisia nuoria töissä, koska Ruotsista nuorten oli vaikea löytää töitä. Olivat pienipalkkaisilla aloilla tarjoilijoina, myyjinä yms. Palkka ei ollut mikään hyvä ottaen huomioon Norjan korkean hintatason. Nyt ruotsalaiset nuoret ovat suurelta osin kadonneet Norjasta koska työllisyystilanne on parantunut Ruotsissa. Ruotsalaisten tilalle on Norjaan tullut venäläisiä, romanialaisia yms.

Ukrainasta lähdetään paljon töihin Puolaan, Puolasta taas korkeamman elintason EU-maihin jne.

Onko noissa muissa maissa yhtä avointa vihaa samassa maassa asuvia kohtaan kuin täällä näyttää olevan joidenkin työnantajien toimesta?

Vierailija
248/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?

Moniko noista ilmoittaa vihaavansa suomalaisia ja haukkuu näinkin avoimesti heitä mitä maamme tilalliset? Vihaavatko he omia sukujaankin, vai ovatko ne venäläistä perää olevia?

Ei pidä antaa euron euroa sellaiselle kuka sanoo julkisesti inhoavansa oman maan kansalaisia joiden pitäisi ostaa samassa maassa tuotettuja tuotteita.

Missä on sanottu, että joku tylnantaja vihaa suomalaisia. On vaan todettu fakta, että suomalaiset ovat laiskoja kermaperseitä, joista ei ole raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön.

Ai sinä olet laiska kermaperse? Itse olen kyllä tehnyt aika rankkaakin duunia aiemmin, nykyään tosin jo muissa hommissa.

Kyllä. Olen sen verran laiska kermaperse, ettei yksitoikkoiset, likaiset ja raskaat ruumilliset työt ole koskaan kiinnostaneet. Niistä sain tarpeeksi nuorena kotitilalla. Tämän vuoksi hankinkin yliopistokoulutuksen ja ansaitsen kunnollisen tulon siistissä sisätyössä.

Ok, no älä kuitenkaan yleistä omaa laiskuuttasi muihin. Kyllä Suomesta kovaakin työtä tekeviä löytyy, kunhan työn ehdot ja palkkaus ovat siedettävät.

Vierailija
249/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa kotimaista luomumansikkaa. Luomun tuottamisperiaatteisiin kuuluu reilu palkka, ja töissä suositaan kotimaisia työntekijöitä, mieluiten vieläpä perhepiiristä (moni tila on pienehkö perhetila). 

Itse aion ostaa kesällä kotimaista luomumansikkaa, sekä ulkomaista tavallista. Riistomarjat jääkööt torille.

Ehkä pientä selvitystyötä tämän luomun suhteen kannattaa tehdä. Luomutiloilla näyttää olevan aivan samat Ukrainasta ja Thaimaasta tulleet poimijat, jotkut luomutilat ovat maantieteellisesti sellaisissa paikoissa, että "normaali" peltojen valumavedet, jotka sisältävät niiden ravinteet, valuvat luomutilojen kastelualtaisiin ... se siitä luomusta:)

Vierailija
250/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?

Moniko noista ilmoittaa vihaavansa suomalaisia ja haukkuu näinkin avoimesti heitä mitä maamme tilalliset? Vihaavatko he omia sukujaankin, vai ovatko ne venäläistä perää olevia?

Ei pidä antaa euron euroa sellaiselle kuka sanoo julkisesti inhoavansa oman maan kansalaisia joiden pitäisi ostaa samassa maassa tuotettuja tuotteita.

Missä on sanottu, että joku tylnantaja vihaa suomalaisia. On vaan todettu fakta, että suomalaiset ovat laiskoja kermaperseitä, joista ei ole raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön.

Ai sinä olet laiska kermaperse? Itse olen kyllä tehnyt aika rankkaakin duunia aiemmin, nykyään tosin jo muissa hommissa.

Kyllä. Olen sen verran laiska kermaperse, ettei yksitoikkoiset, likaiset ja raskaat ruumilliset työt ole koskaan kiinnostaneet. Niistä sain tarpeeksi nuorena kotitilalla. Tämän vuoksi hankinkin yliopistokoulutuksen ja ansaitsen kunnollisen tulon siistissä sisätyössä.

Ok, no älä kuitenkaan yleistä omaa laiskuuttasi muihin. Kyllä Suomesta kovaakin työtä tekeviä löytyy, kunhan työn ehdot ja palkkaus ovat siedettävät.

Niitä on, paitsi tilallisten mielestä heitä ei ole. Kaikki ovat vain yhtä suurta laiskaa massaa jolta halutaan rahat pois :)

Vierailija
251/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtopäätös lienee siis se, että kotimaisuuden ja sen puolustamisen aika on ohi. Täytyy muistaa tämä jatkossa itsekin kauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilla.

Vierailija
252/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla kokemuksella samaa mieltä.

Paras kannuste hankkia kunnon koulutus oli lapsena ja nuorena työnteko maalla kotitilalla. Vaikka ruumiillinen työ pienissä määrissä onkin jopa hauskaa, joku muutama päivä raivaussahalla vesakkojen perkausta esimerkiksi, kyllä sen jälkeen konttorihommat taas tuntuvat paljon mukavammilta. Ja palkkataso on aivan eri luokkaa.

Vierailija
253/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa kotimaista luomumansikkaa. Luomun tuottamisperiaatteisiin kuuluu reilu palkka, ja töissä suositaan kotimaisia työntekijöitä, mieluiten vieläpä perhepiiristä (moni tila on pienehkö perhetila). 

Itse aion ostaa kesällä kotimaista luomumansikkaa, sekä ulkomaista tavallista. Riistomarjat jääkööt torille.

Ehkä pientä selvitystyötä tämän luomun suhteen kannattaa tehdä. Luomutiloilla näyttää olevan aivan samat Ukrainasta ja Thaimaasta tulleet poimijat, jotkut luomutilat ovat maantieteellisesti sellaisissa paikoissa, että "normaali" peltojen valumavedet, jotka sisältävät niiden ravinteet, valuvat luomutilojen kastelualtaisiin ... se siitä luomusta:)

Thaikut ovat alkaneet tulemaan tänne omatoimi keräilijöiksi. Helsingissä on muutamana syksynä näkynyt itsenäinen kerääjä joka kertoi tulleensa tänne joka syksy keräämään marjoja sekä sieniä.

Vierailija
254/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos opettelisi rekrytoimaan oikein.

...

Opetelkaa rekrytoimaan tai palkatkaa rekrytoijat sieltä Ukrainasta 😒

Itse asiassa tuntemallani marjatilalla rekrytoinnin hoitaakin juuri ukrainalaisen työporukan pomo. Hänen kotiseudultan tulee joka vuosi ne tarvittavat kausityöntekijät, joka vuosi se luottoporukka joka osaa jo hommat, ja lisäksi aina osa uutta porukkaa.

Suomalaisen tessin mukaan maksettu palkka riittää heille mainiosti. Majoitus aittamajoituksena, hoitavat ruokahuoltonsa pääosin itse.

Vierailija
255/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jokainen märisijä hakemaan näitä töitä.

https://avointyopaikka.fi/avoimet-tyopaikat-mansikan%20poiminta

Vierailija
256/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtopäätös lienee siis se, että kotimaisuuden ja sen puolustamisen aika on ohi. Täytyy muistaa tämä jatkossa itsekin kauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilla.

Toki kotimaisten tuotteiden kemikaalikuorma on huomattavasti pienempi kuin ulkomaisten.

Vierailija
257/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin pahasuopia. Osaavat vain kehittää kuppikuntia, kiusaa rehelliset ja ahkerat. En yhtään ihmettele ettei kukaan halu suomalaisia töihin.

Ulkomaalaiset ovat kilttejä, arvostavat elämä ja ylpeitä.

Vierailija
258/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatalousalan TESsin noudattaminen ei kuitenkaan saa suomalaisia näitä töitä hakemaan. toki voisit itse malliksi mennä näihin töihin. Minun ei onneksi tarvitse.

https://avointyopaikka.fi/avoimet-tyopaikat-mansikan%20poiminta

Vierailija
259/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä teidän arvostelijoiden parane ostaa sitten ulkomaisia vihanneksia tai marjojakaan, sielläkin on ulkomaalaisen työvoiman käyttö ihan yhtä yleistä. Muistakaahan tämä. Eikä missään nimessä eurooppalaista viiniä!

Jos maataloudessa alkutuottaja saisi sellaisen hinnan tuotteestaan, mistä jäisi tuotantokustannusten jälkeen jotain käteenkin, niin olis palkatkin (sekä viljelijän itsensä että työntekijöiden) eri tasoa..

Vierailija
260/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin pahasuopia. Osaavat vain kehittää kuppikuntia, kiusaa rehelliset ja ahkerat. En yhtään ihmettele ettei kukaan halu suomalaisia töihin.

Ulkomaalaiset ovat kilttejä, arvostavat elämä ja ylpeitä.

Laittakaa kyltti tuotteisiin: EI SUOMALAISILLE! Noin, ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän