Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimies määräsi lomat toukokuulle!

Vierailija
09.04.2020 |

Olen kaupallisella alalla. Esimies ilmoitti että lomat tulee pitää toukokuussa. Ei siinä muuten mitään, mutta olimme jo sopineet, että pidän loman heinäkuussa. Me ollaan vuokrattu 2 viikoksi mökki, 1400€. 4-henkinen perhe. . Lisäksi meillä on lentoliput heinäkuun lopussa 1200€ (nämä tosin saattaa peruuntua koronasta johtuen) .

Ehdotin, että teen etätyötä mökiltä 2 viikkoa, ei käy, silloin pitää myydä kentällä. Jännä että nyt työnantajan määräyksestä eetätyö on täysin ok.

Mitä vaihtoehtoja tässä on? Voiko työnantaja perua mielivaltaisesti jo sovitut lomat? Yritin ehdottaa että pidän 2 viikkoa toukokuussa ja 2 heinäkuussa. Ei käy. Minulle olisi sopinut myös lomautus

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viimekädessä maksaja määrää kesälomat. Ei kannata vielä mökkivuokraa perua jos tulee vielä pakkolomaa kesällä.

Vierailija
42/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sulla on edes sähköposti siitä, että pomosi on luvannut loman haluamanasi ajankohtana. Silloin sitä ei voi siirtää, koska siitä koituu sinulle rahallista haittaa. Toki suullinen sopimuskin on sopimus, mutta sitä on vaikea todistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäät kuukauden saikulle heti loman alussa. Silloinhan lomat siirtyy.

Tällaisessa tilanteessa saikutus on yhtä kuin ekana irtisanottavien listalla YT-neuvotteluissa. Kyllä työnantajat hokaavat nuo tekosairastelut.

Vierailija
44/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus määrätä loman ajankohta.  Lue vaikka laista tai omasta tes:ta.

Äläkä valehtele noin helvetisti, kukaan ihminen ei varaile mitään eikä varsinkaan maksa mitään etukäteen, ennekuin lomat on lyöty lukkoon.

Joten turha kehuskella varauksilla ja valittaa.

Itse asiassa edellisessä työpaikassani yksi työkaveri teki juurikin näin eli varasi aina jo talvella heinäkuulle matkan ja kun alettiin sitten jakamaan lomia niin vetosi aina siihen että hänellä on jo matka varattuna. Minun aikana ehti tehdä tämän yhdesti mutta muut kertoivat että oli pari vuotta ennen minun aikaani tätä taktiikkaa käyttänyt. Lopulta piti ihan pomoa muistuttaa että hänellä on velvollisuus jakaa lomat tasavertaisesti ja että hänen on sanottava tälle työntekijälle ettei enää jatkossa mene läpi ja koska on saanut useampana vuonna heinäkuun lomaa niin hänen vuoronsa lomailla heinäkuussa on sitten taas n. 3 vuoden kuluttua kun muutkin ovat reilusti saaneet vuoronsa. Lopulta sai pomokin suunsa auki. Voi sitä parkua kun tajusi työkaveri ettei voi enää kikkailla itselleen lomia neuvottelematta muiden kanssa ja että jatkossa mennään kaikille reilulla järjestyksellä. Pomo oli niin lapanen muissakin asioissa etten sitten kauaa tuolla ollut töissä. Mutta siis tätä ihan oikeasti tapahtuu että jotkut varailee sinne heinäkuulle matkoja että sillä varmistavat sen itselleen lomaksi.

Mulla oli työkaveri, joka halusi aina pitää kesälomat putkeen heinäkuun vikasta viikosta eteenpäin, kun halusi olla mahdollisimman paljon lapsensa kanssa. Outo aika koska päiväkoti oli aina kiinni heinäkuussa. Kerran sitten sain sovittua hänen kanssaa, että pidän kolme viikon loman alkaen heinäkuun vikasta viikosta ja ilmoitin pomolle, että näin spvimme. Työkaveri oli sitten käynyt mun selän takana kinuamaan omia lomia samalle ajalle ja pomo antai luvan. Joten tuuraus meni siinä. Sama tyyppi halusi aina pitää pääsiäisenä loman eikä tinkinyt siitä ja nössö pomo aina antoi tuolle loman silloin kun hän halusi.

Arvatkaa kuka sai yt:ssä potkut?

Vierailija
45/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäät kuukauden saikulle heti loman alussa. Silloinhan lomat siirtyy.

Tällaisessa tilanteessa saikutus on yhtä kuin ekana irtisanottavien listalla YT-neuvotteluissa. Kyllä työnantajat hokaavat nuo tekosairastelut.

Tuokin on muuttunut, ensin on karenssipäivät ha jos jotain lonapäiviä jää, niin ne voi siirtää. Kiitos Sipilän hallituksen tämä saavutettu etu siirtää lomapäiviä sairauden takia oli yksi heikennys työntekijöille. Kuinkakohan moni tietää tästä muutoksesta.

Vierailija
46/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No HUS on perunut kaikki kevään lomat, kesälomat on vielä arvoitus. Enkä ole edes hoitotyössä .

Missä osastolla? Mun lomaa ei peruttu. Nyt kökötän kotona 18 vrk.

Vierailija
47/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No HUS on perunut kaikki kevään lomat, kesälomat on vielä arvoitus. Enkä ole edes hoitotyössä .

Missä osastolla? Mun lomaa ei peruttu. Nyt kökötän kotona 18 vrk.

Miksi kökötöt kotona? Jalka poikki?

Vierailija
48/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sulla on edes sähköposti siitä, että pomosi on luvannut loman haluamanasi ajankohtana. Silloin sitä ei voi siirtää, koska siitä koituu sinulle rahallista haittaa. Toki suullinen sopimuskin on sopimus, mutta sitä on vaikea todistaa.

Kyllä löytyy. -ap

Vierailija
49/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jaksaa valittaa lomien siirtymisestä tässä tilanteessa 🙄

Vierailija
50/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikulla ratkeaa. Mä en suostuisi tohon

Vierailija
51/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa mielivaltaisesti päättää. Coronaankin jos vetoaa, tietyt pykälät täytyy täyttyä että voi toimia noin.

Pitääkö hän itsekkin lomansa toukokuussa

Kuinka monta kirjoitusvirhettä voikaan sisältyä yhteen mielipiteeseen?

Vierailija
52/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy. -ap

Toki voi siirtää silti, mutta työnantaja on velvollinen maksamaan sen mäkin ja lentoliput.

Vierailija
53/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi siirtää, mutta työntekijälle pitää korvata suunnitelluista lomista aiheutuvat kustannukset.

Nyt tässä poikkeuksellisessa tilanteessa olisin ap:na ihan ystävällinen, kun antaisin esimiehelle laskun maksettavista lomista yms. Voi olla, että heinäkuussa sittenkin voit tehdä etätöitä  sieltä mökiltä, jos se tulee esimiehen mielestä halvemmaksi.

Vierailija
54/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikulla ratkeaa. Mä en suostuisi tohon

Juuri tuosta syystä meillä kelpaa vain työterveyden saikku ja sitä saa max 2 päivää kerrallaan.

Vierailija
55/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan valittaisi mistään jos yhä vielä on työpaikka. Uskomatonta.

Vierailija
56/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän? Toisessa sairaanhoitopiirissä talvilomani alkoi juuri ja kesälomakin on jo hyväksytty lomaohjelmassa.

PSSHP, perusterveydenhuollon mielenterveyspalvelut, kaikki lomat ja palkattomat vapaat peruttu ja uusia ei toistaiseksi myönnetä.

En tiedä miksi, mutta toivoisin että voisi kesällä viikon, pari antaa puolison levähtää, kun hän on koko kevään etätöissä kahden lapsen kanssa kotona.

Vierailija
57/59 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti ehdottanut etätyötä ratkaisuksi? Joka ei kuitenkaan käy pomolle, vaikka nyt pakotettu etätöihin? Kyllä tuo kiusaamiselta vaikuttaa

Vierailija
58/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ilmeisesti ehdottanut etätyötä ratkaisuksi? Joka ei kuitenkaan käy pomolle, vaikka nyt pakotettu etätöihin? Kyllä tuo kiusaamiselta vaikuttaa

Kyllä, juuri näin. Nyt määrätty etää, heinäkuussa ei mahdollista. Ap

Vierailija
59/59 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Miten sulla tässä kävi? Tästä on jo aikaa. Mutta itsellä samallainen tilanne. Esimieheltä pyysin kesäloman ajoissa jo talvella ja s postilla vielä varmistin voinko varata matkan tietylle ajalle nyt varmasti. Sieltä tuli, että varaa vaan. Ja nyt loma listat kun tuli ni  loma alkaa seuraavalla vklla kun matka alkaisi. Ahdistaa ja vituttaa että ei voi luottaa. Ja perheen ja sukulaisten kanssa kaikki sovittu ja varattu lennot, hotellit valmiiksi kun lähtee isompi porukka. Tuntuu, että menee mielenterveys kun ei arvosteta, eikä kuunnella, eikä pysytä sovitussa. Mulle ois ihan sama jos lomassa ois muutaman päivän heitto, jos ei olisi näitä matka järjestelyjä. Mutta nyt tämä vaikuttaa koko perheen tunnelmaan ja itkettää, tekis mieli ottaa loparit. Raadan huonopalkkaisessa työssä, teen työni hyvin työ ja kohde missä olen on ihan ok. Mutta työn antaja aina on se joka ahdistaa mua ja tuntuu ettei arvosta. Ja tälläiset vaan hajottaa lisää mua. Ihan perseestä koko paska.