Esimies määräsi lomat toukokuulle!
Olen kaupallisella alalla. Esimies ilmoitti että lomat tulee pitää toukokuussa. Ei siinä muuten mitään, mutta olimme jo sopineet, että pidän loman heinäkuussa. Me ollaan vuokrattu 2 viikoksi mökki, 1400€. 4-henkinen perhe. . Lisäksi meillä on lentoliput heinäkuun lopussa 1200€ (nämä tosin saattaa peruuntua koronasta johtuen) .
Ehdotin, että teen etätyötä mökiltä 2 viikkoa, ei käy, silloin pitää myydä kentällä. Jännä että nyt työnantajan määräyksestä eetätyö on täysin ok.
Mitä vaihtoehtoja tässä on? Voiko työnantaja perua mielivaltaisesti jo sovitut lomat? Yritin ehdottaa että pidän 2 viikkoa toukokuussa ja 2 heinäkuussa. Ei käy. Minulle olisi sopinut myös lomautus
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovittuja kesälomia ei voi siirtää. Ja mitä/kenelle myyt heinäkuussa "kentällä"? Taatusti ei tule asiakastapaamisia.
Miksi ei voi ja mikä on tämä sopimus? Jos kyseessä on pelkkä ap:n oletus ja lausuttu toive, niin se ei ole vielä sopimus.
Tosiaan, lomatoive ja hyväksytty loma ovat eri asioita.
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Kyllä työnantaja päättää nämä asiat, toki hänen kuuluu asia ilmoittaa lain sallimassa määräajassa ja näinhän tässä on menetelty.
Työnantaja päättää lomien ajankohdat. Työnantaja voi ystävällisyyttään kysyä loma-ajankohtien toiveita, muttei mikään pakko ole niitä toteuttaa. Työnantajan tavoite on tietysti pitää henkilökunta tyytyväisenä.
Eikö edes tällaisessa maailmantilanteessa voi vähän joustaa työntekijäkin? Varsinkin jos se auttaa estämään lomautukset tai irtisanomiset. Moni on tällä hetkellä menettänyt työnsä, joten todella typerää valittaa lomista. Kesän tilanteesta ei muutenkaan tiedä kukaan.
T. nyt huhtikuussa "kesälomalla" oleva, joka ei jaksa valittaa
No HUS on perunut kaikki kevään lomat, kesälomat on vielä arvoitus. Enkä ole edes hoitotyössä .
Vierailija kirjoitti:
No HUS on perunut kaikki kevään lomat, kesälomat on vielä arvoitus. Enkä ole edes hoitotyössä .
Miksihän? Toisessa sairaanhoitopiirissä talvilomani alkoi juuri ja kesälomakin on jo hyväksytty lomaohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lomautusta yhden taukin naisen takia tehdä. Miksi lomauttaa jos töitä kerran riittää. Yrityshän elää vain ja ainoastaan asiakkaistaan.
Naisen takia, missä sanottiin sukupuoli?
Siirsikö se pomo omankin lomansa toukokuulle?
En valittaisi just nyt siitä että on duunia. Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus määrätä loman ajankohta. Lue vaikka laista tai omasta tes:ta.
Äläkä valehtele noin helvetisti, kukaan ihminen ei varaile mitään eikä varsinkaan maksa mitään etukäteen, ennekuin lomat on lyöty lukkoon.
Joten turha kehuskella varauksilla ja valittaa.
Itse asiassa edellisessä työpaikassani yksi työkaveri teki juurikin näin eli varasi aina jo talvella heinäkuulle matkan ja kun alettiin sitten jakamaan lomia niin vetosi aina siihen että hänellä on jo matka varattuna. Minun aikana ehti tehdä tämän yhdesti mutta muut kertoivat että oli pari vuotta ennen minun aikaani tätä taktiikkaa käyttänyt. Lopulta piti ihan pomoa muistuttaa että hänellä on velvollisuus jakaa lomat tasavertaisesti ja että hänen on sanottava tälle työntekijälle ettei enää jatkossa mene läpi ja koska on saanut useampana vuonna heinäkuun lomaa niin hänen vuoronsa lomailla heinäkuussa on sitten taas n. 3 vuoden kuluttua kun muutkin ovat reilusti saaneet vuoronsa. Lopulta sai pomokin suunsa auki. Voi sitä parkua kun tajusi työkaveri ettei voi enää kikkailla itselleen lomia neuvottelematta muiden kanssa ja että jatkossa mennään kaikille reilulla järjestyksellä. Pomo oli niin lapanen muissakin asioissa etten sitten kauaa tuolla ollut töissä. Mutta siis tätä ihan oikeasti tapahtuu että jotkut varailee sinne heinäkuulle matkoja että sillä varmistavat sen itselleen lomaksi.
Herää nyt pälli ap siihen, että eletään poikkeustilassa.
Ap vastaa. Kyllä, pomokin pitää loman toukokuussa. Minulla on sähköposti jossa kysyn sopiiko heinäkuu lomakuukaudeksi, koska olen tekemässä mökkivarausta ja esimies vastasi ”kyllä, vahvistan loman heinäkuuksi järjestelmään”
Heinäkuu oli pomoni toive alunperin, koska silloin huono myyntikuukausi perinteisesti.
Olen miettinyt sairauslomaa vaihtoehtona.
Jäät kuukauden saikulle heti loman alussa. Silloinhan lomat siirtyy.
Vierailija kirjoitti:
Jäät kuukauden saikulle heti loman alussa. Silloinhan lomat siirtyy.
Ennen kuin loma alkaa? Vai ekana lomapäivänä
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa vuotta voi ihan hyvin siirtää lomia, joiden alkuun on yli 2 vko.
"Työnantajan määrätessä loman ajankohdan hänen on ilmoitettava siitä työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, loman ajankohdasta voidaan ilmoittaa myöhemmin. Siitä on kuitenkin ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista."
Mitä höpötät? Lainaamasi kohta koskee loman määräämistä, mikä on ihan eri asia kuin jo ennestään sovitun loman siirtäminen toiseen ajankohtaan.
hiertää myös se, että olen pakotettu etätyöhön ja heinäkuussa se ei onnistu (onnistuisi todella hyvin). Pelkkää kiusantekoa. Työnantaja ei jousta yhtään
Sinuna pitäisin lomat toukokuussa, etsisin uutta työpaikkaa, pitäisin sairaslomaa heinäkuussa jonka jälkeen irti sanoisin itseni. Tuollaisessa työpaikassa ei kannata olla jossa pomo pettää lupauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan on ilmoitettava työntekijälle vuosiloman ajankohdasta, mikäli mahdollista kuukautta ja kuitenkin viimeistään kahta viikkoa ennen loman tai sen osan alkamista. Hänen on annettava ennen loman määräämistä työntekijälle tilaisuus esittää mielipide loman ajankohdasta. Työnantajalla on kuitenkin viime kädessä oikeus määrätä loman ajankohta edellyttäen, että kesälomaosuus on lomakautena.
https://www.monster.fi/uraneuvonta/artikkeli/miten-vuosiloma-maaraytyy
Aina on vähintään yksi joka alapeukuttaa faktaa.
Ilmoitus loman antamisesta on sitova. Jos loman alkamiseen on yli kuukausi, voi työnantaja vielä muuttaa loman ajankohtaa, mutta tässä tapauksessa syntyy aina vahingonkorvausvastuu. Jos esimerkiksi työntekijä on ostanut lentolippuja ja työnantaja siirtää lomaa, joutuu työnantaja korvaamaan lentoliput. Työnantaja ei voi muuttaa ilmoitettua vuosilomaa enää lainkaan, jos ilmoituksen ja loman alkamisen välille jäisi alle kaksi viikkoa. Työnantaja ei voi myöskään keskeyttää alkanutta vuosilomaa ja komentaa työntekijää takaisin töihin. Jos työntekijä kuitenkin voi ja haluaa keskeyttää lomansa, hän voi sen tällaisessa tapauksessa tehdä. Tässä tapauksessa kannattaa sopia kirjallisesti siitä, mitä loman keskeyttämisestä työntekijälle korvataan.
Lähde: palkkaus.fi