Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touretten syndrooma - miten suhtaudut?

Vierailija
08.04.2020 |

On harmi, että Tourettesta kärsivät joutuvat häpeämään pakkoliikkeitään. Kunpa meillä olisi ilmapiiri, joka hyväksyisi erikoisuudet ihmisissä, emmekä pitäisi Tourettelle tyypillistä epämääräistä liikehdintää nolona. Ja tietoisuutta Tourettesta pitäisi ehdottomasti lisätä, jotta etenkään lapset eivät kiusaisi toisiaan.

Erilaisuuteen pitäisi tottua, ja sitä pitäisi mielestäni olla enemmän esillä.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/112 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 17v lapsella on Tourette. Ei ole tic: ejä tai pakkoliikkeitä, lääkitys pitää ne pois. Ulkopuoliset eivät edes huomaa hänen Tourettea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epäilen itselläni tourettea, olen 16 vuotias tyttö ja adhd on todettu aijemmin. olen jo pitkän aikaa räpytellyt silmiäni ja yskähdellyt enkä pysty estämään sitä🤔 nyt tänä kesänä on pahentunut huudahteluksi, en ole kertonut tästä vielä vanhemmille pystyn pidättämään huudahdukset esim ruokapöydässä ja pyrin lähtemään mahdollisimman pian ulos ja silloin tulee isoja purkauksia jossa liikutan päätäni ja huudahtelen olisiko täällä joku asiasta tietävä että mitä kannattaisi tehdä

Onko sulla adhd:n takia hoitokontaktia nuorisopsyk. pkl:lle? Jos on, niin yhteys sinne. Jos ei, niin sitten  kouluterkalle.

Vierailija
64/112 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 17v lapsella on Tourette. Ei ole tic: ejä tai pakkoliikkeitä, lääkitys pitää ne pois. Ulkopuoliset eivät edes huomaa hänen Tourettea. 

Oliko pahoja oireita?

Vierailija
65/112 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit tuilen ja kiroilen takaisin. Hän jos joku kyllä ymmärtää.

Vierailija
66/112 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää nämä. Olen melko varma, että kaikilla heillä on raudanpuutetta sekä paljon vitamiini tms. puutoksia. Verikokeisiin, ja puutokset kuntoon. En sano, että kaikki oireet häviäisi, sillä puutokset ovat jo tuhonneet paljonkin, mutta kyllä varmasti helpottaisi oireita monilta osin.

Vierailija
67/112 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana asenne tuolla pojalla <3

Vierailija
68/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole Tourettea mutta mulla on autismi ja adhd, saan ticcejä harvoin mutta jos oon kovin vihanen tai ahdistunu niin niitä tulee enemmän, mulla ne on enimmäkseen niskan nykimistä ja jalan polkemista, sekä kädellä lyömistä. 

Vierailija
69/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös tourette ja HUORrrajutttku neeeekrirysssä, ja tunne sympatiaa kaikkia kohtaan joilla sama sairaus. Sehän ei ole mitenkään oma päätös mitä sieltä suusta aina välillä lipsahtaa, se on sairaus joka puhuu.

Vierailija
70/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä myös tourette ja HUORrrajutttku neeeekrirysssä, ja tunne sympatiaa kaikkia kohtaan joilla sama sairaus. Sehän ei ole mitenkään oma päätös mitä sieltä suusta aina välillä lipsahtaa, se on sairaus joka puhuu.

Jep, ja tämän takia ei pitäisi liian nopeasti tuomita ihmisiä, vaikka huutelisivat outoja. Luin, että tuo Sweet Anitakin oli heitetty ulos kaupasta ja ties mitä touretten takia, ei todellakaan ole helppoa tourette-ihmisillä.

Vierailija
71/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran videon tytöstä jolla oli tourette ja myös koira. Kuvasi videotaan, ilmeisesti tiktok, ja vähän väliä koira sai huitaisuja kun tytöllä tuli pakkoliikkeet. Kerran jopa vinkaisi.

Tuntui pahalta koiran puolesta. 

Vierailija
72/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran videon tytöstä jolla oli tourette ja myös koira. Kuvasi videotaan, ilmeisesti tiktok, ja vähän väliä koira sai huitaisuja kun tytöllä tuli pakkoliikkeet. Kerran jopa vinkaisi.

Luulisi, että noissa tapauksissa pyrkii pitämään vähän etäisyyttä muihin. Vaikka eihän se ihan aina ole mahdollista.

Vierailija
73/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että noissa tapauksissa pyrkii pitämään vähän etäisyyttä muihin. Vaikka eihän se ihan aina ole mahdollista.

Oliskohan pitänyt koiraa ihan vaan somehuomion takia. Muistan nähneeni saman videon ja oli kuvattu ahtaassa tilassa. 

Vierailija
74/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä silS A A T A N Ale voi, jos sellaiP E R K E L Esesta kärsii. Varmaan aikV I T T Ua hankalaa eläH U O R Amä tuollaisen kanssa.

Vierailija
75/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun nykyään siltä kantilta että kaikki erityiset saavat aivan liian paljon huomiota mediassa ja somessa. Tästä yhteiskunnasta tulossa friikkien masinoima.

Vierailija
76/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tourette niin ei pitäisi olla lemmikkiä. Mitä sitten jos tikki osuu keskellä siltaa ja potkaisee koiran sillalta alas

Vierailija
77/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän liikkeet häiritse eikä ääntelykään sinänsä, mutta kesken teatteriesityksen hiljaisessa salissa tai leffateatterissa tai konsertissa voi tulla kaikille kiusallisia tilanteita jos yhtäkkiä kuuluu asiaankuulumatonta ääntelyä.

Niitä ääntelyitä olisi hyvä oppia sietämään ja hyväksymään siispä :)

No eikä pidä. Huono käytös on huonoa käytöstä, ihan riippumatta siitä mikä sen aiheuttaa. Ei voi olla niin, että yksi saa mölinällään pilata monien ihmisten kulttuurielämyksen.

Vierailija
78/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan, että Tourettea sairastava henkilö olisi kasvatettu pumpulissa, niin ettei ikinä olisi kuullut yhtään kirosanaa. Mitä sellainen henkilö sanoisi kirosanojen tilalla? Miksi Tourette saa kiroilemaan? Miksi kirosanojen tilalla ei voisi olla vaikka kissa, omena, lentokone?

Vierailija
79/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tourette niin ei pitäisi olla lemmikkiä. Mitä sitten jos tikki osuu keskellä siltaa ja potkaisee koiran sillalta alas

Olisi hirveää ja varmasti syyttäisi itseään koko loppuelämän 

Vierailija
80/112 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää esim. videot missä tourette lapset kiroilevat ja sitä pidetään jotenkin normaalina tai hauskana. Jostainhan (tod. näk. huonosta kasvatuksesta/vanhempien käytöstavoista johtuen) ne ovat kiroilun oppineet. Ei se ole touretten mukana tuleva ominaisuus/oire, eikä sen kivempaa kuunnella kuin kenenkään muunkaan kiroilu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan