Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touretten syndrooma - miten suhtaudut?

Vierailija
08.04.2020 |

On harmi, että Tourettesta kärsivät joutuvat häpeämään pakkoliikkeitään. Kunpa meillä olisi ilmapiiri, joka hyväksyisi erikoisuudet ihmisissä, emmekä pitäisi Tourettelle tyypillistä epämääräistä liikehdintää nolona. Ja tietoisuutta Tourettesta pitäisi ehdottomasti lisätä, jotta etenkään lapset eivät kiusaisi toisiaan.

Erilaisuuteen pitäisi tottua, ja sitä pitäisi mielestäni olla enemmän esillä.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näistä eri diagnooseista puhutaan avoimesti ja tietoa löytyy helposti. Muistakaa kuunnella ja älkää tuomitko.

Vierailija
42/112 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen itselläni tourettea, olen 16 vuotias tyttö ja adhd on todettu aijemmin. olen jo pitkän aikaa räpytellyt silmiäni ja yskähdellyt enkä pysty estämään sitä🤔 nyt tänä kesänä on pahentunut huudahteluksi, en ole kertonut tästä vielä vanhemmille pystyn pidättämään huudahdukset esim ruokapöydässä ja pyrin lähtemään mahdollisimman pian ulos ja silloin tulee isoja purkauksia jossa liikutan päätäni ja huudahtelen olisiko täällä joku asiasta tietävä että mitä kannattaisi tehdä☺️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epäilen itselläni tourettea, olen 16 vuotias tyttö ja adhd on todettu aijemmin. olen jo pitkän aikaa räpytellyt silmiäni ja yskähdellyt enkä pysty estämään sitä🤔 nyt tänä kesänä on pahentunut huudahteluksi, en ole kertonut tästä vielä vanhemmille pystyn pidättämään huudahdukset esim ruokapöydässä ja pyrin lähtemään mahdollisimman pian ulos ja silloin tulee isoja purkauksia jossa liikutan päätäni ja huudahtelen olisiko täällä joku asiasta tietävä että mitä kannattaisi tehdä☺️

Voi sinua, suosittelen ehdottamasti kertomaan vanhemmille! :)

Vierailija
44/112 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä video Tourettesta, tuntuu pahalta noiden lasten puolesta joita on kiusattu :/

Suloinen video!

Vierailija
45/112 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret voisivat Suomessa paremmin, kun opettaisimme lapset hyväksymään erilaisuuden.

Vierailija
46/112 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti voi olla myös tic oireita ilman varsinaista touretteakin ovat yleensä lievempiä kai kuitenkin. Tiedän erään nuoren miehen jolla saataa olla tuollaisia on ihan muuten normaalin oloinen samassa työpaikassa kuin minä. ikää ehkä noi 30 vuotta. Puhuu ja jutelee aivan järkevästi mutta joskus olen huomannut että vääntelee naamaansa erikoisesti mitään ääniä tai muuta erikoista en ole huomannut ja ihan järkevän ja skarpin oloinen tyyppi muuten vaikuttaa olevan. Työpaikalla vakituisia työntekijöitä joskus lähdetty samaan aikaan kotia niin ajaa ihan normaalisti autoa yms.

Vierailija
47/112 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyvin lievä tourette, mutta deittaillessa huomaa, että liian monet eivät ole hyväksyviä tuollaista epämääräistä liikehdintää kohtaan. Monet haluavat tavata uudelleen, mutta huomaan kyllä toisen energiasta, jos hän pitää nolona käytöstäni. Tuollaisen ihmisen kanssa minulle tulee epämukava olo, ja tunne etten voi olla oma itseni. Suuri osa ihmisistä pitää tourettea nolona ja tämän takia vietän suurimman osan ajasta yksin, vaikka olenkin ihan kaunis nainen, jolla olisi varmasti paljon annettavaa jollekin.

Vierailija
48/112 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän liikkeet häiritse eikä ääntelykään sinänsä, mutta kesken teatteriesityksen hiljaisessa salissa tai leffateatterissa tai konsertissa voi tulla kaikille kiusallisia tilanteita jos yhtäkkiä kuuluu asiaankuulumatonta ääntelyä.

Vierailija
49/112 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lewis Capaldi Struggles His Tourettes Live On Stage/ Fans Help Finishing The Song

Vierailija
50/112 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kenkkua sille jolla se on, mutta onhan se kieltämättä huvittavan näköistä ja kuuloista 😂

Housuissas on😅

Vierailija
51/112 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
52/112 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Lewis Capaldi :) Surullista jos joutuu lopettaa laulamisen tuon toureten takia :( kun jostain tästä luin. 

Vierailija
53/112 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän liikkeet häiritse eikä ääntelykään sinänsä, mutta kesken teatteriesityksen hiljaisessa salissa tai leffateatterissa tai konsertissa voi tulla kaikille kiusallisia tilanteita jos yhtäkkiä kuuluu asiaankuulumatonta ääntelyä.

Niitä ääntelyitä olisi hyvä oppia sietämään ja hyväksymään siispä :)

Vierailija
54/112 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tourette potilaita..Tourette lasta on myos kasvatettava käytöstapoja yms. On kamalaa katsottavaa et lapsi saa käyttäytyä muita kohtaan törkeästi haistattaa sylkeä potkia.Sairauden takia vanhemmat eivät kasvata lasta. On tietysti sairaudesta johtuvia oireita mutta ei ole normaalia kun lapsi tekee mitä huvittaa ja varsin tietoisesti. Asiaa sivusta seurannut 

Vierailija
55/112 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on tourette 10 v. Olen opettanut hänelle samoja kasvatukseen kuuluvia käytöstapoja kuin terveille sisaruksille. Poikani on älykäs joten tietää varsin hyvin asiat. Kiroilu joka saattaa touretteeen liittyä hänellä ei sitä ole. Kohtelen poikaani samalla tavoin kuin muitakin lapsiani.Han pärjää hyvin koulussa ja kavereita riittää. 

Vierailija
56/112 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
57/112 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fuck! Ass!

Tietäjät tietää.

Vierailija
58/112 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani on tourette 10 v. Olen opettanut hänelle samoja kasvatukseen kuuluvia käytöstapoja kuin terveille sisaruksille. Poikani on älykäs joten tietää varsin hyvin asiat. Kiroilu joka saattaa touretteeen liittyä hänellä ei sitä ole. Kohtelen poikaani samalla tavoin kuin muitakin lapsiani.Han pärjää hyvin koulussa ja kavereita riittää. 

Ihanaa että menee hyvin hänellä!

Vierailija
59/112 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tourette on ihan...pippeli, pippeli, KAKKA,KAKKA, KAKAAAAAAA...

Vierailija
60/112 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla 7v pojallani on adhd:n ohella tourette. Ilmenee kiljahteluina. Onhan se hyvin ikävää, kun aikuiset ihmiset jäävät kyttäämään kuin jotain spitaalista :/

Ihmiset ovat niin kehittymättömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi