Koska mitään tärkeämpää ongelmaa ei ole, alkaa työryhmä muuttaa suomalaisten henkilötunnuksi, mitä ihmettä?
"Uusi henkilötunnus kaikille Suomen kansalaisille ja Suomessa asuville, ehdottaa työryhmä – jatkossa tunnuksesta ei selviäisi ikä, syntymäaika tai sukupuoli"
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka av-mamman pääkoppaan mahtuukin vain yksi asia kerrallaan, valtionhallinto ei kuitenkaan voi keskeyttää kaikkea muuta toimintaa määräämättömäksi ajaksi.
Tämän palstan meuhkaajien älynlahjat kyllä vakavasti horjuttavat uskoa ihmiskuntaan.
Tämä on totta. Samoin oon huomannut että nää neropatit jotenkin loistaa kirkkaammin nyt koronan aikaan. Oon miettinyt onko se typeryyden pohjaton kuilu ollut aina näin selvästi esillä, mutta sitä ei vaan ole niin noteerannut, vai onko pandemia pyöräyttänyt pohjasedimentistä jo hautautuneeksi luultuja, toksisia kerroksia esiin? Melkoista settiä näkynyt verkossa.
Miten ajattelit iän varmistaa? Oletetaan, että työllistyt joskus, esim. kaupan kassalle, niin miten varmistat, ettet myy alaikäiselle alkoholia?
Syntymäajasta?
Etkö osaa lukea? Uudessa tunnuksessa ei ole syntymäaikaa. Työllistymisesi alkaa näyttää todella epätodennäköiseltä. Anteeksi, että vaivasin vaikealla kysymyksellä. My bad.
Vierailija kirjoitti:
Vain 1.1. syntyneiden henkilötunnukset ovat loppumassa. Heitä on moninkertaisesti enemmän Suomessa kuin muina päivinä syntyneitä ja lisää on tilattu.
Vaihtakoon siihen sitten 2.1., niin riittää taas vähäksi aikaa. Ikähän niillä kuitenkin aina on 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ikä sitten jatkossa tarkastetaan?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Ikä pitää todistaa, esim. alkoholia ostettaessa tai autokouluun mennessä. No, ehkä se ei jatkossa ole niin justiinsa.
Ihan oikeastiko olette näin uunoja vai trollaatteko huviksenne?
Eiköhän se ikä todisteta kuten ennenkin henkilöllisyystodistuksella, kuten passilla tai henkilökortilla, jossa lukee se syntymäaika.
Numeroitahan voi sen syntymäajan perään laittaa aina tarpeen vaatiessa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi ton työryhmän jäsenet ei aivan varmasti ole pois tästä pandemian hoidosta. Nyt taas valoja siellä päälle. Meidän pitää joka tapauksessa uudistaa sotu-järjestelmä, koska numerot loppuu kohta.
Ei ole kyse pandemiasta, vaan siitä, että pandemian jälkeen rahaa on jaettavan TODELLA niukasti. Voisiko näille rahoille löytyä joku parempi kohde?
Kuten mikä? Mansikkatiloken orjien lennätys vai jääkiekkojoukkueiden luistinhuolto?
Etkö keksi mitään järkevää käyttöä? Eipä yllätä. Kirjoititko myös tuon "numerot loppuu kohta" -kommentin?
Ainahan on jotain "järkevämpää käyttöä" käytetään rahaa missä vain. Jos nyt tähän ei muuten rahaa saisi, lakkautetaan täysin turha presidenttiys ja otetaan siitä.
Presidentti ei ole turha, ja sen on tämä koronapandemia osoittanut.
suomessa syntyy reilu sata lasta päivässä ja määrä laskee koko ajan
numeroita on käytettävissä 2000 kpl päivässä
miten helvetissä ne voivat loppua?
Vierailija kirjoitti:
En minä halua alkaa opettelemaan uutta henkilötunnusta. Nykyinen on on niin tuttu ja osaan ulkoa (totta kai), niin sitten pitäisi muistaa joku outo numero/kirjainsarja. Ja taas unohdetaan vanhukset. Miten he oppivat ja muistavat, että on uusi hetu käytössä?
Miksi kaikki pitää muuttaa vaan muuttamisen ilosta? Ja mitä helvatun väliä sillä on näkyykö siitä sukupuoli, ikä ja syntymäaika? Ketä voi oikeasti tuollainen haitata?
Äkkiä sen uudenkin tunnuksen halutessaan oppii. Toisaalta sen voi aina tarvittaessa papereistaan tarkistaa.
Miksi kaiken pitäisi pysyä samana? Kehitys kehittyy. Kaipaatko vielä esim. lankapuhelimia ja puhelinkoppejakin. Ehkä kännykän käyttö tuntui aluksi oudolta, mutta nykyisin harva tulisi toimeen ilman eikä kenenkään puhelinnumeroita tarvitse enää pitää muistissa kuten aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi ton työryhmän jäsenet ei aivan varmasti ole pois tästä pandemian hoidosta. Nyt taas valoja siellä päälle. Meidän pitää joka tapauksessa uudistaa sotu-järjestelmä, koska numerot loppuu kohta.
Ei ole kyse pandemiasta, vaan siitä, että pandemian jälkeen rahaa on jaettavan TODELLA niukasti. Voisiko näille rahoille löytyä joku parempi kohde?
Kyseessä on työryhmän esitys. Mitään ei ole päätetty eikä alkamassa tekemään huomenna pandemia ja kaikki muut rahareijät unohtaen. Varmasti niitä rahoitusjuttujakin ehditään miettiä vielä. Mutta ilmeisesti mammojen mielestä maan hallinnossa ja eduskunnassa ei tosiaan saisi mitään muuta edes hetkeä ajatella kuin pandemiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ikä sitten jatkossa tarkastetaan?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Ikä pitää todistaa, esim. alkoholia ostettaessa tai autokouluun mennessä. No, ehkä se ei jatkossa ole niin justiinsa.
Ehkäpä uusille henkilötunnuskorteille myydään dekoodauslaitteita jotka lukee sen siitä henkilötunnuskoodista ja taas joku rikastuu.
Numerot loppuu, kun pari vuotta sitten tänne saapui paljon 1.1.XXXX syntyneitä kalskeita nuoria miehiä :3
En suostu. Jos mun vanha sotu ei kelpaa, niin mua ei sitten tarvitse tunnistaa ollenkaan. Sotu on osa mun identiteettiä ja siitä en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka av-mamman pääkoppaan mahtuukin vain yksi asia kerrallaan, valtionhallinto ei kuitenkaan voi keskeyttää kaikkea muuta toimintaa määräämättömäksi ajaksi.
Tämän palstan meuhkaajien älynlahjat kyllä vakavasti horjuttavat uskoa ihmiskuntaan.
Tämä on totta. Samoin oon huomannut että nää neropatit jotenkin loistaa kirkkaammin nyt koronan aikaan. Oon miettinyt onko se typeryyden pohjaton kuilu ollut aina näin selvästi esillä, mutta sitä ei vaan ole niin noteerannut, vai onko pandemia pyöräyttänyt pohjasedimentistä jo hautautuneeksi luultuja, toksisia kerroksia esiin? Melkoista settiä näkynyt verkossa.
Miten ajattelit iän varmistaa? Oletetaan, että työllistyt joskus, esim. kaupan kassalle, niin miten varmistat, ettet myy alaikäiselle alkoholia?
Syntymäajasta?
Etkö osaa lukea? Uudessa tunnuksessa ei ole syntymäaikaa. Työllistymisesi alkaa näyttää todella epätodennäköiseltä. Anteeksi, että vaivasin vaikealla kysymyksellä. My bad.
Meinaatko ettei virallisesta henkilötodistuksesta enää löytyisi syntymäaika sen henkilötunnuksen lisäksi? Eihän sitä ikää siitä henkilötunnuksesta nytkään katsota.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole pois pandemian hoidosta, mutta noillekin olisi edullisempaa maksaa työttömyyskorvausta, kuin isoa palkkaa jostain humpuukihommasta.
Nykyisissä sosiaaliturvatunnuksissa alku- ja loppuosan välissä on tällä hetkellä käsittääkseni kaksi eri vaihtoehtoa, eli - tai +. Jos nyt itse kukin katsoo sitä tietokoneensa näppäimistöä, niin sieltä löytyy vaikkapa semmoisiakin merkkejä, kuin ! # % & / = ja ?.
Laitetaan uusiin tunnuksiin joku noista ja ongelma on ratkaistu useammaksi vuosisadaksi. Ja helposti, tuskin tulee kalliiksi.
Miksi tämmöisestä asiasta pitää tehdä niin suuri ja monimutkainen ongelma, kun ratkaisu on silmien edessä siinä tietokoneen näppäimistöllä? Ai niin, silloin ei hyväveliverkostolle riittäisi hyväpalkkaisia ja leppoisia puuhasteluhommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mikä? Mansikkatiloken orjien lennätys vai jääkiekkojoukkueiden luistinhuolto?
Etkö keksi mitään järkevää käyttöä? Eipä yllätä. Kirjoititko myös tuon "numerot loppuu kohta" -kommentin?
Ainahan on jotain "järkevämpää käyttöä" käytetään rahaa missä vain. Jos nyt tähän ei muuten rahaa saisi, lakkautetaan täysin turha presidenttiys ja otetaan siitä.
Presidentti ei ole turha, ja sen on tämä koronapandemia osoittanut.
Presidentti-instituution ylläpito ja sivukulut (kuten Kultarannan siivous ja pihan hoito) eivät ole kaikkein tärkeimpiä rahankäyttökohteita, eli lopetetaan. Katsotaan sitten uudestaan, kun aihe on noussut tärkeimmäksi.
Vierailija kirjoitti:
En suostu. Jos mun vanha sotu ei kelpaa, niin mua ei sitten tarvitse tunnistaa ollenkaan. Sotu on osa mun identiteettiä ja siitä en luovu.
Ajattele niin, että et menetä vanhaa sotuasi vaan saat sen lisäksi jotain uutta. Identiteettisi siis entisestään monipuolistuu ja vahvistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kannatetaan!
Yhdellekään Postin tai noutopisteet työntekijälle ei kuulu kenenkään ikä tai muut henkilötiedot.
Noutopisteisiin voisi muutenkin tulla sama käytäntö kuin automaatteihin, että tilaukset saa noutaa annettua koodia vastaan.
Ei ketään oikeasti kiinnosta sun ikä ja se unohtuu saman tien kun sen on tarkistanut. Valoja päälle nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele niin, että et menetä vanhaa sotuasi vaan saat sen lisäksi jotain uutta. Identiteettisi siis entisestään monipuolistuu ja vahvistuu.
Kiitos mutta ei kiitos. Haluan pitää just tämän identiteetin, enkä suostu muuttamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mutta ei kiitos. Haluan pitää just tämän identiteetin, enkä suostu muuttamaan sitä.
Miten ihmeessä voi jonkun identiteetti olla yhdestä numero/kirjainsarjasta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos järjestelmä vaihdetaan, niin se vaihdetaan. Ei siinä sinulta kysytä.
Vain 1.1. syntyneiden henkilötunnukset ovat loppumassa. Heitä on moninkertaisesti enemmän Suomessa kuin muina päivinä syntyneitä ja lisää on tilattu.