Koska mitään tärkeämpää ongelmaa ei ole, alkaa työryhmä muuttaa suomalaisten henkilötunnuksi, mitä ihmettä?
"Uusi henkilötunnus kaikille Suomen kansalaisille ja Suomessa asuville, ehdottaa työryhmä – jatkossa tunnuksesta ei selviäisi ikä, syntymäaika tai sukupuoli"
Kommentit (89)
Piti tarkistaa onko otsikon aihe aprillipila. Ikävä todeta, että ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostu. Jos mun vanha sotu ei kelpaa, niin mua ei sitten tarvitse tunnistaa ollenkaan. Sotu on osa mun identiteettiä ja siitä en luovu.
Ajattele niin, että et menetä vanhaa sotuasi vaan saat sen lisäksi jotain uutta. Identiteettisi siis entisestään monipuolistuu ja vahvistuu.
Kiitos mutta ei kiitos. Haluan pitää just tämän identiteetin, enkä suostu muuttamaan sitä.
Miten ihmeessä voi jonkun identiteetti olla yhdestä numero/kirjainsarjasta kiinni?
On siinä välimerkkikin!
Sekö sen identiteetin määrää? Miinusmerkki tarkoittaa negatiivista ja plusmerkki positiivista henkilöä. : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostu. Jos mun vanha sotu ei kelpaa, niin mua ei sitten tarvitse tunnistaa ollenkaan. Sotu on osa mun identiteettiä ja siitä en luovu.
Ajattele niin, että et menetä vanhaa sotuasi vaan saat sen lisäksi jotain uutta. Identiteettisi siis entisestään monipuolistuu ja vahvistuu.
Kiitos mutta ei kiitos. Haluan pitää just tämän identiteetin, enkä suostu muuttamaan sitä.
Miten ihmeessä voi jonkun identiteetti olla yhdestä numero/kirjainsarjasta kiinni?
Onhan joillakin paljon vähemmästäkin.
Ohis,
olen työssä jossa kysytään ihmiten hetuja "koko ajan" (tunnistaudutaan) ja HYVIN USEIN (varsinkin iäkkäämmät ) ihmiset eivät muista hetua, niin syntymäaika tulee heti, mutta usein loppua hapuillaan "oliko se -123A vai -321A" ja/tai pitää etsiä kelakortti tai vastaava mistä hetun lopun näkee.
Jos nyt KAIKILLE tulee uusi hetu, joka ehkä vielä on joku satunnainen numero-/kirjainsarja "269836WEW21" niin kuka (nuorikaan) noita muistaa, -syntymäpäivänsä sentään varmaan (lähes...) kaikki muistavat.
Minua ei haittaa lainkaan jos ihminen HALUTESSAAN voi vaihtaa hetunsa, varsinkin jos haluaa sen oleva esim. sukupuolineutraali tmv. mutta en näe siinä järkeä että KAIKKIEN hetun vaihdettaisiin, siitä seuraisi vain enemmän ongelmia.
Eikö tuo uudistus olisi paras aloittaa esim tänä vuonna syntyvistä?
Liian monimutkaista ja sekavaa kaikille vaihtaa, tavoittaako oikeasti vanhuksia ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi ton työryhmän jäsenet ei aivan varmasti ole pois tästä pandemian hoidosta. Nyt taas valoja siellä päälle. Meidän pitää joka tapauksessa uudistaa sotu-järjestelmä, koska numerot loppuu kohta.
Eivät ole pois pandemian hoidosta, mutta noillekin olisi edullisempaa maksaa työttömyyskorvausta, kuin isoa palkkaa jostain humpuukihommasta.
Nykyisissä sosiaaliturvatunnuksissa alku- ja loppuosan välissä on tällä hetkellä käsittääkseni kaksi eri vaihtoehtoa, eli - tai +. Jos nyt itse kukin katsoo sitä tietokoneensa näppäimistöä, niin sieltä löytyy vaikkapa semmoisiakin merkkejä, kuin ! # % & / = ja ?.
Laitetaan uusiin tunnuksiin joku noista ja ongelma on ratkaistu useammaksi vuosisadaksi. Ja helposti, tuskin tulee kalliiksi.
Miksi tämmöisestä asiasta pitää tehdä niin suuri ja monimutkainen ongelma, kun ratkaisu on silmien edessä siinä tietokoneen näppäimistöllä? Ai niin, silloin ei hyväveliverkostolle riittäisi hyväpalkkaisia ja leppoisia puuhasteluhommia.
Niitä on kolme: +, - sekä A. + ovat syntyneet 1800-luvulla, - 1900-luvulla ja A 2000-luvulla. Kannattaa tutustua miten se tunnus muotoutuu ennen kuin sopertaa puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
olen työssä jossa kysytään ihmiten hetuja "koko ajan" (tunnistaudutaan) ja HYVIN USEIN (varsinkin iäkkäämmät ) ihmiset eivät muista hetua, niin syntymäaika tulee heti, mutta usein loppua hapuillaan "oliko se -123A vai -321A" ja/tai pitää etsiä kelakortti tai vastaava mistä hetun lopun näkee.Jos nyt KAIKILLE tulee uusi hetu, joka ehkä vielä on joku satunnainen numero-/kirjainsarja "269836WEW21" niin kuka (nuorikaan) noita muistaa, -syntymäpäivänsä sentään varmaan (lähes...) kaikki muistavat.
Minua ei haittaa lainkaan jos ihminen HALUTESSAAN voi vaihtaa hetunsa, varsinkin jos haluaa sen oleva esim. sukupuolineutraali tmv. mutta en näe siinä järkeä että KAIKKIEN hetun vaihdettaisiin, siitä seuraisi vain enemmän ongelmia.
Tarkoitushan on myös vähentää tunnuksen käyttöä, joten ongelma varmaan poistuu samalla.
Se on ollut jo pitkään hoidossa. Siihen oli painavat syyt. Toivottavasti vanhojen ihmisten ei tarvitse opetella uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
olen työssä jossa kysytään ihmiten hetuja "koko ajan" (tunnistaudutaan) ja HYVIN USEIN (varsinkin iäkkäämmät ) ihmiset eivät muista hetua, niin syntymäaika tulee heti, mutta usein loppua hapuillaan "oliko se -123A vai -321A" ja/tai pitää etsiä kelakortti tai vastaava mistä hetun lopun näkee.Jos nyt KAIKILLE tulee uusi hetu, joka ehkä vielä on joku satunnainen numero-/kirjainsarja "269836WEW21" niin kuka (nuorikaan) noita muistaa, -syntymäpäivänsä sentään varmaan (lähes...) kaikki muistavat.
Ei sitä tarvitsisikaan ulkoa opetella, aina sen voi tarkistaa. Nykyisin toisten hetu on todella helppo kenen tahansa halutessaan selvittää ja muistaa. Liikaa on jo otettu esim. pikavippejä muiden henkilötunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Noi ton työryhmän jäsenet ei aivan varmasti ole pois tästä pandemian hoidosta. Nyt taas valoja siellä päälle. Meidän pitää joka tapauksessa uudistaa sotu-järjestelmä, koska numerot loppuu kohta.
Miten niin loppuu? Vain samana päivänä syntyneillä on sama alkuosa, ja loppuosatkaan ei ole uniikkeja. Onko maahamuuttajia tullut niin paljon, että esim. 050789 -alkuosaan ei enää riitä uniikkeja loppuosia? Toinen teoreettinen uhka olisi syntyvyyden räjähdysmäinen kasvu, joka saa kyllä olla melkoisen räjähdysmäinen ennen kuin hätyyttelee suurten ikäluokkien määriä, ja niillekin on numerot riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Tarkoitushan on myös vähentää tunnuksen käyttöä, joten ongelma varmaan poistuu samalla.
Tuskin käyttö vähenee, kun monissa paikoissa järjestelmät on laadittu siten, että henkilön tunnistamiseen käytetään juurikin henkilötunnusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole pois pandemian hoidosta, mutta noillekin olisi edullisempaa maksaa työttömyyskorvausta, kuin isoa palkkaa jostain humpuukihommasta.
Nykyisissä sosiaaliturvatunnuksissa alku- ja loppuosan välissä on tällä hetkellä käsittääkseni kaksi eri vaihtoehtoa, eli - tai +. Jos nyt itse kukin katsoo sitä tietokoneensa näppäimistöä, niin sieltä löytyy vaikkapa semmoisiakin merkkejä, kuin ! # % & / = ja ?.
Laitetaan uusiin tunnuksiin joku noista ja ongelma on ratkaistu useammaksi vuosisadaksi. Ja helposti, tuskin tulee kalliiksi.
Miksi tämmöisestä asiasta pitää tehdä niin suuri ja monimutkainen ongelma, kun ratkaisu on silmien edessä siinä tietokoneen näppäimistöllä? Ai niin, silloin ei hyväveliverkostolle riittäisi hyväpalkkaisia ja leppoisia puuhasteluhommia.
Niitä on kolme: +, - sekä A. + ovat syntyneet 1800-luvulla, - 1900-luvulla ja A 2000-luvulla. Kannattaa tutustua miten se tunnus muotoutuu ennen kuin sopertaa puuta heinää.
Lässyn lässyn mitä näsäviisastelua. En muistanut sitä A:ta, kun en sitä erikseen googlannut.
Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että mitään ongelmaa ei ole. Siitä vain aina seuraavaa kirjainta kehiin, kun tunnukset käyvät vähiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn mitä näsäviisastelua. En muistanut sitä A:ta, kun en sitä erikseen googlannut.
Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että mitään ongelmaa ei ole. Siitä vain aina seuraavaa kirjainta kehiin, kun tunnukset käyvät vähiin.
Lässyn lää vain itsellesi. A on ollut voimassa jo 20 vuotta, joten pitäisi se nyt tietää. Ja mitä se välimerkin seuraavaksi muuttaminen auttaa, kun paineet ovat vain parissa tietyssä päivässä vuodessa (1.1. sekä 1.7.)? Vaihdetaan merkkiä pari kertaa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
suomessa syntyy reilu sata lasta päivässä ja määrä laskee koko ajan
numeroita on käytettävissä 2000 kpl päivässä
miten helvetissä ne voivat loppua?
Sen takia kun tänne p***laisina tulleille annetaan 1.1. aina syntymäpäiväksi (ehkä myös 1.7.?) ellei ole virallista syntymäaikaa ilmoitettavana. Heitä lienee aika suuret määrät, jotka ovat juuri 17-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ikä sitten jatkossa tarkastetaan?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Ikä pitää todistaa, esim. alkoholia ostettaessa tai autokouluun mennessä. No, ehkä se ei jatkossa ole niin justiinsa.
Miten se, että henkilötunnus olisi joku erillinen numero-kirjain-yhdistelmä estäisi sen, että itse henkilökortissa olisi edelleen syntymäaika näkyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lää vain itsellesi. A on ollut voimassa jo 20 vuotta, joten pitäisi se nyt tietää. Ja mitä se välimerkin seuraavaksi muuttaminen auttaa, kun paineet ovat vain parissa tietyssä päivässä vuodessa (1.1. sekä 1.7.)? Vaihdetaan merkkiä pari kertaa vuodessa?
En ole perehtynyt lapsiperhehelvettiin, joten asialla ei ole ollut vaikutusta elämääni.
Jos paineet ovat kahdessa päivässä, niin vaihtoehtoja on myös 2. Lopetetaan partalapsien tuonti Suomeen, tai lisätään mielikuvituksen käyttöä, kun keksitään syntymäaikoja partalapsille.
Helpommalla voisi päästä, jos loppuosa olisikin jatkossa 5-merkkinen. Kaikki järjestelmät varmasti taipuisivat siihen, että nykyisten 000000-xxxx -tunnusten lisäksi olisi 000000Axxxxx -tunnuksia. Loppuosa voisi myös olla satunnainen (ellei se jo ole?) eikä sukupuolisidonnainen.
Jos KAIKKIEN hetu vaihdetaan, niin se on ihan järjettömän suuri urakka. Pitää samalla uusia kaikki passit, ajokortit, henkilökortit ym ja uusi tunnus on vaihdettava erittäin moniin tietojärjestelmiin. Se ei onnistu 100% automaattisesti ja sisältää ison riskin siitä, että uudet hetut kirjataan väärin. Tästä taas aiheutuu haittaa ja vaivaa monille eri osapuolille.
Jos ongelma johtuu 1.1. ja 1.7. päiville kirjatuista ulkomaalaisista, niin helpointa olisi muuttaa tapaa jolla arvatut syntymäpäivät kirjataan. Tässä on monia vaihtoehtoja, esim kirjataan maahantulopäivä, maahantulokuukauden ensimmäinen päivä tai satunnainen arvottu päivä.
Eiii!!!! En suostu hankkimaan uutta ajokorttia, se on ainoa jossa voin laillisesti pitää kuvaa jossa olen 17v. Voimassa vuoteen 2051, älkää viekö vanhenevan naisen viimeistä silmäystä nuoruuteen!!!
On siinä välimerkkikin!