Millä nimellä saa nyt kelasta hakea sitä reilu 700e rahaa kk kun alle 10v kanssa jäänyt kotiin?
Kommentit (76)
Milloin saamme sen vassareiden lupaileman kansalaispalkan? Entä joko lyhenee työpäivä kohta kuuteen tuntiin? Kai vappuna saadaan sataset?
Keitä nämä ihmiset on? Eli kumpikaan vanhempi ei oo voinut tehdä etänä eikä kouluun/päikkyyn oteta? En tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Lisää vastikkeetonta rahaa toimettomille, sitähän tässä kaivattiin...
Ole nyt jo hiljaa! Tajuatko että se on kaikkien etu että lapset pysyy kotona! Ja iso uhraus niiltä jotka tätä käyttää! Meilläkin miehen 3500€ kuukausitulot vaihtuvat nyt sitten 700€ kuukausituloihin. Toivottavasti muutkin nyt laittaa terveyden etusijalle, vaikka se tietääkin huomattavaa henkilökohtaista tulojen laskua joksikin aikaa.
Kaikki on niin suhteellista. Olen ollut kohta seitsemän vuotta omaishoitajana, saan 700 € kuussa. Tänä aikana olen tippunut työmarkkinoilta täydellisesti. Työllistyminen vaatisi uudelleen kouluttautumisen kokonaan. En silti valita, koska olen kiitollinen tuosta avusta, jonka saan yhteiskunnalta. Minulla on ollut mahdollisuus olla hoitamassa lasta. Olen yksinhuoltaja.
Joo ymmärrän. Mutta me ollaan siis nyt vapaaehtoisesti pudottamassa miehen tulot tuohon, ja tuo yksi urpo kommentoi kuin se olisi suunnilleen henkilökohtaisesti jotain häneltä pois! Nyt pitäisi jokaisen joka vaan pystyy omalta osaltaan vaikuttaa kaikin käytettävissä olevin keinoin Koronan leviämisen hillitsemiseen. Vaikka se tulisi kalliiksi, tai vaatisi muuten henkilökohtaisia uhrauksia. On tuo meidänkin perheelle todella iso tulojen menetys, mutta silti nyt välttämätön. Omaishoidontuki on ihan asia erikseen. Se ei koske nyt tätä kriisitilannetta, vaan siihen pitäisi puuttua pitkällä tähtäimellä ja pysyvästi. Omaishoidon määrä voisi olla luokkaa 1500€/kk niille joilla omaishoitajuus estää kaiken muun tulojen hankinnan. Myös vapaapäiviä pitäisi olla reilusti nykyistä enemmän. Mutta tämä on aihe joka vaatisi ihan oman ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Keitä nämä ihmiset on? Eli kumpikaan vanhempi ei oo voinut tehdä etänä eikä kouluun/päikkyyn oteta? En tajuu.
Otetaan kyllä päiväkotiin, mutta kun suositellaan että sinne ei viedä, niin halutaan sitten tämä myös mahdollistaa.
varmaan ihan omalla nimellä täytyy hakea, et voi käyttää naapurin tai exän uuden tyttiksen nimeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis muutoin työssäkäyvä ja jäänyt nyt palkatta kotiin hoitamaan lastasi?
Eikö ehtona ollut lisäksi työskentely sellaisella kriittisellä alalla, jonka tekijällä olisi oikeus viedä lapsensa päiväkotiin?
Taisi olla joo.
Olen Pullan kanssa täysin samaa mieltä. Ei rahaa kotona loisimisesta vaan työn tekemisestä.
Voin vain kuvitella kun tästä sana lähtee kiertämään Kreikan leireihin, ei ole tulijoista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Pullan kanssa täysin samaa mieltä. Ei rahaa kotona loisimisesta vaan työn tekemisestä.
Voin vain kuvitella kun tästä sana lähtee kiertämään Kreikan leireihin, ei ole tulijoista pulaa.
Etkö sinäkään siis ymmärtänyt mistä on kyse? Ei tätä tukea työttömät saa. Pitää olla työssäkäyvä ja ottaa työstä palkatonta vapaata lasten hoidon vuoksi. Ei tätä muut voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
Nyt minäkin hoksasin, mistä kyse. On outo ehdotus, monessakin suhteessa. Keiden kaikkien pitää olla pois töistä lasten takia? Päiväkotiin on päiväkoti-ikäiset tervetulleita, jos hoito ei muuten järjesty. Ehkä osa erityisoppilaiden vanhemmista on tästä linjauksesta (jos se virallistetaan) iloinen. Suomessa oletetaan kouluikäisten osaavan olla itsenäisesti pitkiä aikoja ilman pandemia-aikaakin. Toki nyt pitäisi olla entistä enemmän yksin kotona. Kotihoidontuki ja omaishoidontuki on paljon tätä pienempiä, miksi tämä tuki linjattu selvästi suuremmaksi?
No kyllä meillä hoito järjestyy niin, että minä olen kotona, mutta en mä tähän mitään töitä voi ottaa! Kyllä meillä ainakin kysyttiin, onko välttämätöntä pitää lapsi päiväkodissa, siis kuuluuko vanhemmat näihin yhteiskunnan kannalta keskeiin työntekijöihin – kriteerit eivät täyttyneet, joten otettiin lapsi pois.
Kaikki lapset voivat olla päiväkodissa riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kriittisillä aloilla töissä. Suositus on, että lapset hoidetaan kotona, jos siihen on mahdollisuus. Aluksi kouluun pääsi lähiopetukseen vain ne 1-3-luokkalaiset lapset, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla.
Siksihän tämä uusi tukimuoto nyt otetaan käyttöön! Todellakin on vahva suositus että lapset pidetään kotona, ja näin se halutaan mahdollistaa kaikille. Myös niille jotka eivät voi tehdä etätyötä. Onhan se aikamoinen pudotus normaalituloista että saa sitten 700 ja siitä vielä verot pois, mutta se voi silti olla monessa perheessä riittävästi että ylipäätään mahdollistuu toisen vanhemman kotiin jääminen.
Vastasin kommenttiin, jossa todettiin, että heiltä oli kysytty, ovatko vanhemmat töissä kriittisillä aloilla. Päiväkodilla ei ole ollut oikeutta evätä lasten hoitoa sillä perusteella. Jäi sellainen kuva tuosta aikaisemmasta kommentista, että päiväkodista on ainakin annettu ymmärtää, että päivähoito on tarkoitettu vain kriittisillä aloilla työskentelevien vanhempien lapsille. Tämä ei pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
Nyt minäkin hoksasin, mistä kyse. On outo ehdotus, monessakin suhteessa. Keiden kaikkien pitää olla pois töistä lasten takia? Päiväkotiin on päiväkoti-ikäiset tervetulleita, jos hoito ei muuten järjesty. Ehkä osa erityisoppilaiden vanhemmista on tästä linjauksesta (jos se virallistetaan) iloinen. Suomessa oletetaan kouluikäisten osaavan olla itsenäisesti pitkiä aikoja ilman pandemia-aikaakin. Toki nyt pitäisi olla entistä enemmän yksin kotona. Kotihoidontuki ja omaishoidontuki on paljon tätä pienempiä, miksi tämä tuki linjattu selvästi suuremmaksi?
No kyllä meillä hoito järjestyy niin, että minä olen kotona, mutta en mä tähän mitään töitä voi ottaa! Kyllä meillä ainakin kysyttiin, onko välttämätöntä pitää lapsi päiväkodissa, siis kuuluuko vanhemmat näihin yhteiskunnan kannalta keskeiin työntekijöihin – kriteerit eivät täyttyneet, joten otettiin lapsi pois.
Kaikki lapset voivat olla päiväkodissa riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kriittisillä aloilla töissä. Suositus on, että lapset hoidetaan kotona, jos siihen on mahdollisuus. Aluksi kouluun pääsi lähiopetukseen vain ne 1-3-luokkalaiset lapset, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla.
Siksihän tämä uusi tukimuoto nyt otetaan käyttöön! Todellakin on vahva suositus että lapset pidetään kotona, ja näin se halutaan mahdollistaa kaikille. Myös niille jotka eivät voi tehdä etätyötä. Onhan se aikamoinen pudotus normaalituloista että saa sitten 700 ja siitä vielä verot pois, mutta se voi silti olla monessa perheessä riittävästi että ylipäätään mahdollistuu toisen vanhemman kotiin jääminen.
Vastasin kommenttiin, jossa todettiin, että heiltä oli kysytty, ovatko vanhemmat töissä kriittisillä aloilla. Päiväkodilla ei ole ollut oikeutta evätä lasten hoitoa sillä perusteella. Jäi sellainen kuva tuosta aikaisemmasta kommentista, että päiväkodista on ainakin annettu ymmärtää, että päivähoito on tarkoitettu vain kriittisillä aloilla työskentelevien vanhempien lapsille. Tämä ei pidä paikkansa.
Joo, ei päiväkoti voi kieltää. Mutta ihan hyvä jos nyt vielä useampi jää kotiin. Moni ei kuitenkaan tule tähän vaihtoehtoon edelleenkään tarttumaan. Kyllä se normaali palkka kuitenkin on niin paljon enemmän.
Harva nykyvanhempi kestää ylivilkkaita kakrujaan muutamaa päivää kauemmin kotona ilman hermoromahdusta putkeen vaikka maksettais miljoona.
Saati 700e miinus verot.
Kiitollisena kiikutetaan piltit pienoiset kilteille ja ammattitaitoisille hoitajille jotka tarjoo kullekin ikäkaudelle sopivat virikkeet, hoivan, ulkoilut , ruokailut ja kakattamiset takuulla siistissä ja hygieenisessä ympäristössä. Siitä kannattaa hieman maksaakin.
Kuinka moni muka pärjää kun normipalkka vaihtuu 700 miinus verot?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni muka pärjää kun normipalkka vaihtuu 700 miinus verot?
Kyllä me ainakin pärjätään jonkin aikaa. Täytyy vaan suunnitella entistä tarkemmin rahankäyttöä, mutta eipä tässä tilanteessa ole kauheasti mihin kuluttaakaan. Jää kuitenkin vielä toisen vanhemman palkka tuon tuen lisäksi. Ei kyllä loputtoman pitkään pärjättäis mekään, mutta kyllä jokunen kuukausi menee...
Tota menoa kun saa vastikkeetonta rahaa, niin ei ihme et maksut nousee ja rahat loppuu valtiolta
Whhwhw kirjoitti:
Tota menoa kun saa vastikkeetonta rahaa, niin ei ihme et maksut nousee ja rahat loppuu valtiolta
No voihan tuolta kortistosta palkata sijaisia niille jotka nyt jää kotiin! Siinähän se raha säästyy kun niiden työttömyyskorvaukset jää pois!
Ja mitä ovat ne työt ja työpaikat, joista voidaan noin vaan ottaa vapaata? Uuden työntekijän rekrytointi ja perehdytys vie aikaa, eli jos moni hyödyntää tätä mahdollisuutta, niin moni työnantaja on pulassa.
Jotenkin aivan järjetön ajatus, että kriittisillä aloilla oleville oikein maksetaan siitä, että sen kriittisen työn tekemisen sijaan jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan.
Minä en ole tästä kuullutkaan..Minä ja mieheni työskennellään molemmat ns. kriittisillä aloilla. Lapsista nuorin on 7v. Eli jos vaikka mieheni jäisi nyt palkattomalle nuorinta hoitamaan kotiin niin olisiko hän oikeutettu tuohon tukeen? Tosi vaikea on ollut meidän työvuoroja järjestää,niin että toinen tässä kotona etäkoulupäivän aikaan ja että ei lapsia tarvitsisi pitkiksi ajoiksi jättää keskenään..helpottaisi kovasti tuommoinenkin tuki,jos toinen jäisi kotiin palkattomalle omasta työstään.
Laittakaa linkkejä jos jossakin on tähän lisätietoja?
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ovat ne työt ja työpaikat, joista voidaan noin vaan ottaa vapaata? Uuden työntekijän rekrytointi ja perehdytys vie aikaa, eli jos moni hyödyntää tätä mahdollisuutta, niin moni työnantaja on pulassa.
Aika moni suorittavan tason työ on sellaista mitä ei voi tehdä etänä, mutta mihin voi nopeasti perehdyttää henkilökuntaa. Kortistossa on myös paljon eri alojen koulutuksen saaneita.
Eikö ehtona ollut lisäksi työskentely sellaisella kriittisellä alalla, jonka tekijällä olisi oikeus viedä lapsensa päiväkotiin?