Millä nimellä saa nyt kelasta hakea sitä reilu 700e rahaa kk kun alle 10v kanssa jäänyt kotiin?
Kommentit (76)
Saako yrittäjät tuota? En ole pystynyt ottamaan töitä vastaan entiseen malliin, kun lapset kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siitä menee sit 20% veroja.
Sitäpä ei nyt kysytty, vaan miten sitä haetaan!
Vedenneito kirjoitti:
Nyt minäkin hoksasin, mistä kyse. On outo ehdotus, monessakin suhteessa. Keiden kaikkien pitää olla pois töistä lasten takia? Päiväkotiin on päiväkoti-ikäiset tervetulleita, jos hoito ei muuten järjesty. Ehkä osa erityisoppilaiden vanhemmista on tästä linjauksesta (jos se virallistetaan) iloinen. Suomessa oletetaan kouluikäisten osaavan olla itsenäisesti pitkiä aikoja ilman pandemia-aikaakin. Toki nyt pitäisi olla entistä enemmän yksin kotona. Kotihoidontuki ja omaishoidontuki on paljon tätä pienempiä, miksi tämä tuki linjattu selvästi suuremmaksi?
Juuri siksi tämä vaihtoehto on nyt tullut ettei enää tarvitsisi kriittisten alojen työntekijöiden viedä lapsiaan hoitoon. Toinen vanhempi voi jäädä kotiin tämän tuen turvin. Ei ollenkaan outo ehdotus, vaan erittäin tervetullut! Kyllä minä ainakin sairaanhoitajana pystyn paljon paremmin ja levollisemmalla mielellä keskittymään työhöni jos tiedän että lapsi saa olla miehen kanssa kotona turvassa tartunnalta. Todellakin haetaan tätä, kunhan joku ensin kertoo miten se hakeminen tapahtuu!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön, haet työmarkkinatukea, mutta ensin ilmoittauduit työttömäksi Te-palveluiden sivuilla. Jos olet yrittäjä, samalla tavalla ensin ilmoittaudut Te-palveluihin. Tuo "reilu 700e" on brutto, siitä menee vero.
Ilmeisesti et katsonut hallituksen tämän päiväystä tiedotustilaisuutta? Ole siis kommentoimatta kun et edes tiedä mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
Nyt minäkin hoksasin, mistä kyse. On outo ehdotus, monessakin suhteessa. Keiden kaikkien pitää olla pois töistä lasten takia? Päiväkotiin on päiväkoti-ikäiset tervetulleita, jos hoito ei muuten järjesty. Ehkä osa erityisoppilaiden vanhemmista on tästä linjauksesta (jos se virallistetaan) iloinen. Suomessa oletetaan kouluikäisten osaavan olla itsenäisesti pitkiä aikoja ilman pandemia-aikaakin. Toki nyt pitäisi olla entistä enemmän yksin kotona. Kotihoidontuki ja omaishoidontuki on paljon tätä pienempiä, miksi tämä tuki linjattu selvästi suuremmaksi?
Juuri siksi tämä vaihtoehto on nyt tullut ettei enää tarvitsisi kriittisten alojen työntekijöiden viedä lapsiaan hoitoon. Toinen vanhempi voi jäädä kotiin tämän tuen turvin. Ei ollenkaan outo ehdotus, vaan erittäin tervetullut! Kyllä minä ainakin sairaanhoitajana pystyn paljon paremmin ja levollisemmalla mielellä keskittymään työhöni jos tiedän että lapsi saa olla miehen kanssa kotona turvassa tartunnalta. Todellakin haetaan tätä, kunhan joku ensin kertoo miten se hakeminen tapahtuu!
Olen hoitanut lastani kymmenen vuotta omaishoitajana noin 400 euron miinus verot korvauksella. Olisihan se helpottanut meitäkin saada 700 euroa. Mutta ei ole kuulemma rahat sellaiseen riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Nimellä Merja Perälä
Haha ha ha mää kualen nauruun, aika paha, hahaha....! ! !
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
No kyllä meillä hoito järjestyy niin, että minä olen kotona, mutta en mä tähän mitään töitä voi ottaa! Kyllä meillä ainakin kysyttiin, onko välttämätöntä pitää lapsi päiväkodissa, siis kuuluuko vanhemmat näihin yhteiskunnan kannalta keskeiin työntekijöihin – kriteerit eivät täyttyneet, joten otettiin lapsi pois.
Kaikki lapset voivat olla päiväkodissa riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kriittisillä aloilla töissä. Suositus on, että lapset hoidetaan kotona, jos siihen on mahdollisuus. Aluksi kouluun pääsi lähiopetukseen vain ne 1-3-luokkalaiset lapset, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
No kyllä meillä hoito järjestyy niin, että minä olen kotona, mutta en mä tähän mitään töitä voi ottaa! Kyllä meillä ainakin kysyttiin, onko välttämätöntä pitää lapsi päiväkodissa, siis kuuluuko vanhemmat näihin yhteiskunnan kannalta keskeiin työntekijöihin – kriteerit eivät täyttyneet, joten otettiin lapsi pois.
Kaikki lapset voivat olla päiväkodissa riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kriittisillä aloilla töissä. Suositus on, että lapset hoidetaan kotona, jos siihen on mahdollisuus. Aluksi kouluun pääsi lähiopetukseen vain ne 1-3-luokkalaiset lapset, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla.
Siksihän tämä uusi tukimuoto nyt otetaan käyttöön! Todellakin on vahva suositus että lapset pidetään kotona, ja näin se halutaan mahdollistaa kaikille. Myös niille jotka eivät voi tehdä etätyötä. Onhan se aikamoinen pudotus normaalituloista että saa sitten 700 ja siitä vielä verot pois, mutta se voi silti olla monessa perheessä riittävästi että ylipäätään mahdollistuu toisen vanhemman kotiin jääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
Olen hoitanut lastani kymmenen vuotta omaishoitajana noin 400 euron miinus verot korvauksella. Olisihan se helpottanut meitäkin saada 700 euroa. Mutta ei ole kuulemma rahat sellaiseen riittäneet.
Tämä on kyllä suuri epäkohta mikä ehdottomasti pitäisi korjata! Ja siihen ei mun mielestä mikään 700€ edes riitä! Mutta silti pidän erittäin hyvänä tässä koronatilanteessa että yritetään kaikin keinoin tukea lasten kotona pitämistä ja tartunnan levittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Lisää vastikkeetonta rahaa toimettomille, sitähän tässä kaivattiin...
Saatana tässä mitään toimettomia olla, mutta mitenkäs niitä töitä tehdään, kun on lapset kotona! Sulla kyllä ei ole ikinä mitään muuta kuin typerää sanottavaa.
Heti ollaan itkemässä jotain avustusta kun on vähän vaikeaa. Mistä teitä luusereita sikiää. Hanki kotiis hoitaja jos ei muuten hoidu.
Kaffepulla kirjoitti:
Ole nyt jo hiljaa! Tajuatko että se on kaikkien etu että lapset pysyy kotona! Ja iso uhraus niiltä jotka tätä käyttää! Meilläkin miehen 3500€ kuukausitulot vaihtuvat nyt sitten 700€ kuukausituloihin. Toivottavasti muutkin nyt laittaa terveyden etusijalle, vaikka se tietääkin huomattavaa henkilökohtaista tulojen laskua joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön, haet työmarkkinatukea, mutta ensin ilmoittauduit työttömäksi Te-palveluiden sivuilla. Jos olet yrittäjä, samalla tavalla ensin ilmoittaudut Te-palveluihin. Tuo "reilu 700e" on brutto, siitä menee vero.
Tällä asialla ei nyt ole mitään tekemistä työttömyyden kanssa!
Jos naapurin Kake on pitkäaikaistyötön vempula, niin eiköhän sen nimellä kannata hakea.
Tämä muuten saattaa myös avata työpaikkoja lapsettomille työttömille! Jos joku jää useaksi kuukaudeksi kotiin lapsia hoitamaan, voi työnantaja palkata sijaisen siksi aikaa! Tietenkin edellyttäen että löytyy joku sopivalla koulutuksella, tai työ on sellainen että sen voi oppia nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenneito kirjoitti:
Eikö omaishoidontukea nostettu lapsiperheiden kohdalla? Omaishoito on raskasta ja siitä minimikorvaus. Saattehan kuitenkin 2-3 vapaapäivää kuussa? Tämä on hyvä, pääsee arjesta irti.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Ole nyt jo hiljaa! Tajuatko että se on kaikkien etu että lapset pysyy kotona! Ja iso uhraus niiltä jotka tätä käyttää! Meilläkin miehen 3500€ kuukausitulot vaihtuvat nyt sitten 700€ kuukausituloihin. Toivottavasti muutkin nyt laittaa terveyden etusijalle, vaikka se tietääkin huomattavaa henkilökohtaista tulojen laskua joksikin aikaa.
Kaikki on niin suhteellista. Olen ollut kohta seitsemän vuotta omaishoitajana, saan 700 € kuussa. Tänä aikana olen tippunut työmarkkinoilta täydellisesti. Työllistyminen vaatisi uudelleen kouluttautumisen kokonaan. En silti valita, koska olen kiitollinen tuosta avusta, jonka saan yhteiskunnalta. Minulla on ollut mahdollisuus olla hoitamassa lasta. Olen yksinhuoltaja.
Oletko siis muutoin työssäkäyvä ja jäänyt nyt palkatta kotiin hoitamaan lastasi?
Jos tänään on tullut päätös, että tuollainen tuki kehitetään, niin tuskin Kelassa on saman tien lomakkeet ja tiedot valmiina. Samalla tavalla nekin joutuu siellä laeista tietoa odottamaan kuin tavan kansalainenkin. Mielenkiinnolla odotellaan, mistä meinaavat löytää käsittelijät hoitamaan tätä, jos juuri oli uutinen, että sisäisesti siirtävät käsittelijöitä "tärkeämpiin" etuuksiin.
Ne saa sen hakulomakkeen varmaan syksyksi valmiiksi.