Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mielisairautta näytellä?

Vierailija
08.04.2020 |

Voiko ihminen näytellä olevansa masentunut/harhaluuloinen/psykoosissa/maaninen? Onko se mahdollista?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole masentunut tai psykoosissa 24/7,vai onko? Meneekö sairaillakin nämä 'vaiheet' ohi aina lääkkeillä tai muuten? Loppuajat on normaali, vai?

No ei se akuutti psykoosi aikanaan kyllä minnekään ainakaan itsellä hetkeksikään hävinnyt. Olisikin. 

Vierailija
42/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä Suomessa kukaan saa eläkettä yhden psykiatrikäynnin perusteella, teki siellä sitten mitä vaan. Ensin pistetään kuntoutustuelle moneksi vuodeksi ja sitten voi hakea pysyvää eläkettä. Ei sitä kertakäynnin perusteella myönnetä. Tämä kommentti tuolle, joka väitti tuttunsa saaneen eläkkeen yhden psykiatritapaamisen perusteella. Itse olin kuntoutustuella 10 vuotta ennen kuin pääsin pysyvälle eläkkeelle.

Luin enkä nähnyt yhtään "yhden tapaamisen perusteella". Yhdessä luki monta tuntia, pitäisi sinunkin tietää ettet psykiatrin kanssa istu kovin kauaa kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy näyttelemään jonkin aikaa. Mielentilatutkimukset kestävät kyllä niin pitkään, että näyttelijäote siinä väkisinkin herpaantuu, kun on tarkkailussa 24/7. Masennuksen vuoksi voi onnistua saamaan sairauslomaa muutaman kerran, mutta kuntoutustukea tai pysyvää työkyvyttömyyseläkettä vrt vaaditaan niin pitkä seuranta ja tietoa muualtakin kuin vastaanottotilanteesta, että vaikeaa on hullun papereita saada. Toisinpäin on kyllä vielä vaikeampaa eli siis saada status hullusta terveeksi. Vaikka olen näitäkin urallani joitakin tehnyt. Olen psykiatrian erikoislääkäri ja dosentti.

Vierailija
44/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pystyy näyttelemään jonkin aikaa. Mielentilatutkimukset kestävät kyllä niin pitkään, että näyttelijäote siinä väkisinkin herpaantuu, kun on tarkkailussa 24/7. Masennuksen vuoksi voi onnistua saamaan sairauslomaa muutaman kerran, mutta kuntoutustukea tai pysyvää työkyvyttömyyseläkettä vrt vaaditaan niin pitkä seuranta ja tietoa muualtakin kuin vastaanottotilanteesta, että vaikeaa on hullun papereita saada. Toisinpäin on kyllä vielä vaikeampaa eli siis saada status hullusta terveeksi. Vaikka olen näitäkin urallani joitakin tehnyt. Olen psykiatrian erikoislääkäri ja dosentti.

Ihan mielenkiinnosta, missä tilanteessa ne "hullun paperit" kumotaan?

t. "harhaluuloinen" 35

Vierailija
45/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku haluaisi hullunpaperit? Eikö se yleensä mene toisinpäin, eli näytellään terveenpää kuin ollaan, noin yleisesti.

Jos nyt ajatellaan jotain varhaiseläkettä niin miksi sellaiselle haluaisi jäädä, elle ole esimerkiksi liian uupunut opiskelemaan tai töihin, eläkehän on hyvin pieni. Jos oikeasti on liian uupunut niin silloinhan ei tarvitse näytellä.

Vierailija
46/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi hullunpaperit? Eikö se yleensä mene toisinpäin, eli näytellään terveenpää kuin ollaan, noin yleisesti.

Jos nyt ajatellaan jotain varhaiseläkettä niin miksi sellaiselle haluaisi jäädä, elle ole esimerkiksi liian uupunut opiskelemaan tai töihin, eläkehän on hyvin pieni. Jos oikeasti on liian uupunut niin silloinhan ei tarvitse näytellä.

Ei työkyvyttömyyseläke kaikilla ole pieni, jos on tarpeeksi sitä työhistoriaa ja lasketaan tuleva aika.

Itselläni ei näin ollut, ja eläkkeeni onkin takuueläke. Itse taistelin kovasti vastaan, mutta lopulta se oli kuitenkin helpotus kun lääkäri sitä ehdotti.

Silloin kuntoutustuella minun piti puolen vuoden pätkissä päästä lääkäriin jotta sain kuntoutustuen jatkumaan taas, ja lääkäriin oli jonot. Samoin elatustuki lapsille piti hakea yhtä usein.

Työttömänä taas olisin joutunut työkkärin toimenpiteiden kohteeksi ja elänyt vielä pienemmällä rahalla.

Jos kykenisin töihin ja saisin niitä (olen ollut vain pätkätöissä 90-luvun alkuun valmistuttuani) niin voisinhan heittää eläkepapereilla vesilintua, joten eihän se lopullinen tuomio ole.

Nyt kuitenkin se minimiraha tulee ilman huolta jatkohakemuksista ja elatussopimukset voitiin tehdä lasten täysi-ikäisyyteen asti.

Vierailija
47/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei psykoosi välttämättä näy ja kuulu. Itse en ollenkaan tajunnut olevani psykoosissa, koska koin olevani ihan rauhallinen ja jopa rationaalinen. Lääkäriltä halusin vain jotain, jonka avulla voisin saada edes yhdet hyvät yöunet ja sitten jaksaisin paremmin vastustaa päässäni olevaa todella vastustamattoman houkuttavaa itsetuhoista pakkoajatusta. Pääsin osastolle. Osastolla huijarisyndrooma vaivasi ja epäilin itse vain näytteleväni sairasta. Tuntui ihan nurinkuriselta rupatella pään kummallisia tapahtumia ja kaikki ottaa kovin tosissaan. Näin neljän vuoden jälkeen voi todeta, että en näytellyt, ihan oikeassa paikassa olin. Mutta luulen, että halutessani kykenisin näyttelemään uuden episodin. En vain missään tapauksessa halua! Olen juuri saanut purettua järeämmän psykoosilääkityksen kokonaan pois ja elämä ilman niitä sivuvaikutuksia on ihanaa.

Vierailija
48/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin missä oli "eläke yhden tapaamisen perusteella". Luulen muuten että pelkällä masennuksella ei juuri saa eläkettä, oli se keskivakava tai vakava tai mitä tahansa. Mutta moni meistä ehkä ei halua kertoa niitä muita diagnoosejaan, olivat ne sitten oikeita omasta mielestä tai ei.

Vierailija
49/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse näytellä kun ottaa niitä psykoottiläkkeitä.

Vierailija
50/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta on aika helppo feikata. Tai ainakin masennusta jo sairastavana onnistui teeskennellä että tilanne oli pahempi kuin todellisuudessa oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme