Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mielisairautta näytellä?

Vierailija
08.04.2020 |

Voiko ihminen näytellä olevansa masentunut/harhaluuloinen/psykoosissa/maaninen? Onko se mahdollista?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just muutama päivä sitten törmäsin sanaan, joka tarkoittaa ainakin sitä, että näyttelee psykoosioireita. Syynä voi olla vaikka vankeustuomion välttäminen. En nyt millään muista mikä sana se oli, ja oliko se itsessäänkin mt-diagnoosi.

Vierailija
22/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko munchausen niin että hakee huomiota keksityllä mielisairaudella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta tässä on, että ihminen joka vapaaehtoisesti näyttelee mielenterveyshäiriötä, on määritelmällisesti mielenterveyshäiriöinen.

Onpas hatarat perustelut. Sama kun näyttelen isää vaikka minulla ei ole lasta.

Vierailija
24/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just muutama päivä sitten törmäsin sanaan, joka tarkoittaa ainakin sitä, että näyttelee psykoosioireita. Syynä voi olla vaikka vankeustuomion välttäminen. En nyt millään muista mikä sana se oli, ja oliko se itsessäänkin mt-diagnoosi.

Löysin, se oli Ganserin oireyhtymä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ganserin_oireyhtym%C3%A4

Vierailija
25/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ainakaan suomessa vankilan välttämiseksi. Suomessa vankeusrangaistukset ovat lyhyitä, mutta mielisairauden takia rankaistuksetta jätetty passitetaan tahdonvastaiseen hoitoon, ja sieltä ei pääse pois ennen kuin lääkäri toteaa että hoidon jatkaminen ei enää ole tarpeen. Yleensä siinä menee kauemmin kuin vankilassa, ja lisäksi sairaalassa elämä on rajoitetumpaa kuin vankilassa.

Vierailija
26/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju, kun alan epäillä omia diagnooseja jotka on osastolla tehty useamman hoitojakson jälkeen.

Vierailija
27/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi näytellä! Eri asia onko sitten ihan terve päästään jos kokee tarvetta tahallaan ja ilman todellista pohjaa hankkia itselleen diagnooseja. Hyvin voi myös näytellä selkäkipua, mahakipua, päänsärkyä ja vaikka mitä muuta. Paha se on kenenkään väittää vastaan jos toinen vaan tiukasti väittää että tiettyjä oireita on, ja kyse sellaisista vaivoista mitä ei pysty todentamaan laboratorio- tai muilla tutkimuksilla. Päinvastoin ei kyllä helposti onnistu. Siis että psyykkisesti sairas näyttelisi tervettä. Tietyn aikaa voi skarpata, mutta kyllä ne oireet aika nopeasti alkaa väkisin tulla esiin.

Vierailija
28/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi näytellä! Eri asia onko sitten ihan terve päästään jos kokee tarvetta tahallaan ja ilman todellista pohjaa hankkia itselleen diagnooseja. Hyvin voi myös näytellä selkäkipua, mahakipua, päänsärkyä ja vaikka mitä muuta. Paha se on kenenkään väittää vastaan jos toinen vaan tiukasti väittää että tiettyjä oireita on, ja kyse sellaisista vaivoista mitä ei pysty todentamaan laboratorio- tai muilla tutkimuksilla. Päinvastoin ei kyllä helposti onnistu. Siis että psyykkisesti sairas näyttelisi tervettä. Tietyn aikaa voi skarpata, mutta kyllä ne oireet aika nopeasti alkaa väkisin tulla esiin.

Kerropa miten ne oireet tulee esiin, kun psyykkisesti sairas näyttelee tervettä? Jos hän ei näyttele, vaan on terve suurimmanosan ajasta?

Vierailija
29/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. En aio kertoa miten.

Vierailija
30/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näyttele sairautta, vaikka olen muutakin kuin sairas päästäni. Toimin monessa asiassa normaalisti. Joskus harhaluulot ottaa vallan, kuulen ääniä ja epäilen kaikkea. Aika vaihtelevaa tämä elo on.

Vierailija
31/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. En aio kertoa miten.

Mitä sairautta voi? Uskon, että masennus on helpoin. Puhuu itsemurhasta, menee likaisena vastaanotolle, ruoka ei maistu, uni maistuu/ei maistu, seksi ei huvita, päivärytmi sekaisin, ei toivoa missään. Sen diagnoosikriteerilappusen voi täyttää niin, että tulee paljon pisteitä. Vaikea masennus tulee papereihin.

Vierailija
32/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martti Suosalo näytteli Huojuvassa tornissa ja Katja silloinen Kukkonen Prinsessassa. On näitä muitakin

Vierailija
33/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bodom-nisse näytteli ylipitkän tajuttomuuden.

Vierailija
34/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltevassa tornissa siis

Vierailija
35/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut henkilöitä jotka väittävät että teeskentelivät saadakseen eläkkeen. Kyllä se myöhempi tutustuminen teki selväksi ettei se antisosiaalinen perdoonallisuus jne. ollut ehkä niinkään väärä dg.

Ja jos psykoosi näkyy ja kuuluu kaikille niin itse olen sellaisessa ollut jo 20 vuotta, meinaan että ihan yhtä hullu olen kuin silloinkin kun minunkin papereihini sellaisen mahdollisuus on kirjattu. Siis epäilys, silloinkaan ei kukaan kyennyt sanomaan mitään varmaa.

Vierailija
36/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä Suomessa kukaan saa eläkettä yhden psykiatrikäynnin perusteella, teki siellä sitten mitä vaan. Ensin pistetään kuntoutustuelle moneksi vuodeksi ja sitten voi hakea pysyvää eläkettä. Ei sitä kertakäynnin perusteella myönnetä. Tämä kommentti tuolle, joka väitti tuttunsa saaneen eläkkeen yhden psykiatritapaamisen perusteella. Itse olin kuntoutustuella 10 vuotta ennen kuin pääsin pysyvälle eläkkeelle.

37/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta varten on aika helppo:

1) nuhjuiset vaatteet ja epäsiisti olemus, voi skipata suihkun ja dödön siltä päivältä ja hiukset ja parta pitää olla

2) puhu vain puhuteltaessa, lyhyesti ja älä pidä aktiivista katsekontaktia

3) vastaa kyselykaavakkeisiin niin että saat riittävästi pisteitä

4) väitä että lääkkeet lähinnä turruttavat, ei parannusta mielialassa - lääkkeet haetaan maksusitoumuksella ja heitetään lähimpään roskikseen

Kun perehtyy vähän masennukseen sairautena niin tyypillistä masentuneen arkea on helppo esittää sen 45 minuutin haastattelun ajan. Masentunut ei ole kiinnostunut oikein mistään, ei saa asioita aikaiseksi ja rytmit ja rutiinit ovat vähän retuperällä ja tulevaisuudensuunnitelmia ei ole. Itsetuhoinen saa olla, kunhan ei aio vahingoittaa heti itseään.

Valinta on aika helppo jos pistetään selkä seinää vasten että pitäisi mennä työkkärin kuntoutukseen.

Vierailija
38/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole masentunut tai psykoosissa 24/7,vai onko? Meneekö sairaillakin nämä 'vaiheet' ohi aina lääkkeillä tai muuten? Loppuajat on normaali, vai?

Silloin kun olen masentunut, olen sitä 24/7. Ei ole löytynyt lääkettä, joka siihen auttaisi. Mutta yleensä pystyn masentuneena näyttelemään tervettä parin tunnin ajan, niin ettei kukaan huomaa mitään. Sen jälkeen olen sitten niin väsynyt, etten jaksa koko loppu päivänä muuta kuin maata sängyssä.

Vierailija
39/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. elokuvassa vuosi nuoruudestani näytellään mielisairauksia.

Vierailija
40/50 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ainakaan suomessa vankilan välttämiseksi. Suomessa vankeusrangaistukset ovat lyhyitä, mutta mielisairauden takia rankaistuksetta jätetty passitetaan tahdonvastaiseen hoitoon, ja sieltä ei pääse pois ennen kuin lääkäri toteaa että hoidon jatkaminen ei enää ole tarpeen. Yleensä siinä menee kauemmin kuin vankilassa, ja lisäksi sairaalassa elämä on rajoitetumpaa kuin vankilassa.

Minä muuten tapasin suljetulla ainakin omien sanojensa mukaan mielentilatutkimuksessa olleita. Eräänkin kanssa juttelin paljon, ja kertoi surmanneensa naisystävänsä. Ja kertoi nyt olevansa vertailemassa kumman valitsee, vankilan vai mielisairaalan. Rupesi hiljalleen siinä puhumaan että kyllä vankilassa oli mukavampaa, ihan jo lähtien omasta telkkarista jne. Oma huonehan hänellä oli tuolla suljetullakin, mikä oli ylellisyyttä siellä, osastolla oli vain 2 yhden hengen huonetta.

t.35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi