HS: Vanhainkodeissa jopa puolet vanhuksista on saanut tartunnan!!!
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006467550.html
Myös hoitajat lakoavat. Sanonpa rumasti, mutta se on sitten helvetti edessä monissa vanhainkodeissa lähiviikkojen aikana. :( Omaisille osoitan myötätuntoa ja osanoton.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien vika, jotka altistuttuaan koronalle tulivat silti töihin, mukamas ettei eroteta tms. Ja firmojen joilla ei ollut suojavarusteita.
Samaa mieltä! Tätä on tapahtunut paljon. Suurin osa vaan ei kuole mutta sairastaa ihan riittävästi tästä ja ihan turhaan.
Siis tarkoitan että ovat tartuttaneet muillekkin kuin vanhuksille.
Onko se niin paha asia, jos palvelutaloissa vanhuksia kuolee? Mun isä on liki 80v. asuu vielä kotona ja hyväkuntoinen, on sitä mieltä että parempi, mitä paremmassa kunnossa täältä pois pääsee. Puhelimessa ollaan asiasta juteltu ja hän sanoi, että aiemmin oli sellainen sanonta, kun "Keuhkokuume on vanhuksen ystävä" ja nykyään vaan lääkitään, hoidetaan ja pidetään väkisin mahdollisimman pitkään elossa, vaikka se elämä ei enää olisi elämisen arvoinen. Muisti mennyt, puoliso ja ystävät kuolleet ja lapsilla omat perheet ja elämät.
Juuri kirjoitin aloituksen kuntouttavan työtoiminnan aloittamisesta vanhusten osastolla. Miksi sinne päästetään ylimääräisiä ihmisiä tautiaikana?
Synnytyssairaaloissa ei saa edes puoliso olla mukana ja vanhusten mestoihin vaan lisää ihmisiä. Tämä tehdään tahallaan. Kylmää menoa.
Jos on itse etätöissä ja vanhusomainen siinä kunnossa, että mahdollista, hakisin heti kotihoitoon.
Jos olisin vuodepotilas, eikä minulla olisi toivoa parantua niin mieluummin kuolisin nopeasti kuin kituisin ja antaisin hoitokodin rahastaa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin paha asia, jos palvelutaloissa vanhuksia kuolee? Mun isä on liki 80v. asuu vielä kotona ja hyväkuntoinen, on sitä mieltä että parempi, mitä paremmassa kunnossa täältä pois pääsee. Puhelimessa ollaan asiasta juteltu ja hän sanoi, että aiemmin oli sellainen sanonta, kun "Keuhkokuume on vanhuksen ystävä" ja nykyään vaan lääkitään, hoidetaan ja pidetään väkisin mahdollisimman pitkään elossa, vaikka se elämä ei enää olisi elämisen arvoinen. Muisti mennyt, puoliso ja ystävät kuolleet ja lapsilla omat perheet ja elämät.
Samaa olen ihmetellyt; miksi ihmeessä vanhusten elinikää pitäisi eristyksellä pidentää?
Anteeksi vaan, mutta mun mielestä on traagisempaa, että siellä hoitajat sairastuu töissä. Toki tuokin on ikävää että vanhukset sairastuu.
Ei taitais hoitoala vetää ihmisiä puoleensa jos meininki tähän muuttuu. Tällä hetkellä hoitajilla ei ole vapautta valita tekeekö työnsä vai ei, koska valmiuslaki on otettu käyttöön. Eikä ollut maaliskuussakaan. Kyllä ne ohjeet oli jo silloin hyvin sekavat että mennäkkö töihin ja milloin. Moni sairaanhoitajakin joutui töihin ilman karanteenia, koska vaihtoehtoja ei ollut. Kyllä se ongelma on jossain aivan muualla kuin hoitajissa. He tekevät työnsä, ilman suojavarusteita koska työnantajat eivät ole osanneet tai kyenneet valmistautumaan tällaiseen tilanteeseen.
Moni omainen olisi varmasti voinut ottaa vanhukset kotiin tässä tilanteessa hetkellisesti, mutta vaivoiksihan ne siellä ois.