Millaisilla papereilla voi OIKEASTI päästä suoraan yliopistoon/amk?
Olen siis vuoden 2012 ylioppilas ja laitoin hakemuksia menemään kevään yhteishaussa sen kummemmin asiaan perehtymättä. Paperini ovat MMMCC (ei matikkaa kirjoitettuna). Pääseekö noilla mihinkään?
Kommentit (60)
Ja siis tuohan ei pidä paikkansa että pitkän matikan L:llä pääsee mihin vain. Eri aineet ovat eriarvoisia kun haetaan kouluun esim. jos kirjoitat matikasta L, saat 15 pistettä, kun taas kirjoitat esimerkiksi filosofiasta L saat 12 pistettä yms.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi maisterin tutkintoa tehty. Ylioppilaspaperit yleisarvosana L, lyhyt matikka C pääsykokeet ratkaisee.
Höpöhöpö. Nykyisin alasta riippuen valitaan suoraan ylioppilastodistuksrn perusteella 70-80 % prosenttia opiskelijoista. Lopuista 20-30% paikoista taistellaan pääsykokeissa.
vierailijani kirjoitti:
Ja siis tuohan ei pidä paikkansa että pitkän matikan L:llä pääsee mihin vain. Eri aineet ovat eriarvoisia kun haetaan kouluun esim. jos kirjoitat matikasta L, saat 15 pistettä, kun taas kirjoitat esimerkiksi filosofiasta L saat 12 pistettä yms.
Kyllä joka paikkaan pitkänmatematiikan Lstä saa eniten pisteitä. Myös omassa esimerkissäsi.
Kaikissa oppilaitoksissa pitäisi olla pääsykokeet eikä yo-arvosanoilla pitäisi olla mitään merkitystä.
Aivan järjetöntä että yliopistoon pääsisi ilman pääsykokeita.
Pääsykoe on samalla motivaatio- ja soveltuvuuskoe.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin lyhyestä matikasta L, fysiikasta E, biologiasta L, suomi toisena kielenä L ja englanti L.
Pääsin haluamaani kouluun opiskelemaan matematiikkaa :D
Mikä ihme saa ihmisen, joka ei pysty kirjoittamaan pitkästä matematiikasta ällää, lähtemään opiskelemaan matematiikkaa???
Vierailija kirjoitti:
Nyt todistusvalinta on kasvanut. Voi hyvin päästä suoraan papereillasi moneenkin paikkaan
Juu systeemi on muuttunut. Joillakin on mahdollisuus päästä suoraan yliopistoon todella todella huipuilla papereilla tai sitten lisänä kohtuu pääsykokeet.
Mulla on kavereita jotka eivät menestyneet pääsykokeissa vaikka kirjoittivat todella hyvin. Mä pääsin sisään 2000. Magnan paperit oli mutta pääsykokeet menivät todella hyvin. Joo valmistunut olen miljoona vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa oppilaitoksissa pitäisi olla pääsykokeet eikä yo-arvosanoilla pitäisi olla mitään merkitystä.
Nykyisin pääsykokeista halutaan eroon kokonaan. Toki esim oikiksessa joudutaan ensimmäiseksi järjestämään kurssi asioista, jotka ennen on opeteltu itsenäisesti pääsykoekirjoista. Tämä uudistus jossa korostetaan yo-todistuksen merkitystä on siirtänyt monet opiskelijat limboon, jossa pääsykokeisiin valmistautumisen sijaan keskitytään kirjoittamaan uudestaan ja uudestaan, jotta arvosanat nousisi. Toisaalta ostettavat abivalmennukset ovat suositumpia ja suositumpia.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen samaa mieltä. Yliopistossa ei edes opiskella samoja aineita kuin lukiossa joten pääsykokeissa voi aihealueensa löytänyt loistaa.
Toisaalta jos nyt on vaikka kirjoittanut yhteiskuntaopista laudaturin niin pääsy valtsikaan on jo puoliksi näytetty.
Vierailija kirjoitti:
Nyt todistusvalinta on kasvanut. Voi hyvin päästä suoraan papereillasi moneenkin paikkaan
Nykyisin saa vain yhden opiskelupaikan. Eli sen saa mihin pisteesi ensiksi riittää. Jos pääset vaikka viidenteen valintaasi todistuksesi perusteella, voit toki yrittää pääsykokeiden kautta niihinneljään ensimmäiseen. Joka tapauksessa se viides paikka on sinun, mikäli et niussä muissa pääsykokeissa onnistu paikkaa saamaan. Jos otat vastaan sen viidennellä sijalla haussasi olleen paikan, menetät ensikertalaisuutesi ja sinun on paljon hankalampi päästä niihin todella haluamiisi opiskelupaikkoihin. Ensikertalaisille on isot kiintiöt valinnassa. Tästä taas seuraa se, että monet ei ota mitään opiskelupaikkaa vastaan ja jäävät korottelemaan yo-todistuksen arvosanojaan.
Riippuu mihin hakee. Pienempien kaupunkien amk on helppo päästä jos on lukion käynyt (paitsi jos on käynyt sen kivikaudella, mutta sinä et ole), ei tarvitse olla huippu arvosanat.
Yliopistoon on kyllä vaikea päästä, joskus 90-luvulla ja muina muinaisina aikoina oli paljon helpompaa. Nykyään kilpailu on niin kovaa että saa kyllä hommia tehdä että pääsee sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu systeemi on muuttunut. Joillakin on mahdollisuus päästä suoraan yliopistoon todella todella huipuilla papereilla tai sitten lisänä kohtuu pääsykokeet.
Mulla on kavereita jotka eivät menestyneet pääsykokeissa vaikka kirjoittivat todella hyvin. Mä pääsin sisään 2000. Magnan paperit oli mutta pääsykokeet menivät todella hyvin. Joo valmistunut olen miljoona vuotta sitten.
Ei tarvitse edes huippupapereita. Esim kauppikseen paikka irtoaa jos pitkästä matikasta on eximia ja loput on c/m tasolla.
Mulla isin tuttu muljautti mut sisään b:n papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi maisterin tutkintoa tehty. Ylioppilaspaperit yleisarvosana L, lyhyt matikka C pääsykokeet ratkaisee.
Höpöhöpö. Nykyisin alasta riippuen valitaan suoraan ylioppilastodistuksrn perusteella 70-80 % prosenttia opiskelijoista. Lopuista 20-30% paikoista taistellaan pääsykokeissa.
Jälkimmäinen tutkinto alkanut 2016, nyt valmistun. Koulutusta vastaavassa työssä tehtynä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kumpikaan tutkinto mistään kunnollisesta?
Riippuu mitä arvotat. Olen vakivirassa ja saan keskiarvoa parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma veljeni pääsi suoraan kauppatieteitä yliopistoon lukemaan kolmella vai neljällä L:llä.
Valitettavasti M papereilla, mitkä itsekin omaan, ei pääse mihinkään suoraan.
Itse pääsin suoraan (v.2003) M-papereilla yliopistoon. Pitkä matikka oli toki kirjoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vain pitkä matikka ratkaisee.
Helvetin hienoa, kun peruskoulussa matikka oli 9, mutta samoin myös kielet. Opinto-ohjaaja kannusti ottamaan lyhyen matikan, kun "olet niin hyvä kielissä". Sillä mentiin sitten, kun ei kouluja käymättöneet vanhemmatkaan osanneet neuvoa toisin.
t: ap
Ei ratkase. Vastaajat ei tiedä uudistuneesta todistusvalinnasta mitään.
Voit päästä suoraan moneenkin paikkaan. Tasoa ei tarkkaan tiedä, koska nyt on eka kerta näillä systeemeillä.
Mihin hait? Laske sen mukaiset pisteesi.
Ainoastaan kilpailluimmat alat tulee olemaan kovatasoisia l rivejä, eikä edes lääkis vaadi kuutta ällää.
Sinun paperit on keskirason yläpuolella.
Pääseekö lääkikseen nykyään ilman pääsykoetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin lyhyestä matikasta L, fysiikasta E, biologiasta L, suomi toisena kielenä L ja englanti L.
Pääsin haluamaani kouluun opiskelemaan matematiikkaa :D
Mikä ihme saa ihmisen, joka ei pysty kirjoittamaan pitkästä matematiikasta ällää, lähtemään opiskelemaan matematiikkaa???
Kiinnostus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vain pitkä matikka ratkaisee.
Helvetin hienoa, kun peruskoulussa matikka oli 9, mutta samoin myös kielet. Opinto-ohjaaja kannusti ottamaan lyhyen matikan, kun "olet niin hyvä kielissä". Sillä mentiin sitten, kun ei kouluja käymättöneet vanhemmatkaan osanneet neuvoa toisin.
t: ap
Ei ratkase. Vastaajat ei tiedä uudistuneesta todistusvalinnasta mitään.
Voit päästä suoraan moneenkin paikkaan. Tasoa ei tarkkaan tiedä, koska nyt on eka kerta näillä systeemeillä.
Mihin hait? Laske sen mukaiset pisteesi.
Ainoastaan kilpailluimmat alat tulee olemaan kovatasoisia l rivejä, eikä edes lääkis vaadi kuutta ällää.
Sinun paperit on keskirason yläpuolella.
Pääseekö lääkikseen nykyään ilman pääsykoetta?
Suurin osa opiskelijoista valitaan yo-todistuksen arvosanojen perusteella .
ON mahollista, mutta sulla pitää olla 10 kurssia käytynä pitkää matikkaa jos kokeeseen haluat mennä