Lomautetaanko opettajat kesäkuussa?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Opettaja saa lukuvuodesta urakkapalkan. Lomalla "lomautus" olisi siis silkka palkanalennus, mikä on vastoin kaikkia sopimuksia.
Luulisi olevan ihan selvää, että lomautuksen pitää tarkoittaa ylimääräistä vapaata. Sitähän se koko sana tarkoittaa. On käsitteellinen mahdottomuus, että lomautetaan lomalla. Kuten sanottu, se olisi palkan leikkaus. Työnantaja on sitoutunut neuvotteluissa maksamaan opettajille tietystä työmäärästä tietyn palkan.
Teollisuuden muiden alojen lomautukset johtuvat siitä, että töitä ei ole. Opettajan työ ei ole hävinnyt mihinkään.
Mutta toki ap varmaan ilahtuu, kun tajuaa, että tulevat säästötoimet kurittavat ensimmäisenä kouluja. Monen opettajan palkka tulee laskemaan, kun tuntikehys supistuu ja ryhmäkoot suurenevat. Toivottavasti se lohduttaa kateellista edes vähän.
No en nyt tiedä onko nykysysteemi sen parempi. Osa opettajista saa samasta urakasta 12kk ja osa 9,5kk palkan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on 70-luvulla _jaettu_ yhdeksältä kuukaudelta 12:lle kuukaudelle, jotta kesälläkin saa rahaa. Mielelläni palaisin siihen systeemiin, niin saisin itsekin kesäkuun alun ja elokuun alun välillä sen rahan, joka minulle kuuluu. Terveisin määräaikainen aineenope
Joo ja me varhaiskasvatuksen opettajat mielellämme palailimme myös pitkiin lomiimme ja lyhyempään työaikaan, mutta ne edut on menetetty, kun ne on neuvotteluissa syöty pois. Nyt on vihdoin luokan- ja aineenopettajien vuoro luopua ikiaikaisista eduistaan, ihan kuten kaikkien muidenkin on pitänyt,
Ihmettelen, miksi teidät vaipanvaihtajat on otettu OAJ:n jäseniksi. Solidaarisuus ainakin uupuu eikä teidän työlläkään ole mitään tekemistä sen toiminnan kanssa, joka minusta on opettamista. Kova hinku vain on olla opettaja. Eikä lastentarhanopettaja kelpaa vaan pitää olla varhaiskasvatuksen opettaja.
Vaikka nimittäisitte itseänne miksi vain, se ei muuta sitä, että työtänne ei voi mitenkään verrata esimerkiksi aineenopettajan hommiin. Teillä kuuluukin olla huonompi palkka.
Tjaa. Sinäkö sitten olet solidaarinen?
No jos minä änkeäisin sote-alan liittoon ja sen soppareiden piiriin, niin en alkaisi siellä ensi töikseni haukkua sairaanhoitajia ja vaatia heille palkan leikkausta. Eli olen. Sen sijaan ymmärrystä ei riitä näille varhaiskasvatuksen "opettajille", jotka pyrkivät nauttimaan OAJ:n eli opettajien työn hedelmistä ja samalla vittuilevat opettajien muka liian hyvistä eduista. Minusta näiden tyyppien sopii palata entisiin liittoihinsa.
Mietin vaan monikohan lastentarhanopettajana esiintyvä trolli on oikeasti lto. Luulisi että aineenopettajana olisi hiukan lähdekritiikkiä ennen kuin antaa mennä tunteisiinsa.
Just saying. Enkä ole ollenkaan varma onko tämäkään minkään
aineen tai taaperon opettaja.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole lomallani kesällä tehnyt töitä, mennyt pari päivää ennen koulujen alkua työpaikalle elokuussa. Näin meillä on kaikki toimineet.
Ope
Laskennallinen vuosiloma alkaa 16.6. ja kyllä näin lukion aineenopettajana usein siihen saakka töitä tulee tehtyä. Viimeisen jakson arvioinnit menevät tietysti pitkälle kesäkuun puolelle, mutta sen lisäksi on vielä töiden palautuksia, niistä annan palautetta opiskelijoille ja siihen menee kyllä aikaa, varsinkin jos on ollut laajoja tehtäviä. Aina ei ole ihan riittänyt edes tuo 16.6. mutta useimmiten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole lomallani kesällä tehnyt töitä, mennyt pari päivää ennen koulujen alkua työpaikalle elokuussa. Näin meillä on kaikki toimineet.
OpeLaskennallinen vuosiloma alkaa 16.6. ja kyllä näin lukion aineenopettajana usein siihen saakka töitä tulee tehtyä. Viimeisen jakson arvioinnit menevät tietysti pitkälle kesäkuun puolelle, mutta sen lisäksi on vielä töiden palautuksia, niistä annan palautetta opiskelijoille ja siihen menee kyllä aikaa, varsinkin jos on ollut laajoja tehtäviä. Aina ei ole ihan riittänyt edes tuo 16.6. mutta useimmiten kyllä.
Niin tärkeänä, niin tärkeänä että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on 70-luvulla _jaettu_ yhdeksältä kuukaudelta 12:lle kuukaudelle, jotta kesälläkin saa rahaa. Mielelläni palaisin siihen systeemiin, niin saisin itsekin kesäkuun alun ja elokuun alun välillä sen rahan, joka minulle kuuluu. Terveisin määräaikainen aineenope
Joo ja me varhaiskasvatuksen opettajat mielellämme palailimme myös pitkiin lomiimme ja lyhyempään työaikaan, mutta ne edut on menetetty, kun ne on neuvotteluissa syöty pois. Nyt on vihdoin luokan- ja aineenopettajien vuoro luopua ikiaikaisista eduistaan, ihan kuten kaikkien muidenkin on pitänyt,
Tai sitten voitais palata kuusi päiväiseen työviikkoon, jos kerran haikaillaan vanhaan hyvään aikaan. Eikös se melkein tuota ajankohtaa ollut kun kouluviikko lyhennettiin kun tuo vuosipalkan jakolasku tehtiin.
Olihan muillakin aloilla kuusipäiväinen työviikko :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi teidät vaipanvaihtajat on otettu OAJ:n jäseniksi. Solidaarisuus ainakin uupuu eikä teidän työlläkään ole mitään tekemistä sen toiminnan kanssa, joka minusta on opettamista. Kova hinku vain on olla opettaja. Eikä lastentarhanopettaja kelpaa vaan pitää olla varhaiskasvatuksen opettaja.
Vaikka nimittäisitte itseänne miksi vain, se ei muuta sitä, että työtänne ei voi mitenkään verrata esimerkiksi aineenopettajan hommiin. Teillä kuuluukin olla huonompi palkka.
Minulle on sama vaikka kutsuisit tarhuriksi. Mutta olet todella harhainen omasta erinomaisuudestasi.
Täytyypä jättää muutaman eskarien asiat hoitamatta niin saatte sitten koulussa ihmetellä mikähän mahtaa olla kun yleisen tuen oppilas ei opi eikä mitään tutkimuksia ole takana. Saatte ruveta tosissaan tekemään töitä siellä perusopetuksen ”paremmassa päässä”.Kyse ei ole erinomaisuudesta vaan siitä että se työ on aivan eri! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Taaperon hoitaminen on ihan eri asia kuin esimerkiksi opettaa matikkaa lukiossa. Ne eivät ole sama anmatti edes etäisesti.
Ja kyllä koko ajan tulee sieltä alemmilta asteilta oppilaita, joiden asioita ei ole hoidettu. Siinä ei todellakaan ole mitään uutta.
Äläkä esitä marttyyria siinä. Sinä sen vittuilun aloitit siitä, että opettajien työoloja pitää heikentää. Minä en ole vaatinut mitään heikennyksiä sinulle.
Niin, opettajia tarvitaan eri asteilla, mikä siinä on niin vaikea tajuta?
Eri
Vaipanvaihto ei edelleenkään ole opettamista. Pitävätkö kotiäiditkin itseään nykyään opettajina? Miten lapsenhoito muuttuu yhtäkkiä opettamiseksi, kun vuosikas viedään tarhaan?
Opettajat työskentelevät kouluissa ja oppilaitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OpeLaskennallinen vuosiloma alkaa 16.6. ja kyllä näin lukion aineenopettajana usein siihen saakka töitä tulee tehtyä. Viimeisen jakson arvioinnit menevät tietysti pitkälle kesäkuun puolelle, mutta sen lisäksi on vielä töiden palautuksia, niistä annan palautetta opiskelijoille ja siihen menee kyllä aikaa, varsinkin jos on ollut laajoja tehtäviä. Aina ei ole ihan riittänyt edes tuo 16.6. mutta useimmiten kyllä.
Niin tärkeänä, niin tärkeänä että!
Pointtini ei näköjään käynyt tuosta selvästi ilmi, mutta se oli se, että kun laskennallinen kesäloma alkaa vasta 16.6., niin harvapa silloin enää töitä tekeekään. Sen sijaan moni tekee siihen saakka. Myöskään se, että menee pari päivää ennen koulun alkua työpaikalle, ei ole töiden tekemistä lomalla, sillä kyllä siinä on jo loma loppunut. Veso-päiväthän siinä järjestetään lähes joka koulussa, niihin on pakko osallistua jos virka kestää koko lukuvuoden työajan.
Ja miksi toin esiin töitäni kesäkuussa on se, että vieläkin kirjoitellaan opettajien kolmen kuukauden tai 2,5 kuukauden kesälomasta. Päättäjäispäivä menee useimmiten kesäkuun puolelle, lukiossa viimeisen jakson arviointi menee aina kesäkuun puolelle, ja VESO alkaa noin 6.8. Miten siitä saa kaksi ja puoli kuukautta, saati kolmea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 70-luvun palkalla ei kuitenkaan ole enää mitään tekemistä nykypalkan kanssa eli varsin hyvää kuukausipalkkaa opettajat nauttivat vielä kun ottaa huomioon tuon 2.5 kk kesälomaedun. Eli ei voi sanoa nykypäivänä, että opettajilla olisi jotenkin huono palkka sen takia että on tuon jako 12:lla tehty.
Ai että 2800€/kk ei ole huono palkka yliopistokoulutuksen vaatimalla ammatilla? Mielestäni on työhön ja vaatimuksiin nähden surkea palkka.
"
Palkka oli kuntasektorilla 4 008 € (6174 yksittäistä palkkaa) ja valtiolla 4 532 € (211 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018. Keskipalkka kasvoi 58 € (1,5 %) vuodesta 2017 vuoteen 2018."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voitais palata kuusi päiväiseen työviikkoon, jos kerran haikaillaan vanhaan hyvään aikaan. Eikös se melkein tuota ajankohtaa ollut kun kouluviikko lyhennettiin kun tuo vuosipalkan jakolasku tehtiin.
Olihan muillakin aloilla kuusipäiväinen työviikko :D
Nii-i ja varmaan niilläkin kuukausipalkka laski siinä kohtaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näin oli, muttei sillä nykyisten palkkojen kanssa ole enää mitään tekemistä.
Palkat ovat täysin linjassa muiden alojen kanssa ihan jokaikinen kuukausi.
Ope
No ei kyllä ole. Iso osa opettajista tienaa vähemmän kuin ketkään muut ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet kunnan ja valtion työntekijät.
Ei vaan kevään käymättömät koulut suoritetaan kesällä alkaen heti juhannuksen jälkeen. Kesäkuun opettajat on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sama vaikka kutsuisit tarhuriksi. Mutta olet todella harhainen omasta erinomaisuudestasi.
Täytyypä jättää muutaman eskarien asiat hoitamatta niin saatte sitten koulussa ihmetellä mikähän mahtaa olla kun yleisen tuen oppilas ei opi eikä mitään tutkimuksia ole takana. Saatte ruveta tosissaan tekemään töitä siellä perusopetuksen ”paremmassa päässä”.Kyse ei ole erinomaisuudesta vaan siitä että se työ on aivan eri! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Taaperon hoitaminen on ihan eri asia kuin esimerkiksi opettaa matikkaa lukiossa. Ne eivät ole sama anmatti edes etäisesti.
Ja kyllä koko ajan tulee sieltä alemmilta asteilta oppilaita, joiden asioita ei ole hoidettu. Siinä ei todellakaan ole mitään uutta.
Äläkä esitä marttyyria siinä. Sinä sen vittuilun aloitit siitä, että opettajien työoloja pitää heikentää. Minä en ole vaatinut mitään heikennyksiä sinulle.
Se miksi jatkuvasti tulee oppilaita ilman tukea kouluun, kertoo vaan siitä että päteviä opettajia ei ole tarpeeksi varhaiskasvatuksessa.
Ei, vaan siitä, että ne ”pätevät lastentarhanopettajat” eivät osaa työtään edes koulutuksen jälkeen. En tiedä pikkusieluisempaa ammattiryhmää kuin lastentarhanopettajat. Niillä on omasta mielestään vain oikeuksia, ei lainkaan velvollisuuksia. Olen tuota menoa katsellut viimeiset 35 vuotta, sama meno jatkuu. Olen päätellyt, että ammattiin hakeutuvat ne ”jämäpalat”, jotka eivät opettajaksi päässeet opiskelemaan. Katkeruus ulosjäännistä paistaa kuuhun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 70-luvun palkalla ei kuitenkaan ole enää mitään tekemistä nykypalkan kanssa eli varsin hyvää kuukausipalkkaa opettajat nauttivat vielä kun ottaa huomioon tuon 2.5 kk kesälomaedun. Eli ei voi sanoa nykypäivänä, että opettajilla olisi jotenkin huono palkka sen takia että on tuon jako 12:lla tehty.
Ai että 2800€/kk ei ole huono palkka yliopistokoulutuksen vaatimalla ammatilla? Mielestäni on työhön ja vaatimuksiin nähden surkea palkka.
"
Palkka oli kuntasektorilla 4 008 € (6174 yksittäistä palkkaa) ja valtiolla 4 532 € (211 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018. Keskipalkka kasvoi 58 € (1,5 %) vuodesta 2017 vuoteen 2018."
Niin? Opettajan palkka on 2800€/kk. Enemmän voi tienata tekemällä ylitöitä, eli enemmän töitä normaalin työajan lisäksi. Ihan kuten kaikki muutkin voivat tehdä. Opettajat ovat reippaasti alipalkattuja, jos kuntien keskipalkkoihin vertaa. Tosin pitäisi verrata peruspalkkojen keskiarvoihin, tuossa on varmaan mukana kaikkien ammattien lisät yötöistä, viikonlopuista ym. ja ne opettajienkin ylityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä jättää muutaman eskarien asiat hoitamatta niin saatte sitten koulussa ihmetellä mikähän mahtaa olla kun yleisen tuen oppilas ei opi eikä mitään tutkimuksia ole takana. Saatte ruveta tosissaan tekemään töitä siellä perusopetuksen ”paremmassa päässä”.
Ei mitään uutta, juuri tuommoisia ovat lto:t, jättävät työnsä tekemättä kostonhimossaan. Ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, opettajia tarvitaan eri asteilla, mikä siinä on niin vaikea tajuta?
EriVaipanvaihto ei edelleenkään ole opettamista. Pitävätkö kotiäiditkin itseään nykyään opettajina? Miten lapsenhoito muuttuu yhtäkkiä opettamiseksi, kun vuosikas viedään tarhaan?
Opettajat työskentelevät kouluissa ja oppilaitoksissa.
Naurettava provoiluyritys.
Minä olen ihan mielelläni varhaiskasvatuksen opettaja. Palkka on 3200 lisineen ja lomaoikeutta 38+5, eikä tarvitse kuin vaippaa vaihtaa pari kertaa päivässä. Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Vinkkinä tuolle aineopelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhantätien tarpeettomuus on tullut korona-aikana todistettua. Hyvin pystyy hoitamaan etätyöt vaikka lapset ovatkin kotona. Ei tarvetta palkankorotuksille.
Toivottavasti kaikki naisopet saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että lomautetaan. Kunnilla ei vaan enää ole varaa maksaa opettajille palkkaa lomailusta.
Et taida olla kuitenkaan kovin perillä opettajien palkkauksesta ja nyt nolasit itsesi tällä kommentilla. Ei opettajia voida lomauttaa kesällä, se on laitonta.
Se miksi jatkuvasti tulee oppilaita ilman tukea kouluun, kertoo vaan siitä että päteviä opettajia ei ole tarpeeksi varhaiskasvatuksessa.