Jo kahdeksan vanhusta kuollut koronavirukseen yläsavolaisessa yksityisessä hoitokodissa
Kyllä nämä yksityiset on tehokkaita...
Eikö tämä lähtenyt liikkeelle yhdestä reissanneesta hoitajasta?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Attendon toimitusjohtaja on nyt löytänyt syyllisen: uusi asukas toi tullessaan koronan ja tartutti muihin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiuruvesi-lehdelta-shokkiuutinen-yl…
Asian myöntää myös Ylä-Savon Soten johtava lääkäri. Eiköhän tartuntaketjun jäljityksestä ole huolehtinut kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri kuten muuallakin. Muita laiminlyöntejä ei ole poissuljettu ja niitä tutkitaan. Kaikki laitossiirrot ja myös kodista laitokseen siirtymiset pitäisi nyt olla aivan minimissään.
Vierailija kirjoitti:
Attendon toimitusjohtaja on nyt löytänyt syyllisen: uusi asukas toi tullessaan koronan ja tartutti muihin.
Attendo ja sen työntekijät ovat vastuussa siitä, että tartunnan leviäminen rajataan, pysäytetään.
Nyt yksityiset itkee kun eivät saa osallistua korona torjuntaan, ottaisitteko itse tällaisia joilta puuttuu omavalvonta, sama koskee perusterveydenhuoltoa jossa suorittava taho, keskitaso ja päällystö osoittelee toisiaan sormella eikä kukaan henkilökohtaisesti ota vastuuta tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No so what? Aika monet niissä hoivakodeissa on siinä kunnossa, että toivoo sitä kuolemaa, mm. meidän mummo. Kun on vuosia ollut vuodepotilaana eikä toivoa ihmisen arvosesta elämästä ole, niin kyllähän tuo on helpotus todella monelle. Onhan sitä tietysti vaikea ymmärtää, jos kuvittelee, että kaikki hoivakodissa olevat ovat suht hyväkuntoisia vanhuksia, mutta totuus vain on, että siellä on vanhuksia, jotka odottavat kuolemaa. Helpompihan se on päästä nopeasti pois, kuin kitua vuositolkulla. Inhimillisyyttä.
Tämä. Hoivakodeissa asukkaat ovat käytännössä kaikki vuodepotilaita, joilla ei välttämättä ole edes kykyä kommunikoida muun maailman kanssa. Silmät käyvät välillä auki ja siitä tietää, että ihminen on hereillä, ja suu aukeaa syöttäessä. Jos jotakin kysyy, vastaus ei ole puhetta vaan jokin syvältä tuleva ynähdys, jonka asukkaan pitkään tuntenut hoitaja ymmärtää tai ei ymmärrä. Ei ole varmaa, ymmärtääkö asukas itsekään, vai onko se todella vain ynähdys.
Hoivakodissa "käännellään paketteja", eli asukkaat todella ovat siinä kunnossa, että odottavat kuolemaa, juuri ja juuri hengissä. Hyväkuntoisimmat saattavat itse ottaa vähän sängyn laidasta kiinni, kun heitä käännetään hoidon yhteydessä.
Palvelukodeissa on sitten niitä, jotka vielä toimivat itse, mutta tarvitsevat yleensä kaikkeen toimintaansa avun tai ainakin valvovan silmän.
Hoitoyksiköissä on kyllä kaikkia näitä iloisesti sekaisin. Itse olen sellaisessa töissä. Olisikin helppoa hoitaa vanhuksia, jotka tarvitsevat kaiken avun, mutta eivät sitten itse liiku tai tee mitään. Pahinta on olla töissä ryhmäkodissa tai osastolla, jossa on sekaisin kaikenlaisia - vahvasti psyykkisesti oireilevia, harhaisia, kaatuilevia muistisairaita, monisairaita, hemipotilaita. Tämä johtuu taas jostain käsittämättömästä romantiikasta vanhustyön suhteen, ettei asukkaita saa "luokitella". Kaikki vaan tungetaan samoihin ahtaisiin tiloihin. Vähintäänkin ihmiset ovat niin huonokuntoisia, että lähimuisti kadonnut. Toiset möykkäävät käsittämättömiä, ovat aggressiivisia, hajottavat paikkoja. Toiset kaatuilevat. Toiset yrittävät paeta, vaikka ymmärrystä ei enää ole, toiset täysin avuttomia.
Sekä kunnalla että yksityisillä vallitsevat samat oikeistohenkiset kylmät tuulet niin asukkaisiin kuin hoitajiin.
Asukkaat ovat "kuntoutujia" vaikka kaikille hankitaan ensimmäisenä dnr-päätös kun tulevat taloon. Tämä antaa ristiriitaista tietoa omaisille. Omaisille annetaan vaikutelma, että asukkaan kunto voi jopa parantua tai että ainakin kuolemaan johtavien sairauksien eteneminen hidastuu. Toisaalta dnr- päätös käytännössä tarkoittaa, että kunnon huonotessa nopeasti siirrytään saattohoitoon. Asukasta ei enää lähetetä sairaalaan tutkittavaksi. Moni ei hahmota, että käytännössä dnr-päätös on jo askel hoidettavien priorisointiin. Saattohoito tarkoittaa käytännössä, että asukkaan lääkitys suurimmalta osalta lopetetaan, tarjotaan kivunlievitystä. Lääkkellinen kivunlievitys (morfiini tai vahvat opioidit lamaavat hengitystä), samaan aikaa loppuun suun kautta ravinnon saaminen, veri kiertää huonosti keuhkoissa ja aivoissa, sydän ei jaksa pumpata, ihminen kuolee.
Hoitajia on vuoroissa vain se pakollinen minimi. Hoitajilta on haluttu poistaa ruoka- ja vessatauot. Myös sosiaalisia tiloja on pyritty vähentämään. Ajatuksena kai jokin sellainen aivopieru, että tämä on asukkaiden koti, joissa hoitaja on vain "vierailija". Jos pitää vierailla jossain kerrallaan 8tuntia, yövuorossa 10 tuntia - olisi inhimillistä saada käydä välillä vessassa. Mutta ei- jos hoitovastuulla on ne 14 huonokuntoista toisen hoitajan kanssa, osastolta ei voi poistua. Monta kertaa tulee tilanteita, jolloin hoitajan olisi pakko päästä vessaan, niin eteen tulee joka puolelta aina jokin uusi dilemma jonkun asukkaan taholta, joten se lykkäytyy. Hoitotyö on myös melkoista pommitusta joka puolelta. Ajatus katkeaa usein monta kertaa, kun oli tekemässä jotain ja taas tulee uusi ongelma jostain eteen. Ole siinä sitten tarkkana lääkkeiden kanssa...
Tämä on hoitolaitosten arkea. Se ei on hyvin kaukana siitä attendon päiväkakkarasta jossain mainoslätyskässä, jossa omaisille myydään auringonpaistetta, laatua ja onnellista vanhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Attendo ja sen työntekijät ovat vastuussa siitä, että tartunnan leviäminen rajataan, pysäytetään.
Nyt yksityiset itkee kun eivät saa osallistua korona torjuntaan, ottaisitteko itse tällaisia joilta puuttuu omavalvonta, sama koskee perusterveydenhuoltoa jossa suorittava taho, keskitaso ja päällystö osoittelee toisiaan sormella eikä kukaan henkilökohtaisesti ota vastuuta tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Vastuu katuu vääjäämättä suorittavan tason työntekijöiden niskaan. Johto ei kanna vastuuta mistään.
Attendo tiedotti jo aiemmin henkilökunnassaan olleen yksi tai useampi koronatartunta. Silloin sanoivat etteivät tiedota sen jälkeen enää yhtään mitään koronaan liittyvää ”yksityisyydensuojan vuoksi”. Minulla soivat hälytyskellot jo silloin, tällainen tilanne maassa ja nuo kuvittelevat ettei heidän tarvitse kertoa mitään?
Yleisesti ottaen täytyy siivota hyvin kädensijat jne. Tarttuu pinnoiltakin. Itse käytän kloriittia ja neon amiseptia. Täytyy kohta uskaltautua menemään apteekkiin ja ostaa myös päivävoidetta hipiään ja meridolia ehkäisyys ientulehduksen.
Siellä ei kasvosuojaimia ja käsineitä käytetä
Vierailija kirjoitti:
Nuo hoivakodissa olevat vanhukset ovat todella jo toinen jalka haudassa ja voivat kuolla mikä päivä vaan mihin tahansa, niin surullista kuin se onkin. Harva varmaan edes tajuaa mistään mitään.
Itse asiassa kuka tahansa meistä voi kuolla mikä päivä tahansa mihin tahansa, auto-onnettomuuteen yhtä hyvin kuin koronaan. Siksi on irvokasta että ihmiset vähättelevät vanhusten kuolemia koronaan aivan kuin olisi se ja sama miten ja milloin he kuolevat koska loppusuoralla ollaan jo. Mutta kolmikymppisen perusterveen kuolema on tragedia vaikka olisi se kolmekymppinenkin voinut kuolla mihin tahansa muuhun.
Jos tätä logiikkaa seuraa tarpeeksi pitkälle niin tullaan tulokseen että itse asiassa tappo ja murha voidaan poistaa rikoslaista kokonaan koska kaikkihan me kuollaan joskus! Siinähän vain lyhennetään elämää joka ei muutenkaan nyt niin hirveän pitkä olisi ollut. Nyt oikeasti, ihan sama monta vuotta olisi mahdollisesti jäljellä, elämä on elämä ja se on kaikilla saman arvoinen.
Se ettei näillä vanhuksilla ollut enää montaa vuotta, tai edes kuukautta jäljellä tee yhtään vähemmän kauheaksi sitä että he kuolivat virukseen jonka leviäminen olisi voitu estää tai ainakin sitä olisi voinut rajoittaa. Ja syy näihin kuolemiin? Yksityisten välinpitämättömyys ja rahan kääriminen heikoimpien kustannuksella.
Kaveri on töissä vanhusten hoitopaikassa (Hgin kaupunki). Pari päivää sitten oli tullut määräys kasvomaskin käytöstä ja tänään kumottiin se määräys koska suojat ei riitä. Vanhukset oleskelee yksin huoneissaan ja hoitajat ilman maskeja käyvät välillä ovelta kurkkimassa, että kaikki on ok. Tässä paikassa on aika hyväkuntoisia vanhuksia, mutta ei siis enää mitään kontaktia edes hoitajiin.
Vierailija kirjoitti:
No so what? Aika monet niissä hoivakodeissa on siinä kunnossa, että toivoo sitä kuolemaa, mm. meidän mummo. Kun on vuosia ollut vuodepotilaana eikä toivoa ihmisen arvosesta elämästä ole, niin kyllähän tuo on helpotus todella monelle. Onhan sitä tietysti vaikea ymmärtää, jos kuvittelee, että kaikki hoivakodissa olevat ovat suht hyväkuntoisia vanhuksia, mutta totuus vain on, että siellä on vanhuksia, jotka odottavat kuolemaa. Helpompihan se on päästä nopeasti pois, kuin kitua vuositolkulla. Inhimillisyyttä.
Inhimillistä kuolla keuhkokuumeeseen ja keuhkojen vajaatoimintaan hitaasti tukehtumalla? Ei jeesus teidän ihmisten kanssa. Ei korona ketään tapa päivässä, se on mahdollisesti viikkojen pituinen hidas kuolema. Vähintä mitä me voimme antaa kanssaihmisille on kivuton kuolema kun sen aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kielipuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä että onko totta, että moni hoitaja ei osaa suomenkieltä riittävästi, jotta ymmärtäisi annettuja ohjeita ja osaisi sitten toimia annettujen ohjeiden mukaisesti myös kriisitilanteessa?
On totta. Valitettavasti. Usein tulee väärinkäsityksiä puutteellisen kielitaidon vuoksi. Useimmiten asia käy ilmi vasta jälkeenpäin. On annettu ymmärtää, että on ymmärtänyt täysin annetun ohjeen, mutta toiminta osoittaa että näin ei ole. Kulttuurisyistä voi olla hankalaa myöntää toiselle, että ei ole kaikilta osin tai ollenkaan ymmärtänyt annettua ohjetta.
Mikä on tällaisessa tapauksessa vastuunjako? Vastaako selvästä hoitovirheestä ko hoitaja vai ko laitos? En ole koskaan nähnyt yhdenkään tällaisen tapauksen olleen julkisuudessa vaikka täytyyhän näitä olla.
Tuntuu huonolta ja turvattomalta jos vanhuudessa joutuu sellaisten ihmisten hoidettavaksi, jotka eivät ymmärrä minun puhettani tai heille annettuja ohjeita.
Yleensä ne huonon kielitaidon omaavat sanoo vaan okei vaikka ei olisi ymmärtänyt yhtään mitään, nämä muuten taitaa jakaa lääkkeitäkin. Huono asenne koko hommassa on kaikkein pahinta ja ajattelu, että koska kukaan ei ole näkemässä niin ei tarvitse niitä lakeja, sääntöjä, ohjeita ja suosituksia noudattaa. Aina voi itse kehittää, parantaa ja kehittyä omassa suorituksessaan ja ajatella, että itse on aina ensisijaisesti omista teoistaan ja sitten miettiä mikä on työnantajan, lähiesimiehen ja muiden vastuu ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä että onko totta, että moni hoitaja ei osaa suomenkieltä riittävästi, jotta ymmärtäisi annettuja ohjeita ja osaisi sitten toimia annettujen ohjeiden mukaisesti myös kriisitilanteessa?
On totta. Valitettavasti. Usein tulee väärinkäsityksiä puutteellisen kielitaidon vuoksi. Useimmiten asia käy ilmi vasta jälkeenpäin. On annettu ymmärtää, että on ymmärtänyt täysin annetun ohjeen, mutta toiminta osoittaa että näin ei ole. Kulttuurisyistä voi olla hankalaa myöntää toiselle, että ei ole kaikilta osin tai ollenkaan ymmärtänyt annettua ohjetta.
Mikä on tällaisessa tapauksessa vastuunjako? Vastaako selvästä hoitovirheestä ko hoitaja vai ko laitos? En ole koskaan nähnyt yhdenkään tällaisen tapauksen olleen julkisuudessa vaikka täytyyhän näitä olla.
Tuntuu huonolta ja turvattomalta jos vanhuudessa joutuu sellaisten ihmisten hoidettavaksi, jotka eivät ymmärrä minun puhettani tai heille annettuja ohjeita.
Yleensä ne huonon kielitaidon omaavat sanoo vaan okei vaikka ei olisi ymmärtänyt yhtään mitään, nämä muuten taitaa jakaa lääkkeitäkin. Huono asenne koko hommassa on kaikkein pahinta ja ajattelu, että koska kukaan ei ole näkemässä niin ei tarvitse niitä lakeja, sääntöjä, ohjeita ja suosituksia noudattaa. Aina voi itse kehittää, parantaa ja kehittyä omassa suorituksessaan ja ajatella, että itse on aina ensisijaisesti omista teoistaan ja sitten miettiä mikä on työnantajan, lähiesimiehen ja muiden vastuu ketjussa.
Kysymys taisi olla, että jos käy ilmi että puutteellisen kielitaidon vuoksi ei ole toimittu kuten on ohjeistettu, ja näin on tapahtunut selvä hoitovirhe, vaikka ihan kuolemaan asti johtanut, kuka siitä oikeudessa vastaa? Hoitaja itse, esimies, laitos?
Attendo on syvästi pahoillaan (siitä että asia tuli julkisuuteen)
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on töissä vanhusten hoitopaikassa (Hgin kaupunki). Pari päivää sitten oli tullut määräys kasvomaskin käytöstä ja tänään kumottiin se määräys koska suojat ei riitä. Vanhukset oleskelee yksin huoneissaan ja hoitajat ilman maskeja käyvät välillä ovelta kurkkimassa, että kaikki on ok. Tässä paikassa on aika hyväkuntoisia vanhuksia, mutta ei siis enää mitään kontaktia edes hoitajiin.
Osa varmaan muutenkin huonossa kunnossa.
Nyt lapset.lastenlapset ja lastenlasten lapset soittelemaan päivittäin isoäidille.mummolle.äidille samaten jos pappa hoitokodissa.
Yleisestikään vanhusten hoito, hoitajien toiminta ym asiat jotka luulemme olevan hyvin ei hoivakodeissa ole.
Vanhuksia kohdellaan joissakin paikoissa ikävä kyllä kuin karjaa. Jotkut vanhukset saavat paremman kohtelun toiset huonon.
Kanadassa on vanhusten hoitokodissa kuollut 26 asukasta ja yhden asukkaan puoliso.
Samoin usalaisessa hoitokodissa taisi olla ainakin 40 kuollutta.
Eräässä vanhusten hoitokodissa hoitajalta levisi dosetti lääkkeineen lattialle. Lääkkeet koottiin naurun kera paljain käsin takaisin dosettiin ja vietiin vanhukselle.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että tartuntaketju saadaan selvitettyä!
Ja vaikka olis testattu, ei se ole mitenkään satavarmaa, ettei sairastaisi koronaa.