Oliko ne mansikat 80-luvulla huomattavasti kalliimpia kun ne poimittiin suomalaisella työvoimalla?
Ihmettelen vaan.
Samoin kun 90-luvulla esimerkiksi tuntemani tyttö siivosi ruotsinlaivoja ja siivoojat oli muutenkin suomalaisia, miten siihen silloin oli varaa? Oksun siivoamisesta sai jonkun lisän (nykyään ilmeisesti ei saa?). Nyt kaikki laivasiivoojat on ulkomaalaisia. Oliko risteilyt silloin kalliimpia?
Kommentit (68)
"Se oli toivottua edistystä, mutta siipeilijät kuppasivat sosiaalitoimistoja ja paikallisia Krapula-Päivejä."
Keitä?
Olin kesätöissä siivoojana vuonna -87, tuntipalkka 30 mk. 10:llä markalla sai bensaa 3 litraa. Nykyisellä siivoojan bruttotuntipalkalla ei taida ihan saada 9 litraa polttoainetta. Silloin ei ollut vielä ajoneuvoveroa, se taisi tulla vuonna -95.
Pojat osti parin viikon mansikanpoimintarahoilla mopoja. Tyttöjen mopoilu ei ollut silloin niin yleistä.
Saatiin myös sunnuntailisä ja ylityökorvaukset, ainakin siinä paikassa, missä itse olin. En muista hintaa, poimin vähän kotiin ja se vähennettiin palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan espanjalaista mansikkaa aina kun väin löydän. Espanjalaiset kasvattavat puhtaasti ja torjunta-aineettomasti. Siellä on myös työntekijöiden olot kohdallaan ja palkat ja muut edut kunnossa, toisin kuin täällä. Ei käytetä halpatyövoimaa.
Jep. Espanjassa kaikki kasva muovien alla helvetillisissä oloissa ja puutarhatyöt teetetään pimeästi paperittomilla afrikkalaisilla, nykyajan orjuutta ja ihmiskauppaa.
Se oli kympin (10mk) koppa vuonna 89 kun keräsit, siis palkkaa. Nykyrahaan suhteutettuna pitäisi saada 10 €. Onkohan noin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla oli vielä yleistä, että yläasteikäiset olivat kesätöissä marjoja poimimassa. Sen ikäiselle huonokin palkka on suuri raha.
Kai niitä töitä kuka vaan saa, kunhan suostuu tarjottuun palkkaan ja tekee työt mukisematta!
Joo, mutta työnantaja vähentää verotuksessaan suurelta osin kuvitteelliset kulut asumisesta, lentolipuista, jne. Suomalainen työntekijä menisi yöksi kotiin ja työmatkatkin pitäisi korvata. Ei ole sattumaa, että työntekijät tulevat juuri Ukrainasta. Se on Euroopan köyhin maa. Todella hölmöä ylipäätään lähettää sieltä väkeä maataloustöihin tänne. Ukrainassahan kaikki kasvaa moninkertaisesti paremmin kuin meillä, se tunnettiin Euroopan vilja-aittana ennen kuin kommunismi pilasi kaiken.
Kai niitä töitä kuka vaan saa, kunhan suostuu tarjottuun palkkaan ja tekee työt mukisematta!