Aika vaatimaton tuo koulun ruokakassi
Omenaa, porkkanaa, leipää, sulatejuustoa, kiisseliä, keksiä, kaurahiutaleita ja juustoa. Ei lihaa. Miten muilla?
Kommentit (88)
Ei sinun olekaan tarkoitus niitä ahmia vaan lapsesi.
Olen niin väsynyt ihmisiin. Kunta kustantaa ilmaisen ruokakassin ja muutenkin valtiolta tulee ilmainen lounas lapselle joka koulupäivä, niin vali vali vali, mikään ei ole hyvä. Jätä ottamatta se kassa sitten.
Joillekin suomalaisille kermakankuille tekisi hyvää käydä vaikka jossain intialaisessa slummissa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuota menetetyn kouluruokailun osaa voi vain lisätä kouluikäisten lapsilisään?
Yksi syy on se, että halutaan oikeasti taata, että apu menee nimenomaan lapsen ruokaan. Niissä perheissä, joissa kouluruoka on ollut lapsen ainoa lämmin ruoka, jaettu ylimääräinen ruokaraha menisi kyllä siideriin ja tupakkaan. Tämä vaihtoehto poistetaan tarjoamalla suoraan ruokaa tai ruoka-aineita.
Ymmärtäisin tämän perustelun, mikäli ruokakassin mahdollisuus annettaisiin tasapuolisesti kaikille koululaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin kassin hakee perheet, joissa molemmat töissä, asuvat uusissa omakotitaloissa eli sellaisilleko se on tarkoitettu?
Ruokakassi korvaa maksuttoman koululounaan, johon on oikeus jokaisella peruskoulun oppilaalla. Myös omakotitalossa asuvalla. Toki jokainen perhe voi itse harkita, onko kassille nyt tarvetta ja olla hakematta.
Mutta itse toivon, että ne jotka kassin hakevat, ovat valittamatta sen sisällöstä. Kunnat tekevät taatusti parhaansa näissä poikkeusoloissa.
Tällaiset perheet on monet töissä eli on niitä jotka verovaroillaan maksaa nämä ruokakassit, toisin kuin ne jotka vain ottaa makamatta mitenkään. Heillehän ruoka onkin tarkoitettu, kun vanhemmat ovat päivät töissä joko etänä tai työpaikalla. Ennen muuta sellaisille perheille että lapset saa ruuan. Jos vanhemmat oleilee kotona, eikö ne ehdi laittaa ruuat itse?
Kai se on samaa tasoa kuin joku EUn ruokakassi joita köyhille jaetaan. Rahallinen arvo max 5€.
Ai siis ne ruoat pitää tehdä. Mä luulin että ne on ruoka annoksia. Kuka noi ruoat tekee kun vanhemmat on töissä. Mä meinasin eka, että muksut hakisi koululta ruoat, muksuja ei kiinnostanut matka.
Vierailija kirjoitti:
Kai te valitatte kouluille siitäkin jos tulee esim arkipyhiä niin kuin tuleva pe ja ma?
Nehän on normaalisti koulupäiviä niin kyllä silloin pitää koulun tuoda ruokaa kotiin. Ja prkl jos siinä ei ole sitä mitä minä lapsilleni ostaisin ja valmistaisin, niin kyllä hermoni menetän välittömästi.
Kun nää tietämättömät ottais vähän selvää millä ruokailuun varatulla budjetilla kouluissa mennään, niin kyllä hämmästyisitte minkälaista safkaa niistä "loihditaan" sadoille oppilaille.
Olisitte joskus edes onnellisia siitä mitä saatte.
On myös todella typerää katsella kuvia jostain somesta, että onpas onnettoman köyhä ruokakassi tullut koululta vaikka ette itse sitä edes hae. Varmasti kelpaa monelle vastaava setti kun sen ilmaiseksi kuitenkin saa.
Arkipyhä ei ole ikinä ollut normaali koulupäivä. Ei ikinä.
Koulupäiviä ja siten kouuruokapäiviä on 190 vuodessa…. lapsiraukka nääntyy kesälomalla.
Kouluruoka on kunnan maksama ja vapaaehtoinen. Se on tarkoitettu kompensoimaan lounas, joka etäoppilailta jää väliin. Se on tarkoitettu siis kaikille kotona oppiville jotka ei osallistu kouluruokailuun niinkuin lähioppilaat.
Joka rutisee että omakotitalossa asuvat hakee. Eiköhän he ole töissä käyviä, siis niitä maksajiakin jotka muutenkin elättävät kunnan köyhälistön. Miksi työntekijöiden lasten pitäisi olla ilman ruokaa päivä, kun vanhemmat tekevät töitä ja maksavat veroja mahdollistaakseen kunnan kouluruokailun järjestämisen kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuota menetetyn kouluruokailun osaa voi vain lisätä kouluikäisten lapsilisään?
Yksi syy on se, että halutaan oikeasti taata, että apu menee nimenomaan lapsen ruokaan. Niissä perheissä, joissa kouluruoka on ollut lapsen ainoa lämmin ruoka, jaettu ylimääräinen ruokaraha menisi kyllä siideriin ja tupakkaan. Tämä vaihtoehto poistetaan tarjoamalla suoraan ruokaa tai ruoka-aineita.
Ymmärtäisin tämän perustelun, mikäli ruokakassin mahdollisuus annettaisiin tasapuolisesti kaikille koululaisille.
Täällä voi hakea halutessaan valmiin ruuan kotiin. Haku on riski mutta päihdeongelmaiset vanhemmat eivät saa viinarahaa ja lapsi varmasti saa ruoan. Eihän ongelmaperheissä vanhemmat mitään ruokaa aineksista tee vaan lapsi joutuu itse valmistamaan tai syö raaka-aineet sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ruokakassin mahdollisuus nyt ole nimenomaan tasapuolisesti kaikilla etäopetuksessa olevilla? Vai mitä meinaat?
Käsittääkseni kunnat, jotka ovat jollain lailla aloittaneet ruoan jakelun etäoppilaille, ihan ruoka-annoksina, kasseina tai muilla järjestelyillä, tarjoavat sen kaikille. Kyselyitä tehdään sen vuoksi, että ruokaa/kasseja varataan sen verran kuin oikeasti aiotaan hakea. Kaikki kun eivät kuitenkaan hae, joten hävikkiä syntyisi, jos tehtäisiin kaikille automaattisesti. Tästä tasapuolisesta jakelusta poikkeaa käsittääkseni vain Uurainen, joka vaatii vanhemmilta tuloselvityksen Wilman kautta, jotta varmistetaan että ruokaa annetaan vain vähävaraisille perheille. Aika erikoinen lähestymistapa on tämä mielestäni.
Kiittämättömyys on maailman palkka!
MOT
Luojan luomaa viljaa ei osata arvostaa tao kunnioittaa tätäkään vähään. Sitä, että saamme syötävää emmekä elä puutteessa.
Missä ruoan arvostus? Milloin tämä ruoan epäarvostaminen ja halveksiminen on tullut? Vaikka ette uskoisi mihinkään, pitäisi silti kunnioittaa ruokaa, ja sitä ettei halla ole korjannut hiljaa kallista viljaa.
Nykyihmiset eivät osaa arvostaa tarpeeksi ruokaa ja vieläpä ilmaista.
Ensin valitetaan siitä, kun tulee kalliiksi vanhemmille etäkoulu koska lapset eivät saa kouluruokaa ja vanhemmat siten joutuu ostamaan enemmän ruokaa.
Ja silti ei kelpaa koulun tarjoamat ilmaiset eväät ja kehdataan valittaa niistä! Olkoot sitten sellaiset ihmiset syömättä sitten, jos ei kelpaa. On se kumma kun mikään ei kelpaa...
Monissa maissa ihmiset ovat todellisessa hädässä kun ei ole minkäänlaista suuhunpantavaa, ruokakassit olisivat siellä lottovoitto.
"Ken leipää syöt, sen lauluja laulat"
Opetelkaa ihmiset hyvät arvostamaan ruokaa! Ja olla kiitollisia siitä, että on ruokaa jolla saa vatsansa täyteen.
Ei se ole itsestäänselvyyttä että meillä on täällä ruokaa tarjolla. Ollaan ilmeisesti totuttu liian hyvää kun ei mikään kelpaa.
Isomummuni kääntyisi haudassaan, hän joutui nimittäin lapsena syömään pettuleipää. Leipää petäjäistä, kyllä olisi kelvannut viljaleipä. Palan painikkeeksi vieläpä puuroa, kiisseliä, omenaa, porkkanaa ja juustoa! Olisi ollut luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä yhteiskunnan varojen tuhlausta tuo koululaisten ruokapakettien jakaminen. Kai nyt kaikki vanhemmat antavat omille lapsilleen ruokaa samalla kun itsekin syövät.
Mistä lähtien lapset on otettu työpaikalle mukaan? Vai luuletko ettei aikuiset syö pitkän työpäivän aikana mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruuan hinnalla ei ihan hirveästi saa. Ne keittäjät tekee kyllä ihmeitä normaalisti, kun miettii että se ruoka on normisti melko monipuolista, vaikka hinta per annos on ihan naurettava.
Ei kouluissa ole mitään keittäjiä, kouluruoka on eineksiä. Ravintoarvoltaan täys nolla.
Hölynpölyä.
Jos syön vaikkapa naudanlihakastiketta, keitettyä perunaa, porkkaraastetta ja lisäksi näkkäriä ja maitoa, niin tuollaisella ruoalla tämä maa rakennettiin hyvinvointiyhteiskunnaksi, jotta sinun kaltaisesi saavat vinkua turhasta. Sillä erotuksella, että lihaa sai edelliset sukupolvet etsiä soosista, toisin kuin tämän päivän koulun lihasoosista.
Olen itse töissä koulussa ja syön joka päivä oppilaiden kanssa. Hintaan nähden erinomainen lounas.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on samaa tasoa kuin joku EUn ruokakassi joita köyhille jaetaan. Rahallinen arvo max 5€.
Älä valehtele. Pelkkä maitojauhe maksaa kaupassa yli 5 €, ja sen lisäksi EU-kassissa on paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruuan hinnalla ei ihan hirveästi saa. Ne keittäjät tekee kyllä ihmeitä normaalisti, kun miettii että se ruoka on normisti melko monipuolista, vaikka hinta per annos on ihan naurettava.
Ai ne keittäjät siis taas tekevät itse sitä ruokaa? Olen ollut vuosikymmeniä siinä luulossa, että he vain (mahdollisesti lämmittävät ja) jakavat sen ruoan oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Pelkkä maitojauhe maksaa kaupassa yli 5 €, ja sen lisäksi EU-kassissa on paljon muutakin.
Eikä sitä rahallista arvoa muutenkaan voi syödä. Jos on nälkä, niin kaurahoitalepurkkikin pelastaa, vaikka rahallinen arvo on pieni.
Täällä on ihme valittajia. Lahjahevosen hampaita ei katsella.
Vierailija kirjoitti:
Luojan luomaa viljaa ei osata arvostaa tao kunnioittaa tätäkään vähään. Sitä, että saamme syötävää emmekä elä puutteessa.
Missä ruoan arvostus? Milloin tämä ruoan epäarvostaminen ja halveksiminen on tullut? Vaikka ette uskoisi mihinkään, pitäisi silti kunnioittaa ruokaa, ja sitä ettei halla ole korjannut hiljaa kallista viljaa.
Nykyihmiset eivät osaa arvostaa tarpeeksi ruokaa ja vieläpä ilmaista.
Rauhoitu, trolli. Mistä sinä tiedät mitä täällä kukakin osaa arvostaa? Härskiä väittää taas tuollaista, vääristellä muiden keskustelijoiden sanoja ja kääntää ne aina jotenkin huonoon muotoon. Minä todellakin kunnioitan aitoa ruokaa, joka on oikeasti ihmisen syötäväksi tarkoitettu eikä sisällä turhia ja epäterveellisiä teollisesti tuotettuja siirappeja, väriaineita ja transrasvoja. On paremminkin ruoan, tämän koko luonnon ja yhteisen maapallomme halveksimista jalostaa luonnolliset ruoka-aineet liian pitkälle ja viedä niistä kaikki hyödyllinen ravintoarvo. Viljat ovat ihan hyvää syötävää kohtuudella, mutta vehnällä on korkea glykeeminen indeksi, eikä se tee kenellekään hyvää varsinkaan puhdistettuna jauhona. Ja mitäpä muuta nämä koulujen ja päiväkotien vehnäleivät ovat kuin puhdistetuista jauhoista tehtyä höttöä, joka nostaa ja laskee nopeasti verensokerin, ruokkii suoliston hiivaa ja aiheuttaa turvotusta ja keliakiaa. Täysjyvää ja kasviksia tilalle, keksit ja mehukeitot pois.
Tuollaisia ruoka-aineita itse ostan aina, toki muutakin lisäksi.
t. Köyhä kääntäjä