Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kurkku voi olla aina kipeä?

Vierailija
07.04.2020 |

Etenkin aamuisin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti. Närästääkö sinulla?

Vierailija
2/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, nyt muutaman viikon ollut. Enkä tiedä syytä, ehkä katupölystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös. Olen miettinyt onko katupölyä, siitepölyä vai lievää koronaa. Neljä viikkoa ollut joka aamu kurkku kipeä ja lievää päänsärkyä.

Vierailija
4/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi?? Mulla on refluksi ja joka ainoa päivä kipeä, limaa, naksuu kummallisesti, tuntuu, että pala on kurkussa. Olen jo tottunut, ollut kohta 4v. tämä vaiva, eihän se kivaa ole, mutta minkäs teet.

Vierailija
5/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keväisin on vaikkapa siitepöly/katupöly/erilaisia flunssatauteja.

Jos tuo on pidempiaikainen vaiva, kannattaa varmaan käydä lääkärillä.

Itsellä suu ja kurkku kuivuu helposti yöllä, pidän vesilasia yöpöydällä ja juon pieniä kulauksia, jos herään yöllä ja tuntuu ikävältä kurkussa.

Vierailija
6/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kurkku tosi usein kipeä kunnes leikattiin nielurisat. Sen jälkeen ei ole ollut. Lääkäriin mars. 

Vierailija
7/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksi?? Mulla on refluksi ja joka ainoa päivä kipeä, limaa, naksuu kummallisesti, tuntuu, että pala on kurkussa. Olen jo tottunut, ollut kohta 4v. tämä vaiva, eihän se kivaa ole, mutta minkäs teet.

Auttaisiko happosalpaaja? Onko helikobakteeri tutkittu? Kannattaisi tuo ehkä hoitaa. Toistuvat vauriot tiettävästi altistavat limakalvot pahanlaatuisille muutoksille.

Itselläni happosalpaaja ja ruokavalio pitävät refluksin aika hyvin kurissa, ja joskus jos vaivaa (yleensä kun syön jotain mitä ei pitäisi... liha kun on heikko) auttaa, kun nukun puoli-istuvassa asennossa (sohvalla, tyynyillä tukien). Jos lääkkeet ei auttaisi, hankkisin varmaan ihan semmoisen sängyn, jonka saa pysyvästi sopivaan asentoon.

Toivottavasti pääset refluksistasi eroon jollakin konstilla. Todella ikävä ja kivulias vaiva.

Vierailija
8/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kyllä, olen epäillyt refluksia. Ei siis erityisesti närästä mutta mahavaivoja muuten on ja olen ajatellut josko yöllä tuo vaivaa ns unessa....

Onko mitään muuta apua kuin lääke? Ruokavalio?

Vierailija
9/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksia minulla ei ole.(2 tämä) Jotain allergiaa mietin, koska limaa on nenänileussa ollut aamulla. Nenäsuihke auttanut siihen nyt. Mutta noitakaan ei ole hyvä pitkiä aikoja käyttää. Kai?

Vierailija
10/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää viljat ruokavaliosta.

Jatkuva ärsytys/tulehdus ruokatorvessa voi altistaa syövälle. Kyllä tuo pitäisi oireettomaksi hoitaa.

Vierailija
11/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko happosalpaaja? Onko helikobakteeri tutkittu? Kannattaisi tuo ehkä hoitaa. Toistuvat vauriot tiettävästi altistavat limakalvot pahanlaatuisille muutoksille.

Itselläni happosalpaaja ja ruokavalio pitävät refluksin aika hyvin kurissa, ja joskus jos vaivaa (yleensä kun syön jotain mitä ei pitäisi... liha kun on heikko) auttaa, kun nukun puoli-istuvassa asennossa (sohvalla, tyynyillä tukien). Jos lääkkeet ei auttaisi, hankkisin varmaan ihan semmoisen sängyn, jonka saa pysyvästi sopivaan asentoon.

Toivottavasti pääset refluksistasi eroon jollakin konstilla. Todella ikävä ja kivulias vaiva.

Käytän happosalpaajia (Somac, Losec) kuurina silloin tällöin kun närästys tekee paluun, se auttaa lähes välittömästi, mutta en käytä kerrallaan kuin ehkä 2 viikkoa johtuen siitä, että happosalpaajia ei kannata käyttää "turhaan" liaan pitkään kun se vähentää mahan happoja lisäten mahan huonoja bakteereja, tästä olikin juttua vasta. Ei ole tutkittu helikobakteeria. Ärsyttävin vaiva oikeastaan tässä on se, että välillä röyhtäyttää ihan jumalattomasti, joskus saa röyhtiä tunnin putkeen ja syömisen jälkeen röyhtäillessä nousee sitä hapokasta väkevää mahanestettä kurkkuun ja suuhun asti, tosin noi salpaajat auttaa siihenkin hieman, mutta ei kokonaan. Joo pitää käydä kastroskopiassa varmaan tänä vuonna, näkee onko limakalvomuutoksia kurkun alueella, ettei kerkeisi muodstumaan sitä barrettin ruokatorvea mikä voi altistaa ruokatorven syövälle :s

Vierailija
12/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. kurkkurefluksi ei muuten aina närästä (eli tule sellaista ylävatsan tai rintakehän takaista poltetta) ollenkaan. Ei varsinkaan, jos mahanesteen nousua kurkkuun tapahtuu lähinnä öisin. Siihen myös happosalpaajat auttavat varsin rajallisesti - vähän, mutta niidenkin kanssa mahaneste on liian hapanta kurkulle, hampaille jne.

Itselläni tämä vaiva hankalana. Hampaat ruskeat ja syöpyneet kun yöt lilluu mahaneste suussa, kurkku aina kipeä, välillä yöllä herään tukehtumisen tunteeseen ja hengitysvaikeuteen, kun mahaneste kurkussa on ärsyttänyt kurkunpään turvoksiin, kurkusta kuuluu naksutusta ja pulputusta kun mahasta nouseva neste törmää kurkussa sijaitsevaan yläsulkijaan, joka välillä pitää ja välillä plop plop vaan päästää nesteet ylös. Leikkaushoidosta voisi olla apua, mutta lääkäri sanoo että minun pitäisi ensin laihduttaa (on 40 kg ylipainoa), ja vasta sitten jos sillä ei ongelma korjaannu, leikataan.

Vierailija
13/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän happosalpaajia (Somac, Losec) kuurina silloin tällöin kun närästys tekee paluun, se auttaa lähes välittömästi, mutta en käytä kerrallaan kuin ehkä 2 viikkoa johtuen siitä, että happosalpaajia ei kannata käyttää "turhaan" liaan pitkään kun se vähentää mahan happoja lisäten mahan huonoja bakteereja, tästä olikin juttua vasta. Ei ole tutkittu helikobakteeria. Ärsyttävin vaiva oikeastaan tässä on se, että välillä röyhtäyttää ihan jumalattomasti, joskus saa röyhtiä tunnin putkeen ja syömisen jälkeen röyhtäillessä nousee sitä hapokasta väkevää mahanestettä kurkkuun ja suuhun asti, tosin noi salpaajat auttaa siihenkin hieman, mutta ei kokonaan. Joo pitää käydä kastroskopiassa varmaan tänä vuonna, näkee onko limakalvomuutoksia kurkun alueella, ettei kerkeisi muodstumaan sitä barrettin ruokatorvea mikä voi altistaa ruokatorven syövälle :s

Itselleni lääkäri on määrännyt Somacin pysyväislääkitykseksi. Eli kyllä niitä sinänsä voi pitkäänkin käyttää, ja haitta luultavasti pienempi kuin se että täyshapan mahaneste syövyttäisi kurkkua ja suuta koko ajan, mutta hyvä kyllä että syö pitkään vain lääkärin määräyksestä, eikä omahoitona.

- 12

Vierailija
14/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea voi olla myös mahdollinen kurkun ärsytyksen aiheuttaja

Vierailija
15/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, millaisia refluksivaivoja ihmisillä voi olla ylipainosta johtuen.

Vierailija
16/16 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma.

T. Kokemus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme