Mistä saa tietää oman veriryhmän? Tiedätkö, mikä oma veriryhmäsi on?
Itse tiedän niin summittaisesti, että B ryhmää, olin leikkauksessa muutama vuosi takaperin. En kyllä omakannasta löytänyt tarkempia tietoja, luovuttaa en voi koska lääkitys ja vaadittu 50 kg painominimi.
Kommentit (34)
O- verenluovuttajakortista. Nykyään ei enää tosin ole asiaa verta luovuttamaan, mutta tiedossa on kuitenkin.
A- eli korona tarttuu tiukkaan. Samoin lapsiin kun myös A kaikilla kolmella.
Me kans yläasteella joskus 2009 tehtiin bilsan tunnilla veriryhmätestaus! Harmitti vuosikaudet kun unohdin mikä se veriryhmä sitten oli..
Muutama vuosi sit aloin luovuttaa verta niin siellä varmistui B+. Nyt myös toki äitiysneuvolassa selvitetty uudestaan.
Lapsena neuvolakortista. Kyllähän kaikilta lapsilta selvitetään heidän veriryhmänsä, ehkeivät kaikki vanhemmat sitten ole pitäneet tarpeellisina kertoa tietoa eteenpäin jälkikasvulleen missään vaiheessa. Itse oon tiennyt veriryhmäni suunnilleen niin kauan kuin muistan.
Verenluovutuksen yhteydessä O+. Ja joo tulee välillä soittoja ennen isoja festejä, kuten Juhannus tai UV, että tule, kun viime kerrasta pitkä aika. Minulla lisäksi ollut aina hyvä n. HB 150, joten tarpeeseen menee. En myöskään juuri ikinä sairasta ja pelkään olevani supertartuttaja, ilman oireita. Toistaiseksi hajuaisti toimii.
Joskus koulussa jollain terveystiedon tunnilla tehtiin jonkun lasinpalasen kanssa testi, joka osoitti minun olevan O. Tuli jotenkin paha mieli kun opetäti sanoi että mulla on "ihan tavallinen nollaveri" kun esim luokan kuningatar ylvästeli AB:llaan.
Minulla on B, mutta en enää muista oliko rh + vai -.
Mutta, kaikille pitäisi tatuoida veriryhmä vasempaan käsivarteen jo synnärillä.
Tiedän, A rh+, meni äkillisen sairauden johdosta hemoglobiini niin alas että tarkistettiin varmuuden vuoksi. Verensiirtoa ei loppujen lopuksi tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena neuvolakortista. Kyllähän kaikilta lapsilta selvitetään heidän veriryhmänsä, ehkeivät kaikki vanhemmat sitten ole pitäneet tarpeellisina kertoa tietoa eteenpäin jälkikasvulleen missään vaiheessa. Itse oon tiennyt veriryhmäni suunnilleen niin kauan kuin muistan.
Ei selvitetä lapsilta, jos ei ole mitään syytä.
Verenluovutuksen jälkeen, se on A+. Soitin vaan muutama päivä myöhemmin luovutuksesta ja sieltä kerrottiin. Simppeli juttu.
Selvitettiin, kun olin raskaana. AB+. Äitini mukaan tämä oli kyllä jostain syystä minulta selvitetty jo ekan kerran lapsena, eli ei tullut yllätyksenä.