Kasvissyönti edelleen "epänormaali tapa" kehä kolmosen ulkopuolella?
Olen ollut lakto-ovo vegetaristi 20 vuotta. Muutin Helsingistä Keski-Suomeen viime vuonna, ja täällä on kovasti tullut ihmettelyä ja jopa nyrpistelyä ruokavaliotani kohtaan, joka ei hemmetti sentään ihan vaan sisällä lihaa, enkä mitenkään vaikeuta kanssaolijoideni elämää syömisilläni :D
Työtoveritkin ovat yliopistoja käyneitä niin ikään ja silti ihan HIRVEÄÄ etten SYÖ NIIN HYVÄÄ POSSUA työpaikan ravintolassa. Toinen on "yritätkö laihduttaa?" (ei ole tarvetta), seuraava "Mikä idelogia tuossa on?" ""No ota nyt kun kuitenkin haluut! "
Mikä tässä on taustalla? En vain syö lihaa, eikö se riitä? Ei ole mitään ituhippi-ideologiaa taustalla ja en tee numeroa lihan syömättömyydestä, ellei se ole pakollista. Työpaikan ravintolassa on aina huiput kasvisvaihtoehdot, mutta niidenkään syöminen ei ilmeisesti ole oikein, kun on uunimakkarapäivä.
Huvittaa sitten selän takana supinat syömisistäni, vaikken niitä itse mainosta. Voi jumalauta ja hyvää päivää, aikuiset ihmiset :D Tähän varmaan lisänä ihmiset pitävät nirsona, koska olen DIAGNOSOITU keliaakikko ja en voi syödä sitä normaalia leipää.
Kukaan muu törmännyt tähän? Ketä oikeasti kiinnostaa noin paljon mitä muut syö ja miksi?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen kyllä itsekin tavannut näitä paasaajia ja hehkuttajia ihan työpiirissä, mutta yleensä ovat dieetillä tms. satunnaisella ihkulla kokeilulla ja stä pitää mainostaa.
Meillä yksi vegaani, enkä ole alkuihmettelyn jälkeen kiinnittänyt huomiota. Samassa työpaikassa 7 vuotta. Eikä ikinä mainostanut asiaa, tuo työpaikalle maidotonta ja munatonta pullaa ja siinä se.
Miksi pitää ylipäänsä ihmetellä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstalaiset aina päätyy tilanteisiin, joissa heidän ruokalassa ottamansa ruoka nousee jotenkin omituisella tavalla esille? En ole koskaan onnistunut pääsemään tuollaisiin keskusteluihin mukaan.
Me emme tuijota, mitä toinen syö, me juttelemme kaikenlaisesta muusta kiinnostavasta. Ainoastaan omista valinnoistaan epävarma olettaa, että toiset tuijottavat hänen syömisiään.
Hanki ap itseluottamusta ja ymmärrät, että ei ketään kiinnosta vegevaihtoehtosi. Paitsi tietty silloin, kun työmaaruokalassa tilaat porsaankyljykset ja muusin ilman porsaankyljystä ja muusia.
No, voin sanoa että kyllä sitä vaan ihmetellään. Tuskin sitä voit itse tietää jollet ole sellaisessa tilanteessa ollut. En sitä itsekään tod mitenkään mainosta, mutta välillä tulee väkisinkin esille ja aina joku ihmettelee ja kyselee....kumpihan näissä tilanteissa mahtaa olla epävarma omista ruokailutottumuksistaan, kun toisen syömisistä pitää sellainen numero tehdä...en ole ap.
Ihmisillä on aivan käsittämättömiä ennakkoluuloja kasvissyöntiä kohtaan. Lapsuudenperheessäni on useampi kasvissyöjä, ei siis syö lihaa missään muodossa. Luulis ettei ole täysin mahdottoman vaikeaa huomioida tuollaista ruokavaliota. No kerran kun kyläiltiin yksien perhetuttujen luona kahvittelemassa, niin emäntä oli ostanut riisikakkuja pöytään. Sanoi ettei millään keksinyt mitä kasvissyöjät voisivat syödä. Äitini totesi siihen että ihan samaa ruokaa kuin muutkin paitsi ei sitä lihaa... Aivan kuin kasvissyöjä ei voisi syödä vaikkapa ruisleipää, pullaa tms mitä voi jo valmiiksi kaapista löytyä, harvalla kuitenkaan kaapista löytyy vain ja ainoastaan liharuokaa. Toki olimme kiitollisia että joku yrittää huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas juurikin vegaani pitää kovinta meteliä omasta ruokavaliostaan ja sen terveellisyydestä... ei millään jaksaisi kuunnella... onneksi syö omia eväitä, eikä näe mitä muut ottavat ruokalassa.
No huhhuh, kaikki vegaanit ei todellakaan ole tuollaisia...mua vähän ihmetyttää joidenkin ihmisten lähes vihamielinen suhtautuminen kasvisruokavaliota noudattavia kohtaan....on juurikin tuollainen ennakkoluulo että kaikki on tuollaisia paasaajia kuin tämä tapaus...itse en ainakaan todellakaan jauha siitä ja ihan sama mulle mitä muut syö. Yleensäkin jos jotkut tottumukset on erilaisia kun 'kuuluisi' olla suomessa, saa pelätä että turpaan tulee kun joku saa tietää, tähän verrattavissa juurikin ettei käytä alkoholia. Miksi ihmeessä..? 🤔🙄
No johan on ongelma taas. Eiköhän sitä nälkäänsä syö mitä tahansa millä nälkä lähtee. Jaa, en vaan tiedä REHUNPURIJOISTA?
Kuulostaa ap:n työkaverit kyllä taantumuksellisilta.
Olen ollut töissä Kehä Kinkkusen tuolla puolen, eikä siellä ihmetelty, kun sanoi ettei välitä lihaa syödä. Hyväksyvät sen mutinoitta, eikä asiaan palattu. Ja tämä paikkakunnalla, jolla on enemmän sikoja kuin ihmisiä.
ww
No jopas on sattunut.
Itse asun pikkukaupungissa, melkein maalla ja täällä ei kasvisruokailuni ole herättänyt mainittavaa kohua. Ehkä en vain ole ollut tarpeeksi herkillä aistimaan sitä...😏.
Ruokailen päivittäin oppilaitoksen yhteydessä olevassa henkilöstöruokalassa ja siellä on linjastossa tarjolla aina myös kunnollinen kasvisvaihtoehto - tätä syövät usein myös sekasyöjä työkaverinikin. Ja näyttää maistuvan opiskelijoillekin.
No jopas. Olen ollut yli 30v vegetaristi eikä siinä ole ollut mitään ihmettelemistä. Ja asun keskisuomessa.
En ole siihen koskaan törmännyt että toisten syömistä ruuista jotenkin kommentoitaisiin. En ole kasvissyöjä, mutta en usko että kukaan edes huomaisi vaikka alkaisin sellaiseksi.
En juo kahvia, ja siitä joskus joku sanoo että ai jaa, ja usein on muitakin jotka ei juo. En juo myöskään alkoholia, mutta en muista koska olen viimeksi ollut jossain tilaisuudessa jossa kaikki olisivat juoneet alkoholia, aina on niitä jotka ovat liikkeellä autolla jne.
No eihän siinä ole mitään järkeä, että keliaakikko ryhtyy vielä lisäksi kasvissyöjäksi. Jos on paha rajoite noin ihan perustellusta syystä ja sitten tahdot vielä rajoittaa lisää. Täysin järjetöntä, eikä tarvi ihmetellä, jos väki katsoo kieroon.
Onhan se nirsoilla, että sinulle yritetään etsiä gluteenitonta ja sitten vielä pitää olla kasvista päälle. Noinettä vielä erikoisempaa viitsi enää vaatia.
Kehä kolmosen ulkopuolella kaikki, paitsi valkoisten, lihaasyövien heteropariskuntien elämä on epänormaalia.🤷♀️ Landella ihmiset tuntuvat olevan järestään "suorapuheisia", mikä on tietysti kiertoilmaus tökeryydelle ja toisten asioihin puuttumiselle ja arvostelulle.
Aika lailla noin se on ympäri maailman. Mieheni kotimaassa ja kulttuurissa eivät ymmärrä kasvissyöntiäni yhtään.
Töissä meillä työpaikkaruokala suljettiin koronan vuoksi. Yleensä olen mielelläni käynyt ruokalassa yksin syömässä, koska olen halunnut välttää niitä tilanteita että joudun selittelemään valintojani kenellekään. Nyt on pitänyt syödä taukohuoneessa omia eväitä ja tosi monesti joutunut tilanteeseen, jossa joku tulee ihmettelemään: "Mitä sulla tuossa on? Ai ei oo lihaa? Ootko sä kasvissyöjä?" sitten seuraa kymmeniä jatkokysymyksiä ja ihmettelyä aiheesta. Minua ihmetyttää, että miten voi kasvissyönti olla jollekin niin outo asia vielä tänäpäivänä, että siitä tehdään numero. Toki kysymykset ei ole olleet pahantahtoisia, mutta kun minäkin haluaisin syödä rauhassa ja puhua jostakin muusta. En haluaisi tehdä numeroa valinnoistani, mutta muut tuntuu tekevän. Asun suht. isossa kaupungissa, joten ei ole kyseessä mikään pikkupitäjä.