Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinööri YAMK! Paljonko tienaat?

Surkea palkka ketuttaa
06.04.2020 |

Nostiko Yamk-tutkinto palkkasi uusien työmahdollisuuksien myötä? Kuinka pitkään olet tehnyt koulutustasi vastaavaa työtä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millaisia koulutuslinjoja olet valinnut?

Vierailija
2/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka nousi reilusti YAMK-tutkinnon ja uuden selkeästi vaativamman työn myötä. Nyt neljä vuotta valmistumisen jälkeen pari euroa yli 6k. Työnantaja suuri pk-seudulla toimiva yksityinen työnantaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sähkö- ja automaatiotekniikka siis kyseessä

Vierailija
4/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tuota tutkintoa. Eikö se ole jonkinlainen dismeriitti? Mulla se herättää välittömästi kysymyksen siitä miksi henkilö ei ole käynyt DI-tutkintoa

Vierailija
5/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuota tutkintoa. Eikö se ole jonkinlainen dismeriitti? Mulla se herättää välittömästi kysymyksen siitä miksi henkilö ei ole käynyt DI-tutkintoa

Venäjätrollit taas vauhdissa: haastamassa riitaa ja eripuraa ja vääntämässä keskustelua pois alkuperäisestä aiheesta. Kannattaa tunnistaa ilmiö!

Vierailija
6/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan vähemmän kuin ennen YAMK-tutkintoa. Työskentelen edelleen koulutustani vastaavassa työssä, mutta erinäisistä syistä jouduin vaihtamaan työpaikkaa. Olen ympäristöinsinööri.

Vierailija
7/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
8/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä elämänkoululaisen ääni?

Vierailija
9/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjätrollit taas vauhdissa: haastamassa riitaa ja eripuraa ja vääntämässä keskustelua pois alkuperäisestä aiheesta. Kannattaa tunnistaa ilmiö!

Nämä ovat niitä ihmisiä, joilla ei ole elämässään muuta sisältöä kuin trollaaminen.

Vierailija
10/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan nelosta, epäilyksiä se herättää.

Vierailija
11/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan nelosta, epäilyksiä se herättää.

Varmasti, etenkin jos omat opinnot ovat jääneet pelkkään peruskouluun.

Vierailija
12/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 600 kk.

Vierailija
13/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkitusti yamk tutkinto ei pärjää yliopistotutkinnolle

https://www.talouselama.fi/uutiset/onko-ylemmasta-amk-tutkinnosta-hyoty…

Vierailija
14/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelijälle, Yamk antaa mahdollisuuden hakea tehtäviin, joihin on muodollisena pätevyytenä ylempi korkeakoulututkinto.

Olipa tavoite mikä hyvänsä, niin siitä voi työhönsä leipääntynyt ihminen löytää nostetta uralleen tai ihan vain piristystä arkeensa. Kumpikin arvokasta.

Ehkä jotakuta kiinnostaa Yamkin kurssisisältö, ja yliopisto on liian kaukana?

Itse yrittäisin mennä AMK-pohjaiseen DI-vaiheeseen, mutta se on vielä ajatuksen tasolla.

Vierailija
15/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelijälle, Yamk antaa mahdollisuuden hakea tehtäviin, joihin on muodollisena pätevyytenä ylempi korkeakoulututkinto.

Olipa tavoite mikä hyvänsä, niin siitä voi työhönsä leipääntynyt ihminen löytää nostetta uralleen tai ihan vain piristystä arkeensa. Kumpikin arvokasta.

Itse yrittäisin mennä AMK-pohjaiseen DI-vaiheeseen, mutta se on vielä ajatuksen tasolla.

Sulla on aina mahdollisuus hakea tehtäviä, joissa vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa. Kiveen hakattua koulutusvaatimusta ei ole kuin julkisella puolella. Yksityisellä sektorilla sitä katsotaan aina tapauskohtaisesti, eikä koulutus useinkaan ole hakijan kriittisin ominaisuus. Jos muuten osaamisesi on match, niin tuskin se siitä jää kiinni, että olet "vain amk-insinööri". Jos rekrytoijana on vanhan kansan jäärä, jolle koulutus on kaikki kaikessa ja hän ehdottomasti haluaa tehtävään ylemmän korkeakoulututkinnon omaavan henkilön, niin sillä on fiksaatio löytää tehtävään DI. Se ei muuta tilannetta mitenkään, että hakemuksessa kerrot tutkinnon olevan ylempi korkeakoulututkinto jne. Se vanha jäärä haluaa siihen edelleenkin dippainssin.

En sano, että YAMK olisi turha. Mutta ylipäänsäkin koulutuksen merkitys työmarkkinoilla noiden "tasoerojen" välillä on aika lillukan varsia. Se että oletko nyt sitten AMK vai YAMK ei taatusti ratkaise etenemistäsi jossain rekrytointiprosessissa pätkän vertaa. Niin paljon muut tekijät vaikuttavat merkittävästi enemmän.

Vierailija
16/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkitusti yamk tutkinto ei pärjää yliopistotutkinnolle

https://www.talouselama.fi/uutiset/onko-ylemmasta-amk-tutkinnosta-hyoty…

Tätä ei muuten kysytty, vaan sitä paljonko vastaajat täällä tienaavat insinööri yamk-tutkinnon jälkeen. Mikä oikein on sinun pointtisi?

Vierailija
17/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aina mahdollisuus hakea tehtäviä, joissa vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa. Kiveen hakattua koulutusvaatimusta ei ole kuin julkisella puolella. Yksityisellä sektorilla sitä katsotaan aina tapauskohtaisesti, eikä koulutus useinkaan ole hakijan kriittisin ominaisuus. Jos muuten osaamisesi on match, niin tuskin se siitä jää kiinni, että olet "vain amk-insinööri". Jos rekrytoijana on vanhan kansan jäärä, jolle koulutus on kaikki kaikessa ja hän ehdottomasti haluaa tehtävään ylemmän korkeakoulututkinnon omaavan henkilön, niin sillä on fiksaatio löytää tehtävään DI. Se ei muuta tilannetta mitenkään, että hakemuksessa kerrot tutkinnon olevan ylempi korkeakoulututkinto jne. Se vanha jäärä haluaa siihen edelleenkin dippainssin.

En sano, että YAMK olisi turha. Mutta ylipäänsäkin koulutuksen merkitys työmarkkinoilla noiden "tasoerojen" välillä on aika lillukan varsia. Se että oletko nyt sitten AMK vai YAMK ei taatusti ratkaise etenemistäsi jossain rekrytointiprosessissa pätkän vertaa. Niin paljon muut tekijät vaikuttavat merkittävästi enemmän.

Et ilmeisesti ole tajunnut, että julkisella sektorilla on paljon työpaikkoja?

Vierailija
18/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä kysymys. YAMK-tutkinto on mielestäni pätevä lähinnä siis AMK-alojen johtotehtäviin, mutta sitä ei tulisi rinnastaa yliopistotutkintoja vastaavaksi, koska ei sitä ole. Jos haluaa yliopistotutkinnon, tulisi hakeutua yliopistoon. 

Vastaukseksi kysymykseen: epäilen, että ihmisillä on huono itsetunto tai tietävät/olettavat, etteivät pärjäisi yliopistossa. Opiskelevat AMK/YAMK-tutkinnon, koska heille on sanottu, että se on korkeakoulututkinto. Eivät sitten kuitenkaan ymmärrä, miksei heidän työmahdollisuutensa ole samat, kuin yliopistosta valmistautuneiden.

Sama ilmiö YAMK-sosionomi vs sosiaalityöstä valmistunut YTM.

Vierailija
19/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä kysymys. YAMK-tutkinto on mielestäni pätevä lähinnä siis AMK-alojen johtotehtäviin, mutta sitä ei tulisi rinnastaa yliopistotutkintoja vastaavaksi, koska ei sitä ole. Jos haluaa yliopistotutkinnon, tulisi hakeutua yliopistoon. 

Vastaukseksi kysymykseen: epäilen, että ihmisillä on huono itsetunto tai tietävät/olettavat, etteivät pärjäisi yliopistossa. Opiskelevat AMK/YAMK-tutkinnon, koska heille on sanottu, että se on korkeakoulututkinto. Eivät sitten kuitenkaan ymmärrä, miksei heidän työmahdollisuutensa ole samat, kuin yliopistosta valmistautuneiden.

Vierailija
20/43 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä  ovat AMK-alat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä