Jos vuokranantaja aikoo tänä keväänä nostaa vuokraasi, reagoisitko mitenkään vaan maksaisit ihan normaalisti?
Ymmärtääkseni monissa paikoissa jopa puhutaan että vuokria pitäisi laskea tilanteen takia. Ajatuksia?
Kommentit (27)
Oma vuokranantajani nosti jo eikä siihen ole mitään sanomista. Korotus tulisi joka tapauksessa, oli sitten korona tai rutto tai mikä tahansa.
Itse olen huolissani yhdestä omasta vuokralaisestani. Olen harkinnut joko vuokranalennusta tai maksuajan antamista mutta toistaiseksi hän ei ole edes pyytänyt mitään järjestelyjä. Yhteen asuntoon on tulossa uusi vuokralainen, toivottavasti ei mene pupu pöksyihin. Häneltä alennan varmaan vuokraa jonkin verran heti kättelyssä.
Lainaa on siis ihan reippaasti, mutta jos oma työpaikka pysyy, niin pystyn hoitamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen va koska en saa myytyä 50 tuhannen ostohinnan kaksiota edes 25 tuhannella, joten juoksevien kulujen ja kahden asunnon loukun takia se kaksio on vuokralla. Haluaisin eroon siitä kaksiosta ja lainaa on 30 tuhatta jäljellä, mutta edes 25 tuhannen pyyntihinta ei houkuttele. Vuokralaisia oli kuitenkin jonoksi asti.
Mutta jos vastike nousee, mun on pakko nostaa vuokraa että saan lainanlyhennyksen kummastakin kämpästä maksettua.
Tarkoitit varmaan 225 000!
Sen verran vähintään kaksiot maksavat paikassa, jossa on vuokralaisia jonoksi.
En tarkoittanut, vaan asunto on isohkolla paikkakunnalla joka ei yhtäkkiseltään kuulosta vanhan maineen takia hyvältä paikalta, mutta on ollut viimeiset 15 vuotta rauhallinen eläkeläisten suosima paikka jossa on puistoalueita. Keskustaan 4km, prisma ja cittari ihan liki. Ja just 2kk sitten tuli uusi vuokralainen, vaihtoehtoja oli 7 joista valita. Syy siihen on että kämppä on 2 vuotta sitten laitettu pinnat uusiksi ja en halua pyytää vuokraa enempää kuin laina+vastike ja vero on. Tosin ilman veroa vuokra voisi olla 100e/kk halvempi.
Kysyisin että mitä se vaari nyt hourailee, meillähän oli puhe nimellisestä vuokrasta niin kauan kuin haluan asua pitämässä asuntoa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä yksityisellä vuokranantajalla voi olla yhtä huono tai huonompi rahatilanne kuin vuokralaisella. Ei kaikkia vuokralaisia ole lomautettu tai irtisanottu, eikä kaikki vuokranantajat ole säästyneet näiltä.
Totta, kovin useinhan sijoitusasuntoja omistavat ovat hirveissä rahavaikeuksissa, ihan sääliksi käy poloja!
Ainakin omassa tuttavapiirissä sijoitusasunnon omistavat ihan tavalliset, keskituloiset ihmiset. Jos lomautetuiksi joutuisivat, niin varmaan joutuisivat taloutta kiristämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen vuokranantajan vuokrankorotukset perustuu täysin inhimillisyyteen ja omaan harkintaan.
Mulla on kaksi vuokrakämppää ja aion nostaa molemmissa vuokria vuosikorotuksen verran. Toinen vuokralaisista on opiskelija eli valtio maksaa vuokran. Toinen on sairaanhoitaja vakivirassa, joten työt ei lopu.
no nyt on kyllä erikoiset oikeutukset ahneudelle. noidenko avulla saat nukuttua yösi?
Tämä on ihan normaali ajattelutapa ja siksi vuokrat niin korkeita. Kaikenlaisiin kyselyihin vastataan sitten muulla tavalla. Joskus 10 vuotta sitten hain yksiötä Helsingistä. Luottotiedot kunnossa ja vakituinen työpaikka. Yksityinen vuokranantaja sanoi että edelle menevät opiskelijat ja työttömät koska asumistuki joka kattaa melkein koko summan maksetaan joka kuukausi suoraan hänen tilille. Ajattelin että no juu. Ja tämä yksiö oli Punavuoressa.
Pörssissä on mennyt sen verran huonosti, että taidan kyllä tänä keväänä nostaa vuokraa kaikista neljästä sijoituskämpästäni sopimuksen sallimat +3%. Sen verran huolella valitut vuokralaiset onneksi, että kaikilla on duunia.
Jos vastikkeet, vesimaksut tms nousee, niin sitten kyllä maksan mukisematta.
Mitään ylimääräisiä korotuksia en tässä tilanteessa keskustelematta nielisi.