Etäopetuksessa huonot oppilaat loistavat, koska vanhemmat tekevät heidän tehtävänsä
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Tää pätee varmaan korkeintaan alakoulussa. En usko, että yksikään yläkoululaisen vanhempi jaksaisi tehdä teininsä koulutehtäviä. Ja omalta 9-luokkalaiseltani olen kuullut, että heillä yli puolet luokasta ei oikein saa nyt opiskelluksi, kun ei ole lähiopetusta. Enemmänkin yläkoulussa nuo hyvät ja tunnolliset oppilaat pärjäävät etäopetuksen kanssa.
Usko tai älä, olen pitkän aikuiskouluttajan urani aikana törmännyt muun muassa nelikymppiseen mieheen, joka ei yksityistuntiensa aikana osannut kovinkaan paljon, mutta hänen kotitehtävänsä olivat aina virheettömästi tehdyt. Lopulta hän joutui tunnustamaan, että vaimo teki tehtävät. Toinen ihan aikuinen mies taas oli pantu ryhmään, jossa hän ei ainoana aloittelijana pystynyt edes teoriassa pärjäämään. Hän ei tehnyt kotitehtäviään, koska ei osannut (eikä halunnut nähdä vaivaa), mutta toi kurssivuoden lopuksi minulle netistä kopioimansa esseen. Annoin esseestä sen ansaitseman arvosanan, mutta se ei vaikuttanut miehen omaan arvioon. Ei oltu oppilaitoksessa, joten asia voitiin painaa villaisella. Muistan kolmannenkin tyypin, jonka vaimolla oli niin suuri osuus kotitehtävien tekemiseen, että miesparka ei edes tunnistanut joitakin termejä, joita oli juuri muka sujuvasti käytellyt. Käsialojen perusteella voin kertoa, että tehtävien teettäminen on yleisempää kuin luulisi.
Minä olen yrittänyt selittää tällaisille opiskelijoille sitä, että kotitehtävien tarkoitus on sekä antaa harjoitusta että kertoa, missä mennään ja mikä on vielä tarpeen. Joillekin ei vain mene perille, ja tällaiset ihmiset sitten tekevät ajattelemattomasti lastensa kotitehtäviä ymmärtämättä, että se ei oikeasti ole minkään osapuolen etu.
Koulukiusaamisen takia huonosti menestyvät lapset kyllä viihtyvät ja motivoituvat paremmin etäopetuksessa. Voi rauhassa opiskella ilman kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Olemme juuri parin opettajan kanssa hämmästelleet, kun eräällä kutosen tasoisella oppilaalla on palautunut kiitettäviä töitä. Etenkin kielissä. Jännästi on etäopiskelu nostanut oppilaan kielitaitoa niin, että kahdeksaan vuoteen ei ole koulussa saanut tehtyä yhtään kiitettävän tasoista kielen tehtävää, mutta nyt onnistui...
Oikeasti, mitä ihmettä nämä huoltajat olettaa? Että ope ei huomaa aikuisen ja kasiluokkalaisen tuotoksesta mitään eroa? Että jos aikuinen käyttää sellaisia lauserakenteita, mitä koulussa ei ole vielä edes opeteltu, niin Ope luulee oppilaan itse ne opiskelleen?
Tai matikassa, kun yhtäkkiä oppilas osaa ratkoa soveltavia tehtäviä,vaikka tavallisesti tarvitsee erkan apua.
Oikea kosto olisi todeta, että koska tulokset etäopetuksessa paranee näin radikaalisti, niin tämä oppilas jatkaa näin lähiopetukseen siirtymisen jälkeenkin, ettei opettaja enää pääse pilaamaan opiskelua.
Mitä outoa on siinä, että rauhassa kotona syntyy parempaa jälkeä kuin kavereiden häiritessä?
Kyllä osa pystyy ihan oikeasti suoriutumaan paremmin omassa rauhassaan ja jos on vanhempi neuvomassa, niin ei jää jumiin kuten koulussa voi käydä. Voi olla joitain tapauksia, että vanhempi tekee ja syynä ei ole niinkään osaamattomuus vaan laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Olemme juuri parin opettajan kanssa hämmästelleet, kun eräällä kutosen tasoisella oppilaalla on palautunut kiitettäviä töitä. Etenkin kielissä. Jännästi on etäopiskelu nostanut oppilaan kielitaitoa niin, että kahdeksaan vuoteen ei ole koulussa saanut tehtyä yhtään kiitettävän tasoista kielen tehtävää, mutta nyt onnistui...
Oikeasti, mitä ihmettä nämä huoltajat olettaa? Että ope ei huomaa aikuisen ja kasiluokkalaisen tuotoksesta mitään eroa? Että jos aikuinen käyttää sellaisia lauserakenteita, mitä koulussa ei ole vielä edes opeteltu, niin Ope luulee oppilaan itse ne opiskelleen?
Tai matikassa, kun yhtäkkiä oppilas osaa ratkoa soveltavia tehtäviä,vaikka tavallisesti tarvitsee erkan apua.
Oikea kosto olisi todeta, että koska tulokset etäopetuksessa paranee näin radikaalisti, niin tämä oppilas jatkaa näin lähiopetukseen siirtymisen jälkeenkin, ettei opettaja enää pääse pilaamaan opiskelua.
Tämä "ei ole koulussa opetettu"-kortti on kyllä tosi hyvä tapa viedä lapsilta halu opetella mitään itse. Jos lukee itse liikaa niin siitä rangaistaan, koska ei kukaan vapaaehtoisesti mitään lue.
Vierailija kirjoitti:
Olet opettaja ja mietit kostoa oppilaalle?
Kyllä niitä keskitason oppilaitakin autetaan ja tehtäviä tehdään lapsen puolesta, tietäisittepä vaan kuinka paljon. Opettajat eivät tätä vaan huomaa, kun ero ei välttämättä ole niin suuri.
Minusta etäopetuksen hyvä puoli on siinä, että näin itse, mitä lapseni oikeasti osaa ja mitä ei. Katsokaas opet, se tukea tarvitseva lapsi saa sitä tukea kaiken aikaa, eikä tarvitse jakaa opettajaansa monen muun lapsen kanssa. Kai siinä tuloksetkin paranee, jos vanhemmat osaavat opettaa hoksauttamalla oikeaan suuntaan ja paikkaavat nekin puutteet, mitä aikaisempina vuosina on päässyt syntymään. Itse asiassa kun luen eräiden opettajien tehtäväohjeistuksia, en enää yhtään ihmettele, miksi lapseni ei niillä tunneilla pysy mukana... Tämä koskee varsinkin kielten opettajia. Ohjeiden antamista kannattaisi jäsentää.
Hämmentäviä asenteita tässäkin keskustelussa joillakin opettajilla.
En ole koskaan ennen kuullut, että olisi jotenkin huono asia, että lapsi osaa asioita joita koulussa ei ole vielä käsitelty. Kyllä minä ainakin olen ihan jokaiselle lapselle opettanut paljon asioita, eikä ole tullut mieleenkään, että joku opettaja voisi ajatella minun haittaavan lasten opiskelua.
Voisiko joku ilmiötä kritisoiva kertoa, että mitä todellista haittaa siitä on, jos lapselle opetetaan asioita myös kotona? Tai mitä haittaa on siitä, että lasta autetaan tehtävissä? Tietenkään en sano vastauksia heille, mutta en myöskään laita odottamaan tunniksi, että koskahan opettaja ehtisi pätkivän meetin kautta yrittää selittää asioita samalla kun opettaa 20 muuta. Aivan samalla tavalla olen auttanut heitä myös lähiopetuksen aikana, kun koululla on ollut niin kova hälinä, ettei opiskelusta ole tullut mitään. Tähän saakka (vanhimmat jo lukiossa) olen saanut pelkästään kiitosta toiminnastani, mutta näköjään löytyy myös toista mieltä olevia opettajia.
T. äiti, joka täysin avoimesti auttaa lapsiaan koulutehtävissä, ja jonka lapset ovat (siksi) luokkiensa parhaimmistoa
Opettajat kolmannessa sukupolvessa ovat niitä, joiden mielestä kaikki on vanhempien syytä. Mun erityinen pärjää etänä hyvin, eikä se johdu siitä, että tekisin tehtävät. Erityinen voi olla hyvinkin älykäs, näköjään opettajaansakin älykkäämpi. Vinkki vanhempia syytteleville opettajille: KVG.
Pitääkö vanhemmat opettajia ihan tyhminä? Mitä väliä, vaikka kotona autetaan tässä tilanteessa. Hyvä vaan. Jotkut tekee kaverinsa kanssa tehtävät ja kaveri on paljon parempi siinä aineessa... Semmoista se on. Sekin on hyvä, että yrittää tosissaan keinolla tai toisella. Se on tekemistä ja isompien kohdalla yleensäkin vastuunottoa sekin. Ei töissäkään tarvi pyörää jokaisen keksiä uudelleen.
Totuus on kuitenkin, että heikoimmat on nyt pulassa. Erityisesti pojat.
Kerronpa senkin, että minä teen monesti yhdessä heikon kanssa esitelmät, esseet, tutkielmat yms. Ajatelkaa, toinen ope istuu vieressä ja sanelee, mitä pitää kirjoittaa. Tai vinkkasen kokeissa, jotta saisi paperille jotain.
Ei, vaan hänellä on joku ohjaamassa.
Pojallani on ADD, hän ei metelöi, häiriköi tai kiusaa muita, joten hän jää koulussa varjoon koska ei ole häiriöksi.
Se näkyy numeroissa.
Nyt kun olen ohjaamassa ja muistuttamassa tehtävistä, niin hän loistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmasluokkalaisen pojan opiskelu parantunut oleellisesti nyt kotona. Itsenäisesti tekee tehtävät. Opettaja on useita tunteja tavoitettavissa meetissä ja opettaa myös siellä mm. kieliä ja matikkaa. Paljon tulee opetusta videoiden ym. muodossa.
Koulusta tuli syksyllä/talvella usein viestiä tunnilla häiritsemisestä ja keskittymisen pulmista. Luokka on levoton ja häiriötekijöitä on paljon. Sen näkee ja kuulee nytkin Meetin viesteissä ja siinä, kun osa oppilaista huutelee päälle. Nyt on vain se ero, että opettaja voi nappia painamalla hiljentää häiritsijät. Oma poika on nyt kotona taas innostunut tehtävistä. Hänelle tehtävät on helppoja ja saa tehtyä ne ripeästi kun ei ole häiriöitä ympärillä. Positiivinen palaute vanhemmilta ja opettajalta on saanut pojan taas loistamaan.
Meille tämä kotikoulu on ollut todella hyvä ratkaisu. Poika on oikeasti näyttänyt parastaan.
Samma här.
Juu juu, on vain huonoja opettajia, musta olis tosiaan parempi, että nämä tiettyjen perheiden lapset opetettaisiin pysyvästi etänä, vanhemmat saisi tehdä tehtävät ja kunnon oppilaat saisi koulurauhan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ennen kuullut, että olisi jotenkin huono asia, että lapsi osaa asioita joita koulussa ei ole vielä käsitelty. Kyllä minä ainakin olen ihan jokaiselle lapselle opettanut paljon asioita, eikä ole tullut mieleenkään, että joku opettaja voisi ajatella minun haittaavan lasten opiskelua.
Voisiko joku ilmiötä kritisoiva kertoa, että mitä todellista haittaa siitä on, jos lapselle opetetaan asioita myös kotona? Tai mitä haittaa on siitä, että lasta autetaan tehtävissä? Tietenkään en sano vastauksia heille, mutta en myöskään laita odottamaan tunniksi, että koskahan opettaja ehtisi pätkivän meetin kautta yrittää selittää asioita samalla kun opettaa 20 muuta. Aivan samalla tavalla olen auttanut heitä myös lähiopetuksen aikana, kun koululla on ollut niin kova hälinä, ettei opiskelusta ole tullut mitään. Tähän saakka (vanhimmat jo lukiossa) olen saanut pelkästään kiitosta toiminnastani, mutta näköjään löytyy myös toista mieltä olevia opettajia.
T. äiti, joka täysin avoimesti auttaa lapsiaan koulutehtävissä, ja jonka lapset ovat (siksi) luokkiensa parhaimmistoa
Missä vaiheessa olet ajatellut vastuuttaa lapset omasta opiskelustaan? Olin itse 9-10 oppilas ja tein kaiken pääsääntöisesti itse, satunnaisesti isä auttoi fysiikassa. Äidin työkaverit kyselivät kuinka monta tuntia päivässä vanhemmat tekevät läksyjä yhdessä minun ja veljeni kanssa. Yleensä ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat kolmannessa sukupolvessa ovat niitä, joiden mielestä kaikki on vanhempien syytä. Mun erityinen pärjää etänä hyvin, eikä se johdu siitä, että tekisin tehtävät. Erityinen voi olla hyvinkin älykäs, näköjään opettajaansakin älykkäämpi. Vinkki vanhempia syytteleville opettajille: KVG.
No se Googlen käyttö onkin jo erityistä lahjakkuutta, täytyy myöntää.
Lapseni tekee kyllä kotona huomattavasti tunnollisemmin tehtävänsä. Eikä edes tarvitse apuani.
Kotona pystyy tekemään omaa tahtia. Sieltä puuttuvat ne lamaannuttava tyypit, jotka kohta tehtävän saatuaan hihkuvat, että olipas helppo tehtävä. Sieltä myös puuttuu se hälinä. Ja kyllä aikaa tuo käyttää kotona tehviinsä enemmän kuin kouluaikana, mutta eihän nyt juuri muuta tekemistä ole. Ei ole valittanutkaan.
Niillä videotunneilla ollaan sitten niissä luokka-asetelmissa, jossa hänestä tulee passiivinen kuuntelija ja hiket ovat äänessä. Ero on järkyttävä, kun sen näkee vierestä.
Voi olla, että jossain vanhemmat auttavat liikaakin mutta oikeasti nyt noilla nuorilla ei juuri muuta tekemistä ole.
Minä jätän opetuksen opettajan vastuulle. Käyn nimittäin vielä töissä, ja kun tulen illalla väsyneenä kotiin, aika ja voimat riittävät enää pakollisiin kotitöihin.
Soittelen lapsille että ovat ajoissa videopalavereissaan, ja paistan tekemään tehtäviä, mutta opetus ja ohjaus on kyllä opettajan vastuulla. Siitähän heille maksetaan. Ja lapset oppivat vastuunottoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että pointti enemmänkin tuossa ihmettelyssä on se, että jos aiemmin oppilas on takunnut opiskelun kanssa eikä ole osannut kuin hädin tuskin sen, mitä koulussa on opetettu ja yhtäkkiä etäopetuksessa sitten omaksuukin asioita, joita koulussa ei ole käsitelty, niin onhan siinä epäsuhta. Yleensä ne oppilaat, jotka osaavat asioita, joita koulussa ei ole opetettu, osaavat niitä myös lähiopetuksessa. Luulisi, että näitä heikompia oppilaita olisi vanhemmat auttaneet aiemminkin vai? Mistä siis johtuu tuo hyppäys siinä hetkessä, kun opiskelu tapahtuu kotona?
Nyt ne kutosen pojatkin loistaa kun saa etänä tehdä. Eikä tietenkään auteta yhtään.