Toisenlaiset teiniäidit kausi 2 OFFICIAL
Ja IL:n otsikko alkaa näin: Toisenlaiset teiniäidit: 26-vuotias Anette odottaa seitsemättä lastaan - viisi eri isää, osa lapsista sijoituksessa.
Kommentit (405)
Seksiin painostaminen on tietenkin todella väärin, enkä sitä mitenkään puolustele. Jaksossa kuitenkin tuli ilmi vain, että poika uhkasi jättää jos ei suostu seksiin. Toisaalta ymmärrän, koska eihän ketään voi pakottaa seksittömässä suhteessa olemaan vaikka nuoria olivatkin. Eli parempi hakea se seksi sitten muualta ja toisen odottaa seurustelua sen aikaa, että on kypsä. Teinin on vaikeampi ajatella noin, joten en Milenaa siitä syyllistä. Voihan olla, että on käytetty muutakin painostusta. Sitä nyt ei voi jakson perusteella tietää. Mutta jos on ainoastaan tuo syynä, että poika uhkasi jättää jos ei suostu seksiin niin mielestäni se ei ole niin iso asia, että kumoaa LAPSEN OIKEUDEN isäänsä. Eri asia tietenkin jos isä on vaikka monta vuotta vanhempi, tai jos on käyttänyt muutakin painostusta kuin jättämällä uhkaamisen. Ja korostan vielä, että Milenan käytöksen todellakin ymmärrän. Itsellänikin on turvaton isäsuhde, minkä vuoksi teininä tuli valittua aivan vääränlaisia poikaystäviä ja alistettua painostukseen helpommin. Varmasti pelkäsi hylkäämiskokemusta. Mutta lapsen etu edellä.
Mielestäni olisi ihan hyvä kypsyä sen verran että kykenee seksiin&kantamaan vastuun siitä ennen seurustelua. Lakanoihin sopii mennä kieriskelemään kun on henkisesti ja fyysisesti valmis. Itse tiedän, etten ole vielä valmis ottamaan riskiä raskaudesta joten en ole suostunut yhdyntään vielä. Seksiä voi harrastaa muutenkin.
T16
Minua säälittää muutenkin nämä äidit. Oma elämä jää elämättä ja nuoruus näkemättä. Menojalka voi alkaa vipattaa kun huomaa että kaverit elää rentoa opiskelijaelämää ja itse on hukassa itsensä kanssa pyykkivuorten seassa.
Miten esimerkiksi opiskelu onnistuu vauvan tai lapsen kanssa? Töihin on vaikea päästä ilman kokemusta ja varmasti olisi mukava viettää joskus rentoa nuoruutta kavereiden kanssa juhlien ja hankkia omaa elämänkokemusta.
Teininä tulee sitten ongelmia jos ei ole ehtinyt käsitellä omia ongelmiaan ja nuorta on hankala kohdata, kun on itse aikuistunut liian nopeasti.
Mietin myös, miten riittää näiden kahdeksan lapsen äitien jaksaminen.
Lapsille myös huonoa mallia ja syrjäytymiskierre alkaa kivasti jos vanhemmat matalasti koulutettuja ja moniongelmaisia.
Ei minusta olisi tuohon.
T16
Miksi nää on aina kosmetologeja nää teiniäidit :D onko tässä koskaan ollut lukiolaisia teiniäitejä?
Minusta on hyvä että ovat edes kosmetologeja. Sekin on parempi kuin täysin kouluttamattomana oleminen.
Tulin itse äidiksi 18-vuotiaana, abivuotenani.
Opiskelut sujuivat hyvin avoimen yliopiston kautta ja sain rauhaa opiskeluun, kun mies oli hoitoapuna aina kun ei ollut töissä.
Olen nyt 24, valmistun näillä näkymin vuoden päästä maisteriksi ja työpaikka on valmiina.
Lapsen isä on ollut töissä koko ajan ja meillä on ollut laaja tukiverkosto, joten siinä mielessä olemme olleet etuoikeutetussa asemassa.
Minulla pääsi pillerit pettämään, en suunnitellut raskautta. Lapsen isän kanssa olemme nykyään naimisissa ja muutenkin asiat ovat todella hyvin, toisin kuin tämän sarjan äideillä.
Olen aina halunnut lapset nuorena, mutta ensin aion kyllä käydä amiksen loppuun ja mielellään saada töitäkin.
Vauvakuume on ollut vuosikausia, mutta olen pyrkinyt ajattelemaan järjellä.
Haluaisin opiskella vielä ammattikorkeassakin ja toki se on mahdollista myös lapsen kanssa mutta ei läheskään niin helppoa kuin ilman sellaista.
Oma äitini sai minut vasta 35-vuotiaana hedelmöityshoidoilla, mutta itse haluan kyllä nuorempana jo synnytyksen ja raskauden helpottamisen vuoksi, mielellään joskus 20-25-ikävälillä. 
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää on aina kosmetologeja nää teiniäidit :D onko tässä koskaan ollut lukiolaisia teiniäitejä?
No näin kärjistetysti, ehkäpä ne lukiolaiset ei hae tällaisiin ohjelmiin. Ylen Teiniäideissä oli mukana se järkevän oloinen Demi. Hän taisi opiskella kaksoistutkintoa ja taitaa tätä nykyä opiskella yliopistossa. Myös se Super-Marjon tyttö pääsi huippupapereilla yliopistoon, vaikka täyttyi juuri 19 ja saa pian vauvan.
Joku kun kysyi näiden koulutuksia niin se ekan jakson Elisahan kävi jotain koulua siellä missä isänsä asui, mutta en muista mitä. Milenalla jäi autoala kesken, Miisa on lähihoitaja ja Eveliinalla jäi nuoriso-ohjaajan opinnot kesken. Maikku on vastavalmistunut kosmetologi (miten 17-vuotiaana on jo valmistunut?).
Teiniäitiys on alempien sosiaaliluokkien vaiva yleensä, siksi sarjassa ei ole ollut lukiolaisia tai muuten elämässä pärjääviä äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Teiniäitiys on alempien sosiaaliluokkien vaiva yleensä, siksi sarjassa ei ole ollut lukiolaisia tai muuten elämässä pärjääviä äitejä.
Viime kaudella muistaakseni ainakin yksi äiti toimi kauneusalan yrittäjänä, ja eikös toinen äiti käynyt lukiota etänä loppuun, kun haaveili kätilön ammatista?
Mistä te tiedätte mitä näistä vielä tulee?
Suurin osa on niin nuoria, etteivät edes ole toista astetta ehtineet käydä.
Vierailija kirjoitti:
Joku kun kysyi näiden koulutuksia niin se ekan jakson Elisahan kävi jotain koulua siellä missä isänsä asui, mutta en muista mitä. Milenalla jäi autoala kesken, Miisa on lähihoitaja ja Eveliinalla jäi nuoriso-ohjaajan opinnot kesken. Maikku on vastavalmistunut kosmetologi (miten 17-vuotiaana on jo valmistunut?).
Eikös yksityisellä puolella ole näitä kauneusalan koulutuksia, jotka kestävät vain vuoden?
No eikös kauneusalan yrittäjä ole aika kaukana tavallisesta keskiluokasta?
Mua jäi mietityttään se ihan alussa näytetty tussitaulu, johon oli kirjoitettu Kajaanin plussat ja miinukset. Siinä luki plussissa että ”Nikita lähellä”. Ja Nikita paljastui sitten jaksoa seuratessa olevan se lapsen isä. Eli miten se sitten oli plussa, jos lapsi ei kuitenkaan tapaa isäänsä. Tätä listaa ei muutenkaan avattu sen tarkemmin jaksossa.
Ei hänen, mutta lapsella oikeus isään. Että on painostanut seksiin ei tarkoita että ois huono isä.