Mistä saisi reilun kaupan mansikoita? Riistomansikat ei maistu enää
Pitääkö mennä poimimaan mansikat ihan itse? Se olisi paras ratkaisu. Vai onko kotimaista työvoimaa käyttäviä tiloja?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eikenkö se oli uutisissa se herra Rossi Espoosta. Keskustalainen mansikanviljelijä. On kuulema 29 vuotta ollu samat ukrainalaiset töissä. Oli hikenä, kun ei itse jouda vahtimaan uusia, suomalaisia työntekijöitä. Ja kamalaa, kun oma 14-vuotias huippu-urheilujatyttärensökin joudutaan nyt ottamaan mansikkapellolle avuksi. Voin kertoa, että maksavat todella riistopalkkaa nuorille suomalaisille, jotka ovat kassoilla.
Oma lapsi sai viime vuonna siellä 9e/h. Alin listapalkka oli muistaakseni 8,47 e/h, joten enemmän kuin minimi siellä maksettiin. Onko se sitten riistoa, ei ainakaan minusta. Jos tuo on alan palkkataso, niin se nousee vain sillä, että kuluttaja vaatii saada maksaa enemmän marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin valmis maksamaan mansikoista paljon enemmän, jos tietäisin varmasti, että niitä poimii _suomalainen_ poimija oikealla palkalla, jolla voi Suomessa elää.
Eli olet valmis maksamaan 5 kg laatikosta poimijan työtahdin mukaan vaikka 200 e? Osa suomalaisista poimijoista kun ei täysin ymmärrä sitä, että tuntipalkka maksetaan suorituksesta, ei paikallaolosta. Jos poimii 2 litraa tunnissa, niin 5 kg varten pitää tehdä 10 tuntia töitä ja jos se oikea palkka on 15 e/h, niin jo pelkkä poiminta maksaa 150 e ja siihen samalla työtahdilla ja samalla palkalla kitkentä, kastelu jne., niin mansikalle tulee todella paljon hintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin valmis maksamaan mansikoista paljon enemmän, jos tietäisin varmasti, että niitä poimii _suomalainen_ poimija oikealla palkalla, jolla voi Suomessa elää.
Ongelma on se ettei suomalaiset kerää, koska vaikka maksaisit mitä ne ei jaksa.
Jaksaisin. Olen kerännyt mansikoita ihan ilmaiseksikin tuttaville.
Mutta joku kämänen parisataa ei ole lähellekään sen arvoista, eikä parin viikon kesätyöstä mansikkatilalla juuri tuon enempää ole ollut tarjolla. Ei paljon lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikenkö se oli uutisissa se herra Rossi Espoosta. Keskustalainen mansikanviljelijä. On kuulema 29 vuotta ollu samat ukrainalaiset töissä. Oli hikenä, kun ei itse jouda vahtimaan uusia, suomalaisia työntekijöitä. Ja kamalaa, kun oma 14-vuotias huippu-urheilujatyttärensökin joudutaan nyt ottamaan mansikkapellolle avuksi. Voin kertoa, että maksavat todella riistopalkkaa nuorille suomalaisille, jotka ovat kassoilla.
Mieti vähän: ne ukrainalaiset tulevat todella tienaamaan, ne tietävät tilalla tehtävät harvinaisemmat ja vaikeat työtkin ja osaavat oma-aloitteisesti ryhtyä työhön. Ei tarvitse katsoa perään tai ottaa puhelimia pois pellollaolon ajaksi, kuten täytyy tehdä suomalaisten kanssa.
Ottaitko sinä työpaikallesi 10 sellaista, jotka eivät oikeastaan edes halua tehdä töitä - etenkin kun tietäisit, että oma palkkasi pienenee sitä mukaa, kun joudut paimentamaan muita.
Mansikanpoimijat tienaa hyvin jos on ahkera, istuskelemalla palkka ei tule.
Kivahan se varmaan on jollekin paljon halvemman hintatason maassa asuvalle tehdä Suomessa töitä Suomen hintatasoon nähden pikkupalkalla. Sitten takaisin kotona ne rahat riittää sille ulkkarille ihan kivasti, mutta mitä suomalainen tekee muutamalla satasella Suomen kaltaisessa kalliissa maassa?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni oli tuon Rossin tilalla poimimassa mansikoita noin 10 vuotta sitten. Äijä oli pomona täysi m*lkk*, mutta kyllä siellä ihan TESsin mukaiset palkat maksettiin.
Ongelma on se ettei suomalaiset kerää, koska vaikka maksaisit mitä ne ei jaksa.