Mistä saisi reilun kaupan mansikoita? Riistomansikat ei maistu enää
Pitääkö mennä poimimaan mansikat ihan itse? Se olisi paras ratkaisu. Vai onko kotimaista työvoimaa käyttäviä tiloja?
Kommentit (28)
Minä taidan alkaa kasvattaa mansikkani itse.
Tarkoitatko, että työehtosopimuksen rikkominen ulkomaalaisen kanssa on riistoa, mutta sen rikkominen kotimaisen kanssa on ok?
Pikkumansikat riistetään julmasti äitipensaansa huomasta, ja tuolle raakalaismaiselle riistäjälle maksetaan tästä palkkaakin (nimellistä mutta kuitenkin). Eikö kukaan ajattele mansikkalapsia! Snif.
Mä kasvatan ite. Mulla on 4riviä mansikkaa. Aika pitkät rivit joten niistä saa hyvin pakkaseenkin talveksi. Just laitoin yhden laatikon lisää syksyllä kasvamaan..
Itse käyn omani poimimassa paikallisella luomutilalla, siellä en itse asiassa ole ulkomaalaisia poimimassa nähnyt, ihan kotimaisia nuoria.
Ihan yhtä "riistoa" ne ulkomaalaisetkin mansikat on. Luuletko että jossain Espanjassa paikalliset niitä itse poimivat.
Minä olisin valmis maksamaan mansikoista paljon enemmän, jos tietäisin varmasti, että niitä poimii _suomalainen_ poimija oikealla palkalla, jolla voi Suomessa elää.
Miksi ette poimi itse? Suomi on täynnä itsepoimintatiloja, myös uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketista ainakin saa Calinda-tuoremansikoita. On muuten todella hyviä. Ne on espanjalaisia, en tiedä ovatko riistomansikoita.
No todellakin ovat.
Espanjalaiset mansikat ovat täynnä kasvinsuojeluaineita, niitäkö haluat syödä?
Hyi.
En halua ostaa kotimaisia mansikoita jotka on jonkun huonoa palkkaa saavan thaimaalaisen poimimia !
Amppelimansikkaa voi kasvattaa vaikka parvekkeella. Tosin sato ei ole kovin häävi.
Taisi mansikanviljelijät k*sta pahasti omiin muroihin kun alkoivat valittaa työvoimasta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä "riistoa" ne ulkomaalaisetkin mansikat on. Luuletko että jossain Espanjassa paikalliset niitä itse poimivat.
Eu-alueella lähes kaikki puutarhoissa ja maatiloilla tapahtuva kausityö tehdään kolmansista maista tulevalla kausityövoimalla.
Koska vain ulkomaalainen työvoima kelpaa niin toivottavasti vain ulkomaalainen rahakin kelpaa. En osta yhtään mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska vain ulkomaalainen työvoima kelpaa niin toivottavasti vain ulkomaalainen rahakin kelpaa. En osta yhtään mansikkaa.
Saatan ostaa, mutta vain 20% normaalista määrästä.
Hajotkoon anheet viljelijät katteisiinsa.
Eikenkö se oli uutisissa se herra Rossi Espoosta. Keskustalainen mansikanviljelijä. On kuulema 29 vuotta ollu samat ukrainalaiset töissä. Oli hikenä, kun ei itse jouda vahtimaan uusia, suomalaisia työntekijöitä. Ja kamalaa, kun oma 14-vuotias huippu-urheilujatyttärensökin joudutaan nyt ottamaan mansikkapellolle avuksi. Voin kertoa, että maksavat todella riistopalkkaa nuorille suomalaisille, jotka ovat kassoilla.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketista ainakin saa Calinda-tuoremansikoita. On muuten todella hyviä. Ne on espanjalaisia, en tiedä ovatko riistomansikoita.
Ihminen joka kuvittelee espanjalaisia hedelmiä ym viljrltävän ilman riistoa, niin ei tiedä mistään mitään.
Siellä on oikeita riisto-oloja ja on törkeää sanoa suomalaisten olevan riistoviljelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että työehtosopimuksen rikkominen ulkomaalaisen kanssa on riistoa, mutta sen rikkominen kotimaisen kanssa on ok?
Vai tarkoitatko, että TESsin noudattaminen ei koskaan ole OK, jos palstamamma ei sitä sopimusta ymmärrä.