Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."

Vierailija
05.04.2020 |

vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?

"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.

Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006464276.html

Kommentit (315)

Vierailija
41/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen juttu thaimaalaisten viime kesäisestä marjanpoiminnasta: https://yle.fi/uutiset/3-11024741

”Molempien yhtiöiden poimijat ansaitsivat vähintään 30 euroa päivässä majoitus- ja lentolippukulujen jälkeen. ”

Vierailija
42/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.

Maksetaanko näille Thaimaalaisille ylityökorvausta 8 tunnin jälkeen. Epäilen suuresti. Eli haluavat orjatyövoimaa ilmaiseksi. Siinähän sitten määkivät kun ei ole työvoimaa. Voin mennä töihin maatilalle/marjatilalle jos saan palkkaa 3000 eur/kk.

Miksi oletat, että 8 tunnin jälkeen pitää maksaa ylityökorvausta? Ei laki eikä TES määrää noin, joten mihin perustat oletuksesi?

Kai tiesit, että ei sinullekaan tarvitse maksaa mistään ylitöistä, vaikka maanantaina tekisit 9 -tuntisen työpäivän.

Jäkä jäkä....minulle maksetaan ylitöistä on aina maksettu. Joten ole hiljaa jäkättäjä. Sinulle ei ilmeisesti makseta ylitöistä, otan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.

Koska meillä on täällä koti ja lapset hoidettavana.

Reissutöissä jaksan 10 tunnin päivät +2 tunnin tauot, mutta siinä saakin keskittyä itse asiaan.

Vierailija
44/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainassa keskipalkka on 280€/kk eli 1,6€/h.

Miksiköhän Ukrainalaisia halutaan lennättää Suomeen?

Miksi suomalaisia ei saa marjanpoimintaan 3,5€/h ?

Vierailija
45/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällekkään asialle ei vaan tehdä mitään?

Vierailija
46/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa itse käydä poimimassa kokeeksi omat mansikat. Pomin kaksi 10 litran ämpäriä täyteen ja totesin, että on ihan raskasta.

Minä olen ollut nuorena kesätöissä mansikanpomijana (joskus 90-luvulla). Raskasta oli, mutta 8-tuntiset päivät kuitenkin siedettäviä. Palkka tuli poimitun marjamäärän mukaan, eikö näin voi enää muka tehdä? Ja kai siellä voisi vaikka kahdessa vuorossa poimia silloin, kun marja on kiireellä saatava pois pellosta, ettei kenenkään tarvitse kroppaansa hajottaa millään 12 tunnin päivittäisillä rupeamilla.

Vierailija
47/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla suomalaiset näkisivät kuinka huijaavat yhteiskuntaa ja viranomaisia monessa asiassa nämä viljelijät.

Taitaa nämä viljelijät olla suurimpia huijareita, aina valittamassa joka asiasta. Kuitenkin kalliit uudet traktorit ja vehkeet jokaisen pihassa. Kusetusta niiden köyhyys.

Vierailija
48/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta.

Mitenkäs monta 12 tunnin päivää sinä olet tehnyt esimerkiksi viime kesän helteissä? Minä en ihmettele, miksi suomalaiset eivät jaksa, vaan ihmettelen, miten ulkomaalaiset jaksavat. Itse olen tehnyt vuosikausia fyysistä työtä ja 8 tunnin työpäivätkin veivät ihan kaikki voimat, ettei mihinkään muuhun jäänyt energiaa. En tiedä, mikä vika minussa on, kun ei siihen vain tottunut. 

Miten monta 18 tunnin työpäivää se maalaistalon isäntäpari tekee kesän aikana ilman viikonloppuvapaita? Nehän ovat niitä iljettäviä rikkaita, jotka eivät tee mitään? Vai sittenkin ovat työmaalla jo ennen kuin palkattu väki saapuu paikalle ja jatkavat työpäivää senkin jälkeen, jotta tuotteen saadaan maailmalle. Ei ole yksi eikä kaksi marjatilan omistajaa, jotka lähtee viemään aamuyöllä klo 3 marjoja tukkuun. Laiskoja riistäjiä.

Osakeyhtiömuotoisia maatiloja on eniten Varsinais-Suomessa ja Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Päätuotantosuunnan mukaan osakeyhtiöitä on eniten sika-, siipikarja- ja hevostaloudessa sekä viljanviljelyssä. Viime vuosina kasvu on ollut nopeinta nautakarjataloudessa. Osakeyhtiömuotoiset maatilat ovat pääsääntöisesti kooltaan suuria.

Maatilan osakeyhtiöittämisen tärkeimpiä perusteita ovat mahdollisesti saavutettavat veroedut, maatilan toiminnan koko ja riskien hallinta.

Veroetu tulee siitä, että osakeyhtiönä maatalouden tuloista maksetaan vain yhteisövero, joka on huomattavasti alempi kuin olisi pääomatulovero tai ansiotuloista maksettava vero. Lisäksi pelto-omaisuuden erilaisesta arvottamisesta johtuen osakeyhtiön nettovarallisuus on muita maatiloja suurempi, joka toisaalta mah-dollistaa nykyverotuksella tiettyyn rajaan asti myös verovapaan osingon jakamisen.

Rakennekehitys etenee koko ajan kohti isompia tiloja, joten on odotettavissa, että osakeyhtiömuotoisten tilojen määrä kasvaa edelleen.

Ei niitä isännän ja emännän kahdestaan pyrittämiä tiloja enää ole. Isoilla oy-muotosilla tiloilla on palkattua henkilökuntaa, omistajien keskittyessä paperihommiin.

Vierailija
49/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan se ollakin noin.

Minä saan aina kauhistelua omista työajoista, kukaan ei ymmärrä eikä puolet usko, en tosin välitä. Olen töissä aamusta iltaa, 7 päivänä viikossa. Jotenkin siinä kuitenkin sivussa ruokitaan perhe ja tehdään arkisia asioita. Sitä se elämä maatilalla on, työt ei lopu. Jos mitään erikoista ei ole, työt lopetetaan joka ilta klo 20 ja mennään koko perhe saunaan.

Mutta minulla on rautainen kunto, lapset auttaa reippaasti töissä, ovat osaavia ja tekeviä lapsia ja miehen kanssa saadaan viettää aikaa keskenään paljon.

Ei raskaat ja pitkät päivät sovi suurimmalle osalle ihmisistä. Se on täysin fakta. Enkä minäkään vieraalle tekisi tälläistä, toki kausityö on eri asia, silloin paahdetaan sata lasissa aikansa.

Vierailija
50/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko näille Thaimaalaisille ylityökorvausta 8 tunnin jälkeen. Epäilen suuresti. Eli haluavat orjatyövoimaa ilmaiseksi. Siinähän sitten määkivät kun ei ole työvoimaa. Voin mennä töihin maatilalle/marjatilalle jos saan palkkaa 3000 eur/kk.

Miksi oletat, että 8 tunnin jälkeen pitää maksaa ylityökorvausta? Ei laki eikä TES määrää noin, joten mihin perustat oletuksesi?

Kai tiesit, että ei sinullekaan tarvitse maksaa mistään ylitöistä, vaikka maanantaina tekisit 9 -tuntisen työpäivän.

Jäkä jäkä....minulle maksetaan ylitöistä on aina maksettu. Joten ole hiljaa jäkättäjä. Sinulle ei ilmeisesti makseta ylitöistä, otan osaa.

Kunnan ja kaupungin töissä saa lisäät vapaana aina vain mieluummin. Tietysti myös rahana, mutta olen omissa töissä saanut vääntää asiasta. Säästö, säästö.

Vierailija
51/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusketjut ja välistäveto kiinni.

Jokainen menee ja poimii itse mansikka tyyliin ja tarpeensa mukaan.

Loppuu todennäköisesti myös ruokansa roskiin lennättäminen, kun varailet oman ruokasi poimintavuoroja tilallisilta.

Vierailija
52/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis: suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä 3€/h palkalla.

Palkka on 8,43e/h, mutta se on sitten työntekoa koko ajan, ei puhelimen kanssa räpeltämistä.

Ehkä on. Siitä otetaan pois majoituskulut, jotka on yllättävän kovat.

Jep. Ala-arvoisista aitamajoituksista nyhdetään kohtuuttomia summia. Sekin lienee yksi syy, ettei yrittäjä halua palkata kuin ulkomaalaisia, sillä nämä joutuvat pakostakin majoittumaan noissa aitoissa ja maksamaan siten suuren osan palkastaan takaisin työnantajalle.

Vierailija
53/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen juttu thaimaalaisten viime kesäisestä marjanpoiminnasta: https://yle.fi/uutiset/3-11024741

”Molempien yhtiöiden poimijat ansaitsivat vähintään 30 euroa päivässä majoitus- ja lentolippukulujen jälkeen. ”

Vertailun vuoksi:

”Vuonna 2020 täysimääräinen työmarkkinatuki bruttona on 33,66 e/pv, vuosina 2017–2019 täysimääräisen työmarkkinatuen suuruus oli bruttona 32,40 euroa päivässä (vuonna 2016 se oli 32,68 e/pv). Tukea maksetaan viideltä päivältä viikossa ja sen suuruus ilman korotuksia oli ennen veroja keskimäärin 702 euroa kuussa.”

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Työmarkkinatuki

Vierailija
54/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdun sana kaikille töitä pelkääville: maatiloilla tehdään oikeasti kaikki mahdollinen, jotta ei tarvitse palkata ketään! Tämä kuten monet muutkin viestiketjut ovat osoittaneet, että nälänhätä on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin se, että saisi TESsin mukaisen palkan ja lain edellyttämät työskentelyolosuhteet. Kasvattakaa parvekkeella yrttejä ja toivokaa, että toimintanne ei aiheuta vesivahinkoja suurempia ongelmia.

Ruuasta ei ole eikä ole tulossa mitään pulaa.

Vierailija
55/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusivat saada ilmaiseksi työttömät pellolle ja valittivat julkisesti. Valtio ei taipunut ja nyt sitten lennätetään ukrainalaisia. On nämä härskiä porukkaa ainakin osa.

Vierailija
56/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteismajoitus on kyllä poikaa näin korona aikana😂

Vierailija
57/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä TES on tällainen mitä väität?

-Meidän alalla, 8h jälkeen tulee plus 50% ja 10h jälkeen plus 100%. TESsin mukaan.

Vierailija
58/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yrittäjillä ennen oli varaa palkata koululaisia ja opiskelijoita sekä työttömiä peloille töihin ja maksaa kunnon palkkaa? Miten silloin ihmiset jaksoivat tehdä töitä ja ansaita paljon? Silloin tuetkaan tuskin olivat maataloudessa niin hyvät kuin nyt. On se vaan kumma.

Itsekin pelloilla monena kesänä työskennellyt

Vierailija
59/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta.

Mitenkäs monta 12 tunnin päivää sinä olet tehnyt esimerkiksi viime kesän helteissä? Minä en ihmettele, miksi suomalaiset eivät jaksa, vaan ihmettelen, miten ulkomaalaiset jaksavat. Itse olen tehnyt vuosikausia fyysistä työtä ja 8 tunnin työpäivätkin veivät ihan kaikki voimat, ettei mihinkään muuhun jäänyt energiaa. En tiedä, mikä vika minussa on, kun ei siihen vain tottunut. 

Miten monta 18 tunnin työpäivää se maalaistalon isäntäpari tekee kesän aikana ilman viikonloppuvapaita? Nehän ovat niitä iljettäviä rikkaita, jotka eivät tee mitään? Vai sittenkin ovat työmaalla jo ennen kuin palkattu väki saapuu paikalle ja jatkavat työpäivää senkin jälkeen, jotta tuotteen saadaan maailmalle. Ei ole yksi eikä kaksi marjatilan omistajaa, jotka lähtee viemään aamuyöllä klo 3 marjoja tukkuun. Laiskoja riistäjiä.

Vai 18 tunnin päiviä. Älä valehtele. Kyllä siinä pidetään tuntien ruoka- kahvi- ja lehdenlukutaukoja pitkin päivää. Välillä makoillaan sängyssäkin.

Vierailija
60/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kertoo yrittäjän mukavuudenhalusta tai peräti laiskuudesta sekin, että yhdessä lehtijutussa este suomalaisten palkkaamiselle oli "ettei ne osaa käyttää laitteita". Työ ei siis ollut pelkkää marjanpoimintaa, vaan ukrainalaiset sen lisäksi mm. ajoivat traktoria, ajastivat laitteita ja hoitivat pellonmuokkausta jne. Minulla nousi mieleen kysymys palkan riittävyydestä työn kokonaisvaltaisuuteen nähden, mutta ilmeisesti viljelijä oli tyytyväinen nykyjakoon, koska suomalaisia ei tämän vuoksi halunnut palkata? "Ei minulla ole aikaa ruveta opettamaan", oli selitys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä