Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."

Vierailija
05.04.2020 |

vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?

"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.

Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006464276.html

Kommentit (315)

Vierailija
261/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaan työn raataja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reippaita suomalaisia riittää. Tosin sellaisiakin on, jotka lopettavat työt matalan motivaation vuoksi jo ennen kuin ovat ennättäneet kunnolla edes aloittaa.

Eiköhän molempia tapauksia löydy kaikkialta maailmasta.

Pitää kyllä pystyä myöntämään myös tosiasiat. Kaiken tämän hölmön sisulätinän keskellä unohtuu se, että eihän ihmisten elämä keskimäärin ole missään yhtä helppoa ja mukavaa kuin Suomessa - muiden Pohjoismaiden ohella. Kyllä tämä ihmisten tietynlaiseen sietokykyyn vaikuttaa.

Suomalaiset ovat kyllä tunnollisia ja jokseenkin ahkeriakin kyllä, mutta eivät enää kykene fyysiseen suorittavaan työhön. Kyllö se istumatyön puolelle on 90-luvulta alkaen siirtynyt sellaisella vauhdilla, että alkaa jo enemmistöll olla hyvin pieni tai olematon kosketuspinta fyysisesti raskaaseen työhön.

Varmaan tämä suututtaa monet, mutta olen tätä asiaa itse aika läheltä seurannut.

Kansa on ns. länsimaistunut.

Suomalaiset ovat kuin amerikkalaiset. Jos katsoo venäjällekin niin kyllä sieltä löytyy paljon enemmän kovuutta mitä amerikasta tai meiltä.

Katajainen jäntevyys on kadonnut.

No sanoisin, että keskimäärin Amerikassa elämä on paljon kovempaa, koska ei ole valtiollista turvaverkkoa ja töitä on tehtävä todella paljon. Jos jää tyhjän päälle, todellakin jää. Suomessa yhteiskuntajärjestelmä pehmentää ihmisiä, vaikka onhan siinä selvät etunsakin.

Latinalaisen maailman työntekijät tekee hommat orjapalkalla.

Amerikkalaiset ovat löysää väkeä ja suomalaisistahan on sanottu aina että maailman amerikkalaisin kansa. Kyllähän täällä ihannoidaan sitä systeemiä paljon. Näkyy myös kansojen habituksessa.

Vierailija
262/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet muuttuu. Ehkä ne nyt ottaa.

Ei kannata jäädä sinne katkeruuteen ulisemaan ja esittää marttyyria.

Voipi ottaa, mutta kun ei ole tulijoita. Jos tarpeeksi monta kerta päälle kustaan, niin kyllä siinä nöyrempikin jo jossain vaiheessa toteaa, että pitäkää tunkinne. Minä en ainakaan poimi yhtäkään marjaa maajusseille, vaan jokaikinen poimimani marjaa menee omaan pakkaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.

Ei se kyllä tarkoita ihan sitäkään, vaan sitä, että suomalaiset eivät "jaksa" tehdä 12 tuntisia päiviä orjapalkalla ilman ylityölisiä.

Kyllähän ihmiset jaksavat tehdä noin pitkää päivää kiltteydessään tai jos on pakko.

Yksikään lääkäri ei kuitenkaan voi tuollaista suositella kenellekään. 12h on puolet päivästä.

Siinä ei lepo toteudu.

Yksikään urheiluvalmentaja ei tuollaista hyväksyisi.

Päivä pitäisi pilkkoa taukoihin ja 12h on liian pitkä aika sellaiseen.

Onko omistajat niin yksinkertaisia ja tyhmiä vai välinpitämättömiä ihmisten terveyden suhteen.

12h kuudesti tai viidesti viikossa tekevä altistuu myös helpommin erilaisille infektioille.

Vierailija
264/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaan työn raataja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reippaita suomalaisia riittää. Tosin sellaisiakin on, jotka lopettavat työt matalan motivaation vuoksi jo ennen kuin ovat ennättäneet kunnolla edes aloittaa.

Eiköhän molempia tapauksia löydy kaikkialta maailmasta.

Pitää kyllä pystyä myöntämään myös tosiasiat. Kaiken tämän hölmön sisulätinän keskellä unohtuu se, että eihän ihmisten elämä keskimäärin ole missään yhtä helppoa ja mukavaa kuin Suomessa - muiden Pohjoismaiden ohella. Kyllä tämä ihmisten tietynlaiseen sietokykyyn vaikuttaa.

Suomalaiset ovat kyllä tunnollisia ja jokseenkin ahkeriakin kyllä, mutta eivät enää kykene fyysiseen suorittavaan työhön. Kyllö se istumatyön puolelle on 90-luvulta alkaen siirtynyt sellaisella vauhdilla, että alkaa jo enemmistöll olla hyvin pieni tai olematon kosketuspinta fyysisesti raskaaseen työhön.

Varmaan tämä suututtaa monet, mutta olen tätä asiaa itse aika läheltä seurannut.

Kansa on ns. länsimaistunut.

Suomalaiset ovat kuin amerikkalaiset. Jos katsoo venäjällekin niin kyllä sieltä löytyy paljon enemmän kovuutta mitä amerikasta tai meiltä.

Katajainen jäntevyys on kadonnut.

No sanoisin, että keskimäärin Amerikassa elämä on paljon kovempaa, koska ei ole valtiollista turvaverkkoa ja töitä on tehtävä todella paljon. Jos jää tyhjän päälle, todellakin jää. Suomessa yhteiskuntajärjestelmä pehmentää ihmisiä, vaikka onhan siinä selvät etunsakin.

Latinalaisen maailman työntekijät tekee hommat orjapalkalla.

Amerikkalaiset ovat löysää väkeä ja suomalaisistahan on sanottu aina että maailman amerikkalaisin kansa. Kyllähän täällä ihannoidaan sitä systeemiä paljon. Näkyy myös kansojen habituksessa.

Joissakin, lähinnä eteläisissä, osavaltiossa kyllä. Suurin osa osavaltiosta edelleen väestöltään pääosin valkoisia. Puoliksi amerikkalainen sukulaiseni tekee sairaanhoitajan töitä Floridassa. Vuosilomat ovat tynkiä Suomen vastaaviin nähden tynkiä ja sairaslomaa ei todellakaan saa helposti. Työtuntimäärät ovat ihan varmasti hyvin paljon isompia kuin Suomessa. Kannattaa nyt muistaa, että hyvin harva amerikkalainen on siinä määrin hyväosainen, kuin me täällä stereotyyppisesti ajattelemme. Ihan tavallisia, arkeaan pyörittävoä ihmisiä sielläkin on, kaiken päivänpolitiikan ja viihdesirkuksen tuolla puolen.

Vierailija
265/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin eron takia takaisin vanhempieni luo kesäksi 20-vuotiaana. Otin yhteyttä paikalliselle marjatilalle ja kysyin töitä. Sanoivat, etteivät yleensä palkkaa suomalaisia, mutta pyysivät käymään. Pääsin töihin asikaspalveluun palvelemaan suomalaisia asiakkaita, jotka käyvät keräämässä oman ämpärinsä täyteen.

Kesä oli sateinen ja sateisella kelillä asiakkaita ei tietenkään tullut, joten minut passitettiin keräämään marjoja thaimaalaisten kanssa. He olivat tosi mukavia. Tuntui pahalta tietää, että sain parempaa palkkaa samasta työstä, vaikka olin hitaampi ja huonompi. He asuivat samassa pienessä majassa, yli 20 miestä ja naista sekaisin. Palkka oli heillä surkea, kukaan suomalainen ei suostuisi sillä rahalla tekemään töitä. Omakin palkkani oli huono, mutta asuin sentään vanhempien luona ja kaikki raha oli vain plussaa ja kivaa käyttörahaa.

Minua yritettiin kieltää puhumasta thaimaalaisille, enkä saanut käydä heidän majassaan esim. vessassa. Veikkaan että eivät halunneet näyttää missä oloissa siellä eletään. Heitä kohdeltiin kuin karjaa, tilan omistajat huusivat ja raivosivat että pitää tehdä enemmän ja nopeammin. Luulen ettei kaikki luvat olleet ihan kunnossa. Jotain epämääräistä siihen liittyi, mutta olin niin nuori etten osannut oikein edes kysyä mitä. Oli asioita, joista ei saanut puhua tai kysyä. Lopulta ilmapiiri oli niin hirveä, että lähdin itse menemään. Eli kyllä, ainoa suomalainen ei sitä jaksanut katsella, mutta syy ei ollut varsinaisesti työn raskaus vaan ihan muut asiat.

Vierailija
266/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tehtiin reilua 12 t/päivä kun oli pakko, heinäpellolla. Sadepäivinä sai levätä. On ennenkin lapset poimineet marjoja Mansikka pelloilla ym.

Mutta nyt on nyt. Maailma muuttuu ja toivottavasti parempaan. Esim Roomassakin ns paska duunit tekee muut kuin italialaiset roomalaiset.

En ole katkera lapsuudestani, kun ymmärrän että se oli sitä aikaa. Jäi paljon aikaa myös oleiluun ja jopa lomailuun.

Vierailija
267/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin eron takia takaisin vanhempieni luo kesäksi 20-vuotiaana. Otin yhteyttä paikalliselle marjatilalle ja kysyin töitä. Sanoivat, etteivät yleensä palkkaa suomalaisia, mutta pyysivät käymään. Pääsin töihin asikaspalveluun palvelemaan suomalaisia asiakkaita, jotka käyvät keräämässä oman ämpärinsä täyteen.

Kesä oli sateinen ja sateisella kelillä asiakkaita ei tietenkään tullut, joten minut passitettiin keräämään marjoja thaimaalaisten kanssa. He olivat tosi mukavia. Tuntui pahalta tietää, että sain parempaa palkkaa samasta työstä, vaikka olin hitaampi ja huonompi. He asuivat samassa pienessä majassa, yli 20 miestä ja naista sekaisin. Palkka oli heillä surkea, kukaan suomalainen ei suostuisi sillä rahalla tekemään töitä. Omakin palkkani oli huono, mutta asuin sentään vanhempien luona ja kaikki raha oli vain plussaa ja kivaa käyttörahaa.

Minua yritettiin kieltää puhumasta thaimaalaisille, enkä saanut käydä heidän majassaan esim. vessassa. Veikkaan että eivät halunneet näyttää missä oloissa siellä eletään. Heitä kohdeltiin kuin karjaa, tilan omistajat huusivat ja raivosivat että pitää tehdä enemmän ja nopeammin. Luulen ettei kaikki luvat olleet ihan kunnossa. Jotain epämääräistä siihen liittyi, mutta olin niin nuori etten osannut oikein edes kysyä mitä. Oli asioita, joista ei saanut puhua tai kysyä. Lopulta ilmapiiri oli niin hirveä, että lähdin itse menemään. Eli kyllä, ainoa suomalainen ei sitä jaksanut katsella, mutta syy ei ollut varsinaisesti työn raskaus vaan ihan muut asiat.

Ja lisään vielä, että oma työaikani oli sopimuksessa 6h päivässä ja tein sen verran. Thaimaalaiset tekivät varmaan 12h päivää.

Vierailija
268/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 tunnin työpäivät on liikaa.

Ymmärrän kyllä jos kyse on yhdestä päivästä kuukaudessa.

Toki on eriasia istua toimistossa näyttöpäätteen äärellä 24h vaikka tietokonepeliä pelaten tai jotain töitä tehden sovelluksella.

Se on koukuttavaa ja ei väsytä elimistöä samalla tavoin.

Puutarhatöissä 12h päivät on vakava terveysrikos työntekijää kohtaan.

Edes hyvässä kunnossa olevalle ei voi suositella 10h työpäiviä joka päivä!

Ennen korjattiin heinät heinätöissä, mutta niitä 12h päiviä ei ollut joka päivä.

Eli ei voi verrata entisajan maataloustöihin. Tahtikin on ollut erilainen ja tauot riittävät.

Nyt puhutaan ihan oikeasti riistosta jos 12h päiviä on joka päivä jopa kuudesti viikossa!

Vierailija
269/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monena kesänä ollut noissa ja aina takaisin päässyt, sillä olen ahkera, tunnollinen, sinnikäs ja nopealiikkeinen. Pääasiassa ukrainalaisia ja thaimaalaisia noissa näkyy. Silloin tällöin käy joitakin suomalaisia pyörähtämässä, mutta lähtevät aika nopeasti pois. Seisoma/kyykistelytyö auringonpaahteessa/tai kuumankosteassa kasvihuoneessa ei ole heikoille. Pitää olla näppärä ja nopealiikkeinen, taukoja vain silloin kun on niiden aika.

Suomalaiset usein jäävät kälättämään löntystävät hitaasti ja valittavat kipua milloin mistäkin. Ja iso synti on se kännykän näprääminen kesken työn. Hävettänyt olla suomalaisena, sillä muun maalaiset saavat meistä laiskan vätysten kuvan.

Ymmärrän kyllä, miksi ei noihin suomalaisia oteta, kun työtahti on muita hitaampi.

n29

Vierailija
270/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätöiden ongelmaa kirjoitti:

Vaikuttaa että moni tila on ammattitaidottomasti pyörittänyt yritystä pätkätöiden varassa.

Vähän hautaa on kaivettu yritykselle.

Tämä. Moni maatalousyritys ei ole kunnolla yritys, vaan lähinnä "yrittäjän" elämäntapa. Tila on saatu perintönä ja sitä pitää muka jatkaa kun se on ollut suvulla jo niin-ja-niin monta sataa vuotta. Ammattimaisuus puuttuu. Mitään yrityksen tai työn johtamiseen liittyvää koulutusta ei ole koskaan saatu, paitsi ehkä armeijan komentomeininki. Ei ideoida uutta, ei varauduta tulevaan tai yllättäviin tilanteisiin. Muutosta tapahtuu todella hitaasti. Jos tulee huono vuosi, itketään valtiota tai EU:ta apuun. Taitaa nytkin olla niin, ettei kotimaisia poimijoita edes haluta, vaan odotetaan suoraa rahallista korvausta, kun ei tänä vuonna tuotanto onnistunut.

On toki edistyksellisiäkin tiloja, esim. moni maitotila hoitaa asiat todella modernisti (lypsyasemat joille lehmä tallustelee itse kun siltä tuntuu, yksilöllisesti annostelevat rehuautomaatit jne). Mutta juuri puutarha-alalla kehitys laahaa perässä, ja siihen on syynä se että halpaa työvoimaa on ollut niin helppo saada. Ei ole ollut tarvetta kehittää mitään edistyneempiä ratkaisuja.

Joustavuuden puute on se iso ongelma. Yrittäjät ovat vaatimassa sitä työntekijöiltä, mutta itse eivät monet kykene mukautumaan muuttuviin oloihin. - Nostan muuten hattua esim. suksivoidetehtaalle ja tislaamolle, jotka ovat nyt keksineet, että muutetaankin tuotanto käsidesituotannoksi. Siinä on oikeaa innovatiivista yrittäjähenkeä.

Vierailija
271/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin työskennellä tuollaisella kasvihuoneella vuosia sitten nuorena.

Olin mielestäni ripeä keräämään, mutta parin päivän päästä töiden aloittamisesta sain tylysti potkut ja hirveät haukut kun yrittäjälle ei jää kuulemma mitään käteen kun olin niin helvetin hidas. Pää punaisena huusi minulle. Ihmettelin vaan, että millä ihmeen tahdilla pitäisi työskennellä ja miten sitä muka voisi olla joku raketti parin päivän työkokemuksen jälkeen. Enkä todellakaan ole normaalisti mikään hidas eikä muissa töissä ole koskaan moitittu.

No, eipä tullut ikävä tuota työpaikkaa, mutta en koskaan enää noihin hommiin edes yrittäisi.

Apua, ollaankohan me oltu samassa työpaikassa? Kuulosti niin tutulta. Kasvihuonetöissä minäkin olin, tuntipalkka jotain 7-8 euron luokkaa, päivät venyivät pitkiksi ja kiltisti tein ylitöitäkin ilman korvausta, kun kävi niin sääliksi ahdingossa olevaa viljelijää. Sitten sain parin viikon jälkeen potkut haukkujen kera.

Vierailija
272/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet yritykset ovat nyt joutuneet muokkaamaan konseptiaan, ravintoloista ja baareista on tullut take away -paikkoja, vaatebisnes pyörii lähes täysin verkossa ja joogasalit ja personal trainerit ovat pistäneet treenejä pystyyn etänä tai ulkona. Eikö marjatilallisilta löydy yhtään joustamista? Olisiko täysin mahdotonta ajatella, että pistäisi pystyyn vaikka itsepoimintaa laajemmassa mittakaavassa tai palkkaisi lähiseudun nuoria kesäsetelillä parin viikon pätkiin? Innovoisivat enemmän halpatyövoiman perään vinkumisen sijaan. Toki se vaatii enemmän viitseliäisyyttä, mutta kun on kerran oma elintaso siitä kiinni niin luulisi jaksavan.

Vierailija
273/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen monena kesänä ollut noissa ja aina takaisin päässyt, sillä olen ahkera, tunnollinen, sinnikäs ja nopealiikkeinen. Pääasiassa ukrainalaisia ja thaimaalaisia noissa näkyy. Silloin tällöin käy joitakin suomalaisia pyörähtämässä, mutta lähtevät aika nopeasti pois. Seisoma/kyykistelytyö auringonpaahteessa/tai kuumankosteassa kasvihuoneessa ei ole heikoille. Pitää olla näppärä ja nopealiikkeinen, taukoja vain silloin kun on niiden aika.

Suomalaiset usein jäävät kälättämään löntystävät hitaasti ja valittavat kipua milloin mistäkin. Ja iso synti on se kännykän näprääminen kesken työn. Hävettänyt olla suomalaisena, sillä muun maalaiset saavat meistä laiskan vätysten kuvan.

Ymmärrän kyllä, miksi ei noihin suomalaisia oteta, kun työtahti on muita hitaampi.

n29

Jos suomalaiset saisi siitä sellaisen palkan, että sillä eläisi loppuvuoden, niin varmasti tahti nopeutuisi ja valitus vähenisi. Eipä se pahemmin motivoi, kun tolla palkalla Suomessa just ja just kattaa kulut.

Vierailija
274/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä kausityöntekijoitä tulee? Ukrainastako? Siellähän vasta koronapommi on kytemässä. Iso tartuntaketjukin juuri paljastunut paikallisten lehtien mukaan.

Eikö noi kepulaiset voisi saada syntinsä anteeksi valmistamalla nyt autoklaaveissaan etanolia käsidesiksi ja poimimalla marjansa suomen eduksi.

Leikkaavat vaan terveydenhoidosta ja varmuusvarastoista:) muissa puolueissa myydään sitten fosfaatit antenniverkot ja suodatinosaaminen ja saadaan mitali rintaan itsenäisyyspäivänä

Hyvin menee, mutta menköön!!

Ei tulekaan osinkokevättä vaan tuloo komia kirkonkellojen koronakevät:) ellei nyt aleta tehdä suomen etujen mukaisia peliliikkeitä!

Lainaa vaan ja kansan etu edelle, vaikka kaippa se on mahdotonta tajuta sotakriisissä kun rauhanaikana on pistänyt kaikki omiin liiveihin ja pettänyt isänmaataan minkä kerkeää. Ei jää ikävä!!

Mukavaa koronavuotta 2020 kaikille:)

Vierailija
275/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saman sanoisi tummaihoisista, niin olisiko ok?

Vierailija
276/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä kausityöntekijoitä tulee? Ukrainastako? Siellähän vasta koronapommi on kytemässä. Iso tartuntaketjukin juuri paljastunut paikallisten lehtien mukaan.

Jännä nähdä, mitä syöt ensi talvena. Tartuntaa on kaikkialla, joten tämä vaikuttaa koko planeetan ruokatuotantoon.

Kotimaisia työntekijöitä on kokeiltu. Ei niillä riitä sisu eikä voimat. Eikä moraali, kun ovat somepazkojen perhettä ja sukua.

Vierailija
277/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saman sanoisi tummaihoisista, niin olisiko ok?

Jostain syystä he ovat aina kelvanneet orjatyöhön.

Sinulle tuskin työ kelpaa. Oletko ikinä edes kokeillut? Aivan.

Vierailija
278/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikat myrkytetään moneen kertaan kasvukauden aikana hometta ym vastaan ja kun on pehmeä mehuisa marja niin imee itsensä kaiken kemikaalin mitä suinkin keksitään "hyvän" sadon saamiseksi ruiskuttaa. Lisäksi käytetään häikäilemätättömästi hyväksi ulkomaista halpatyövoimaa, joten kylläpä on herkullisia mansikoita! Ei ole millään tavalla välttämätön tuote, joten vaikka lopettaisivat joka mansikkatila toimintansa orjatyövoiman puutteen takia niin tervemenoa!

Vierailija
279/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikat myrkytetään moneen kertaan kasvukauden aikana hometta ym vastaan ja kun on pehmeä mehuisa marja niin imee itsensä kaiken kemikaalin mitä suinkin keksitään "hyvän" sadon saamiseksi ruiskuttaa. Lisäksi käytetään häikäilemätättömästi hyväksi ulkomaista halpatyövoimaa, joten kylläpä on herkullisia mansikoita! Ei ole millään tavalla välttämätön tuote, joten vaikka lopettaisivat joka mansikkatila toimintansa orjatyövoiman puutteen takia niin tervemenoa!

Jos nyt järkeä käyttää kun ilmasto on lämmennyt, niin lämpötilat kohoaa sellaisiin lukemiin ettei luonnollisista biologisista torjujista kykene elämään kovassa kuumuudessa ja lisääntymään.

Ei ole varaa hankkia viilennystä ja tuholaiset lisääntyvät. Tämä lisää kemiallisen torjunnan määrää.

Eli on syytä huuhdella ne tuotteet mitkä kaupasta saa.

Kuumat kesät ja lämpimämpi ilmasto lisää tuholaisten määrää ja kemiallisten tuotteiden tarvetta.

Biologinen torjunta heikentyy yli 25 asteen lämmössä ja tuholaiset lisääntyvät.

Mitenhän tehdään nykyään tarkastuksia kotimaisille vihanneksille?

Vierailija
280/315 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitemmän päälle tilalliset kusee omille nilkoilleen tässä. Moni maksaa suomalaisuudesta ja ajatuksesta maalaisidyllistä mielellään vähän isompaa hintaa, mutta kun nyt muutaman vuoden uutisoinnin perusteella alkaa käydä selväksi tämä kuvio, että ei siellä pellolla enää suomalaisnuoret kyki eli rahalla ei tueta suomalaista työtä ja maaseudun nuorisoa vaan raha valuu sinne Ukrainaan ja Thaikkulaan ja tilallisen taskuihin niin blaah, ei kannata satsata, mieluummin sitten ostaa ulkomaista kookasta kaunista marjaa tai vaikka ottaa pakastealtaasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi