Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona iskee rankimmin A-veriryhmään

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan kuuluko veriryhmä Ab mahdollisen vakavamman taudin saajaan myös kun siinä on myös a ryhmää, eikä ab:llä ole vasta aineita a:lle eikä b:lle. En ole löytänyt mitään tietoa eikä sitä mainita missään ainakaan suomenkielisissä uutisissa.

Vierailija
22/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt tajuta ettei tällä veriryhmähavainnolla ole mitään tekemistä noron tai sikainfluenssan kanssa! Se koskee vain koronavirusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suku vävyjä myöten O veriryhmää. Joskus hyötyä siitäkin

Vierailija
24/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrätte että A- on eri asia kuin A veriryhmä?

Vierailija
25/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän virkaa noilla veriryhmillä ylipäätään on? Miksi on olemassa eri veriryhmiä?

Aika oleellinen tieto verensiirrossa.

Vierailija
26/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa veriryhmä vielä kun voi. Biologiset asiat on vain kokemus.

Vierailija
27/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissintissi kirjoitti:

Sikainfluenssa on eri kun korona. Korona on lähempänä malariaa. O veriryhmä suojaa paremmin malarialta. Näillä eri veriryhmillä on muitakin tutkittuja eroavuuksia sairauksien suhteen, googlaamalla löytää. Covidin vakavuusaste riippuu myös siitä, saako ison vai pienen määrän viruksia. Siinä ei veriryhmä tai luontainen vastustuskyky enää auta, jos iso satsi pääsee sisään. Mutta jos saa vain pikkuriikkisen, O veri ja vastustuskyky voi olla riittävä, että selviää vähällä.

Niinpä. Ja siksi lääkärit ja hoitajat sairastuvat, koska elimistö saa pahimmillaan päivittäin uuden satsin, mitä vastaan se joutuu taistelemaan. 

Vierailija
28/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan kuuluko veriryhmä Ab mahdollisen vakavamman taudin saajaan myös kun siinä on myös a ryhmää, eikä ab:llä ole vasta aineita a:lle eikä b:lle. En ole löytänyt mitään tietoa eikä sitä mainita missään ainakaan suomenkielisissä uutisissa.

Se AB jää riskissä johonkin A:n ja 0:n väliin.

Afrikkalaisista puolet on 0-veriryhmää ja ajetellaan, että heillä on ollut luontaisesti parempi vastustuskyky esimerkiksi malariaa vastaan ja ovat siksi jääneet henkiin evoluutiossa pitempään voidakseen jatkaa sukua. Lisäksi tumma iho parantaa jonkun verran immuniteettia D-vitamiinin takia, siinä varmaan sama logiikka, että mitä tummempi iho sitä paremmin selviää aurinkoisessa maassa.

Joitakin alkuperäisheimoja on, joilla kaikilla on 0-veriryhmä.

Joku täällä teki analyysin näistä tekijöistä, jotka ehkä vaikuttavat Koronan vaarallisuuteen ja totesi, että parhaimmassa suojassa on nuori mustaihoinen hoikka nainen, jonka veriryhmä on 0 ja huonoimmassa lihava valkoinen vanhempi mies, jonka veriryhmä on A ja joka sairastaa korkeaa verenpainetta.

Todellisuudessa merkityksellistä on suojata itsensä tartunnalta ja syntyä maahan jossa on terveydenhoito. Ja sen maskin käyttö naamalla todennäköisesti voi vaikuttaa ainakin viruskuormaan, ja mitä pienempi viruskuorma, sitä lievemmän taudin saa jos saa.

Vierailija
29/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

A+

A-

Eli iskee A veriryhmään helpoiten?

Vai kaikkiin noista?

Vierailija
30/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humpuukia

Ei ole todistettu humpuukiksi. THL:n Salminenkin kommentoi eilen MTV uutisille, etteivät he voi poissulkea tätä, heillä ei ole tietoa tarpeeksi asiasta. Tämä väite veriryhmän vaikutuksesta on tullut nyt useammasta eri lähteestä. Asiaa varmasti tutkitaan nyt paljon.

Ei voida poissulkea, mutta se ei tarkoita että tämä mahdollisuus olisi erityisen todennäköinen. Pitää saada lisää tutkimustietoa asiasta siis. Sinänsä kyllä veriryhmien vaikutuksesta olen kuullut ennenkin virustautien yhteydessä, mm. väitteen että norovirus olisi pahin ja tarttuisi helpoimmin O-veriryhmäisille. Olen itse O+ ja muistan kun sain noroviruksen, kun kävin isovanhempien luona joilla oli se ollut aiemmin, ja ilmeisesti jäänyt vielä pinnoille. Äitini, B+, oli samalla reissulla mukana mutta ei sairastunut, eikä sairastunut myöskään minua hoitaessaan. Ei riitä tieteelliseksi todisteeksi tämä tietenkään.

ei voi todistaa ei. Sillä itselläni on joka ainoa noro ollut hyvin kevyt, ja muilla perheenjäsenillä käsittämättömän rankka. Olen ainoa O taloudessamme.

Vierailija
31/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopiston professori Seppo Parkkila kertoo, että on tieteellisesti todistettu A-veriryhmän saavan aikaan hankalamman taudin.

– Löydöstä selittää se, että henkilöillä, joilla on O- ja B -veriryhmät, on luonnostaan kehittynyt vasta-aineita A-antigeenia vastaan. Tutkimuksissa on osoitettu, että A-vasta-aine voisi estää viruksen tarttumista solureseptoriin, Parkkila sanoo.

Jos tuo pitäisi paikkaansa, AB-ryhmä on yhtä altis, koska eihän silläkään ole ko. vasta-aineita. Suomessa siis peräti 48 % kansasta olisi alttiimpaa väkeä.

No, oikeastihan ne erot ei suuren suuria eri ryhmien välillä ole, myös O-veriryhmäläisiä sairastuu vakavasti ja taas osa A-ryhmäläisistä ei saa oireita ollenkaan.

Vierailija
32/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrätte että A- on eri asia kuin A veriryhmä?

Niin? Ei se Rh vaikuta tässä. A+ ja A- ovat samassa riskissä.

Vierailija
33/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

A+

A-

AB+

AB-

Nämä kaikki ovat suuremmassa vaarassa mikäli tuo teoria pitää paikkaansa että vasta-aineet A-antigeeneja vastaan tuovat suojaa virusta vastaan.

Vierailija
34/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A+

A-

Vai kaikkiin noista?

Sekä A- että A+ ovat veriryhmää A.

Kaikilla on siinä joko - tai + kenellään ei ole pelkkä A.

Vierailija
35/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A+

A-

Vai kaikkiin noista?

Tuo - ja + tarkoittaa rhesustekijää, puhutaan myös ns. D-antigeenistä. Veriryhmiä luokitellaan verisolujen pinnalla olevien antigeenien (yleensä proteiineja) mukaan sekä sen mukaan onko veressä tiettyjä vasta-aineita jollekin antigeenille. Näistä tunnetuimmat ovat ABO- ja rhesustekijäluokitus.

Henkilö voi olla veriryhmää A,B,AB tai O. Tämän lisäksi punasolujen pinnalla joko on D-antigeeni (Rh-positiivinen +) tai ei ole (Rh-negatiivinen -). Suomalaisista muistaakseni yli 80% on Rh-positiivisia

Ei siis voi olla veriryhmältään pelkkä A vaan on aina joko A- tai A+.

Vierailija
36/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä uskaltaisiko tämän uutisen jälkeen edes ihan pienesti huokaista jo helpotuksesta, itse olen riskiryhmään kuuluva, mutta veriryhmäni on B.

Vierailija
38/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sissintissi kirjoitti:

Sikainfluenssa on eri kun korona. Korona on lähempänä malariaa. O veriryhmä suojaa paremmin malarialta. Näillä eri veriryhmillä on muitakin tutkittuja eroavuuksia sairauksien suhteen, googlaamalla löytää. Covidin vakavuusaste riippuu myös siitä, saako ison vai pienen määrän viruksia. Siinä ei veriryhmä tai luontainen vastustuskyky enää auta, jos iso satsi pääsee sisään. Mutta jos saa vain pikkuriikkisen, O veri ja vastustuskyky voi olla riittävä, että selviää vähällä.

O-veriryhmää on eniten Afrikassa. Mmmm.... olisikohan muutkin osat kuin afrikkalaisilla?

Vaikea sanoa kun olen nainen. Mutta on mulla isot lihakset. Sitä tosin tuskin tarkoitit...

Vierailija
39/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä uskaltaisiko tämän uutisen jälkeen edes ihan pienesti huokaista jo helpotuksesta, itse olen riskiryhmään kuuluva, mutta veriryhmäni on B.

Enpä tiedä, ero on kuitenkin hyvin pieni, sukupuolikin vaikuttaa enemmän kuin veriryhmä.

Vierailija
40/48 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt Afrikasta puhutaan, niin kirkkaassa auringossa oleilu myös vahingoittaa silmiä, siellä on paljon nuoria kaihipotilaita ja muutenkin huononäköisiä. Muistathan kierrättää silmälasisi niihin liikkeisiin, jotka auttavat afrikkalaisia ihmisiä näkemään paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi