Korona iskee rankimmin A-veriryhmään
Kommentit (48)
Sehän sitten kiva. Ryhmä johon kuuluu suurin osa kansasta itse mukaan lukien.
Hämmästyttävää miten selektiivinen tämä virus tuntuu olevan. Kuin se olisi luotu laboratorio-olosuhteissa iskemään vain osaan kansaa.
A-veriryhmiä on yleisintä Välimeren alueella mm. Italiassa ja Espanjassa, jossa kuolleisuus on ollut korkeinta johtuen ihan muista syistä kuin väriryhmästä.
Joopa joo, se veriryhmähän minulla on niinkuin suurimmalla osalla suomalaisista. 😕
Mitähän virkaa noilla veriryhmillä ylipäätään on? Miksi on olemassa eri veriryhmiä?
En usko. Miksi muuten puhuttaisiin parhaasta A-ryhmästä?
Genetiikka tuntuu vaikuttavan tässä. Joillain on sellaiset geenit, että ne ovat alttiimpia kovimmille oireille kuin toisilla jostain syystä.
Mielenkiintoista. Sikainfluenssan aikaan olin ainoa perheessä joka siihen ei sairastunut ja olen ainoa A taloudessa. Kaikki O:t makasivat puolikuolleina ja hoivasin heitä. Ja ihan näytteellä todettuja sikoja olivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän virkaa noilla veriryhmillä ylipäätään on? Miksi on olemassa eri veriryhmiä?
Verenluovutusta varten ainakin
mies52v
Mielenkiintoista. Kai tuossa jotain perääkin on.
Vierailija kirjoitti:
Humpuukia
Kauan jo tiedetty, että tartuntataudit puree aina tiettyyn veriryhmään pahiten. Kaikki ei tehoa kaikkiin.
Tämä tiedettiin tällä palstalla jo viikko sitten. Tosin väite , että Italissa olisi A-ryhmää enemmän kuin muissa maissa ei kyllä netin verityhmätietojen mukaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Humpuukia
Ei ole todistettu humpuukiksi. THL:n Salminenkin kommentoi eilen MTV uutisille, etteivät he voi poissulkea tätä, heillä ei ole tietoa tarpeeksi asiasta. Tämä väite veriryhmän vaikutuksesta on tullut nyt useammasta eri lähteestä. Asiaa varmasti tutkitaan nyt paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humpuukia
Ei ole todistettu humpuukiksi. THL:n Salminenkin kommentoi eilen MTV uutisille, etteivät he voi poissulkea tätä, heillä ei ole tietoa tarpeeksi asiasta. Tämä väite veriryhmän vaikutuksesta on tullut nyt useammasta eri lähteestä. Asiaa varmasti tutkitaan nyt paljon.
😂 THL ja Salminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humpuukia
Ei voida poissulkea, mutta se ei tarkoita että tämä mahdollisuus olisi erityisen todennäköinen. Pitää saada lisää tutkimustietoa asiasta siis. Sinänsä kyllä veriryhmien vaikutuksesta olen kuullut ennenkin virustautien yhteydessä, mm. väitteen että norovirus olisi pahin ja tarttuisi helpoimmin O-veriryhmäisille. Olen itse O+ ja muistan kun sain noroviruksen, kun kävin isovanhempien luona joilla oli se ollut aiemmin, ja ilmeisesti jäänyt vielä pinnoille. Äitini, B+, oli samalla reissulla mukana mutta ei sairastunut, eikä sairastunut myöskään minua hoitaessaan. Ei riitä tieteelliseksi todisteeksi tämä tietenkään.
Tampereen yliopiston professori Seppo Parkkila kertoo, että on tieteellisesti todistettu A-veriryhmän saavan aikaan hankalamman taudin.
– Löydöstä selittää se, että henkilöillä, joilla on O- ja B -veriryhmät, on luonnostaan kehittynyt vasta-aineita A-antigeenia vastaan. Tutkimuksissa on osoitettu, että A-vasta-aine voisi estää viruksen tarttumista solureseptoriin, Parkkila sanoo.
Sikainfluenssa on eri kun korona. Korona on lähempänä malariaa. O veriryhmä suojaa paremmin malarialta. Näillä eri veriryhmillä on muitakin tutkittuja eroavuuksia sairauksien suhteen, googlaamalla löytää. Covidin vakavuusaste riippuu myös siitä, saako ison vai pienen määrän viruksia. Siinä ei veriryhmä tai luontainen vastustuskyky enää auta, jos iso satsi pääsee sisään. Mutta jos saa vain pikkuriikkisen, O veri ja vastustuskyky voi olla riittävä, että selviää vähällä.
Sissintissi kirjoitti:
Sikainfluenssa on eri kun korona. Korona on lähempänä malariaa. O veriryhmä suojaa paremmin malarialta. Näillä eri veriryhmillä on muitakin tutkittuja eroavuuksia sairauksien suhteen, googlaamalla löytää. Covidin vakavuusaste riippuu myös siitä, saako ison vai pienen määrän viruksia. Siinä ei veriryhmä tai luontainen vastustuskyky enää auta, jos iso satsi pääsee sisään. Mutta jos saa vain pikkuriikkisen, O veri ja vastustuskyky voi olla riittävä, että selviää vähällä.
O-veriryhmää on eniten Afrikassa. Mmmm.... olisikohan muutkin osat kuin afrikkalaisilla?
Sissintissi kirjoitti:
Eli pettäjät kuolee tähän? Hyvä.
Humpuukia