Puutarhassa 30-vuotiaita vadelmapuskia joille ei ole tehty mitään. Pitääks mun nyt oksasaksilla pistää ne lyhyiksi?
Niin...vadelmapuskat kyllä tekee marjoja joka loppukesä kivasti.
Mutta mitä hyötyä siitä alasleikkaamisesta on?
Kommentit (13)
Ota vaan kuolleet oksat pois..
Tuo leikkaaminen nopeuttaa kasvua ja jos se pensas ei tuota enää kunnolla marjaa, niin silloin voi lyhentää kokonaan...
Ohhoh! Vadelma yleensä ei viihdy kovin pitkään samassa paikassa. Mutta niin kauan kuin on, leikkaa vain kuivat oksat pois ja anna muuten olla.
Ei kannata leikata kaikkia yhtä aikaa, että saat edelleen (edes vähän) marjoja. Vanhat kuolleet versot ja vaurioituneet versot on hyvä poistaa.
Mulla on varmaan vielä vanhempia pensaita enkä ole tehnyt niille juuri mitään, paitsi joka vuosi poiminut herkullisen sadon. Suosikkimarjani!
Älä vaihda mikä toimii. Sama toimii niin jalkapallovalmennuksessa kuin puutarhanhoidossa,
Oksa tekee marjoja vasta toisena kesänään, joten vihertäviä oksia ei kannata pätkäistä jos haluaa satoa tänä kesänä.
Öööööööö.... Totaaa.... Vadelma on kaksivuotinen kasvi, eli ei oo ainakaan sama kasvi kasvanu 30 vuotta.
Kiitos vastauksista!
Okei, käyn pätkäisemässä lähinnä niitä kuivia koppuroita. :)
Ap
Minä leikkaan tai kiskon aina keväällä kuivat vadelman varret pois. Odotan sen verran, että eläviin tulee vähän vihreää, niin erotan varmemmin, mitkä ovat kuolleita versoja. Kiskon myös kesän mittaan juurineen nokkosia ja muita rikkaruohoja, jotka pyrkivät vatukkoon. Olen myös istuttanut muutamia uusia vadelman taimia vanhojen keskelle. Sillä tavalla olen pärjännyt aika hyvin vanhan vatukkoni kanssa kesästä toiseen ja saanut monta hyvää satoa. Joskin villivattu on paljon makeampi, ja käyn keräämässä niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Öööööööö.... Totaaa.... Vadelma on kaksivuotinen kasvi, eli ei oo ainakaan sama kasvi kasvanu 30 vuotta.
VAdelmalla on juuret siellä maan alla ja ne eivät kahdessa vuodessa häviä. VAikka yhtenä kesänä leikkaisit koko kasvuston, niin kyllä se juuresta puskee uutta vartta. Marjat tulevat vasta toisena vuotena alasleikkuun jälkeen ja sen jälkeen marjaa tuottaneet varret kuivuvat.
Vadelma on tosiaan kaksivuotinen kasvi. Ekana vuonna vihreä, eikä tuota silloin marjaa. Älä ainakaan vihreitä leikkaa. Toisena vuonna ruskea ja tulee marja. Kun olet syksyllä poiminu marjat, niin leikkaa nämä ruskeat taimet pois.
Vadelman verso on kaksivuotinen. Se kukkii ja tuottaa marjoja vasta toisena vuonna. Eli kannattaa odottaa keväällä lehtien puhkeamista, jotta näet mitkä on eläviä ja mitkä kuivuneita.
Kuivia koppuroita oksia voi leikata pois.