Eikö Suomesta tosiaan löydyy 1500 innokasta menemään maalle töihin?
"1 500 ulkomaalaista tilauslennoilla Suomeen?"
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Kuuden uutisissa (YLE) haastateltiin jotain mansikkatilallista Espoosta ja tämä ongelma hahmottui sitä kautta paremmin. Hänellä on ollut samat tyypit töissä jo 10 vuotta, 70 hengen porukka Ukrainasta.
Kertoiko miksi oli päätynyt palkkaamaan tuon ukrainalaisen porukan noin niinkuin alunperinkään? Luulisi että olis HIEMAN riskialttiimpaa noin yleisestikin palkata noin iso porukka maasta, josta tarvitaan viisumi jne., kuin palkata henkilöt Suomesta tai edes EU-alueelta. Rahan kanssa tällä ei varmaan ole mitään tekemistä, tietenkään ja maksaa varmaan ihan saletisti TES-mukaiset palkat mitään ylimääräisiä vähennyksiä tekemättä....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden uutisissasiuutisissa (YLE) haastateltiin jotain mansikkatilallista Espoosta ja tämä ongelma hahmottui sitä kautta paremmin. Hänellä on ollut samat tyypit töissä jo 10 vuotta, 70 hengen porukka Ukrainasta.
Kertoiko miksi oli päätynyt palkkaamaan tuon ukrainalaisen porukan noin niinkuin alunperinkään? Luulisi että olis HIEMAN riskialttiimpaa noin yleisestikin palkata noin iso porukka maasta, josta tarvitaan viisumi jne., kuin palkata henkilöt Suomesta tai edes EU-alueelta. Rahan kanssa tällä ei varmaan ole mitään tekemistä, tietenkään ja maksaa varmaan ihan saletisti TES-mukaiset palkat mitään ylimääräisiä vähennyksiä tekemättä....?
Suomalainen istuisi ojanpenkalla kännykkä liimaantuneena käteen ja valittaisi, jos nyt edes tulisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susa Koski on jo katsonut pellolle ja on siellä muiden kokoomuslaisten kanssa. Monelta kokoomuslaiselta menee nyt yritykset nurin ja he ovat tunnetusti ahkeria ja valmiita tekemään töitä vaikka pienelläkin rahalla, tai jopa ilmankin rahaa kokemusta ja näkyvyyttä saadakseen sekä verkostoituminen on hyödyllistä aina. Se on elämäntapa ja asenne on sellainen, että laiskuutta hyväksytä ja yhteiskunnan tuella eläminen on suuri häpeä.
Mutta suoraan veronmaksajien taskusta tulevalla runsaalla "sopeutumisrahalla" makoileminen ei ole yllättäin mikään häpeä?
Se on eri juttu. Jos ei tuota tajua, niin sitten ei tajua.
No, mä en tajua. Yrittäisitkö kuitenkin selittää, kun mulla ei pitäisi olla ymmärryskyvyssä mitään vikaa.
Miksi pitää olla innokas? Miksi saa tulla elämään toisten rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen istuisi ojanpenkalla kännykkä liimaantuneena käteen ja valittaisi, jos nyt edes tulisi töihin.
No ehkä sitä rekryä ei kannata käydä tekemässä jossain amiksen tupakkapaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nythän akateemisia on jäämässä työttömiksi siinä missä muitakin. Akateemiset varmaan säntäävät noihin peltohommiin ja jättäväy ansiosidonnaiset nostamatta :)
Ilmoitan ap:n vapaaehtoiseksi noihin hommiin. Se, että on jo vakituinen työpaikka on surkea tekosyy.
Voisin mennä mutta sitten se mutta.
Mulla ei ole ajokorttia eikä autoa.
Noille tiloille ei pääse julkisilla.
Pitäisi olla paikka missä yöpyä ja sitten se toinen mutta. Mun esikoisella joka 18v. on kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nythän akateemisia on jäämässä työttömiksi siinä missä muitakin. Akateemiset varmaan säntäävät noihin peltohommiin ja jättäväy ansiosidonnaiset nostamatta :)
Olisi mielestäni ihan oikeasti aiheellista, erityisesti tässä tilanteessa, että työkkäri näistä hommia meille osoittaisi ja niihin velvoittaisi.
t. akateeminen lomautettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yrittäjiä ois nyt tarjolla palkkatöihin pilvin pimein. Niistähän kukaan ei ymmärrä mitään tuilla elämistä tai huvikseen oleskelua. Kai ne menee maatiloilla ihan oma-aloitteisestikin.
Mieheni huomio on että kuljetusta ei voida järjestää koska liikaa porukkaa ei voi olla samassa kyydissä.
Samoin majoitus ei onnistu koska siinä myös korona tarttuisi.
Ainut ratkaisu on oma auto tai maatila lähellä että pääsee pyörällä.
Mikäli ei edes aikaa opettaa niin heikko on tilanne.
Ei vit tää maa(ilma) on ihan sekaisin. korruptoitunutta paskaa.
Joskus olin marjatilalla hommissa, palkka perustui kerättyihin määriin kun piti saada ylimääräistä rahaa muun työn lisäksi. Paremmin tienasin marjoja keräämällä kuin 11 euron tuntipalkalla normi töissä.
Vierailija kirjoitti:
vaikea mennä maatilalle tai maatiloille töihin, kun asuu kaupungissa eikä ole autoa (kiitos hallituks(i)en "yksityisautoilusta on luovuttava" linjasta". kun ei pääse työpaikalle, ei voi tehdä töitä sillä kyseisellä työpaikalla. mihinkään kollektiivismajoitukseenkaan en voi suostua, koska olen allerginen eikä ihmiset yksinkertaisesti välitä, jos heille vaikka sanoo, että ei saa käyttää mitään hjusteita, ei edes hajustettuja shampoita. muuten kyllä. olisivatpa kunnolliset asuntoautot halvempia ja niiden vakuutuksetkin halvempia, niin taatusti alkaisin käymään maatilatöissä, koska maatilalla lapsuuteni vietin ja siihen maailmaan olen kaivannut säännööllisesti. asuntoautossa voisi asua yksin ja ns. puhtaassa ilmassa.
toivoisin hallituksen ja tulevien hallitusten oikeasti ottavan opiksi tästä koronaepisodista tämänkin puolen, että yksittäinen ihminen ei ole tilastollinen keskiarvo ja meillä kaikilla on kaikenlaisia rajoituksia miksi ei voi tehdä niin kuin muut ja miksi itselle olisi ensiarvoisen tärkeää, että saisi pitää tulevaisuudessakin oman yksityisen auton vain omassa käytössä.
Kaikilla on kuule rajoitteita. Kun tätä työllisyyskeskustelua seuraa, niin tämä on kilpailu siitä, kuka keksii aina uuden syyn olla menemättä töihin.
Tänään Ylen uutisissa mansikkatilan omistaja valittaa, kun ukrainalaiset eivät pääse tekemään työnjohtotöitä tilalle. "En minä voi ruveta opastamaan työntekijöitä, kuinka työt pitäisi tehdä", yrittäjä valittaa kädet levällään!
No minkähän takia et voi??? Kyllä nämä suomalaiset yrittäjät ovat aivan järkyttävän avuttomia joka asiassa, ei voi itse tehdä mitään, valtion pitäisi hoitaa jokainen pikkuasiakin yrityksessä..