Puhdistatko kaikki ostokset erikseen kauppareissun jälkeen?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minä putsaan ja ukkonikin.
Ukko kyllä kannattaakin kauppareissun jälkeen putsata, mutta ostosten pesu on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka noiden puhdistus onnistuu pelkällä puhdistusliinalla, kun esim.käsiä pitää hangata 20sekuntia saippualla?
Pestään saippualla.
Tuossa linkissä sanotaan, että.puhdistusliinalla pyyhkäisy riittää.
En koska ei niitä saa kuitenkaan täydellisen puhtaita. Kosken ruokapakkauksiin paperiliinoin jos tarvii jotain syödä.
Pesen maitopurkit ja muut muovipakkaukset, koska lapset koskevat niihin. Hedelmiä ja paistopisteen tuotteita en osta.
Jotenkinhan se laumsuoja pitää Suomeenkin saada. Ja se saa vain sairastamalla taudinLapsilla ja nuorilla ja työikäisillä täyty voi olla myös kivulisa ja rankka, mutta hyvin garva heistä siiheen kuolee.
Perussairalaille ja iäkkäille asia on lähes loppuunlukittu, menehtymisiä on tulossa ja paljon.
Kun kerran viikossa ostaa kaupasta suuret määrät ruokaa ja muuta tavaraa, on melkoinen operaatio deesinfioida kaikki ostokset. Kun kuitenkin sen viruksen voi saada kaikissa tapauksissa muissa yhteyteyksissä.
Mutta jokaiselle sallittakoon oma tapansa taistella koronaa vastaan,
En todellakaan. Kyllä minä coronan jo siellä kaupassa olen saanut jos olen saadakseni. Kädet pesen kyllä huolella ja vältän menemästä liian lähelle ihmisiä. Mutta siihen vedän rajan että jokaisen (muovisen) tuotteen ja hedelmät pesisin saippualla 20 sekunttia, huuhtelisin ja kuivaisin ja pahvit pyyhkisisin. Jos päätän toisin niin sitten ostan myöhemmin vain tuotteita mitkä voin jättää kassiinsa 3 vuorokaudeksi jotta viirus kuolee.
En, koska todennäköisesti saan tartunnan siellä kaupassa kuin kotona jostain pakkauksesta. Kädet pesen heti kotiin tultua, sitten vaihdan ns. kotivaatteet, pesen taas kädet, jonka jälkeen puran kauppakassit. Ja tämän jälkeen jälleen käsipesu. Mutta näin olen tehnyt aina, ennen koronaakin, tosin pesen kädet huomattavasti huolellisemmin.
Sen lisäyksen olen tehnyt, että tuon kaiken jälkeen vielä pyyhin kaikki koskemani kahvat tms. desinfiointiaineella (ovenkahvat, hanat, jääkaapin kahvan, ulko-oven kahvat yms puhtaimmasta likaisimpaan). Putsaan myös puhelimen ja autonavaimen.
En. Pesen kädet huolellisesti, mutta siinä se. Aika moni ostamani tuote on pakattu kartonkiin, ja tutkimusten mukaan korona voi elää kartongilla ehkä noin päivän. Eikä se muovipakkauksissakaan pitkään elä.
Ihmisten olisi myös olennaista tajuta, että vaikka jossain pinnalla olisi pieniä määriä virusta, se ei välttämättä riitä tartuttamaan ihmistä. Tarvitaan tietty määrä tavaraa, jotta infektio on mahdollinen. Lisäksi sen täytyy päästä jotakin kautta elimistöön. Virusta sisältävän pinnan koskeminen ei tuo itsessään tartuntaa jollei virus pääse nenään, silmiin etc.
Ostan vain huuhtelun kestäviä tuotteita/pakkauksia ja kotona huuhtelen kaiken, ostoskassit pesen koneessa tai muovisen huuhtelen vedellä. Vaatteet pesen koneessa ja sen jälkeen pyyhin desinfiointiaineella kaikki ovenrivat ja hanat mihin olen koskenut kauppareissun jälkeen. En aio sairastua, kuulun riskiryhmään ja satavarma teho-osastohoito edessä jos sairastun. Tosin nyt yritän pysyä kaupoista pois toukokuun loppuun saakka ainakin.
Tietenkin. Jääkaappiin ja pakastimeen menevät pesen saippualla ja lämpimällä vedellä 30 sekuntia. Kuivatuotteet laitan niille varattuun erilliseen paikkaan, jossa säilytän niitä pari viikkoa koskemattomana, jonka jälkeen ne voi siirtää niille tarkoitettuihin kaappeihin. Hedelmiä, vihanneksia, paistotuotteita tai irtokarkkeja en ole ostanut tänä vuonna ollenkaan ja juomatölkit ja pullot pesen tiskialtaassa kuumassa vedessä.
En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät näin tee.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta tullessani etuovella riisun kengän vasemmasta jalastani ja avaan oven varpaillani. Sen jälkeen kävelen ostoskasseineni suoraan suihkuun ja saippuoin kaikki kunnolla ja vaatteet pyykkikoneeseen.
Jotain tuon tyyppistä toimintaa suositellaan/määrätään nykyään Espanjassa ihan oikeastikin... Siellähän on julkaistu oikein yksityiskohtainen ohjeistus, miten pitää menetellä kauppareissun jälkeen ja se ohjeistus oli ihan järkyttävä: pitää samantien kotiin tultua riisua ja pestä kaikki vaatteet ja myös itsensä ja ostokset tarkasti lajitella vaikka miten (en enää edes muistaa miten).
Tämä korona-aika on kuin suoraan jostain amerikkalaisesta scifielokuvasta. En olisi välttämättä vielä viime vuonna uskonut, jos joku olisi tullut kertomaan, että tällaista tulee tapahtumaan.
Itse ostan nyt vain valmiiksi pakattuja vihanneksia yms. Mitään paistopisteen tuotteita en ole myöskään enää ostanut, jos eivät ole pakattuja.