Pellavaatteet aina rypyssä, miksi ne on kuitenkim arvostettuja vaatteita?
En ymmärrä ollenkaan. Miksi ihmiset ostaa niitä?
Kommentit (39)
Emmäkään tajua.. arvokkaina ja hienoina pidetään, vaikka pellavasta tehdyt vaatteet ovat ryppyisiä, muodottomia säkkivaatteita kenen tahansa päällä...
Rypistyyhän se puuvillakin. Jos haluaa rypistymätöntä, pitää hankkia keinokuituja tai trikoota.
Olen ihmetellyt samaa. Vaatteet ovat koko ajan rutussa puhumattakaan liinavaatteista! Hirveä mankeloiminen. Lisäksi niistä irtoaa helvetillistä nukkaa joka pilaa koko koneellisen pyykkiä, jos yhtäaikaa pesee.
Mulla oli vanhoja pellavapyyhkeitä, joiden kohdalla jouduin tekemään sen ratkaisun, että ikkunanpesuräteiksi ok mutta ei muuhun.
Joskus 90-luvulla pellavainen kotelomekko oli olevinaan hienoa, mulla oli useita. Never again!
🇺🇦🇮🇱
Pellavaneule sen sijaan ei ryppyynny juuri lainkaan ja on todella pehmeä ja kestävä. Myös kankaiset pellavavaatteet on tosi miellyttäviä yllä ja myös kestäviä. Pellava on myös huomattavasti ekologisempaa kuin puuvilla.
Koska ne hengittää ja tuntuu kivalle. Ovat vaan kalliita.
Pellava on ihanaa päällä, vain paranee ja pehmenee käytössä. Kuumalla ilmalla ei ole parempaa vaatetta kuin pellavainen, ei hiosta, hengittää ja tuntuu miellyttävältä. Pellavan rypistyminen kuuluu materiaalin luonteeseen ja se vain hyväksytään. Pellavaakin on monen laatuista.
Ei vaatteita tehdä paksusta, karkeasta pellavasta (vrt. esim pyyhkeet tai laudeliinat). Nytkin minulla päällä ohut pellavapaita, oikeastaan yöpaita, mutta kotiasuna pidän. Ihan unelman mukava.
Koko kesävaatevarastoni koostuu lähes pelkästään pellavavaatteista. Mekot ovat parhaita, mukavia päällä, rentoja ja tyylikkäitä.
Pellava on mukava materiaali, ja mukavan vilpoinen kesällä. Pieni rypistyminen ei haittaa, se "kuuluu" pellavavaatteisin. Mutta laadussa on eroja, itse olen vuosia käyttänyt pellavavaatteita, ja esim. osa housuista ei rypisty ollenkaan, osa on heti rypyssä jo kun päälle pukee.
Olen lukenut että pellavasta irtoaa kuituja, mutta itse olen tuon huomannut vain yhden pyyhkeen ja lakanan kohdalla, ja loppui parin pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne hengittää ja tuntuu kivalle. Ovat vaan kalliita.
Ei välttämättä ole enää edes kalliita, merkkivaatteista varmaan saa maksaa, mutta nyt on tullut paljon kivoja putiikkeja, mistä saa edullisia italialaisia pellavavaatteita, pääkaupunkiseudulla useampia, esim. Kotirouva ja Peura.
Vierailija kirjoitti:
Pellava on ihanaa päällä, vain paranee ja pehmenee käytössä. Kuumalla ilmalla ei ole parempaa vaatetta kuin pellavainen, ei hiosta, hengittää ja tuntuu miellyttävältä. Pellavan rypistyminen kuuluu materiaalin luonteeseen ja se vain hyväksytään. Pellavaakin on monen laatuista.
Ei vaatteita tehdä paksusta, karkeasta pellavasta (vrt. esim pyyhkeet tai laudeliinat). Nytkin minulla päällä ohut pellavapaita, oikeastaan yöpaita, mutta kotiasuna pidän. Ihan unelman mukava.
Koko kesävaatevarastoni koostuu lähes pelkästään pellavavaatteista. Mekot ovat parhaita, mukavia päällä, rentoja ja tyylikkäitä.
Joo, mukavia päällä mutta missään nimessä ei voi sanoa että olisivat tyylikkäitä. Kuka pitää ryppyisiä vaatteita tyylikkäinä? Pysyvät sileänä sen kaksi minuuttia ja kun ensimmäisen kerran vaikka istahdat hetkeksi alas niin kangas on rypistynyt rumasti. Mitä tyylikästä siinä on?
Ihanan vilpoisia kesällä! Ja onkohan sitten laadusta kiinni se ryppyisyys? Osa ei nimittäin ollenkaan rypisty.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan vilpoisia kesällä! Ja onkohan sitten laadusta kiinni se ryppyisyys? Osa ei nimittäin ollenkaan rypisty.
Useampi näitä jotka yrittävät väittää ettei muka hyvälaatuinen pellava rypisty ollenkaan. Taidatte olla ne joille muut naureskelevat kesällä kun olette ehkä katsoneet kotona lähtiessä peiliin että ei ole paidassa tai housuissa ryppyjä mutta selkäpuolella vaatteet ovatkin rumasti rypyssä. Monesti näkee kuinka vaatteen kantaja selvästi ajattelee näyttävänsä tyylikkäältä ja huolitellulta pellavavaatteessaan mutta aiheuttaa muissa lähinnä myötähäpeää kulkiessaan ryppyisissä vaatteissa. Ja nimenomaa pellavavaatteet eivät koskaan anna kenestäkään huoliteltua vaikutelmaa tämän ryppyisyytensä vuoksi.
Tyylikkyyskin on makuasia. Nykyisin etenkin kesäisin rentous on arvostettua ja jossain määrin alipukeutuneita pidetään tyylikkäämpänä, kuin vimpan päälle sileissä ja prässätyissa vetimissä liikkuvia. Mielestäni tervetullut ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi näitä jotka yrittävät väittää ettei muka hyvälaatuinen pellava rypisty ollenkaan. Taidatte olla ne joille muut naureskelevat kesällä kun olette ehkä katsoneet kotona lähtiessä peiliin että ei ole paidassa tai housuissa ryppyjä mutta selkäpuolella vaatteet ovatkin rumasti rypyssä. Monesti näkee kuinka vaatteen kantaja selvästi ajattelee näyttävänsä tyylikkäältä ja huolitellulta pellavavaatteessaan mutta aiheuttaa muissa lähinnä myötähäpeää kulkiessaan ryppyisissä vaatteissa. Ja nimenomaa pellavavaatteet eivät koskaan anna kenestäkään huoliteltua vaikutelmaa tämän ryppyisyytensä vuoksi.
Juu, rikoota sen pitää olla! Ei rypisty kun on riittävän kireällä.
Jos on käyttänyt kesähelteellä pellavaa tietää miksi se on niin suosittua. Ei haittaa pieni ryppyisyys, kun muut ominaisuudet ovat niin ylivoimaisia. Vilpoinen, hiostamaton, hengittävä.
Pellava on tätien suosikki. Ja vielä beige pellava, jonka turvin voi huoletta sulautua beigeen tapettiin ja beigen värisiin verhoihin. TYLSYYDEN HUIPPU!!!! Mut tädit tykkää. Just ne, jotka myös käyttävät silmälasien lisäksi roikkuvia korviksia - mieluiten mahdollisimman isoja ja heiluttavat sitten päätään puolelta toiselle niin, että leukaheltta väpättää.
Ne pellavan rypyt on mun mielestä ihan hyvän näköisiä. Rypyistä näkee että vaate on aitoa pellavaa. Mitä haittaa niistä rypyistä voi olla? Ei ainakaan mitään terveydellistä haittaa.
Pellava on ihana ja kestävä materiaali. Rypistävyys pieni miinus. Isompi ongelma on että jostain syystä lähes kaikki pellavavaatteet ovat telttoja. Muotoonommeltuja kapeita malleja on vaikea löytää.
Se on juuri noin. Laadukas pellava ei rypisty , eikä ole karhea, vaan pinta on pehmoinen. Mitä enemmän on ryppyinen ja karhea, sen huonompi on pellavan laatu.
Ja lisäksi pellava on karheaa.
En ymmärrä minäkään.