streptokokki b ja synnytys, onko se joka kerta?
Eli jos minulla oli esikoisen synnytyksen aikana kolme vuotta sitten positiivinen streptokokki b näyte, niin onko se nytkin automaattisesti positiivinen? Silloin sain antibioottitipan ennen synnytystä.
Kommentit (3)
Ei ole, kyllä se pitää testata. Sen antibiootin tarkoituksenahan on tappaa se bakteeri. Mulla oli kyllä molemmissa synnytyksissä, mutta en muista, ehtivätkö antaa mulle sitä tippaa ennen synnytystä.
Mielenkiintoista oli se, että molemmilla kerroilla mulla meni vedet, ja sehän voi johtua tuosta streptokokista. Ensimmäisellä kerralla meni vedet, mutta ei tullut supistuksia ja jouduin käynnistykseen, toisella kerralla meni vedet ja hetken päästä supistukset alkoivat tosi rajuina. Ilmeisesti streptokokki voi heikentää kalvoja.
Lapseni sairastui b-streptokokin takia kaksiviikkoisena vakavaan bakteeriaivokalvontulehdukseen, joka suurella osalla johtaa kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen. En tiennyt koko s:sta eikä siitä kerrottu laitoksella mitään. Synnytyslääkäri repi kalvoja, kun synnytys ei käynnistynyt ajoissa, ja lapsivesi alkoi tihkua ennen varsinaista käynnistystä. Niin ei tietenkään olisi saanut tehdä. 80-luvulla kaikki synnyttäjät kuulemma testattiin mutta ei enää nykyään.
Toisessa raskaudessa tietämättömät terkat ja kätilöt meinasivat, ettei kai toisella kerralla voi olla yhtä huono tuuri. Tosiasiassa seuraavissa synnytyksissä lapsella on SUURENTUNUT todennäköisyys saada bakteeriaivokalvontulehdus, jos aiemminkin on tullut. Käypä hoito, Duodecim- ym. ammattisivustoilta tämä onneksi itselle selvisi, että pystyin vaatimaan hoitohenkilökunnalta aiemman käynnistyksen (la-päivänä) sekä automaattisesti antibiootin suoneeni ennen sitä (ei ohjeiden mukaan edes testata etukäteen, koska bakteeri voi olla tänään, vaikka eilen ei ollut). Oli todella stressaava raskaus, kun pelkäsin lapsiveden tihkumisen alkavan ennen käynnistystä. Olkaa itse tarkkoja!
?