Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollekin oikeasti etätyö rasite

Vierailija
04.04.2020 |

Työnantaja väittää niin että monelle on. Varmaan eivät luota pätkääkään. En nimittäin ymmärrä. Itse saan kotona aikaiseksi paljon enemmän ja olen tehokkaampi kuin avokonttorin hälyssä. Miksi tätä ei arvosteta? Antaisi mahdollisuuden niille joille tämä toimii.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se silloin, kun pitää hoitaa lapsen koulunkäynti.

Vierailija
2/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän etätöistä ja teen niitä muutenkin. Ärsyttää se kun esimies hokee että hän kyllä ymmärtää jos nyt työn tehokkuus laskee, olen sanonut hänelle että omalla kohdallani se ei pidä paikkaansa. Minun työni tehokkuus laskee jos olen levottomassa toimistossa. Nyt kun saa tehdä töitä rauhallisessa kotiympäristössä, saan paljon enemmän aikaan ja henkinen hyvinvointikin on parempi. En ole aikoihin voinut näin hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi se vanhempien tehtävä on ja miksi muiden pitää kärsiä siitä että etätyö on joillekin niin raskasta

Vierailija
4/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no se avainsana tässä lienee se levottomuus... Toisilla kotona on rauhallisempaa kuin töissä ja homma toimii, toisilla siellä on tällä hetkellä pari koululaista tai/ja päiväkoti-ikäiskä jaloissa pyörimässä, kyllä se työ silloin on potentiaalisesti aika iso rasite ja avokonttorikin alkaa vaikuttaa hiljaiselta...

Vierailija
5/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se vanhempien tehtävä on ja miksi muiden pitää kärsiä siitä että etätyö on joillekin niin raskasta

Ei varmaan kukaan ole sanonut että pitäisikään kärsiä, esimies ihan itse tekee linjanvetonsa eikä se kahden koululaisen vanhempi -kollega. Ja miksi pitäisi hoitaa lapsen koulunkäynti? No koska opettaja ei sitä etänä saa hoidettua, ja vanhemmat vastuulla on että oppivelvollisuus tässäkin tilanteessa toteutuu. Kerran viikossa soitettu open puhelu ja vanhemmal Wilmaan lähetetyt kirjalliset ohjeet ei oikein yksistään riitä 7-vuotiaan koulunkäynnin ohjaamiseksi, varsinkin kun puolet tehtävistä on "keskutele vanhemman kanssa" ja "lue vanhemmalle" ja "kysy vanhemmalta" jne.

Vierailija
6/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergonoman suhteen luultavasti useimmille pitkällä tähtäimellä. Mikäli tarvitset referenssimateriaalia työssäsi, niin kotona voi olla hitaampaa tehdä töitä. Harvalla on kotona esim. Tuplanäyttöjä. Verkkoyhteydet voivat pätkiä ja tekemäsi työ meneekin hukkaan.

Vierailija
7/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko tarvinnut ottaa käyttöön uusia laitteita ja ohjelmia. Helposti tulee tunteja lisää, kun ottaa haltuun uudet ohjelmat. Ja tosiaan jos kotona on niitä lapsia riehumassa ja keskeyttämässä keskittymistä, niin silloin normaalin työpäivän kulku on eri asia kun saa varoa mitä lapset tekee kun yrität keskittyä esim. uusien ohjelmien oppimiseen.

Vierailija
8/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin opettamisesta enemmän kun oppilaat ovat samassa tilassa. Se jokapäiväinen tilannekomiikka ja nuorten sutkautukset jää kokonaan pois kankeilla nettiyhteyksillä. Työni on huomattavasti tylsempää näin. Oppilaita on ikävä.

T. Yläkoulun ope.

Vierailija
9/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työni tehokkuus on laskenut noin kolmannekseen tavallisesta.

Syyt ovat tässä:

- kolmen lapsen koulunkäynti vie valtavasti aikaa, kun tehtävät annetaan ja kuitataan tehdyiksi wilmassa, mitään ohjausta tai opetusta ei ole.

- yhteyksien hoitaminen kollegoiden ja asiakkaiden kanssa takkuilee. Päivittäisistä palavereista joku on aina poissa, eikä asiat etene. Luvatut asiakirjat ei ikinä tule ajallaan. Korjaukset ja muutokset kestää luvattoman kauan. Sähköposti ja viestimäärät ovat räjähtäneet käsiin. Raskaammat ohjelmistot ym ei ilmeisesti pyöri läppäreillä jne jne

Vierailija
10/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele sellainen ihminen etätyöhön, jolla on samaan aikaan pienet lapset kotona. Lisäksi monissa töissä pitäisi olla myös toimistolla. Jos meillä muutetaan toimintoja vielä enemmän sähköiseen suuntaan lähtee työpaikkoja pois.

Vierailija
11/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen normaalioloissa 2-3 pv viikossa etänä ja pidän siitä. Nyt kun pakkoetänä ollaan, niin kaipaan kyllä toimiston ilmapiiriä myös. Kokonaiskuva kaikesta alkaa pikku hiljaa hämärtyä, kun ei kuule ohimennen pieniä keskusteluja, ei voi helposti vaan kysäistä huonekaverilta asiaa jne.

Toki meillä on Teams kerran päivässä ja muutenkin voi soittaa Teamsilla koska vaan työaikana, mutta ei se ihan sama silti ole.

Vierailija
12/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työtehon laskeminen etätöissä johtuu siitä, että toimistossa on vimpan päälle laitteet, iso ruutu, loistava näppis, kaikenlaisia apuvälineitä. Kotona kun läppärillä yrittää tehdä samalla nopeudella ja tarkkuudella niin ei onnistu. Ja selkä ja niskat parkuu parin tunnin jälkeen kun ei ole oikeaa työpöytää ja -tuolia. Täytyy pitää venyttelytaukoja vähän väliä, muuten ei iltapäivällä ole enää työkykyinen.

Vierailija
13/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle ergonomia ja laitteet on suurin ongelma. Olen tehnyt etätöitä jo 7 vuoden ajan ja mulla on työntekoa varten työpiste, joka on ergonomialtaan ihanteellinen. Paljon parempi kuin toimistolla. Olen nyt viime aikoinan iltapäivällä siirtänyt läppärin olohuoneeseen ison ruokapöydän ääreen voidakseni katsoa samalla telkkarista iltapäivän koronauutiset. Jo parissa tunnissa huomaa, että työasento ei ole hyvä eikä tavallinen tuoli todellakaan sovi työntekoon. Jos joutuisin tekemään siinä koko työpäivän, takuulla olisi niskat jumissa. Ylimääräisiä näyttöjä kuitenkin riittää eli sekä työpisteessä että olohuoneessa on kakkosnäytöt. Nettiyhteyskin toimii moitteettomasti. Aikoinaan taloyhtiöön tuli nettiyhteys, josta tietysti maksan yhtiövastikkeessa, vaikka en sitä käytäkään. Mulla on edelleen oma yhteys ja nyt olen muutamilta tutuilta kuullut, että kun porukka on kotona etätöissä ja koululaiset etäopetuksessa, taloyhtiön verkko kuulemma tökkii. 

Etätyö voi siis olla sekä fyysinen että henkinen rasite, jos olosuhteet eivät ole etätyöhön sopivat.

Vierailija
14/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona kaksi lisänäyttöä ja oma työpöytä. Netti toimii hyvin ja teen muinakin aikoina käytännössä etätyötä, sillä työkaverini ovat muilla paikkakunnilla, joten etätyöohjelmistot ovat hallussa jo valmiiksi.

Kotona on nyt kolme koululaista, joiden opiskelun valvominen ei juuri rasita, koska osaavat itse hoitaa asiansa hyvin. Välillä tarkistan tehtäviä tai neuvon matikassa, vie ehkä max puoli tuntia päivässä.

Lapset eivät millään tavalla haittaa töitäni. Enemmän häiritsevät työpaikalla avokonttorin kälkättäjät ja mölyäjät, joten olen vain onnellinen kun ei tarvitse olla siellä.

Vierailija
15/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen sitä avokonttorin hälyä ollakseni tehokas. Sitä että voin kollegalle kommentoida jotain ohimennen ja kuulen toisella korvalla jonkun toisen kommentin. Kotona on liian hiljaista.

Vierailija
16/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minulle uusi tilanne. Olen opettaja, joten työni on urakkatyyppistä. Työn ja vapaa-ajan välille on nyt vaikea tehdä raja. Käytännössä teen töitä jollain tasolla 24/7. Lisäksi hoidan kahden alakoululaisen etäkoulunkäyntiä. Minulla ei ole kotonani myöskään mitään työpistettä. Keittiön pöydän ääressä on huono ergonomia, eikä työrauhasta ole tietoakaan.

Lisäksi työstäni on jäänyt todella tärkeä osa pois - se että näen ne opiskelijani ja aistin heidän mielialansa ja näen heidän työskentelynsä ja pystyn reagoimaan ryhmän vastaanoton mukaan. Etäopettaminen on minulle ihan uutta ja aito vuorovaikutus puuttuu siitä vielä. Nyt minusta tuntuu siltä, että puhun itsekseni näytölleni tai opiskelijoiden nimille ja siellä ne sitten on mukana tai sitten ei. 

Olisi paljon mukavampaa, jos voisinkin olla tehokas ja saisin synkronoitua omat työni lasten koulunkäynnin kanssa järkevästi ja saisin siten pidettyä työpäivät kohtuullisina. Mutta toistaiseksi kyllä, tämä on minulle rasite. 

Vierailija
17/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut suuri helpotus, että saa olla kotona pois meluisasta avotoimistosta, jossa ei ole minkäänlaista yksityisyyttä. En kaipaa työkavereita yhtään. Ei ole niin hyvä työporukka että kaipaisin. Voisin olla ikuisesti etätöissä. Lasten kotonaolo on vain positiivista ja tosiaan mieluummin lounastankin heidän kanssaan kuin työkavereiden.

Vierailija
18/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin esimiehenä voin sanoa, että on rasite monelle alaiselle. Osalla heiluu puolisot lomautettuna kotona, osalla pieniä lapsia, jotkut ei vaan tykkää olla kotitoimistolla, yks asuu kimppakämpässä ja kämppikset mökää. Ei etätyö sovi kaikille ja silloin se on rasite. Osa taas tykkää ja ihan yllättävän hyvin tämä menee.

Vierailija
19/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ne lapset pitkään pieniä ole, viimeistään kun ovat kouluiässä niin ovat päivät koulussa ja illat kaverien kanssa. Ja käythän sä töissä, siellä on aikuista seuraa kun lapset on hoidossa päivät. Ehdottomasti kannattaa tehdä lapsia!!!"

LOL 😂. In your faces mammabitches!

Vierailija
20/23 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsen sitä avokonttorin hälyä ollakseni tehokas. Sitä että voin kollegalle kommentoida jotain ohimennen ja kuulen toisella korvalla jonkun toisen kommentin. Kotona on liian hiljaista.

Laita telkkari tai radio auki, jos kaipaat taustamelua. Mä viestittelen työkaverien kanssa Teamsissa ja jos ei jaksa  kirjoittaa, otetaan Teams-puhelu. Mulla ei olisi normaalistikaan ne työkaverini paikalla, joiden kanssa teen tiimityötä, koska kumpikaan ei asu pääkaupunkiseudulla. Toimistolla kaikilla on vastamelukuulokkeet päässä, joten ei siellä juteltaisi muiden kanssa kuin kahvihuoneessa, jos satutaan samaan aikaan kahville. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi