Matkustaminen koronan jälkeen?
Mitä luulette, palaako maailma ja matkustaminen entiselleen koronan jälkeen? Ja kuinka nopeasti? Itse olen alkanut nyt olemaan sitä mieltä, että ei palaa. Ei ainakaan vuoteen. Ja senkin jälkeen ihmiset miettivät tarkemmin mihin matkustavat. Lisäksi useita maailman lentoyhtiöitä tulee menemään konkurssiin, joka tietenkin vaikuttaa matkustamiseen. Tämän hetken Yhdysvaltojen, Espanjan ja Italian kuvat ja kuolemaluvut ovat nyt kyllä niin pysäyttäviä, että jopa kuolemanpelko vaikuttaa siihen, että maailma ja matkustaminen ei ole pitkään aikaan sama kuin oli ennen koronaa.
Kommentit (35)
Luultavasti työmatkustaminen vähenee, kun nyt työpaikoilla oikeasti siirrytty etäkokouksiin vuosien puhumisen jälkeen. Tässä oma vaikutuksensa lentojen ja majoitusten hintohin, kun korkeampia maksaneet liikematkalaiset vähenevät.
Mä uskon että palautuu aika nopeasti kyllä.
Itse aion jättää yhden kesälomaviikon elokuun viimeiselle viikolle ja toisen talveen. Ihan sen takia että uskon että pääsemme silloin jo johonkin lähtemään. Aion jatkossakin matkustaa ulkomaille aina kun voin. Nyt tähtäimessä loppukesään Hollanti, Skotlanti, Irlanti, Israel tai Kroatia. Talvelle Meksiko, Kuuba tai Egypti.
Liikematkailu varmasti vähenee jonkun verran. Voi vähentyä paljonkin, kun nyt on huomattu että etänä voi helposti osallistua kokouksiinkin. Sanoin lentolippujen hinnat tulevat nousemaan, se on minusta aivan selvä asia, ja se on tällaisille perhelomailijoille kurja asia.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon että palautuu aika nopeasti kyllä.
Mikä sitten on nopeasti sun mielestä? Esimerkkinä Aurinkomatkat on jo nyt perunut osan kohteista koko kesän 2020 osalta. Eli korona vaikuttaa jo nyt koko kesään/syksyyn. Toki matkustaa tietenkin voi muillakin tavalla kuin Aurinkomatkojen pakettimatkoilla.
Aloittaja kysyi, että kuinka nopeasti palaa entiselleen. Minun veikkaus: vasta vuoden 2021 puolella.
Liikematkailu todenmäköisesti vähenee, mutta loma matkailun odotetaan jopa tuplaantuvan käytöstutkijoiden mukaan.
Rajat pysynee kiinni elo-syyskuulle asti ainakin. Ensi vuoden huhtikuussa olisin itse lähdössä USA:han (ensimmäinen matka 5 vuoteen), mutta jätän tekemättä senkin jos koronatilanne näyttää uhkaavalta tai jos Trump valitaan uudelleen.
Nyt alkaa näyttämään siltä, että ainoastaan kotimaissa matkustetaan vuonna 2020. Esim
Oktoberfest peruttiin, joka piti kuitenkin järjestää vasta lokakuussa.
Surullista kyllä, pelkään että matkustaminen tulee olemaan entistä kalliimpaa ja siksi vähenee aiemmasta. Ja varmaankin menee kuukausia, ehkä pidempäänkin ennen kuin kaikki rajoitukset puretaan. Tod.näk. vasta, kun rokote on saatu aikaan.
Kesälle ei ainakaan kannata varata mitään ulkomaan matkoja mihinkään, siis lomakaudeksi syyskuun loppuun asti.
Se on aivan varmaa.
Matkustan syksyllä Kreikkaan, jos rajat auki ja lomamatkustus on sallittua.
Turha spekuloida puolta vuotta eteenpäin.
Minusta on pelkästään hyvä asia, jos matkailu tulee kallistumaan. Nyt on ollutkin liian halpaa, ja siksi maapallo on aivan ylikuormitettu matkailun takia. Vähentynyt matkailu ei pelkästään säästä ilmastoa, vaan tekee sen paljon mukavammaksi niille, jotka voivat matkustaa. Ihanaa kun ei ole enää massaturismilaumoja tukkimassa joka paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on pelkästään hyvä asia, jos matkailu tulee kallistumaan. Nyt on ollutkin liian halpaa, ja siksi maapallo on aivan ylikuormitettu matkailun takia. Vähentynyt matkailu ei pelkästään säästä ilmastoa, vaan tekee sen paljon mukavammaksi niille, jotka voivat matkustaa. Ihanaa kun ei ole enää massaturismilaumoja tukkimassa joka paikkaa.
Oksennan näkökaannallesi, että vain sinulla varakkaana olisi "oikeus" matkustella. Ja muut on massaturisteja. Pysy kolossasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksennan näkökaannallesi, että vain sinulla varakkaana olisi "oikeus" matkustella. Ja muut on massaturisteja. Pysy kolossasi.
Millä sinä sitten rajoittaisit liiallista matkustamista? Niin se nyt vain menee, että varakkaammilla on paremmat mahdollisuudet harrastaa useampia asioita.
Itse matkustelen aika harvoin ja melko harkiten, joten ei haittaa vaikka hinnat nousisivat - menen sitten vaan vielä harvemmin ja harkitummin. En ymmärrä miksi joka vuosi pitäisikään olla varaa tai aikaa lähteä ulkomaanreissuun. Paljon enemmän sitä kokemusta arvostaa kun joutuu hieman odottamaan ja tinkimäänkin muista jutuista.
No matkustelen sitten kun taas pääsee. Nyt laitan rahaa säästöön niin voi sitten reissata taas useammin kun tämä typerä hössötys loppuu.
Interrail-liput saisivat olla halventua! Haluaisin nähdä Eurooppaa, olen käynyt vain Saksassa, Ruotsissa ja Virossa.
Aikanaan matkustelin, koska luulin, että niin pitää tehdä. Ettei olisi juntti ja tynnyrissä kasvanut. Sitten tajusin, että olen nimenomaan juntti, jos matkustelen, "koska muutkin" ja "koska niin pitää tehdä".
Oleskelin pitkiäkin aikoja kohteissa ja tutustuin paikalliseen elämänmenoon. Silti koin, että turisti on aina turisti. Koen, että kotona esim. kaunokirjallisuutta lukemalla pääsen paremmin sisään kulloiseenkin kulttuuriin ja ajattelutapaan.
Viimeiset 10 vuotta olen reissannut vain kotimaassa ja nähnyt todella paljon kaikenlaista hienoa.
Minusta tuntuu hyvältä, että en ole omalta osaltani saastuttanut kotiplaneettaa lentomatkailemalla, että olen tukenut kotimaisia matkailu- ym. yrittäjiä ja että olen tutustunut kauniiseen ja monipuoliseen kotimaahani paremmin.
Todellakin toivon, että ihmiset suuntaisivat kotimaahan (ja jatkossa lähialueille). Se avaisi monen silmät. Suomi suomalaisineen on maailman paras maa.
Samaa mieltä. Kauan tulee kestämään :( Ja tällaista matkaajaa harmittaa. Monen maan rajat ovat varmasti kiinni ainakin puoli vuotta tästä eteenpäin.