Oon ihan loppu, posken turpoilu 4 kk ajan hampaan poistosta
Siis mulla poistettiin 4 kk sitten juurihoidettu hammas fistelin takia, siitä lähtien oikea poskeni on turpoillut ulkoisesti, ja kipuillut samoin kuin poskiontelo ja poistoalue.
Pääsin maaliskuussa MRI-kuvaukseen, ja poskiontelossa oli nestettä tilkka ja limakalvopaksunnos. Samassa MRI-kuvassa oikean poskeni pehmytkudosturvotus lausuttiin normaaliin varianssiin kuuluvaksi, ja että minulla olisi ollut sitä myös aiemmissa kuvissa, jotka otettu joskus 4 vuotta sitten ihan eri asian takia.
Myös vanhempani, isovanhempani ym. ovat huomanneet viime kuukausien aikana, että oikea poskeni on turvoksissa. Ja minulla on kuvia tilanteesta, ja puoliero on ihan törkeä, hammaslääkäreiden mukaan lievä. Sitten mua pompoteltiin koko joulukuu paikasta toiseen, mm. terv.keskuksesta posken diffuusin turvotuksen takia hammaspäivystykseen, jossa ei tehty mitään, ja jouduin lähtemään kotiin tyhjin käsin, vaikka jotain oli selvästi vialla 2 vkoa poistosta.
Jouduin koko joulukuun ja tammikuun ravata julkisella päivystyksessä saamatta mitään apua, buranaohjeet ja venytykset ei mitään apua.
Oon edelleen ihan hajalla tilanteesta, mun mielestä mun kasvot on ihan pilattu, en saanut apua suu- ja leukapoliklinikalta, ja nyt odotan aikaa toukokuussa korva-, nenä ja kurkkupuolelle.
Kun olen näyttänyt kuvia, mitä tilanne ollut vaikka joulukuun lopussa, ja edelleen lievempänä, ovat sanoneet, että havaittava puoliero.
Nyt mulle ei voida kirjoittaa amorion-antibioottia, joka vei turvotuksen pois. 16.3. kun se määrättiin olin ihan paniikissa, illalla poskeni kuumotti, oli ulkoisesti turvonnut, ja antibiootti auttoi ihan selvästi kipuun ja turvotukseen (jouduin syödä 1,5kk buranaa, se ei tehnyt mitään) olen välillä melkein itkenyt kivusta poistoalueella, ja hammaslääkärit syyllistäneet mua tilanteesta.
Ja siis en tiedä, mikä tämän aiheuttaa. Ja olen joutunut olla näin 4 kk, ja olen vasta 25v.
Kommentit (31)
Lähinnä on kummallista, että Amorion antibiootti auttoi vaivaani. Syötyäni siihen ensiksi buranaa pari kuukautta ilman mitään tuloksia.
Törkeää väittää, että kaikilla on naamassa epäsymmetriaa. Joo niin on. Minun naamani jäi epäsymmetriseksi oikea poski turvonneeksi tosta v*tun hampaan poistosta ja sen jälki-infektioista, joihin koittanut saada 4 kk hoitoa. Luuletko, että mulla ei ole itsestäni kuvia ennen poistoa, ja sen jälkeen. Eron huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole enää antibiootteja saanut niin miten tämä antibiootteja vaativa infektio ei ole edennyt henkeä uhkaavaksi? Vai olisko kuitenkin niin, että antibiootit eivät vaivaasi auta. Tyhjin käsin lähdetään kun ei tiedetä mistä kyse, et kai turhia toimenpiteitä halua? Sinua kuitenkin on tutkittu TODELLA paljon kertomasi perusteella. Vakavat ongelmat olisi jo löydetty. Kasvoissa on kaikilla epäsymmetriaa. Jos olet sen vasta hampaan poiston jälkioireilun myötä huomannut ja jotakin hermosärkyä poistosta..
Eteneekö se aina henkeäuhkaavaksi, monella on poskiontelotulehdus? Onko se henkeä uhkaava kysynpä vain. Kommentistasi paistaa läpi jälleen minua kohtaan syyllistävä asenne. Minulle jäi haitta hampaan poistosta, ja on asiallista että se hoidetaan kuntoon. Läheisenikin ovat sanoneet, että poskeni on kyllä turvoksissa kieltämättä, mutta että minun pitää odottaa tutkimuksia, joita olen odottanut 4 kk.
Olin myös isovanhempieni luona yötä muutaman päivän ennen magneettikuvausta 16.3., he kyllä huomasivat, ja kommentoivat, että oikea poskeni on turvoksissa. Mutta että pitää nyt odottaa magneettikuvaan, ja että kyllä lääkärit selvittävät. Siltä onkin tuntunut.
Poski lähtenyt kuumottamaan välillä ja siis leviämään sivulle, poskipään kohta on myös ollut turvonnut. En ole pystynyt katsomaan peiliin kunnolla 4kk.
No tässä sivukuvat, mitä tilanne on ollut yli kuukausi poistosta.
1. http://aijaa.com/gvvwat normaali
2. http://aijaa.com/uku1mo turvonnut
Kuvat järkyttävät ja pitänyt rajailla, koska kyseessä kasvot. Mutta huomaa puoliero, joka kuulemma "lievä". Luojan kiitos tilanne ei enää toi.
Kuvista puolieron havaitsee, joo. Hyvä että tilanne parantunut tuosta. Jos poskiontelon tulehdusta epäilet, kokeile nenäkannua ja poskionteloiden huuhtelua. Nykyään kun poskiontelontulehduksiin ei antibioottia suositella määrättäväksi, sillä paranee itsestään ajan kanssa ilman ab. Nenäkannu myös näin allergiakaudella hyvä.
Minulla on kerran katkaistu juurihoitoneula hampaaseen. Yksityinen hammaslääkäri tekijänä. Sinne haudattiin eikä asiasta edes mainittu minulle. Kävin monta kertaa samalla hammaslääkärillä ja väitti vaan että kipuilu johtuu viereisestä hampaasta. Sanoi sen juurihoidetun olevan kunnossa, vaikka itse katkaisi juurihoitoneulan sinne. Paikka vaan päälle ja valehtelemaan. Sitten hoiti vielä viereistä hammasta ja päätyi "pakko se on nyt poistaa tämä viereinen hammas, kun se noin kipuilee" tulokseen. Pilasi sitten senkin hampaan. Jollain käynnillä kunnallinen hammaslääkäri huomasi (noin vuoden kuluttua) että minulla on juurikanavassa katkennut neula. Ja hammas poistettiin.
Kaikkiaan menetin tämän yksityisen rosvolääkärin takia 2 hammasta. Sen aiheetta poistetun ja viallisesti korjatun juurihoidetun hampaan. Kuvia oli otettu, mutta ei kuulemma ollut mitään pielessä.
Sain toki potilasvahingosta rahani takaisin, asia oli kiistaton. Pienen korvauksen myös sain, mutta olisin ansainnut isommankin korvauksen. Pitäkää puolenne, valehtelevia hammaslääkäreitä on.
Yksityisiä hammaslääkäreitä ei "vahdita" niin kovin, joten on ihan tuurissaan minkälaisen moraalin ja etiikan omaavalle hammaslääkärille yksityisellä päädyt. Terveyskeskukseen kun menet, saat todennäköisimmin parempaa hoitoa koska kunnalla vastuu järjestää laadukasta hoitoa. Monet yksityiset hammaslääkärit on saanut tk:sta kenkää ja kun on pienet piirit, muutkaan tk:t ei palkkaa. Mutta yksityispuolella voi löytyä töitä koska business... Harmillista, että kaksi hammasta menetit yksityisen tunaroinnin takia.
Hei osta tea tree (teepuuöljy) apteekista tai luontaistuotekaupasta, se on desinfiova ja luonnon antibiootti. pari pisaraa hammasharjaan ja harjaat hampaat ja ikenet sillä aamuin illoin, /ensin normi hammaspesu hammastahnalla ja huuhtelu. sitten teepuu ei huuhdella pois. Auttaa ainakin ientulehduksiin.
Kumma, että mun vanhemmat ja isovanhemmatkin huomasivat asian vasta hampaanpoiston jälkeen, että oikea puoli naamastani on turvoksissa. Samoin turvotuksen huomasi 16.3. suu- ja leukapoliklinikan sama hoitaja, joka oli nähnyt minut poski matalampana myös tammikuussa 2020.
Särky helpotti todella paljon antibiootilla, kuten turvotuskin. Tulehdus on luultavasti poskiontelossa, sen ei täydy olla henkeäuhkaava, ollakseen silti päällä.
AP