Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä kirjastontätin täytyy käydä yliopisto kirjaston hoitamista varten?!

Vierailija
03.04.2020 |

Kaikki oppivat parissa päivässä hyllyttämään ja ottamaan lainoja vastaan. Kuinka vaikeaa on istua tiskin takana ja käyttää kortinlukijaa??

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä...

Kuka hyvänsä nuo samat hommat osaisi tehdä suoraan sanottuna ilman mitään sen kummempaa koulutustakin!

Äläs nyt liioittele.

Vaikka kirjastotöissä pärjäisikin ilman korkeakoulututkintoa, kysyy se lukuisia muita ominaisuuksia.

Kuka haluaa kysyä neuvoa "öö oota mä katon tästä emmätiiä kysyn tuolta"-henkilöiltä?

Omaksumiskykyä on syytä olla.

Vierailija
22/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap todella hyvä kysymys. näköjään kaikkien järki ei riitä edes käsittelemään aloitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa oon ihmetellyt jo vuosikymmeniä. Tunsin nuorena yhden 6ällän ylioppilaan joka yliopistosta päätyi pienen kaupungin kirjastoon kälyselle liksalle. Ei mitään järkeä.

Taidan tuntea saman. Oma valintansa, jos tykkää hommasta niin antaa tykätä.

Vierailija
24/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no siinähän ne olikin kaikki hommat, mitä kirjastossa tehdään... Voi tsiisös. Kyllä koulutukselle tulee käyttöä, kun pitää suunnitella, mitä eri alojen teoksia kokoelmaan pitää saada tai auttaa gradun tekijöitä tiedonhaussa. Tieteellisissä kirjastoissa varsinkin pitää olla todella vankka ammattitaito vähän muustakin kuin hyllyttämisestä. Siellä asiakkailla voi olla odotukset aika korkealla.

Ne graduntekijät yleensä asioivat yliopiston kirjastoissa. Ja, anteeksi nyt vain, luulisi graduntekijöiden osaavan itse etsiä aineistonsa.

Vierailija
25/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo no siinähän ne olikin kaikki hommat, mitä kirjastossa tehdään... Voi tsiisös. Kyllä koulutukselle tulee käyttöä, kun pitää suunnitella, mitä eri alojen teoksia kokoelmaan pitää saada tai auttaa gradun tekijöitä tiedonhaussa. Tieteellisissä kirjastoissa varsinkin pitää olla todella vankka ammattitaito vähän muustakin kuin hyllyttämisestä. Siellä asiakkailla voi olla odotukset aika korkealla.

Ne graduntekijät yleensä asioivat yliopiston kirjastoissa. Ja, anteeksi nyt vain, luulisi graduntekijöiden osaavan itse etsiä aineistonsa.

No ketäs siellä yliopiston kirjastossa sitten on töissä? Kirjastohan sekin on. 

Vierailija
26/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa muussakin työssä pitää suunnitella asioita ja tietää erityisempiä asioita. Itse en kyllä ymmärrä, miten tieteellisessä kirjastossa asiakkaiden vaatimustaso olisi jotenkin korkeampi. Siellä asiakkaat kuitenkin itsekin tietävät asioista ja osaavat hakea tietoa. Mitä odotuksia tieteellisen kirjaston asiakkaalla siis on, voisiko joku kertoa? 

Vierailija
27/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä kirjastoja muitakin kuin vaan yliopiston kirjastot. Kuten jo joku aiemmin sanoi, kirjastonhoitajaksi pääsee ihan vaan ammattikoulututkinnolla.

Vierailija
28/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tulee vain kertoneeksi, ettei oma älli riitä kuvittelemaan, mitä kaikkea kirjastontätien työnkuvaan kuuluu. Ja egon voimalla ilmeisesti kuvittelee omia vähäisiä mielikuviaan totuudeksi.

Kirjastonhoitaja ja -virkailija ovat sitäpaitsi amk-tutkintoja, yliopiston puolelta tulee informaatikkoja

miten se älli voisi riittää, kun kukaan ei asiaa selitä. En ole ap, mutta olen tätä joskus itsekin ihmetellyt, mitä siihen työnkuvaan kuuluu sellaista, mihin tarvitaan yliopistokoulutus. Se tuntuu olevan suuri salaisuus tai sitten kukaan ei sitä oikein tiedä itsekään. Kunhan vaan haukkuvat tietämättömiä, vaikka eivät itsekään tunnu tietävän. 

No kokeile vaikka Googlea, hakusanaksi informaatikko. Ei olisi sinusta näköjään "tädiksi" kirjastoon.

En tiedä, olisiko minusta tädiksi kirjastoon. Työskentelen ihan eri alalla, vaikka yliopistokoulutus löytyykin. Omasta alasta voisin kertoa helposti pitkästikin, mitä se minun erityisosaamiseni on, josta minulle palkkakin maksetaan, mutta jostain syystä tästä informaatikon erityisosaamisesta kukaan ei osaa kertoa mitään. 

Juu, googleen laitoin mieliksesi hakusanaksi informaatikko ja löysin esim tällaisen tiedon: "Informaatikko on tiedonhaun ja tiedonhallinnan ammattilainen, jonka asiakaslähtöiseen palvelutyöhön kuuluu tiedon hakua, hankintaa ja välitystä sekä tiedottamista." 

Tämä ei valitettavasti minulle avaa tätä työnkuvaa juurikaan, koska minä teen työssäni ihan samanlaisia asioita, mutta erona on se, että minä pystyn tarkkaan kertomaan, mitä tietoa minä välitän ja kenelle. 

Vierailija
29/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä kirjastoja muitakin kuin vaan yliopiston kirjastot. Kuten jo joku aiemmin sanoi, kirjastonhoitajaksi pääsee ihan vaan ammattikoulututkinnolla.

Ja pysyn kannassani sen suhteen, että kyllä nyt gradua kirjoittavan pitää jo osata itse aineistonsa etsiä. Sen ymmärrän, jos kandia tekevä apua tarvitsee, mutta itse silloinkin käännyin ennemmin proffan puoleen.

Vierailija
30/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei valitettavasti minulle avaa tätä työnkuvaa juurikaan, koska minä teen työssäni ihan samanlaisia asioita, mutta erona on se, että minä pystyn tarkkaan kertomaan, mitä tietoa minä välitän ja kenelle. 

Osaamisalasi lienee spesifi?

Kirjastonhoitajalla laaja yleissivistys on vahva valtti.

Vierailija
31/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä...

Kuka hyvänsä nuo samat hommat osaisi tehdä suoraan sanottuna ilman mitään sen kummempaa koulutustakin!

Äläs nyt liioittele.

Vaikka kirjastotöissä pärjäisikin ilman korkeakoulututkintoa, kysyy se lukuisia muita ominaisuuksia.

Kuka haluaa kysyä neuvoa "öö oota mä katon tästä emmätiiä kysyn tuolta"-henkilöiltä?

Minkälaisia asioita te kysytte kirjastovirkailijalta? Minä en ole koskaan kysynyt mitään muuta kuin miten saa kirjastokortin ja saako jokin kirjan kaukolainaan? 

Vierailija
32/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis. Itse opiskelen nyt amiksessa kirjastoalaa, koska en enää jaksanut käydä informaatiotutkimuksen sivuaineopintoja tähän päälle. Toki, kirjallisuus oli jo aiemmassa tutkinnossa sivuaineeni.

Vierailija
33/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaamisalasi lienee spesifi?

Kirjastonhoitajalla laaja yleissivistys on vahva valtti.

Niin kai. Vielä kun joku kertoisi miten ja miksi? Mitä kirjastonhoitajan kuuluu tietää? 

Vierailija
34/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8⁸

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä...

Äläs nyt liioittele.

Minkälaisia asioita te kysytte kirjastovirkailijalta? Minä en ole koskaan kysynyt mitään muuta kuin miten saa kirjastokortin ja saako jokin kirjan kaukolainaan? 

Olen kysellyt vaikka mitä. Onnekseni Lähikirjastoni henkilökunta on omistautunutta ja tietoa rakastavaa porukkaa.

Kaikkia vastauksia ei löydä sellaisenaan netistä. Uskoisitko?

Vierailija
35/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8⁸

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä...

Äläs nyt liioittele.

Olen kysellyt vaikka mitä. Onnekseni Lähikirjastoni henkilökunta on omistautunutta ja tietoa rakastavaa porukkaa.

Kaikkia vastauksia ei löydä sellaisenaan netistä. Uskoisitko?

No olipas ihan valtavan valaiseva vastaus. Et edes yhtä esimerkkiä voi kertoa? Mitä sellaista se kirjastonhoitaja siis tietää, mitä google tai erilaiset tietokannat eivät osaa kertoa? 

Vierailija
36/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tulee vain kertoneeksi, ettei oma älli riitä kuvittelemaan, mitä kaikkea kirjastontätien työnkuvaan kuuluu. Ja egon voimalla ilmeisesti kuvittelee omia vähäisiä mielikuviaan totuudeksi.

Kirjastonhoitaja ja -virkailija ovat sitäpaitsi amk-tutkintoja, yliopiston puolelta tulee informaatikkoja

miten se älli voisi riittää, kun kukaan ei asiaa selitä. En ole ap, mutta olen tätä joskus itsekin ihmetellyt, mitä siihen työnkuvaan kuuluu sellaista, mihin tarvitaan yliopistokoulutus. Se tuntuu olevan suuri salaisuus tai sitten kukaan ei sitä oikein tiedä itsekään. Kunhan vaan haukkuvat tietämättömiä, vaikka eivät itsekään tunnu tietävän. 

http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/200_ammatti

Vierailija
37/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä kinataan? Että kirjastoon voi mennä töihin kuka vaan turo joka osaa kymmeneen laskea?

Olen tyytyväinen ammattimaiseen kirjastohenkilökuntaan. Hakekaa oppisopparille jos kyvyt riittää mutta koulutus ei.

Vierailija
38/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei näytä olevan mitään käsitystä kirjaston erilaisista ammateista. Kaikilla ei todellakaan ole yliopistokoulutusta, mutta osalla on.

Vierailija
39/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/200_ammatti .

Tähän jo vastasinkin, että en tuosta selostuksesta tullut kyllä yhtään viisaammaksi. Minä teen ihan vastaavanlaista työtä, mutta minä osaan kertoa, millaista tietoa minä välitän ja kenelle ja mitä tahoja se hyödyttää. Kun minä kysyn tätä samaa asiaa kirjastovirkailijasta, kukaan ei osaa vastata, mutta minua pidetään tyhmänä. 

Vierailija
40/102 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa muussakin työssä pitää suunnitella asioita ja tietää erityisempiä asioita. Itse en kyllä ymmärrä, miten tieteellisessä kirjastossa asiakkaiden vaatimustaso olisi jotenkin korkeampi. Siellä asiakkaat kuitenkin itsekin tietävät asioista ja osaavat hakea tietoa. Mitä odotuksia tieteellisen kirjaston asiakkaalla siis on, voisiko joku kertoa? 

Itse yliopisto-opiskelijana arvostan sitä tietokantakoulutusta mitä meillä kirjaston henkilökunta pitää. He hallinnoivat ihan tajutonta tietokantakompleksia ja viitteidenhallintajärjestelmiä. Yliopistossa ei haeta vain kirjaa hyllystä, vaan käytetään lähestulkoon pelkästään erilaisia tietokantoja. Tieteellisten artikkelien seulonta ei ole ihan läpihuutojuttu noissa tietokantaviidakoissa. Kyllä ne informaatikot ovat ihan kullanarvoisia meille. Graduvaiheessa toki jo hallitaan näitä itsekin, mutta kandeille etenkin tärkeää oppia käyttämään näitä artikkelikantoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä