Lomautettu, miltä sinusta tuntuu?
Kommentit (41)
Lisää fiiliksiä olisi kiva kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ihan järjettömän pahalta. Määräaikainen työni loppuu lomautuksen jälkeen. Olen ollut kuitenkin lähemmäs 10 vuotta töissä "vakituisesti" määräaikaisilla pätkillä ihan koko ajan. En ole ollut työttömänä välissä. Olen ollut aika pahasti stressaantunut pätkätöiden takia jo pidempään, olen jopa epäillyt olevani uupunut tai masentunut. Tämä oli viimeinen pisara jaksamisessani ja nyt olen itkenyt viikon putkeen. Pääsin tänään sängystä ylös kolmelta. Olen ihan lamaantunut.
Ahdistaa ihan järkyttävästi, ettei ole mitään turvaa, mihin palata lomautusten jälkeen. Olen myös tajunnut, miten huonossa asemassa määräaikainen on, vaikka olisi ollut "vakiokalustoa" melkein vuosikymmenen ajan. Minusta tuntuu kuin olisin saanut potkut, mutta työnantajalleni olen vain nimi paperissa. Lakkaan olemasta, kun sopimukseni loppuu. Ainakin näin nuorelle ihmiselle lähes 10 vuotta on pitkä aika olla töissä samassa työpaikassa. En ole edes ollut missään muualla koskaan. En tiedä, olenko reagoinut liian voimakkaasti tähän, mutta en voi mitään näille tunteilleni.
kuulostaa siltä, että sulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus. ota liittoon tai työsuojeluun yhteyttä. jos määräaikaisuus on laiton, olet vakituinen työntekijä.
Tekisi mieli kysyä liitosta. Mutta siellä taitaa pitää kiirettä tähän aikaan.
Tietenkin kysyt liitosta. Oli kiire tai ei, niin sitä varten sinä olet maksanut sinne jäsenmaksuja, jotta hädän tullen saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ihan järjettömän pahalta. Määräaikainen työni loppuu lomautuksen jälkeen. Olen ollut kuitenkin lähemmäs 10 vuotta töissä "vakituisesti" määräaikaisilla pätkillä ihan koko ajan. En ole ollut työttömänä välissä. Olen ollut aika pahasti stressaantunut pätkätöiden takia jo pidempään, olen jopa epäillyt olevani uupunut tai masentunut. Tämä oli viimeinen pisara jaksamisessani ja nyt olen itkenyt viikon putkeen. Pääsin tänään sängystä ylös kolmelta. Olen ihan lamaantunut.
Ahdistaa ihan järkyttävästi, ettei ole mitään turvaa, mihin palata lomautusten jälkeen. Olen myös tajunnut, miten huonossa asemassa määräaikainen on, vaikka olisi ollut "vakiokalustoa" melkein vuosikymmenen ajan. Minusta tuntuu kuin olisin saanut potkut, mutta työnantajalleni olen vain nimi paperissa. Lakkaan olemasta, kun sopimukseni loppuu. Ainakin näin nuorelle ihmiselle lähes 10 vuotta on pitkä aika olla töissä samassa työpaikassa. En ole edes ollut missään muualla koskaan. En tiedä, olenko reagoinut liian voimakkaasti tähän, mutta en voi mitään näille tunteilleni.
Oletko jonkun sijainen? Jos et niin sinua ei saa lomauttaa. Ota yhteys liittoosi.
Olen määräaikainen, pelkäsin irtisanomista, joten lyhyt lomautus ei oikeastaan nyt tunnu juuri miltään. Ja kun muutkin ovat samassa tilanteessa, se auttaa henkisesti asian käsittelemisessä.
Uuttahan tämä on, en ole koskaan ollut lomautettu tai työtön. Toisaalta en ole koskaan elänyt leveästi.
Katsellaan syksyllä uudelleen tilannetta.
Ihan ok, lomautusta on tiedossa kahdesta kolmeen viikkoa seuraavan kolmen kuukauden aikana. Tarkka pituus selvinnee huomenna, riippuu vähän tehtävästä. Luultavasti saa valita aika vapaasti mitkä viikot on pois, niin voi sijoittaa lomautukset sillai ettei lomapäiviä pala. Ei tule käytännössä takkiin, koska työmatkoihin ei pala rahaa. Tämmöstä tämä on yksityisellä sektorilla teollisuudessa. Kukaan ei tee töitäni poissaollessani eli jos tehtaalla tarvitaan minua, niin esimies peruu sitten loput lomautuspäivät.
4vkon lomautus touko-kesäkuussa ja sitä ennen ihan naurettavan vähän tunteja (olen osa-aikainen). Ensin itketti ja ahdisti, varsinkin kun huomasin että mun lomautus on pisin, muilla porukasta on 2 tai 3 vkoa.
HAH mutta sitten sisuunnuin ja päätin etten jää ruikuttamaan - nyt menen sitten lomautuksen ajaksi likeiselle mansikkatilalle töihin (sielläkin ollaan koronan takia pulassa kun halpatyövoima muilta mailta ei pääse Suomeen) Laskin että enhän mä hirmuisesti enemmän siellä tienaa kuin jos jäisin ansiosidonnaiselle, mutta onpahan ainakin jotain tekemistä, mulla iskisi mökkihöperyys jos oisin vaan 4vkoa kotona!
Minulla saattaa olla kesäkuu lomautusta ja ei kyllä haittaa..näin saisin käytännössä koko kesän vapaaksi ja ei tarvitsisi lastenkaan olla sitten hoidossa koko kesänä. Syksyllä kyllä työt taas jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta jatkaa määräaikaista määräaikaisen perään vuositolkulla. Tuo olisi pitänyt muuttaa vakipaikaksi jo vuosia sitten.
Määräaikaisen työsopimuksen jatkaminen uudella
Määräaikaista työsopimusta saadaan jatkaa uudella määräaikaisella sopimuksella vain perustellusta syystä, joka voi olla esimerkiksi uusi sijaisuus. Jos työnantajan työvoimantarve on arvioitavissa pysyväksi, jatkuvien määräaikaisten sopimusten tekeminen ja jatkaminen on kielletty.
https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/tyosopimus/maaraaikainen-tyosopimus
Keikkatyöt loppuivat. En ole edes lomautettu, vaan työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta jatkaa määräaikaista määräaikaisen perään vuositolkulla. Tuo olisi pitänyt muuttaa vakipaikaksi jo vuosia sitten.
Määräaikaisen työsopimuksen jatkaminen uudella
Määräaikaista työsopimusta saadaan jatkaa uudella määräaikaisella sopimuksella vain perustellusta syystä, joka voi olla esimerkiksi uusi sijaisuus. Jos työnantajan työvoimantarve on arvioitavissa pysyväksi, jatkuvien määräaikaisten sopimusten tekeminen ja jatkaminen on kielletty.
Määräaikaisesta toistaiseksi voimassaolevaksi
Jos työnantaja antaa työntekijän jatkaa työtään määräaikaisen sopimuksen päätyttyä, sopimus muuttuu tällöin toistaiseksi voimassa olevaksi. Sopimussuhteen hiljaisesti pidentyessä työehdot pysyvät ennallaan.
Jos työntekijä ja työnantaja ovat tehneet useita peräkkäisiä, keskeytymättömiä tai vain lyhyin keskeytyksin jatkuneita määräaikaisia työsopimuksia, työsuhteen katsotaan työsuhde-etuuksien (vuosiloman ansaitseminen, työsuhteen kestoon perustuvat palkkaetuudet jne.) määräytymisen kannalta jatkuneen yhdenjaksoisesti. Säännöstä on sovellettava silloinkin kun toisiaan seuraavien määräaikaisten työsopimusten tekemiseen on ollut työsopimuslain mukainen perusteltu syy.
Kamala tunnustaa, mutta tämä on mahtavaa. Vielä ainakin.
Säästössä on sen verran, että saa liiton rahoille jatketta. Vielä menee ihan lomafiiliksissä ilman sitä ahdistusta että asioita kertyy ja ne odottavat loman jälkeen.
Luultavasti kolme kuukautta lomautusta.
Ei työnteko ole koko elämä. Nauttikaa, raha on vain rahaa. Terveys on ykkönen.
t. Työtön jo toista vuotta
Olen tyytyväinen. Kuulun riskiryhmään, ja nyt voin eristäytyä kotiin. Lomautettuna saan ansiosidonnaista ja pärjään sillä. Palkatonta en olisi pystynyt ottamaan, eikä etätyö olisi ollut mahdollista.
Näitä joitain lukiessa ei voi muuta sanoa kuin että tsiisus, kai se sitten oli aikakin jo oppia kantapään kautta. Esim oman työsuhteen turvattomuus.
Kiitos kaikille, jotka ovat kommentoineet tuohon määräaikaisuusjuttuuni. Kävin lukemassa lisää liitonkin sivulta, ja tuntuu, ettei kaikki ole mennyt ihan oikein. Olen tässä sisuuntunut sen verran, että aion tosissani ottaa liittoon yhteyttä ja kysyä neuvoa. En enää tiedä itsekään, olenko jonkun sijainen vai sijaisen sijainen vai mikä minä olen milloinkin.
Voi olla, etten enää edes halua takaisin tuohon työpaikkaan, mutta aion selvittää asian joka tapauksessa.
Kiitos teille kaikille!
Tää on ihan parasta! Mies on vielä töissä ja mulla on säästöjä, ei lainaa.
Saa nukkua pitkään ja olen kuntoillut paljon. Sääkin on ollut upea! Toivon salaa ettei tarvisi palata enää ikinä töihin..
Lomautus tuli.. alkuun 90 päivää. Paska homma kun lentokentällä töissä.. Tuskin on töitä ennenkuin jonkunnäköinen lentoliikenne palaa.. ellei sitten firma mene konkurssiin.. :(
Onneksi laitoin n. 8kk ytk:lle liput ja laput niin hoituu nyt helpommin nämä pakolliset hakemukset, menee jo rutiinilla. Tulot tietenkin tippuu.. (kun miettii sitäkin miten töitä saisi kentällä paiskia kesäaikaan, rahaa tulisi ikkunoista ja ovista..) Onneksi miehellä työt jatkuu etänä, sai juuri palkankorotuksen jne.
Rahaa nyt ei tietenkään hirveästi kulu kun ei pääsekään minnekään, ei silti tunnu kivalle että mies joutuu maksamaan vielä isomman osan vuokrasta että minullakin jäisi edes jotain säästöön.
Ahdistaa elvetisti että olen erilainen kuin muut työlliset. Tulee painajaisia.
Mahtavalta. Työt jatkuvat aikaisintaan syksyllä. Pienensin veroprosenttia ja kun lähtee automaattinen ruokaveloitus ja muut maksut pois niin 100-200e jää vähemmän kk käteen. Aion myös mennä myöhemmin johonkin kriittisen alan paikkaan töihin. Nyt autan naapureita, vanhempia ja yrittäjiä ja hoidan kotia ja lasten kotikoulua. Emsimmäistä kertaa ikinä ei ole kiire minnekään. Lainaa ei ole ja rahat riittää hyvin kuten ennenkin.