Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millenniaalien kokouskäytännöt etänä...

Vierailija
03.04.2020 |

"Mä oisin niinku puheenjohtajana tässä."

:D

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubesta löytyy videoita joissa milleniaali pääministeri, silloinen Tampereen kaupunginvaltuuston pj johtaa erinomaisesti puhetta keski-ikäisten sekoillessa.

Näinpä. Oma suosikkini https://www.youtube.com/watch?v=KUBaOJBslXc

Vierailija
42/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut työn puolesta etäkokouksissa jo n. 15 vuoden ajan. Ei niissä ikinä valita mitään fakin ”puheenjohtajaa”, kirjanpitovastuu kyllä joskus. Eikä ne eroa fyysisistä palavereista yleensä mitenkään tältä osin. Ei yritysten sisäiset tai asiakaskokoukset ole mitään kaupunginvaltuuston kokouksia.

Pahimpia ja noloimpia perseilijöitä etäpalavereissa ovat yleensä keski-ikäiset naiset ja juniorit.

Hohhoijaa. Minä taas olen kokoustanut 18 vuoden ajan työurallani ja aina on ollut puheenjohtaja nimettynä, myös sihteeri. Oli kyse etä- tai lähikokouksesta.

Onko kyseessä Porvoon kaupunginvaltuuston kokoukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää ois niinku sellanen influensseri joka heittäis välillä kivoja täkyjä muille kokoustajille".

Pidettäiskö etähali?

Vierailija
44/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tää ois niinku sellanen influensseri joka heittäis välillä kivoja täkyjä muille kokoustajille".

Pidettäiskö etähali?

Voisix kaikki sit postaa linkediniin täst meiän kokouxest sit niiku hästägil #cooleinkokous niin saadaan näkyvyyttä ja voidaan infulenssoida niiku eixje?

Vierailija
45/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

"Minä olen puheenjohtaja ja päätän kuka puhuu ja milloin puhuu." - tämäkö?

Esim. "Minä toimin tämän kokouksen puheenjohtajana. Etenemme esityslistan mukaisesti. Pyydän, että annatte esittelijän puhua ensin asiansa loppuun. Sen jälkeen voitte pyytää puheenvuoroa viittaustoiminnolla. Kirsti, ole hyvä, voit aloittaa."

ap

:D :D

Eiköhän tämä riipu työpaikan yhteishengestä ja meiningistä. Meillä yliopistolla jos joku aloittaisi kokouksen noin, se olisi vitsi.

Meilläkin olisi kyllä naurunremakka taattu, jos joku aloittaisi noin kuin ap ehdottaa :)

Vierailija
46/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

Esim. "Minä toimin tämän kokouksen puheenjohtajana. Etenemme esityslistan mukaisesti. Pyydän, että annatte esittelijän puhua ensin asiansa loppuun. Sen jälkeen voitte pyytää puheenvuoroa viittaustoiminnolla. Kirsti, ole hyvä, voit aloittaa."

ap

Ai luoja, onneksi en ole kanssasi samassa työpaikassa. T: asiantuntija vuosimallia 1976

Jään aina miettimään, siksipä nyt kysyn, minkä asian tunnet?

Typerin ”titteli” minkä tiedän on asiantuntija.

Tulee mieleen selkainen turpa-jorma, kaikkien alojen asiantuntija.

Esimieheni kertoi, että m8nut lennetään, titteliksi tulee asiantuntija, sanoin, etten ota ylennystä vastaan jos tulee.

Olen nyt siis henkilöstöjohtaja.

Useimpien asiantuntijoiden tyo on sen verran niche-alalla, että sen oikean tittelin/tyonkuvan mainitseminen olisi alan ulkopuolisille täyin hepreaa. Yleensä se ei myoskään tarjoa yhtään mitään lisäinfoa keskusteluun, enintään vie sitä sivuraiteille. Esim. itse teen tyokseni (sori, ei ole suomenkielistä termistoä) MOM integrointia ISA-95 starndardin 2- ja 4 leveleille. Kertooko tämä nyt sulle jotain, vai olisiko sittenkin selkeämpää jos kerron olevani IT-alalla erikoisasiantuntija? 

Vierailija
47/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

ap

OK Boomer... Näin ei kyllä kukaan aloita palaveria muualla kuin 1950-luvun suomielokussa.

Ps. yleensä etäpalavereille ei kyllä erikseen tarvitse nimetä vetäjää, kun sen automaattisesti oletetaan olevan palaverin kutsuja.

Samaa mieltä ja sama kokemus jälkimmäisestä pointistasi. Taitaa x-sukupolven edustajalla olla itseltä kokoustaidot hukassa, ei niiltä milleniumeilta...

Eri

Aloituksessa millenniaali ei nimenomaan tiennyt tätä, vaan selitti aika huonosti, että hän vetää etäkokousta. "Niinku, oisin" voi luoja sentään.

Mun on vähän vaikea käsittää sun ongelmaa, jonka olet tässä nyt liittänyt koskemaan kokonaista sukupolvea. Joku yksi sun kollegoista siis avasi etäkokouksen mielestäsi liian epämuodollisesti? Tekikö hän muutakin väärin vai sujuiko kokous muilta osin hyvin? Olivatko muutkin milleniumit ihan surkeita ja onnistuitko kenties aiemman sukupolven edustajana pelastamaan tilanteen?

Eli: mitä väliä? Ja miksi yhden henkilön viestintätaidot on nyt liitetty kokonaisen sukupolven ongelmaksi? Tiedät takuulla, että kolme-nelikymppisissä on timanttisia kokousten vetäjiä sun muita hyviä puhujia.

En nyt tarkoittanut koko sukupolvea. Mutta aika usein millenniaaleissa on tuon aloituksen kaltaisia heikkoja puhujia ja puhe vilisee "niinku, siis, ööö" ja konditionaaleja. Avaus ei sinänsä ollut epämuodollinen, vain huonosti muotoiltu. Kokous meni muuten ihan ok.

ap

Tuo niinkuttelu on rasittavaa. Olen innokas ylen aamun katsoja, aina kun siellä on nuorehko (milleniaali?) tai/ja joku nk. taiteilija niinkutus on hirveää ja nuoret naiset narisee niin että töllö on suljettava.

Vierailija
48/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos, olen syntynyt 1979 ja siten sukupolvi X:ää.

Voin siis aloittaa kokouksen, etänä tai ei:

Terve kaikille, mä johdan tänään kokousta.

Aloitetaan Kirstin esittelyllä ja muut on hiljaa.

Vedätko siis kokousta päiväkodissa, vai miksi ihmeessä kuvittelet että osallistujia pitäisi erikseen kehoittaa olemaan hiljaa kun joku puhuu? Juuri tuollainen auktoritäärinen, holhoava asenne on sitä boomer-asennetta. 

Sana, jota haet on autoritäärinen.

Ilmeisesti sille holhoavalle asenteelle on tilausta.

Vierailija
49/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

ap

Ai luoja, onneksi en ole kanssasi samassa työpaikassa. T: asiantuntija vuosimallia 1976

Esimieheni kertoi, että m8nut lennetään, titteliksi tulee asiantuntija, sanoin, etten ota ylennystä vastaan jos tulee.

Useimpien asiantuntijoiden tyo on sen verran niche-alalla, että sen oikean tittelin/tyonkuvan mainitseminen olisi alan ulkopuolisille täyin hepreaa. Yleensä se ei myoskään tarjoa yhtään mitään lisäinfoa keskusteluun, enintään vie sitä sivuraiteille. Esim. itse teen tyokseni (sori, ei ole suomenkielistä termistoä) MOM integrointia ISA-95 starndardin 2- ja 4 leveleille. Kertooko tämä nyt sulle jotain, vai olisiko sittenkin selkeämpää jos kerron olevani IT-alalla erikoisasiantuntija? 

Eikös tuo liity tuotantotalouden standardeihin ja tiedonsiirtoon.

Vierailija
50/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "niinku öö siis..." -puhetyyli on heikkoa milleniaalipuhetta ja myös aiemmin esitetty jämäkämpi "minä toimin puheenjohtajana, edetään esityslistan mukaisestai, aloitetaan..." ei sekään kelpaa, niin kertokaa arvon asiantuntijat, että miten puhutaan ja esitetään teidän mielestänne oikein?

Vierailija
51/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on ihan kuin mikä tahansa hetki jolloin keskustellaan. Yleensä se jolla on eniten vastuuta ”vähän niinku” johtaa kokousta. Jos tällaista henkilöä ei ole paikalla niin joku muu luontevasti omaksuu sen roolin.

Vierailija
52/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Eikö ole aivan päivänselvää, että kutsuja vetää tapaamista? Miksi se pitää erikseen sanoa?

T. Aito milleniaali vm -90.

Samaa ihmettelen. Samoin ihan päivänselvää on myös se, että jos joku puhuu, niin toiset ei puhu samaan aikaan päälle. Ihmettelen että minkäikäisiä pitää erikseen pyytää olemaan hiljaa toisten puheenvuorojen aikana.

t. -89

Vierailija
53/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan etäkokoukset paukuttamalla nuijaa pöytään pari kertaa. Joskus menee kolmaskin kun unohdan avata mikrofonin. Sen jälkeen annan muille luvan istua ja käännän kameran kohti fläppitaulua jotta kaikki näkevät käsiteltävät asiat. Siitä se kokous lähtee rullaamaan luontevasti ja tehokkaasti.

Vierailija
54/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

ap

Eikös tuo liity tuotantotalouden standardeihin ja tiedonsiirtoon.

Yhtä paljon kuin ihotautien erikoislääkärin ammatti liittyy elimiin ja potilastietolakiin. Eli periaatteessa heität ilmaan sanoja jotka etäisesti liittyvät alaan, kyllä, mutta itse tyostä ne eivät kerro mitään, ja kun puheenaihe on ihan eri kuin esim. näiden alojen tyo, ei tuo mitään lisäarvoa käyttää jotain tarkempaa kuvausta kuin "asiantuntija".

Vierailija
55/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

ap

OK Boomer... Näin ei kyllä kukaan aloita palaveria muualla kuin 1950-luvun suomielokussa.

Ps. yleensä etäpalavereille ei kyllä erikseen tarvitse nimetä vetäjää, kun sen automaattisesti oletetaan olevan palaverin kutsuja.

Samaa mieltä ja sama kokemus jälkimmäisestä pointistasi. Taitaa x-sukupolven edustajalla olla itseltä kokoustaidot hukassa, ei niiltä milleniumeilta...

Eri

Aloituksessa millenniaali ei nimenomaan tiennyt tätä, vaan selitti aika huonosti, että hän vetää etäkokousta. "Niinku, oisin" voi luoja sentään.

Voi kauhistuksen kanahäkki sentään! Tuohan on vallan pöyristyttävää!

Siis tuo Teidän tapanne solvata toisia ihmisiä heidän selkänsä takana, jolloin he eivät voi edes puolustautua loukkauksianne vastaan. Tunnette selvästi ylemmyydentuntoa ja luulette olevanne parempi kuin toiset kuvittelemienne ylivoimaisten verbaalisten taitojen takia. Valitettavasti minun on kuitenkin kerrottava Teille, arvoisa AP, että olette antaneet itsestänne varsin vastenmielisen ja ammattitaidottoman kuvan, sillä taitava ammattilainen kykenee työskentelemään kaikkien kanssa ilman tarvetta mustamaalata työtovereitaan.

Ystävällisesti,

Millenniaali

Vierailija
56/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkokouksissa tulee ehkä pakostikin alussa sellaista epämuodollista mutinaa ja muuta kun varmistetaan että onko kaikki paikalla ja kuuluuko kaikille. Olettaisin tuon "jos mä vähän niin kuin toimin sit puheenjohtajana" olleen sellaista henkilön omaa pohdintaa, että ap:n kokouksen vetäjä on valmistautunut esim. jakamaan näyttöään tms. tekemään jotain vastaavaa managerointia kokouksen sujumiseksi. En ottaisi noin vakavasti saatika tekisi pidemmällä vietyjä johtopäätöksiä kokonaisen sukupolven kokoustaidoista. EIkö ap ole ennen missään kokouksissa törmännyt milleniaaleihin.  

Vierailija
57/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan etäkokoukset paukuttamalla nuijaa pöytään pari kertaa. Joskus menee kolmaskin kun unohdan avata mikrofonin. Sen jälkeen annan muille luvan istua ja käännän kameran kohti fläppitaulua jotta kaikki näkevät käsiteltävät asiat. Siitä se kokous lähtee rullaamaan luontevasti ja tehokkaasti.

Puheenjohtaja! *nousee seisomaan* Ehdotan, että suoritetaan kokouksen nimenhuuto ennen kameran kääntämistä fläppitaululle.

Vierailija
58/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapa olisi parempi?

ap

Buahhahhaaaa :D:D Meillä ei minkäänikäiset työntekijät ei ole näin paskantärkeinä jossain teams-palaverissa :D Kiinnostaa kyllä että minkä ikäisten kanssa ap tekee töitä, kun pitää erikseen pyytää olemaan hiljaa sen aikaa kun vuorossa oleva puhuja on saanut sanottua asiansa.

Ne millenniaalit tykkäävät puhua päälle. Etenkin etäkokouksessa tämä on ärsyttävää.

Vierailija
59/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut työn puolesta etäkokouksissa jo n. 15 vuoden ajan. Ei niissä ikinä valita mitään fakin ”puheenjohtajaa”, kirjanpitovastuu kyllä joskus. Eikä ne eroa fyysisistä palavereista yleensä mitenkään tältä osin. Ei yritysten sisäiset tai asiakaskokoukset ole mitään kaupunginvaltuuston kokouksia.

Pahimpia ja noloimpia perseilijöitä etäpalavereissa ovat yleensä keski-ikäiset naiset ja juniorit.

Hohhoijaa. Minä taas olen kokoustanut 18 vuoden ajan työurallani ja aina on ollut puheenjohtaja nimettynä, myös sihteeri. Oli kyse etä- tai lähikokouksesta.

Onko kyseessä Porvoon kaupunginvaltuuston kokoukset?

Onko teillä Porvoossa osattu valita kaupunginvaltuusto?

Vierailija
60/62 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "niinku öö siis..." -puhetyyli on heikkoa milleniaalipuhetta ja myös aiemmin esitetty jämäkämpi "minä toimin puheenjohtajana, edetään esityslistan mukaisestai, aloitetaan..." ei sekään kelpaa, niin kertokaa arvon asiantuntijat, että miten puhutaan ja esitetään teidän mielestänne oikein?

Silloin, kun päätetään oikeista asioista, niin tuo jälkimmäinen on hyvä tapa. Epämuodollinen sopii sitten vaikka tyhy-päivän päättämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä