YLE: Nuoret naiset ja nuoret miehet ovat eri asemassa työmarkkinoilla. Mitä ajatuksia tämä herättää?
https://yle.fi/uutiset/3-11255990
Perinteinen perhemalli, jossa nainen hoitaa perheen ja lapset, on iso syy siihen, miksi miesten ja naisten urat etenevät eri tahdilla.
Esimerkiksi
- 25-34-vuotiaista miehistä 72 prosenttia on vakitöissä kun 25-34-vuotiaista naisista vain 55 prosenttia.
- Nuorten naisten työmarkkina-asema on selkeästi epävakaampi kuin miesten.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia herättää? No lähinnä että taas on laadittu ns. nollatutkimus toteamaan ihan itsestäänselvän asian. Poliittiset työkalut ovat jo olemassa, SDP aikoo koronan jälkeen tehdä tähän liittyviä uudistuksia.
Näitä "nollatutkimuksia" tarvitaan, jotta itsestäänselvyyksiä ei voida kiistää ja vedota todisteiden puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, että nainen jää kotiin kasvattamaan lapsia ja mies käy töissä? Lasten kasvattaminen on yhteiskunnan tärkeimpiä tehtäviä, ja monet naiset ovat onnellisimpia, kun saavat olla lastensa kanssa. Nykyinen myrkyllinen feminismi yrittää syöttää naisille harhakuvia, että nainen olisi onnellinen uraputkessa, mikä ei pidä paikkaansa.
Myrkyllinen patriarkaatti on aivopessyt sinut siihen, että paskavaippojen vaihtaminen on se onni ja autuus.
Ja tuosta lapsiasiasta sanoisin, että itse olen aina alleviivannut lapsettomuutta ja sitä, että lapsia ei tule.
Tästä on ollut etua, enkä ole koskaan kokenut, että minua olisi sukupuolen vuoksi töissä väheksytty.
Entinen pomo, mies vieläpä, sanoi palkanneensa mut koska olen nainen!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, että nainen jää kotiin kasvattamaan lapsia ja mies käy töissä? Lasten kasvattaminen on yhteiskunnan tärkeimpiä tehtäviä, ja monet naiset ovat onnellisimpia, kun saavat olla lastensa kanssa. Nykyinen myrkyllinen feminismi yrittää syöttää naisille harhakuvia, että nainen olisi onnellinen uraputkessa, mikä ei pidä paikkaansa.
Myrkyllinen patriarkaatti on aivopessyt sinut siihen, että paskavaippojen vaihtaminen on se onni ja autuus.
Myrkyllinen feminismi on aivopessyt sinut. Näet lasten kasvattamisen vain taakkana.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tämä on ollut tiedossa vuosikymmeniä ja asiasta on puhuttu vuosikymmeniä eikä mitään ikinä tapahdu. On esim. kiellettyä kysyä perheestä työhaastattelussa, mutta KUN naiselta sitä kysytään asialle ei voi tehdä mitään. Sanotaan vain: "voivoi, työnanataja tekee väärin".
On minultakin kysytty perheen perustamisesta joka haastattelussa. Joskus kierrellen, joskus on paukautettu ihan suoraan että aionko hankkia lapsia. Joo, tiedetään. Tuollaiseen työpaikkaan ei kannatakaan mennä. Mutta kun ei ole vaihtoehtoa!
Minulta on myös kysytty haastatteluissa joko suoraan tai epäsuorasti perhetilanteesta, lapsihaaveista yms. Kerran kysyttiin jopa, että kai nyt on ura tärkeämpi kuin perhe ja ettei lapsi vielä aleta hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on luonnollista. Miehille pitää maksaa niin hyvää palkkaa, että vaimo voi olla vähän aikaa kotona lasten kanssa rauhassa. Tämä on epämuodikas ajatus mutta oman elämän kokemus puoltaa sitä. Ja sitten pitäisi olla mahdollisuus osa-aika töihin. Ei kävisi perhe-elämä liian kuormittavaksi.
Jotta tässä olisi edes etäisesti jotain järkeä ja oikeudenmukaisuutta, pitäisi sen rahan mennä suoraan vaimolle, eikä miehen palkan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myrkyllinen feminismi on aivopessyt sinut. Näet lasten kasvattamisen vain taakkana.
Tuntuu olevan taakka myös miehille, kun eivät siihen halua osallistua.
Tämä loppuu vain, kun miesten ja naisten käyttäytyminen tyomarkkinoilla on yhteneväistä. Ts. lisääntyminen vaikuttaa molempiin yhtä lailla. Juuri tämän vuoksi kaiken maailman perhevapaat pitäisi minimoida, ja pakottaa jakamaan ne tasan vanhempien kesken. Myos raskausaikaiset poissaolot eivät saa kaatua tyonantajan niskaan millään lailla, eli ne pitäisi olla ihan palkattomia (sairauspäivissä on aina omavastuu, eli muutaman päivän poissaoloista TA ei saa mitään korvausta). Voi kuulostaa rankalta, mutta vasta kun TA:n näkokulmasta naisten palkkaaminen ei ole isompi riski kuin miesten, ovat sukupuolet samalla viivalla. Esim. itse asun alankomaissa, jossa äitiys- JA vanhempainvapaa on noin 4kk. Sukupuolten välinen ero esim. määräaikaisissa tyosuhteissa on huomattavasti suomea pienempi, koska ei ole vaarana että tuore mamma jää 3 vuodeksi kotiin.
Toisaalta isotissinen nainen työllistyy huomattavasti helpommin kuin isotissinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun siellä on nuoria naisia päättämässä, niin ehkäpä he järkkäisivät naisille eläkettä lastenhoitovuosistakin? Asioita voidaan muuttaa. Pitää hyväksyä se, että naiset tarvitsevat vähän enemmän joustoa näissä asioissa ja muuttaa rakenteita perhemyönteisimmiksi.
Entä jos sitä työpaikkaa ei edes saa työantajien asenteiden vuoksi? Ei siinä eläkket lapsenhoitoajasta auta. Entä jos ei edes voi saada lapsia tai ei halua lapsia, asenteista käsii kuitenkin.
Entä jos aloitettaisiin nyt jostakin? Miten olisi esim. palauttaa takaisin perheverotus?
Kaffepulla kirjoitti:
Ja tuosta lapsiasiasta sanoisin, että itse olen aina alleviivannut lapsettomuutta ja sitä, että lapsia ei tule.
Tästä on ollut etua, enkä ole koskaan kokenut, että minua olisi sukupuolen vuoksi töissä väheksytty.
Entinen pomo, mies vieläpä, sanoi palkanneensa mut koska olen nainen!
Monet ei edes kutsu haastatteluun sillä perusteella, että on nainen.
Harvemmin miehiltä kysytään, että aiotko hankkia lapsia. Kyllä ne lapset on yhtälailla miehen kuin naisen. Naiset vaan tuntuvat kärsivän.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on muokannut miehen ja naisen keskimäärin erilaiseksi. Toki poikkeuksia on.
Juu erilaisia ollaan.
Olen aina ihmetellyt, miksi naiset vänkäävät niitä lapsia, kun niiden hankkiminen on ihan paska diili ja omaan jalkaan ampumista.
Miehet eivät ole niin tyhmiä, että uhraisivat rahansa ja toimeentulonsa kotiin jäämällä. Ellei ole joku ihan totaali ammattilaispummi-luuseri elämäntapahippi, joka verhoaa työttömyytensä ”koti-isyyteen”.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut että lasten kasvattamisessa olisi jotain pahaa. Tämän aloituksen pointti on se, että molempien vanhempien pitäisi osallistua siihen tasapuolisesti.
Pitäisi vertailla myös saman alan sisällä.
Kysehän on sanalla sanoen syrjinnästä sukupuolen perusteella ja se on laitonta.
Monet naiset ei enää edes hanki lapsia, jos pitää valita työn ja perheen välillä. Ja jos Suomessa ei kelpaa työmarkkinoilla naisena, jossain muualla kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sinusta niin kivaa, miksi et itse jäisi kotiin hoitamaan lapsia?
Eikö se ole ihan riittävää että palkaksi saat kotihoidontuen 300€/kk?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on muokannut miehen ja naisen keskimäärin erilaiseksi. Toki poikkeuksia on.
Juu erilaisia ollaan.
Olen aina ihmetellyt, miksi naiset vänkäävät niitä lapsia, kun niiden hankkiminen on ihan paska diili ja omaan jalkaan ampumista.
Miehet eivät ole niin tyhmiä, että uhraisivat rahansa ja toimeentulonsa kotiin jäämällä. Ellei ole joku ihan totaali ammattilaispummi-luuseri elämäntapahippi, joka verhoaa työttömyytensä ”koti-isyyteen”.
Surullista, jos omista lapsistaan vastuuta kantava mies on mielestäsi joku "ammattilaispummi-luuseri".
Naisilla on enemmän oikeuksia lisääntymisen suhteen, mm. enemmän ehkäisyvaihtoehtoja, aborttioikeus, sekä he ylipäätään saavat seksiä helpommin, joten minusta on kohtuullista, että sitten kun naiset omien valintojensa vuoksi jäävät työelämässä jälkeen, niin niin tämä hyväksytään ruikuttamatta ja uhriutumatta.
Olen siilitukkainen lesbo ja koska käyttäydyn muutenkin kuin mies ja haluan uraputkeen, niin oletan myös heteronaisten haluavan. Oksettaa tämä miesten ylivalta, kostoksi aion vilauttaa nänniäni Linnan juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun siellä on nuoria naisia päättämässä, niin ehkäpä he järkkäisivät naisille eläkettä lastenhoitovuosistakin? Asioita voidaan muuttaa. Pitää hyväksyä se, että naiset tarvitsevat vähän enemmän joustoa näissä asioissa ja muuttaa rakenteita perhemyönteisimmiksi.
Entä jos sitä työpaikkaa ei edes saa työantajien asenteiden vuoksi? Ei siinä eläkket lapsenhoitoajasta auta. Entä jos ei edes voi saada lapsia tai ei halua lapsia, asenteista käsii kuitenkin.
Entä jos aloitettaisiin nyt jostakin? Miten olisi esim. palauttaa takaisin perheverotus?
Perhevapaauudistus pitäisi saada. Se malli olisi hyvä, jossa molemmat vanhemmat saisivat oman 6kk vapaan ja sitten olisi ylimääräinen 6kk vapaa jonka vanhemmat voisivat jakaa keskenään.
Kohtu eriarvoistaa, vaikka ei tietenkään saisi