Oletko valmis siihen että nämä poikkeusolot jatkuu yli syksyn?
Analyysien. Mukaan vie kuusi kuukautta ennen kuin kriisi helpottaa Suomessa ja valmouslaista aiotaan luopua vasta sitten kun saadaan rokote koronaan ja ylo 60% suomalaisista on rokotettu. Koulut, kirjastot, kahvilat, ravintolat, kampaajat ja vaate kaupat pysyvät kiinni siihen asti. On siis hyvä luoda ja kehittää selviytymissuunitelma pärjätä eristyksissä koko sen ajan.
Kommentit (89)
Olen vakuuttunut että jatkuu ainakin syksyyn. Ihan ok.
Ei rajoutuksia rokotuksiin saakka venytetä vaan kunnes tartunnat aökaa laskea.
Kesällä vapautuu yleisötilaisuudet ja ravintolat.
Matkustelu toivottavasti myös.
Koulut aukeaa syksyllä.
Uusimaa heti tämän nykyisen päätöksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tää aiheuttaa pientä epämukavuutta, mutta ei mitään sellaista minkä kanssa ei pystyisi elämään. Olen ollut henkisesti varautunut pitkään poikkeusjaksoon, jo jonkin aikaa.
Uudet määräykset ei haittaa ollenkaan, koska olen fiksuna ihmisenä noudattanut ohjeistustakin sekä oman, että muiden edun takia. Mun omatunto ei antais anteeksi jos olisin tuolla pyörinyt kuten ennenkin, sairastunut ja tajunnut levittäneeni sitä jo hyvän aikaa. Jos siinä vaiheessa sairaalat olis jo liiankin täynnä ja ihmisiä alkais kuolla hoidon puutteeseen, niin se vaivaisi todella rankasti. Ihmetyttää kyllä miten toisia ei näytä yhtään vaivaavan moinen ajatus. Että se oma hupi on tärkeämpi kuin toisen henki. Oisko ne menneet yökerhoihin, tai leikkipuistoihin lapsineen jos sinne mennäkseen ois pitänyt ensin nykästä jonkun hengityskoneesta töpseli irti? Ehkä ois? Kyllähän tommonen suhtautumistapa osoittaa melkoisen psykopaattista narsismia.
Kaikki ihmiset eivät ole yhtä alttiita hysteriaan.
Vois olla vaikka pysyvä järjestely, ei nämä poikkeuslait ole muuttanut normiarkeani mitenkään.
Ei vaikuta minuun, ihan normaalisti olen käynyt töissä nytkin joka päivä ja töiden määrä vain kasvaa. Vaatteeni olen ostanut netistä jo vuosikaudet ja kampaajaa en tarvitse. Ruokani haen lähikaupasta, kuten aina. Kavereiden kanssa voi skypettää.
Ainoa mitä oikeastaan kaipaan, on leffateatteri ja kulttuuritapahtumat, niitä ei pysty korvaamaan oikein millään (jokin netflix ei todellakaan ole sama asia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää aiheuttaa pientä epämukavuutta, mutta ei mitään sellaista minkä kanssa ei pystyisi elämään. Olen ollut henkisesti varautunut pitkään poikkeusjaksoon, jo jonkin aikaa.
Uudet määräykset ei haittaa ollenkaan, koska olen fiksuna ihmisenä noudattanut ohjeistustakin sekä oman, että muiden edun takia. Mun omatunto ei antais anteeksi jos olisin tuolla pyörinyt kuten ennenkin, sairastunut ja tajunnut levittäneeni sitä jo hyvän aikaa. Jos siinä vaiheessa sairaalat olis jo liiankin täynnä ja ihmisiä alkais kuolla hoidon puutteeseen, niin se vaivaisi todella rankasti. Ihmetyttää kyllä miten toisia ei näytä yhtään vaivaavan moinen ajatus. Että se oma hupi on tärkeämpi kuin toisen henki. Oisko ne menneet yökerhoihin, tai leikkipuistoihin lapsineen jos sinne mennäkseen ois pitänyt ensin nykästä jonkun hengityskoneesta töpseli irti? Ehkä ois? Kyllähän tommonen suhtautumistapa osoittaa melkoisen psykopaattista narsismia.
Joo ei ole niin. Sun kaltaiset denialistit on aiheuttaneet ympäri Eurooppaakin melkoisen karmean tilanteen. Ootko katsonut uutisia ollenkaan? Ei haluttu noudattaa rajoituksia, koska turhaa hössötystä. Nyt sitten ihmisiä kuolee massoittain kun ei riitä hoitoa. Tietty sä sanoisit siihenkin että ihme hysteriaa, koska heikot sortuu elontiellä ja sitä rataa. Jalostetaan ro*ua ja muuta paskaa?
Hysteria on kova!
Minullahan tämä eristys alkoi jo 25 vuotta sitten ja jatkuu siihen asti kun kupsahdan. Että syksy, talvi tai kesä, ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole niin. Sun kaltaiset denialistit on aiheuttaneet ympäri Eurooppaakin melkoisen karmean tilanteen. Ootko katsonut uutisia ollenkaan? Ei haluttu noudattaa rajoituksia, koska turhaa hössötystä. Nyt sitten ihmisiä kuolee massoittain kun ei riitä hoitoa. Tietty sä sanoisit siihenkin että ihme hysteriaa, koska heikot sortuu elontiellä ja sitä rataa. Jalostetaan ro*ua ja muuta paskaa?
Eilen tuli thl:n tietopaketti noista rajoituksista. Niissä ei kielletty elämästä, vaan ihmisiä saa tavata edelleen, kunhan pitää turvavälin. Tämän palstan hysteriaa ei todellakaan oltu sisällytetty virallisiin ohjeisiin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatku niin pitkään, kenelläkään ei ole varaa sellaiseen tilanteeseen. Eikä haluakaan. Eikä siihen ole todellista tarvetta, jos nyt vaan osataan olla tämä kevät ja alkukesä nätisti.
On olemassa kaksi vaihtoehtoa. Nopea vaihtoehto ja hidas. Nopea vaihtoehto on että 0ei rajoiteta mitään vaan taudin anneta0 taudin levitä itsestään jolloin tilanne on ohi noin 3 kuukaudessa. Ja hidas vaihtoehto että ihmisten vapaa-aikaa, tpimintaa ja liikkuvuutta rajoitetaan jotta estetään uusien tartuntojen syntyminen jolloin tilanne on ohin vasta 6-12 kuukaudessa. Suomessa valittiin tämä hitaampi tie.
Muuten totta, mutta miten kuvittelet tilanteen olevan nykyisellä tahdilla ohi 6-12 kuukaudessa. Nyt tartuntoja 1500 kappaletta. Ilman diagnoosia ehkä 20 kertainen määrä, eli 30 000. Nyt on sairastettu kuukausi. Tällä tahdilla 60% kansasta on sairastanut taudin 110 kuukaudessa, eli yhdeksässä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kerron sinulle valitettavan uutisen: Vain muutama harva yksittäistapaus muuttaa ajatus- ja elintapojaan tämän pandemian ja poikkeusolojen myötä. Edelleen suurin osa ihmisistä säilyy itsekkäinä minä-minä persoonina, jotka kuola valuen ja hullun kiilto silmissä odottavat ensimmäistä lentoa ulkomaille lomalle.
Toisten kuolema ei merkitse heille mitään, ei yhtään mitään.
-eri
Luulen, että keksin itse rokotteen juhannuksen tienoilla jos tilanne jatkuu muuttumattomana ja kökin kotona perheen kanssa ilman mitään huvituksia siihen asti.
En usko, että nämä nykyiset rajoitukset jatkuvat alkukesää kauemmas. Joitain rajoituksia voidaan purkaa jo ennen sitä.
Ei tule kestämään syksyyn asti millään. Ei Suomen taloudella ole siihen mitään varaa eikä hoitajia tai lääkäreitäkään voi pitää pakolla töissä kuin 2-4 viikkoa. Pitkällä aikavälillä nykyiseen meininkiin ei tule riittämään resurssit millään. Tämä alku vaan hoidetaan näin, jotta epidemia pitkittyy
Muutoin olen, mutta pojantytärtäni on mieletön ikävä. Ja perheeseen tulee vauva kesän alussa, en pääse näkemään häntä, ja muutoinkin on pelko miten nuo pienet selviää.
Luulen, että kestää ihan maksimissaan kesäkuulle. Uudenmaan eristys puretaan todennäköisesti jo tässä kuussa. Syksylle asti ei yksinkertaisesti ole varaa.
Kun tämä pogromien linja kerran on valittu, siitä on hankala päästä nopeasti pois.
Hyvinkin voi kestää syksyyn - kiellot kun hidastavat taudin etenemistä. Ruotsi pääsee nopeammin normaaliarkeen koska ei lähtenyt rajoitusten tielle.
Rajut toimet Kiinassa koska toinen aalto voi pamahtaa päälle: https://www.scmp.com/news/china/society/article/3078192/police-cast-wid…
En ole. Mutta jos niin käy, niin sitten eletään sen mukaan.
Henkilökohtaisen elämäni kannalta ei olisi ongelma. Työni jatkuvat, puolison sivutulot ovat katkolla mutta se ei kaada hänen talouttaan. Teen mielelläni etätyötä, jää enemmän aikaa kotijuttuihin. Puutarhassa riittää kyllä tekemistä ja laiturilta pääsee uimaan, jos tulee lämmin kesä. Haetaan kaupasta ruokaa ja kasvimaalta yrttejä ja salaattia ja grillaillaan ja nautitaan kesästä. Ystäviäkin voidaan kutsua käymään, voivat majoittua piharakennuksessa ja tavataan vain ulkona.
Sinne saakka poikkeusolot eivät kuitenkaan jatku vaan toukokuun puolivälissä aletaan palata normaaliin.