papa raskausaikana?
Voiko papakokeen ottaa raskausaikana?
Hiffasin just, että viimeisestä papasta alkaa jo olla aikaa...
- tiklu rv. ?
Kommentit (7)
Mulla otetaan sitten vasta raskauden jälkeen, koska niin haluan. Aikaa ed. papasta on mutta kyllä se nyt vielä yhden raskauden ajan jaksaa odottaa.
En uskalla ottaa ylimääräisiä riskejä, papan koen sellaiseksi jos se tehdään raskauden aikana. Varmaa tietoa sen turvallisuudesta ei tietääkseni ole joten pelaan varman päälle. Raskausaikana ei mitään sellaisia tutkimuksia mitkä voi tehdä raskauden jälkeen. :D Eiköhän mun kanta tähän jo tullut vähän liiankin hyvin sepustettua :D Nyt jatkamaan unia kun nälkä on sammutettu.
Swehina rv 20+5
joissakin haroissa tapauksissa aiheuttaa keskenmenon.
Joillekkin on niinkin käynyt vaikka se harvinaista onkin.
Joten itselleni sitä ei tehdä ennenkuin synnytyksen sun muut ovat ohi.
aina rv 20 saakka. Näin minulle kertoi Kätilöopiston snnytyslääkäri kun asiaa kysyin. Sanoi myös, että on ihan turvallinen eikä aiheuta keskenmenoriskiä.
Itselläni tuli kutsu joukkotarkastukseen, koska täytän tänä vuonna 30v mutta tuo rv 20 oli mennyt jo yli, joten jätän myöhempään aikaan. Siinä on myös joku aikaraja kuinka pian synnytyksen jälkeen voidaan ottaa, mutten muista nyt tähän hätään :)
Mayella rv 27
vaikka ehkä itse jättäisin väliin. Siinä kun on muistaakseni 3 vaihetta ja yksi niistä on jonkunlaisella harjalla näyte kohdunkaulalta(?), joka raskausaikana otetaankin sitten hellävaraisemmin pumpulipuikolla.
sen kerkiää ihan hyvin sitten kun on synnyttänyt.
itselläni oli ihan syytäkin ottaa (solumuutoksia ollut vähän aikaa sitten) ja erikoislääkäri mulle sanoi että ei oteta. vaikka se yleisesti ottaen turvallista on niin silti siinä härkitään sitä kohdunsuuta.
mul otettiin papa kun en viel ees tienny raskaudesta ja siitä aiheutu keskenmeno...sitä vaarallisempaa mitä pidemmällä raskaus on joten suna ootelisin siihe asti ku pikkunen on syntyny
Mä oon ymmärtänyt niin, että ei oteta jos ei ole tarvis, mutta jos ois muutenkin sen aika niin otetaan. Mulla otettiin eka neuvolalääkärikäynnillä, mutta mun tapauksessa olikin aika jo ottaa ja mulla on ollut aiemmin pari vuotta sitten solumuutos, joten saattoi vaikuttaa asiaan. Mulle lääkäri sanoi, että se on täysin turvallista. Ettei Suomessa sitä otettaisi, jos siinä voisi olla jotain vaaraa. Mun kohdalla kaikki meni ok. Kaverilla otettiin ja vuoti verta sen jälkeen pari päivää, josta tietenkin panikoi, mutta näytteenoton jälkeinen vuoto kuuluu kuulemma joidenkin kohdalla asiaan. Mutta voi siis ottaa myös raskausaikana. Sitä en tiedä pitääkö ottaa silloin alkuvaiheessa vai voiko ottaa myöhemminkin.
MollyJii rv 21+6