Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se mitä en uskalla ääneen sanoa (koronasta)

Vierailija
02.04.2020 |

Siksi en uskalla, että mua pidettäisiin sydämettömänä kusipäänä, mitä en ole. Olen vain realisti:
Korona on saanut aivan naurettavat mittasuhteet. Tähän mennessä, tänä vuonna pelkästään Suomessa on kuollut 500 ihmistä kausi-influenssaan. Kukaan ei puhu näistä kuolemista. Nämä, ketkä ovat kuolleet nyt koronaan, olisivat kuolleet hyvin todennäköisesti myös kausi-influenssaan tai noroon ja mitä näitä on.
Olen itse myös riskiryhmää, enkä pelkää. Olen jo vuosia sitten sisäistänyt että virustaudit ovat minulle riski. Korona ei eroa millään tavalla influenssasta.

Lakatkaa nyt hyvät ihmiset lietsomasta paniikkia. Pelkää käsiä ja ymmärtäkää, että 80% ihmisistä sairastaa taudin lievänä. Eihän se varmasti kiva tauti ole, mutta sinulla, ei-riskiryhmäläinen, on alle 1% riski kuolla siihen.

Ja jos olet huolissasi läheisistä vanhuksista, olethan myös aiempina vuosina ollut yhtä huolissasi siitä, sairastuvatko he influenssaan?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

"Low cholesterol-- fatal --- covid 19"

Löytyykö videoita aiheesta?

Sori, kirjasin kirjotusvirheen:--(

https://www.researchgate.net/publication/8996987_High_cholesterol_may_p…

Vierailija
82/91 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolisi normaalisti noin 54 000 ihmistä vuodessa. Paljonko koronakuolemia lopulta tuleekaan, niin tuohon lukemaan voi verrata.

Vähän reilu 300 eli reippassti alle prosentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmään kuuluva n26 kirjoitti:

Ajattelin ennen kuten AP, kunnes sain todenäköisesti koronasta johtuvia jälkioireita. Sydämentykytystä, rytmihäiriöitä ja yllättäen puhjennut atooppinen ihottuma kasvoissa ja käsissä. Yhdestäkään näistä en ollut kärsinyt koskaan ennen eikä oireisiin ole löytynyt mitään selitystä verikokeista ja sydänfilmeistä huolimatta. Toisinaan pulssi vain kohoaa selittämättömästi. (Terveyskeskuksessa määrättiin verikokeisiin ja annettiin propral resepti. Kun verikokeissa ja sydänfilmissä ei näkynyt mitään poikkeavaa, asiaa ei tutkittu sen enempää vaikka pulssini oli välillä yli 100 ilman mitään ilmeistä syytä.) Lisäksi olin pitkään niin väsynyt että hyvä jos jaksoin välillä istua, vaikka muuten olin terve. Onneksi oireet ovat nyt helpottaneet huomattavasti.

En ole sairastanut kuin flunssan, joka pahimmillaankin vain väsytti tavallista enemmän ja nosti pienen kuumeen. Lisäksi kärsin vatsavaivoista. Mitään yskää ei ollut. En ole käynyt missään testeissä, mutta epäilen vahvasti, että tämä flunssa olikin korona. Lähipiirissäni oli sairastuneita.

Jälkioireet alkoivat vasta monta viikkoa flunssan jälkeen ja jatkuivat yli kuukauden. 

En tietenkään voi olla varma, että tämä oli juuri korona koska, kuten mainitsin, en ole käynyt missään testeissä joten tiedä häntä. Jokatapauksessa nämä yllättäen ilmestyneet, selittämättömät oireet ovat nyt lieventyneet lähes olemattomiksi ja jaksan taas esimerkiksi tiskata ja käydä kaupassa saman päivän aikana.

Ei siinä koronassa nuorilla välttämättä se kuoleminen ole suurin riski, vaan (toistaiseksi pitkälti tuntemattomat) jälkitaudit jotka voivat viedä työkyvyn ja heikentää elämänlaatua merkittävästi. Ehkä olisi siis hyvä, ettei tässä asiassa sokeasti tuijoteta niitä kuolleisuus tilastoja.

Miksi et mennyt testiin, jos epäilit koronaa ja lähipiirissäsi oli koronaa?

1. En epäillyt itselläni koronaa tuohon aikaan sillä, kuten kirjoitin, minulla oli vain hieman kuumetta parina päivänä. Mitkään oireet eivät viitanneet muuhun kuin lievään kausiflunssaan.

2. Lähipiirissäni ei oltu tuolloin vielä varmistettu korona tartuntoja vaan asia selvisi vasta myöhemmin kun osa kävi töidensä vuoksi testeissä.

Tämä oli vielä niitä aikoja kun korona hysteria oli juuri ollut pahimmillaan. Kaupoista oli vielä vessapaperit lopussa ja hyllyt tyhjinä hamstaamisesta. Kaverini oli yrittänyt päästä terveyskeskuskeen hoitoon kovan korvakivun vuoksi, mutta tylysti puhelimessa yritettiin viimeiseen asti estää paikalle tuleminen ja hoidon saaminen.

Ei kai kukaan täysijärkinen pienen kuumeen takia tuossa tilanteessa lääkäriin lähde. Jos se on koronaa niin leväisi eteenpäin ja jos taas ei, niin siinä on ihan oikea riski, että saa terveyskeskuksessa tartunnan. 

En ole katsonut muutenkaan testeihin tuppaantumista omalla kohdallani tarpeelliseksi, koska sekä minä, että puolisoni työskentelemme kotoa käsin emmekä muutenkaan ihmeemmin käy julkisilla paikoilla pärskimässä.

Vierailija
84/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ap:n argumentti voidaan kumota jo sillä, että koronaan ei ole rokotetta, influenssaan on. Muuta pätevää argumenttia ei esitä, joten koko aloitus on hölyn pölyä ja ap osoittaa sillä olevansa ihka aito foliohattu.

MOT

Vierailija
85/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurenluokan kusetus. En tiedä mitä tällä paskalla ajetaan eikä se ehkä selviä mutta osaan laskea. Kuolleisuus ei ole noussut, kukaan ei tunne potilaita, kuulemma keski-ikä kuolleilla 85v + lukemattomia muita täysin järjenvastaisuuksia. Sitten siihen laskemiseen, suomi on reilu 100v, velka ennen tätä n. 100mrd johon päälle n.20mrd. Ymmärrättekö vitttu mitä se tarkoittaa? Kertaan, muutama kuollut mummo+kuolleisuus ei nousussa jonka vuoksi pilataan talous? Noh, arhinmäkihän sen sanoi, ei velkoja tarvi maksaa💪💪.

Vierailija
86/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Bill gatessihan siellä on jo kieli pitkällä myymässä rokotteita ja mikäs siinä kun asiakaskuntana on nyt koko maapallo ja vielä pakotetusti. Bisnis se on joka kannattaa.

Vierailija
87/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Bill gatessihan siellä on jo kieli pitkällä myymässä rokotteita ja mikäs siinä kun asiakaskuntana on nyt koko maapallo ja vielä pakotetusti. Bisnis se on joka kannattaa.

Yksi mahdollinen kusetuksen motiivi. Nyt kun media pauhaa rokotteen saatavuudesta. En ota vaikka henki lähtisi. Itse veikkaan kusetuksen haihtuvan vaalien jälkeen. Nyt kun lampaat kulkevat nahkahanskat kädessä kaupassa kun klubit yms pakkaavat sadoittain ihmisiä läjään. Silti kukaan ei tunne potilaita.

Vierailija
88/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskivertoa parempikuntoinen nelikymppinen ja sairastin koronan. Kyllä sitä on ihan syytä pelätä ja varoa, vaikka se toisille tulee lievänä. Omalla kohdallani tauti iski tosi pahasti ja olin töistä pois 2 kk, senkin jälkeen on mennyt pitkän aikaa, että keuhkot ja elämä normalisoituvat.

Minä ihmettelen ihmisten huolettomuutta. Vähän kuin harrastaisi seksiä ilman kondomia ja toteaisi, että ei se hiv edes joka yhdynnässä tartu, miksi sitä pelätään.

Vierailija
89/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen kusetuksen motiivi. Nyt kun media pauhaa rokotteen saatavuudesta. En ota vaikka henki lähtisi. Itse veikkaan kusetuksen haihtuvan vaalien jälkeen. Nyt kun lampaat kulkevat nahkahanskat kädessä kaupassa kun klubit yms pakkaavat sadoittain ihmisiä läjään. Silti kukaan ei tunne potilaita.

Tunsin sellaisen, joka kuoli koronaan. Ei ollut vanhus.

Vierailija
90/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Floridassahan kuoli vähän aikaa sitten koronaan 17-vuotias riskiryhmään kuulunut tyttö, jonka koronan-vaarallisuuteen-ei-uskova sairaanhoitajaäiti usutti tarkoituksella johonkin nuorten kirkkotapahtumaan, jossa oli yli 100 nuorta. Ei maskeja, ei turvavälejä. Tyttö sairastui muutaman päivän päästä. Hoituriäiti piti tautia poskiontelotulehduksena melkein viikon, ja alkoi sitten antamaan tytölle Trumpin "ihmelääkettä" sekä nyysi happipullon COPDia sairastavalta vanhalta isältään ja antoi tytölle happea. Pian tyttö meni niin huonoon kuntoon, että hänet piti viedä sairaalaan, jossa todettiin korona tartunta. Äiti ja isäpuoli eivät antaneet lupaa intubointiin, mikä kuitenkin myöhemmin tehtiin siitä huolimatta. Pian tyttö kuoli.

Vierailija
91/91 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on hiukan ärsyttänyt se, että niin vähän ajatellaan omilla aivoilla. Kun viranomaiset laittoivat rajoitukset, niitä noudatettiin melkoisen tiukasti. Nyt kun rajoituksia ei juuri ole, viruskin on yhtäkkiä kuin pois pyyhkäisty. Muutama päivä sitten menimme pahaa aavistamatta erääseen isoon kahvilaan ja siellä oli konsertti alkamassa ja paikalla 60-80v. ihmisiä varmaan yli 100 tiiviisti änkäytyneenä. Tuli kyllä hassu olo.